Bilar & Motorcyklar & andra motorfordon i Thailand

 
G

glimten66

Gäst
Hej tänkte lägga in lite olika länkar till bilar & motorcyklar i Thailand vet ju att en del redan äger både motorcyklar & bilar

Och säkert en hel del som går i dom banorna att kanske skaffa sig något eget ;)

Här skulle vi kunna samla det mesta i detta ämne så som gröna boken , försäkringar o andra frågor

Här kommer lite länkar för dom som sitter o funderar på att skaffa bil tex,


http://www.one2car.com/default.aspx


http://www.thaicar.com/en_index.php


http://www.cmusedcar.com/


http://taladrod.com/w20/Search/TbSch3F_inf.aspx


http://www.truck2hand.com/

Här kommer en av mina favoritlänkar när det gäller motorcyklar


http://www.mocyc.com/home.html
 
Glimten bad mig hjälpa till med detta om MC , det gör jag gärna då allt vad gäller motorsport och framförallt MC ligger mig varmt om hjärtat.
Har en Honda Shadow 750 stående nere i Thai , den anser jag räcker gott med tanke på fartresurser, har åkt det mesta när det gäller MC här hemma i Sverige genom åren . med tanke på Thaitrafiken och Thaiarnas trafikmoral räcker det att puttra runt med en Classicbike i 70-90 km ...Man vet aldrig vad som finns bakom nästa väögkrök , hundar , kossor , kubotatraktorer eller en sovande Thai mitt gatan .... ;D
När det gäller frågor om registrering ,ägarbyte , forsdonsböcker mm. i Thai är jag ganska påläst så ställ gärna frågor om detta , om ett par tre månader kommer jag att bo permanent i Isaan ....

IMG_0886.jpg
 
BRA ATT NÅGON STARTAR DETTA. JAG HAR INGEN MC MEN DET ÄR ROLIGT ATT LÄSA. TACK GLIMTEN66, KARMA.
 
Lite prisindikation på begagnade Big Bike i Thailand

400 cc HondaShadow samt Custom 150-200000 thbt inklusive korrekt fordonsbok
600-750 cc Honda Shadow 200-250000 thnt
1100cc Shadow Honda alt Yamaha Dragstar 300000-
Harley kan kosta hur mycket som helst och dom är inte intressanta för mig , har därför ingen koll då de enligt min eget huvud inte motsvara priset när det gäller kvalitet och tillförlitlighet..Att betal 200000thbt för namnet ::)

Det florerar otroligt mycket falska papper på Big Bikes , betal ALDRIG för cyceln innan ni har visat upp cyceln och fordonsboken på Trafficoffice ,samt fått ett OK att allt är ok .. Köp ingen cycel med så kallade invoicepapper , den är grymt svår att få papper på och efter Juli .2012 nästan värdelös då polis tar cyceln i beslag dvs du får ej tillbaka den .

Enligt Thailands myndigheter skall röd 95 oktanig nu bort men de flesta i alla fall Japanska cyclar kunna köras på Gasohol , dvs vanlig bensin med 10%etanol inblandning ...

För min hoj (fotot i tidigare inlägg)gav jag 200,000 thbt av en Svensk kille i Pattis , har lagt ner ca 50,000thbt ytterligare och har nu en hoj för många år i Thai , vattenkylning är att föredra pga. det varma klimatet ..
 
En begad Sportster ligger på ungefär 350000-600000 bath
dom lite större ja dom drar i väg ordentligt från 500till styva miljonen bath

O som ponta säger e inte värt o betala en 200 tusen mer bara för namnet o sen det stora problemet e ju att by meckarna inte vet ett skit om dessa hojar ;)

Just nu åker vi en 250cc Lifan en chines går riktigt bra o inga problem för en by meck o grotta i
Men vi tittar på lite andra alternativ nu så någe större kommer det att bli på önske listan finns även en stor scooter 3-500cc

här kommer en bild på chinesen

December 2011 127.jpg
 
Vi tittade på en sådan leksak när vi va nere va ruskigt sugen o köpa men men gick inte o regga tyvär vet ej om det har ändrats nu men då gick det tyvär inte :'(

[000409]T.jpg


fyrhjulingen 4.jpg


fyrhjulingen1.jpg


fyrhjulingen2.jpg


fyrhjulingen3.jpg
 
Vad gäller det för tillstånd att köra mc i Thailand?? jag innehar bara b-kort här i sverige även kört trike i ett par år.
har sett på nätet att det finns trike i thailand på vilket tilstånd gäller det då att köra trike i thailand.
att köra trike i sverige räcker det om man har b-kort
 
"lubo68 " sa:
Vad gäller det för tillstånd att köra mc i Thailand?? jag innehar bara b-kort här i sverige även kört trike i ett par år.
har sett på nätet att det finns trike i thailand på vilket tilstånd gäller det då att köra trike i thailand.
att köra trike i sverige räcker det om man har b-kort

För att köra mc i Thailand krävs körkort eller en bunt me bathingar ;) skämt åsido...
För trike vet jag inte va det e för regler men för mc så e det mc kort som gäller
 
"GLIMTEN" så om man har A-kort så får man köra mc där nere, samma regler som i sverige då?
 
"lubo68 " sa:
"GLIMTEN" så om man har A-kort så får man köra mc där nere, samma regler som i sverige då?

Japp så e det har du A-kort får du köra mc i Thailand me , men att rekomendera e att ta ett thai körkort vet av egen erfarenhet att man kan på ett konstigt sett få böter me internationellt som du slipper me thai,

sen tror ja även att det kan vara en fördel om det händer någe om du har thai kort
thai kort e inte svårt att skaffa .

När ja skaffa mitt thai fick ja göra reaktionsprov kolla synen o sen hade ja 30 frågor på en dator som ja va tvungen att klara o en liten uppkörning på en snitslad bana ;) frågorna va på engelska o om ja inte mins helt fel så va det minst 23 rätt...

Sen har jag även kamrater som bara lyckats o betala för sitt körkort


Första gången man tar körkort i Thailand så gäller det i ett år nästa gång man byter så får man fem års, men då måste du ha ett O eller A visa om du vill ha ett fem års men vet att även det går att betala sig fri från …
va svårare nu nere i Pattaya o få fem års om du inte hade rätt visa än det va i Roiet kompisen bytte sitt nu i Januari

micke
 
Bilar och motorcyklar i Thailand.
Är många thai som mitt ex är? Hon har en Izuzu av nyare model men vill ha en bil med fler säten och säkerhet i. Det var kanske jag som fick henne på dessa tankar då jag förslog mitt finansierande av en sån bil den dag som jag drar ner till TH. Jag gillade inte att dottern och hennes föräldrarna sov på flaket när vi körde från BKK till Yasothon, inte ens när jag körde. Nå, hon och farsan började titta på nya bilar så fort jag åkt till Sverige och dom har tydligen fastnat för en Ford av något slag. Jag skulle tro att det var en S-max eller C-max. En Mondeo, eller en Citroen som jag har här i Sverige är en "liten bil" enligt henne och svarar inte upp mot hennes krav på att visa upp sig.
Mitt varnandes finger restes i luften då jag ansåg att det var bättre att fixa till ovanvåningen på huset i Yasothon eller köpa mer mark för odling och SEN skaffa en ny bil.
Jag vägrade givetvis en finansiering, inte bara för att jag inte har råd i dag utan mer för att det är direkt olämpligt för henne att sätta sig i skuld bara för att hon vill överglänsa sin omgivning. Stoltsera i lånta fjädrar är ett bra uttryck i sammanhanget.
Här har vi det kortsiktiga thailändska tänkandet i ett nötskal. Vad då planering?
Visst skulle kanske Sir One må bra av att släppa lite på planeringen, han lär väl inte ha evigheter kvar att leva men den småländska ådran i mig åstadkommer ett rött skimmer framför mina ögon när obetänksamma utgifter kommer på tal.
Jag kom till slut till insikt om hennes syn på saker och ting i ekonomiska sammanhang. Sure, hon jobbar 14 timmar per dygn, sju dagar i veckan och tjänar rysligt med pengar. Dessutom ger hennes 45 rai rismark en hygglig inkomst så ekonomiskt kan hon säkert lösa det. Men tyvärr så har detta med flärd blivit till en besatthet hos henne och med den dominans hon besitter har hon domterat farsan att gå med på vad som helst hon säger. Han, farsan och även morsan hade mått bra av att dra ner på tempot, dom jobbar lika mycket som hon gör och i samma rörelse.
Jag var villig att bidraga till en relaxad tillvaro för dem, låta dem njuta sitt otium skuggade av träden vid huset men Mammon segrade i kampen så jag kastade in handduken och låter dem sätta sig i en fåfäng skuld för inköp av ett jädrans plåtelände som luktar illa och som drar en massa soppa.
Jag älskar Isaan och kommer att åka dit men icke för att träffa henne. Det har jag nog inte råd med. Nä, det får nog bli en fattig farmarflicka att spänna framför plogen. Om jag stannat kvar så hade det nog fasiken varit jag som med hugg och slag hamnat där.

Ja ja, lite off topic men jag började i alla fall med att skriva om fordon.
 
Sir One skriver om det "verkliga" livet i Thailand med alla de konflikter som uppstår mellan oplanerade Thailändare som aldrig fått lära sig handskas med pengar och kontrollfreaks från Nordeuropa som har svårt att bara "åka med". Faschinerande och utlämnande! Tack och karma kommer för det.

Jag spinner vidare på det här med passagerare på flaket på pickuper, helt OK när man skjutsar i byn eller i närområdet men rent katastrofalt på motorvägen. Man kan lätt inse vad som skulle hända vid en högfartskrock och jag tvärvägrar. Jag vill inte stå ansvarig för familjemedlemmars död och då framförallt inte barn. Jag får dock mycket s-t för detta, alla andra gör ju så! Till och med så mycket att jag funderar på att byta bort pickupen. Ni andra som bor här, hur hanterar ni detta?
 
mackes, tack för att du delar min uppfattning när det gäller trafiksäkerheten.
Det kan kanske vara så att vi svenskar är lite för känsliga i fråga om liv och död på vägarna? men vi är inte fostrade att vara fatalister. Det är jäkligt mycket maipenrai i Thailand, så även i Danmark. Jag har varit gift med en danska i 27 år och har lärt mig att det är stor skillnad mellan dem och oss svenskar. Danskarna är nog Europas sydostasiater i vissa avseenden. Skillnader i kultur och inställning finns i många länder och ibland mycket nära oss själva. "Og hvad så ?" är lika vanligt i Danmark som maipenrai i Thailand. Fast, Thailand har bättre öl än vad Danmark har. :)
 
"mackes " sa:
Jag spinner vidare på det här med passagerare på flaket på pickuper, helt OK när man skjutsar i byn eller i närområdet men rent katastrofalt på motorvägen. Man kan lätt inse vad som skulle hända vid en högfartskrock och jag tvärvägrar.

Mackes, jag kan bara hålla med dig där. Ett tragiskt exempel på detta hände för ca en månad sedan i närheten av Sukhothai. Två pickuper krockar. Naturligtvis i en U-turn. Fullt av folk på flaken, resultatet 8 döda om jag inte minns fel.

Sedan så är ju trafiksignaler och vägmärken tydligen bara rekommendationer inte tvingande på något sätt. Skrämmande!

"Sir One " sa:
Skillnader i kultur och inställning finns i många länder och ibland mycket nära oss själva. "Og hvad så ?" är lika vanligt i Danmark som maipenrai i Thailand. Fast, Thailand har bättre öl än vad Danmark har. :)

Sir One,
detta påminner mig om den gamla goda tiden när jag var ung och vacker, nu är man väl som bäst bara och. Hur som helst så var vi ibland i Danmark. Gränsen för rattonykterhet var då i Sverige 0,5 promille rattfull var man vid 0,7 promille i Danmark0, 7 promille för rattonykterhet. Det föranledde oss att tänka på att många av våra medtrafikanter faktisk var rattfulla enligt vår gräns. Men vi körde glada i hågen till nästa Kro och tog seden dit vi kom.

/Anubaan

/Anubaan
 
"legolas " sa:
Jag själv vägrar helt enkelt när det blir dags, att köpa en pick up.... Denna biltyp är jättebra när den används till mindre lastbil och man kan köra saker och ting på flaket.

Men när det blir dags för falang att börja bli taxiförare, och sedan människorna som gärna skall åka med oinbjudna,,,,, så föredrar jag helt enkelt en "vanlig" bil. Jag struntar i att köra ut på risfälten, och jag struntar i att köra rissäckar eller gödset, den grejen får thai själva hantera.....

legolas

Jag föredrar nog en pickup eller SUV bara av den anledningen att jag tror att jag klarar mig bättre i ett sådant fordon om det händer en olycka. Tänk dig att du står och väntar vid en U-turn du sticker ut nosen lite för att få bra sikt för att köra över. Då kommer det en Thaikille farande med sin Toyota Corolla tycker ju som alla Thai att det är toppen att det tillfälligt blir en fil till vid en U-turn. Så helt sonika kommer han farande som ett gehu och kör om med hjälp av det lilla extra utrymmet. Lätt hänt att det smäller då. Då tror jag att man klarar sig bättre i en dubbelt så tung bil.

/Anubaan
 
"legolas " sa:
Jag själv vägrar helt enkelt när det blir dags, att köpa en pick up.... Denna biltyp är jättebra när den används till mindre lastbil och man kan köra saker och ting på flaket.

Men när det blir dags för falang att börja bli taxiförare, och sedan människorna som gärna skall åka med oinbjudna,,,,, så föredrar jag helt enkelt en "vanlig" bil. Jag struntar i att köra ut på risfälten, och jag struntar i att köra rissäckar eller gödset, den grejen får thai själva hantera.....

legolas
Helt rätt lego. är det därför du cyklar?
Nä fan. Klockan är 03.24. Dags att slockna mellan kalla och tomma lakan.

bye bye
 
"ledarn " sa:
Då en annan bor på landet så behöver vi en 4WD..
Alla vägar är inte asfalt eller betong, och när det regnar så blir det halt.. :nod: :nod:

Och vad jag tror så kostar en SUV nästan dubbelt upp emot en pickis ??

Sen så har du ju en jäkla bättre "utsikt" ifrån en Pickis...
Stockholm är väl inte landet? ;D ;D ;D
 
:)Kul att det blev fart på denna tråd , och välkommen åter Legolas . jag har saknat Dig... Vad gäller detta med att köra folk på flaket så kommer jag aldrig att ta folk på mitt pickisflak , om jag skall ha en pickis vill säga , enda andledningen är ju att jag då kan ställa min Big Bike på denna när jag drar från Isaan ..... ;DNä.. det blir om det blir en bil en begagnad SUV inköpt av en Farang som har ägt den sen den vara ny , annars inget bilköp ... Thai är katastrof med fordon ... Det finns enligt säker polisiär källa tillstånd att ha tvår personer på ett pickisflak , försäkringar omfattar detta , undar om det innefattar ersättning till de som får huvut avslitet när de far in i skogen med 120 km .. kompletta idioter åker på flak inga andra ..Nu när det verkar som om vi säljer huset så vet frun att det finns slantar , då infinner sig genast frågan om bil , glöm ,bara glöm detta minst ett år till när vi kommer ner tänker jag då för mig själv .....Angående MC mekar eller By mekar , aldrig och då menar jag ALDRIG att en By mek får röra min Shadow , dom är totalt okompetenta och outbildade ,drar sönder allt , gå till märkesverkstad med era små MC ,kostar i stort sett ingenting, gå till en riktig Big Bike mek med Er eventuella Big Bike .. finns tyvärr inte många , finns en på Teprasip Road i Pattis och en i Khon Kaen , men den djäveln skall lära sig att inte dra oljefilter med rörtång , djädra puckon är de :mad: :mad: :mad:

Nej , jag har nu alla verktyg inklusive MC lyft , så jag skruvar och underhåller själv , jag åker ju Nipponhoj så det blir mest putsa , har iofs med mig ett nytt "nerkuggat"bakdrev till min hoj , räknar med att det kommer att ta ner varvtalet ca 500rpm ,vilket är utmärkt på Highway.. :)
 
 
 
Tillbaka
Topp