Är Isaan det riktiga Thailand?

 
Intessant tråd. Hur är det i Sverige, vad är det riktiga Sverige. Norrland,Stockholm eller Skåne? Det lär finnas fler svar på det.

Det er ikke snakk om forskjellige landsdeler eller forskjellige byer. Men om EKSTREME steder som Pattaya og Phuket som KUN eksisterer på grunn av turistindindustrien.
 
Den ekonomiska aspekten beror på hur man räknar. Hört många som säger att det är billigare att köpa men det beror ju helt på hur man förvaltar sitt kapital. Personligen ser jag bara att det är en förlust affär att köpa vs att hyra i Thailand.

Om man nu inte kan nåt om börsen aktier eller fonder så hade det ex i ditt fall varit mycket bättre att köpa hus eller bostadsrätt i Sverige och hyra ut och sen hyra i Thailand. Bara vinsten på uthyrningen hade finansierat hyran i Thailand och hur mycket har bostäder gått upp i Sverige dom senaste 17 åren? Typ 200% och busenkelt att sälja.

Investera i Thailand är sällan en bra affär jämfört med dom alternativ som finns. Och varför köpa nåt man inte kan äga?
Du äger ju inte ditt hus..

Du kan tjäna pengar på boende i Thailand också jag har inte gått med förlust på något av mina. Utan istället tjänat mycket pengar på det mark priser har gått upp med 100% eller mer under de senaste 6-10 åren. Men det finns naturligtvis risker som du beskriver. Fördelen med att bo i eget är att du inte behöver riskera bli vräkt samt kommer alltid att ha råd att bo kvar och underhållet av fastigheten är roligt arbete. Om Thailand börjar sänka räntan då kommer det gå undan med priserna. Thailand är inget undantag pengar tillverkas även här med lån. Problemet är som jag ser det att man som utlänning över bygger och de pengarna får man aldrig igen bygg som Thai vill ha det och utrusta med sådant du kan ta med dig. Det är inte dyrt att flytta i Thailand och det blir nytta med nöje ny platser samtidigt som man tjänar pengar. Jag tröttnar och lessnar på att bo på ett och samma ställe ibland är det grannar eller kompisar som man vill ifrån eller bara en ny plats man lever ju bara en gång. Just nu är jag ganska trött på Thailand men vet inte riktigt vart man skall ta vägen. Har aldrig bott i Isan tycker utbudet av mat nöjen verkar var för fattigt men mindre kriminalitet. I centrala Thailand och runt stor städer är det rena fängelser man får bo i. Men vi är ju alla olika men djupaste Isan har aldrig lockat de gånger jag varit där slås jag av hur platt det är och allt ser ännu mera lika dant ut.
 
En klok man sa en gång att vill man komma hem från Thailand med 1 miljon kr så ska man se till att man minst har 2 miljoner med sig ner, att bara prata pengar när man tar ett livsavgörande beslut angående boende i typ Thailand torde vara dumt, men om beslutet handlar om livskvalitet på ålderns höst så måste det få kosta en hel del. Det enda jag mår illa av är att familjen man pratar om alltid är den thailändska ofta har man en svensk sida oxå, att samla
Pengar på hög och ösa dessa över den nya familjen och inte tänka på ev barn o barnbarn i Sverige. Kan man balansera dessa åtagande så anser jag att det bara är att köra.
 
Vad är eg livskvalitet?
För mig är det frihet med allt vad det innebär och så lite bekymmer som möjligt. Nån skrev att det är bra att äga sin bostad för då kan man inte bli vräkt. Jag är inte det minsta orolig över att bli vräkt, har 3 års kontrakt som jag skriver om ca 6 mån innan det löper ut. En månads hyra i deposition så kostar mig kaffe pengar att flytta när jag känner för det och finns precis hur mycket som helst att hyra här. Pilla med hus har jag tröttnat på efter 25 år med villa i Sverige.
Spelar hellre golf, biljard och umgås med vänner eller myser till en bra film med tjejen. Gillar att vakna på morran av att trädgårdsmästaren pular i trädgården.
Ibland vill man ha gjort nåt extra som typ rensa hängrännorna, 200 baht så kan man ta en fika å kolla på när han klättrar på stegen istället för mig. Hade folk här som byggde om och målade en del, fackmässigt utfört ja eller hur..
Men inte behövde jag bli sur för det, inte mitt hus..
 
Vad är eg livskvalitet?
För mig är det frihet med allt vad det innebär och så lite bekymmer som möjligt. Nån skrev att det är bra att äga sin bostad för då kan man inte bli vräkt. Jag är inte det minsta orolig över att bli vräkt, har 3 års kontrakt som jag skriver om ca 6 mån innan det löper ut. En månads hyra i deposition så kostar mig kaffe pengar att flytta när jag känner för det och finns precis hur mycket som helst att hyra här. Pilla med hus har jag tröttnat på efter 25 år med villa i Sverige.
Spelar hellre golf, biljard och umgås med vänner eller myser till en bra film med tjejen. Gillar att vakna på morran av att trädgårdsmästaren pular i trädgården.
Ibland vill man ha gjort nåt extra som typ rensa hängrännorna, 200 baht så kan man ta en fika å kolla på när han klättrar på stegen istället för mig. Hade folk här som byggde om och målade en del, fackmässigt utfört ja eller hur..
Men inte behövde jag bli sur för det, inte mitt hus..

Bra att du inte är orolig för att bli vräkt och har det bra men du kan aldrig veta vad som händer när det skall skrivas om. Ja finns det hur mycket som helst att hyra skall man nog inte investera där bättre att hyra.
 
Den ekonomiska aspekten beror på hur man räknar. Hört många som säger att det är billigare att köpa men det beror ju helt på hur man förvaltar sitt kapital. Personligen ser jag bara att det är en förlust affär att köpa vs att hyra i Thailand.

Om man nu inte kan nåt om börsen aktier eller fonder så hade det ex i ditt fall varit mycket bättre att köpa hus eller bostadsrätt i Sverige och hyra ut och sen hyra i Thailand. Bara vinsten på uthyrningen hade finansierat hyran i Thailand och hur mycket har bostäder gått upp i Sverige dom senaste 17 åren? Typ 200% och busenkelt att sälja.

Investera i Thailand är sällan en bra affär jämfört med dom alternativ som finns. Och varför köpa nåt man inte kan äga?
Du äger ju inte ditt hus..

Byggde till en kostnad av 1,5 mil. Baht. Hade jag köpt nåt i Sverige för 400.000 sek och hyrt ut tror jag inte det varit någon bra affär. Får väl knappt en garageplats för den summan.
Nu är det ju inte så att jag byggt hus i thailand för att tjäna pengar utan för att ha ett eget boende tillsammans med frun.
Som jag skrev tidigare hade det varit dyrare att hyra. Nu bor vi gratis.
 
Byggde till en kostnad av 1,5 mil. Baht. Hade jag köpt nåt i Sverige för 400.000 sek och hyrt ut tror jag inte det varit någon bra affär. Får väl knappt en garageplats för den summan.
Nu är det ju inte så att jag byggt hus i thailand för att tjäna pengar utan för att ha ett eget boende tillsammans med frun.
Som jag skrev tidigare hade det varit dyrare att hyra. Nu bor vi gratis.
För 17 år sen hade du absolut fått en lägenhet för dom pengarna som du kunde hyrt ut för bra vinst och idag sålt för långt över miljonen. Du har alltså inte bott gratis.. Du har ju tappat hela slanten istället för att kunnat haft över en mille idag. Du har alltså betalat över en mille sek för att bo där...
 
Klippt nyss från fb.
"Ni som bor på landet. Vad gör ni om dagarna och i synnerhet kvällstid? Frugan har hus både i Rayong och Khon Kaen. Efter 2 dagar blir jag så fruktsansvärt uttråkad så jag tar en taxi till Pattis. Stanna där i 2-3 dagar, sen tillbaka. Sen Pattis efter 2-3 dagar. Så håller det på.
Kan tillägga att båda husen ligger inte i själva städerna. Lokalbefolkningen går å lägger sig runt 8-9 på kvällen"
 
Bra att du inte är orolig för att bli vräkt och har det bra men du kan aldrig veta vad som händer när det skall skrivas om. Ja finns det hur mycket som helst att hyra skall man nog inte investera där bättre att hyra.
Vill dom inte fortsätta hyra ut så har jag 6 mån på mig att hitta nåt annat, men tar väl typ 2 dar här.
 
Klippt nyss från fb.
"Ni som bor på landet. Vad gör ni om dagarna och i synnerhet kvällstid? Frugan har hus både i Rayong och Khon Kaen. Efter 2 dagar blir jag så fruktsansvärt uttråkad så jag tar en taxi till Pattis. Stanna där i 2-3 dagar, sen tillbaka. Sen Pattis efter 2-3 dagar. Så håller det på.
Kan tillägga att båda husen ligger inte i själva städerna. Lokalbefolkningen går å lägger sig runt 8-9 på kvällen"
Vi är ju en och annan papegoja här och jag ansluter mig till flocken. Men alla är och förblir olika och en jäkla tur är väl det. Man kan ju undra i sitt stilla sinne vad han sysslar med i Pattis. :rolleyes:
 
Vi är ju en och annan papegoja här och jag ansluter mig till flocken. Men alla är och förblir olika och en jäkla tur är väl det. Man kan ju undra i sitt stilla sinne vad han sysslar med i Pattis. :rolleyes:
Han umgås väl å har kul med vänner [emoji6]
Poängen e bara att han hade nog inte räknat med detta från början.
 
För 17 år sen hade du absolut fått en lägenhet för dom pengarna som du kunde hyrt ut för bra vinst och idag sålt för långt över miljonen. Du har alltså inte bott gratis.. Du har ju tappat hela slanten istället för att kunnat haft över en mille idag. Du har alltså betalat över en mille sek för att bo där...

Vi tänker inte på samma sätt.
Såhär räknar jag:

Hyra 18000 baht/ månad x 17 år = 3672000 baht
Husbygge kostnad 1500000 baht

Differens 2172000 baht hade jag betalat MER tills dags datum om jag hyrt motsvarande hus.

Jag har svårt att se att det skulle varit billigare att hyra då.
I min värld så är varje år nu rena sparbössan med eget betalt boende.
 
Vi tänker inte på samma sätt.
Såhär räknar jag:

Hyra 18000 baht/ månad x 17 år = 3672000 baht
Husbygge kostnad 1500000 baht

Differens 2172000 baht hade jag betalat MER tills dags datum om jag hyrt motsvarande hus.

Jag har svårt att se att det skulle varit billigare att hyra då.
I min värld så är varje år nu rena sparbössan med eget betalt boende.
Du blundar och räknar fel.
När man räknar på kostnader så måste man alltid räkna med hur kapitalet kunde jobbat på annat håll. En liten 1:a med kök får du lätt 6000 sek/mån för idag, räkna bort en avgift på typ 2000 sek så har du 4000 i vinst = 16000 baht.
Sen värdestegring på lägenheten på 800.000. Då hade du kunnat finasiera hyran i Thailand och haft 1.2 milj sek på banken om du inte valt att fortsätta hyra ut nu. Huset som du bor i nu lär du nog inte nånsin få en krona för som hamnar i din ficka så du har betalat 1.2 milj sek för dina 17 år där, plus allt underhåll som du haft under tiden.
 
Vi tänker inte på samma sätt.
Såhär räknar jag:

Hyra 18000 baht/ månad x 17 år = 3672000 baht
Husbygge kostnad 1500000 baht

Differens 2172000 baht hade jag betalat MER tills dags datum om jag hyrt motsvarande hus.

Jag har svårt att se att det skulle varit billigare att hyra då.
I min värld så är varje år nu rena sparbössan med eget betalt boende.

Behöver man ej vara professor för att förstå i min värld att Du rätt Snackarn.
nmax tillhör nog den skaran som är rädd att mista nåt till någon om det blir finito finito med nuvarande frun,sambon eller flickvännen.
Bara en spekulation av mig, jag har säkert fel.
:wai:
 
Vi tänker inte på samma sätt.
Såhär räknar jag:

Hyra 18000 baht/ månad x 17 år = 3672000 baht
Husbygge kostnad 1500000 baht

Differens 2172000 baht hade jag betalat MER tills dags datum om jag hyrt motsvarande hus.

Jag har svårt att se att det skulle varit billigare att hyra då.
I min värld så är varje år nu rena sparbössan med eget betalt boende.

Går säkert bra, bara du gör som "gumman" vill. För det är väl hon som äger marken och huset????
 
Visst gör hon det men som gift är jag inte utan arvsrätt om hon avlider. Hursom helst hade jag betalat mer om jag hyrt oavsett om hon slänger ut mig idag. Inte hade tjänat nåt på att hyra, tvärt om.
 
Visst gör hon det men som gift är jag inte utan arvsrätt om hon avlider. Hursom helst hade jag betalat mer om jag hyrt oavsett om hon slänger ut mig idag. Inte hade tjänat nåt på att hyra, tvärt om.
Om du hade köpt en lägenhet i tex. Göteborg för 17 år sen för dom 400k sek så hade du fått en kanonlägenhet och den hade du kunnat hyrt ut för 8-10k sek idag per månad
Dom pengarna hade betalt hyra för ett fint hus här nere och du hade kunnat sålt den lägenheten för 1.5 millioner på dagen i dagens läge.
Så visst hade du tjänat på att hyra om du investerade pengarna någon annanstans för 17 år sen när du säger du flytta hit.

Själv skulle jag vilja köpa mest för att jag villa ha det inrett som jag vill ha det och kunna fatta mina egna beslut om huset men visst har @nmax rätt.
 
Visst gör hon det men som gift är jag inte utan arvsrätt om hon avlider. Hursom helst hade jag betalat mer om jag hyrt oavsett om hon slänger ut mig idag. Inte hade tjänat nåt på att hyra, tvärt om.
När det gäller mark är du väl helt utan arvsrätt?
Du får fortsatt inte äga mark och kan inte ärva den väl, så arvingarna måste väl då bli närmaste Thai släkt?
 
Om du hade köpt en lägenhet i tex. Göteborg för 17 år sen för dom 400k sek så hade du fått en kanonlägenhet och den hade du kunnat hyrt ut för 8-10k sek idag per månad
Dom pengarna hade betalt hyra för ett fint hus här nere och du hade kunnat sålt den lägenheten för 1.5 millioner på dagen i dagens läge.
Så visst hade du tjänat på att hyra om du investerade pengarna någon annanstans för 17 år sen när du säger du flytta hit.

Själv skulle jag vilja köpa mest för att jag villa ha det inrett som jag vill ha det och kunna fatta mina egna beslut om huset men visst har @nmax rätt.
"Om" jag lyssnat och följt en restaurangägares råd i Pattaya för 35 år sedan, hade mitt ex och jag varit mångmiljonärer för länge sedan.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp