Att skicka pengar / en farangs äventyr i LOS

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
H

Hans Svensson

Gäst
Jag är en av många som reser till Thailand varje år...Jag har tffat samma tjej/kvinna de senaste åren på min semester. Tyvärr blir det komplicerat eftersom det är en kort semester och man måste tillbaka till verkligheten här i Sverige eftersom man måste arbeta.
Min plan är att som pensionär stanna där mellan 3-6 månader per år och leva enligt en budget, ungefär som i Sverige. Jag har en lgenhet/condo fär så boendekostnaderna är nästan obefintliga.
Jag var där tre veckor sist och på den tiden gick reskassan på c:a 17000:-kronor. Dessutom har jag åtagit mig en hel del annat som ska underlätta livet för min flickvän. Nu börjar jag tröttna! Det tjatas om pengar och hon köper saker utan att fråga mig och förväntar sig att jag ska skicka pengar. Jag har inte tagit något beslut än utan vacklar fram och tillbaka, detta kommer att göra mig galen. Jag kan inte bestämma mig.
Nu är jag NYFIKEN på hur ni andra gör, - HUR MYCKET PENGAR SKICKAR NI VARJE MÅNAD?
Ställer ni några krav på hur pengarna ska användas?
Min flickvän renoverade huset jag köpt åt henne nyligen och jag tycker att kostnaden för denna renovering inte verkar stämma med verkligheten då bl.a arbetskraften är mycket billig i Thailand, en byggjobbare tjänar c:a 200-300bath dag.
Tacksam för berättelser och reflektioner hur ni som läser detta gör/tänker!
 
Hej en fråga bara va gick renoveringen på då o va de dom gjorde du kan pm:a mig om du inte vill berätta här håller själv på o bygger just nu så ja har rätt bra koll på olika priser o så du kan titta på hus för oss dödliga så ser du mitt...

själv så skickar ja inget nu men när vi startade upp våran farm så blev de en del men allt gick till farmen o grabbens skol gång..men innan farmen så skickade ja runt 2000 till henne men hon e bra gör inte av me några pengar utan att fråga mig

de enda jobbiga e ibland måste ja säga till henne att unna sig själv lite men då säger hon bara nej ja väntar me de tills du kommer :)


glimten66 :wai:
 
Betr, renoveringen så var det ett utrymme på baksidan av huset, c:a 10 kvm. En toalett med dörr som sattes igen, ny dörr togs upp. Stålreglar c:a 10 kvm, tak och undertak, väggar c:a 2ggr3 meter, 2ggr 2meter + dörr till tomt.Ej trä, typ betongmaterial, tak av plastmaterial. Litet svårt att beskriva, hon ville inte ha insyn och en dörr från huset till toaletten. Nytt handfatt och toastol Ca 5000bath. Kostnad 42.000bath enligt min tjej.
Hon vill ha 20.000/bath i månaden.
 
toa o handfat pris stämmer bra men betong block kostar 4 bath styck reglarna till taket ungefär 3-4000 tot. så lite saftigt e de nog tycker ja ja byggde en hel svin stia me tio rum inkl betongplatta för 20000 thb.
20000 thb till henne e rätt mycke 10000 klarar hon sig bra på norm lön uppe i isaan tex. 4-5000thb månaden

glimten66 :wai:
 
Jag mailar bilder på "bygget" till dig så du får en tydlig uppfattning om vad som gjorts.
Min "flickvän" försörjer en dotter och sin mamma, så 5000bath är nog väl litet pengar.
Först ska man ta ställning till OM man vill skicka pengar och varför, därefter hur mycket vilket är beroende av vilken inkomst och vilka möjligheter man har att bidra. Skickar man pengar så bör man väl veta hur de ska användas.
Jag har hjälpt henne med ett hus, men man ska nog se upp med en tjej som tjatar mycket om pengar. Hon köpte en ny moppe för 48.000bath utan att fråga mig och tar det för självklart att jag ska skicka pengar och betala den. Trist beteende.
Synd att språkförbistring hindrar en öppen dialog mellan oss.

Finns det andra som skickar pengar? Hur tänker ni? Jag är nyfiken och vill gärna veta vad ni kommit fram till. Det är inte lätt att försörja sig i Thailand men många gör det så nog handlar det mycket om VILJA ochså...
 
hej min mail e glimt@bredband.net
så sant som du säger just språk barriären gör det svårt i bland vet av egen erfarenhet har blivit många missförstånd men de löser sig allti som tur e..
trist att hon förväntar sigg att du ska betala en massa som hon tycker...
när hon e i byn jobbar hon eller e hon bara hemma...


glimten66 :wai:
 
Hon är hemma i byn för tillfället och tar hand om sin mamma + dotter!
Har mailat bilder till dig glimt på "bygget" - du kan svara här eller maila....Fick detta meddelande privat men lägger ut texten då jag tycker det är intressant, tar dock bort namnet:"Hej Hans.

Jag är också en av dom många som skickar pengar till min Thaikvinna. Hon är 36 år.
Hon bor i provincen Si Saket bara 8 mil från
Kambodja med sina 2 barn i en lägenhet och jobbar i en affär i staden/byn Uthumphon Phisai.
Jag har känt henne i ett par år nu och vi håller ihop när jag är till Thailand ett par gånger om året, brukar vara där en månad varje gång.
Och håller kontakten via telefon och datorn
så gott som dagligen.
Än så länge har jag ej några planer på eget
hus eller lägenhet i Thailand.
Jag har många år kvar att jobba i sverige än.
Hon tjänar inte så bra själv 6500 bath i månaden på sitt jobb, så jag hjälper henne frivilligt med lite pengar varje månad.
Hon har aldrig sagt att jag måste göra det.
Men det är väldigt billigt allting i staden/byn
hon bor i, billigt att leva och bo också.
Jag brukar skicka henne 10000 bath en gång/månad när jag får lön själv i sverige,
då klarar hon att betala hyran,barnens skolgång och allt som behövs, och kan leva rätt bra också. Men hon aldrig tjatat om några extrapengar en enda gång.
Så visst skiljer det på kvinnor och kvinnor när det gäller det här med tjat om pengar.
Precis som glimten66 skriver så unnar sig inte min kvinna heller nått speciellt, och talar alltid om vad hon köpt och planerar att köpa, utan
att tjata om mer pengar än dom jag skickat.
Jag tror t.o.m att hon får pengar över varje månad, som hon sparar ifall det händer nått oförutsätt.
Hon har ju sin mor och far bor i samma stad/by
så dom hjälps nog åt med allt på alla sätt kan jag tänka mig, det tillhör ju deras kultur att göra det. :nod:

Jag skrev privat till dig om detta p.g.a jag tyckte det kändes bäst när det gäller detta
ämne.

Mvh"
 
Hej Hans ja har mailat dig du bestämmer själv om du vill lägga ut de här eller ha privat


glimten66 :wai:
 
Har kollat, - det har inte kommit något mail, - du kan lägga ut svaret här....
 
ok lägger ut mailet ja skrev

Hej Hans

MMS:ade bilderna till min fru
Hon sa att aldrig mer än 20000thb snarare en 13-15000 thb inkl arbete För hon har använt de biligaste matrialet i allt som dörrar o kakel toan e bra ser ut som våran nästan tror ja våran e en 6 liters men annars tycker ja de ser bra ut moppen ser ny o fin ut den me :) Som du ser mitt hus nu o då har ja inkl kakel i klinkers plus arbetet till snickarna mitt hus e uppe i 530000 thb men de låga priset beror på att min fru åker själv o handlar allt låter ingen annan göra det..
Sen de som ja anser har varit dyrast e golvet uppe bara smugglat trä av hård o bra kvallitet Ta som en parentes om du tittar på min över våning som du ser på några bilder bara fönster me alu runt kostade 23000thb inkl arbetet då måttade dom o kapade allt på plats

Mvh

Micke Glimt
 
Hej Micke...

Ringde min tjej idag och konfronterade henne, hon blev naturligtvis ledsen. Det kändes bra att jag tog mod till mig och sa att det verkar som om hon ljuger.
Pratade sedan med en god vän som bor där sedan många år och han var av uppfattningen att jag måste kontrollera fakturor och så på plats. Jag har arbetat för många år sedan en del inom byggbranschen så jag är ju inte helt blåst. Dock, vad ska man göra...
Min vän tyckte det var fel av mig att anklaga henne för att ljuga, jag ringde "min" tjej igen och tog tillbaka/backade...Trots allt älskar jag henne, men "kärlek" och förnuft går inte alltid hand i hand...
Man vill inte må dåligt och fara illa så jag ska vara uppmärksam i fortsättningen. Jag köpte huset därför att hon ville ha det, tänkte att hon och dottern kan bo där och hon tjatade så jag tvekade inte så väldigt mycket. Huset är ganska litet, tomten på c:a 800kvm, framdragen el och vatten.
Beträffande bilderna du fick så var det en uteplats som byggdes in, inte riktigt enligt min smak. I toaletten är det ett nytt handfat + toastol, en dörr är borttagen och öppningen igensatt, ny dörr in till huset pluss en dörr ut till tomten från denna "uteplats". Hon vill sätta ett kök där ochså, säger att det kostar runt 27.000bath.
Huset var "billigt" i inköp, c:a 120,000bath, prutade ner priset med 10.000bath.Socklarna var av trä och termiter hade angripit dessa, jag var med att ta bort dem på min semester, hennes syster hjälpte till. Besprutade sedan mot detta, då var jag inte där.
 
hej

på ett sätt e de bra att du konfronterade henne då vet hon va du tycker o att du inte riktigt bara axepterar allt hon gör o säger..
kolla kvitton o fakturor e inte allti så lätt men säg till henne aatt hon ska spara dom :)
låter som ett bra pris på kåken ja termiter e ja rädd för har alldeless för mycke av trä på kåken för att ja ska gilla dom..
va e de för kök hon ska ha ett thai kök eller o va ede som ska innhandlas till dettta .....

lägg gärna ut lite fler bilder på huset om du vill

glimten66 :wai:
 
Tyvärr är detta med datorer ganska nytt för mig, jag vet inte riktigt hur man lägger in bilder, det är bara att erkänna... :wai:
 
i skriv svar så under den finns en.. fleralternativ tryck där o sen trycker du på bifoga o letar upp bilden du vill bifoga

glimten66 :wai:
 
Tänk på att olika personer är mycket olika bra på ekonomi/förhandla - precis som i Sverige :)
För en ensamstående thaikvinna räcker 8000 bath - och blir över - även till att köpa en ny motorcykel kontant - om hon är ekonomisk :)

Vet inte, men jag har hört att byggkostnader på landet i NÖ Thailand har ungefär dubblats på (10 ?) år.

10 000 kronor för ett badrum, tycker jag inte är mycket.

Har hon syskon, så att de hjälps åt att hjälpa föräldrarna?
 
Lunkan...

Du skriver att 8000bath räcker och tom till en ny motorcykel om hon är ekonomisk....
Om en ny motorcykel kostar c:a 48.000bath så undrar jag hur du har kommit fram till den slutsatsen att 8000bath räcker.

Mvh :wai:
 
Hans: med att spara antar jag direkt om du læser hans notat. Ordet ekonomisk innebær ju att man sparar och køper de som ær nødvændigt.
Men sen hur længe hon tvingas spara och hur mycket hon kan lægga undan vet bara hon sjælv. ;)
Motorcyclar ligger som bekant runt 40000 baht før de snabba varianterna och ca 30000 baht før de enkla mopederna. :wai:
Førøvrigt anser jag att man kan skicka pengar till någon som behøver det utan att ha någon baktanke eller krav som føljer med dom.
Offra inte mer æn man har råd att førlora ær ett vælkænt uttryck som gæller de mesta hær i livet oavsett om de gæller pengar,kærlek eller jobb :wai:
 
Onekligen ett spännande ämne med olika uppfattningar, inte bara exempelvis priset på en bra moppe.
Det finns de som skickar pengar och de som har som princip att inte skicka pengar.
Hur mycket är dåligt samvete och att "tycka synd om" tjejen/kvinnan? Vilka förutsättningar skall vara uppfyllda för att du ska skicka?
Någon som skickar/inte skickar som vill kommentera?
Hur mycket ska man skicka och vem bestämmer det?
Hur ser ni på "tjat" om pengar till diverse saker?

Mvh :wai:
 
Eftersom min hustru har två barn sedan tidigare så skickar jag pengar till deras skolgång samt kläder och mat etc. Dom går i en skola där dom har engelskundervisning, jag tycker detta är viktigt eftersom det är meningen att dom skall komma till Sverige om något år. Dessutom kräver huset en del underhåll eftersom det har ett antal år på nacken.
Så jag skickar ca 5000 Baht i månaden, det täcker det mesta. Svärföräldrarna är bra, han tar hand om de flesta reparationer själv. Annars hade summan nog dragit iväg. :-\
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
A
N
Svar
1
Visningar
1 K
glimten66
G
A
Svar
2
Visningar
2 K
A
L
Svar
2
Visningar
3 K
boonkaan
B
S
Svar
5
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp