Dubbelt medborgarskap Thai från födseln/ svensk senare

 
A

annikaaa

Gäst
Hej!
jag skulle behöva få lite hjälp om hur de ligger till med vissa regler. Jag har dubbelt medborgarskap både i Thailand och i Sverige. Thailändskt medborgarskap fick jag genom att min mor var thailänskt medborgare när jag föddes (i Sverige). Och senare så skaffade min mor ett svenskt medborgarskap och då fick även jag ett svenskt medborgarskap via henne. På ett papper så från Migrationsverket så står de jag även har kvar mitt gamla medborgarskap Sverige/ Thailand.
Jag har aldrig haft ett thailänskt pass, personnummer osv, Utan endast de svenska personnumret eftersom jag blev folkbokförd i Sverige. Och reser jag utomlands så åker jag alltid på svenska passet. så jag undrar om jag fortfarande har dubbelt medborgarskap?. Det thailändska medborgarskapet kan väl inte försvinna bara för att jag inte thailänskt pass eller så? Jag är 22 år nu.
Jag ska åka till USA snart och då ska man fylla i ett inresetillstånd där man svarar på olika frågor om sitt medborgarskap osv, därför är jag lite orolig över om de är svårare att godkännas för man har dubbelt medborgarskap.
 
Men bara för att din mamma hade thailändskt medborgarskap när du föddes så får väl inte du det automatiskt när du föddes i Sverige? Jag skulle bli väldigt förvånad om min son skulle ha thailändskt medborgarskap.

Vad jag vet så måste man få ut ett födelsebevis från BB som man sedan översätter till ett thailändskt birth certificate som man sedan kan skaffa thailändskt pass på. Jag har själv inte gjort det, endast läst om det.
 
Men bara för att din mamma hade thailändskt medborgarskap när du föddes så får väl inte du det automatiskt när du föddes i Sverige? Jag skulle bli väldigt förvånad om min son skulle ha thailändskt medborgarskap.

Vad jag vet så måste man få ut ett födelsebevis från BB som man sedan översätter till ett thailändskt birth certificate som man sedan kan skaffa thailändskt pass på. Jag har själv inte gjort det, endast läst om det.
Vi skall skaffa thailändskt pass till vår son nu i sommar om det fungerar som du säger. Och det stämmer enligt frugan. Han är född i Sverige men thailändsk medborgare är han inte än.
 
Måste ju vara medborgare i något land, om mamman nu var thai medborgare och pappan också thai tex så kan hon ju inte få svenskt?
 
Men bara för att din mamma hade thailändskt medborgarskap när du föddes så får väl inte du det automatiskt när du föddes i Sverige? Jag skulle bli väldigt förvånad om min son skulle ha thailändskt medborgarskap.

Vad jag vet så måste man få ut ett födelsebevis från BB som man sedan översätter till ett thailändskt birth certificate som man sedan kan skaffa thailändskt pass på. Jag har själv inte gjort det, endast läst om det.
Vi har inte översatt något till thai för vår dotter som är född i Sverige av thaimamma till ambassaden Floragatan i Stockholm men en massa intyg var det
 
Vi har inte översatt något till thai för vår dotter som är född i Sverige av thaimamma till ambassaden Floragatan i Stockholm men en massa intyg var det
Exakt, det översätts inte, utan baserat på det svenska födelseattesten skrivs en thailändsk ut på ambassaden. Sen går man till Amphure och reggar i husboken.

Om det inte reggas i husboken innan en viss ålder är det kört, kommer inte ihåg exakt ålder men vill minnas att det är vid 21 kanske.

Om det är gjort för dig @annikaaa så ska det där i husboken finnas ett thai idnummer. Har du inte det är det nog svårt att bevisa att du är thai. Ring ambassaden och kontrollera. Lever din mamma ska du finnas reggad i husboken, fråga henne.

Tror inte det ställer till så mycket trubbel för att resa till USA, men du bör nog ha ditt thai idnummer.
 
Vår dotter är också född i Sverige. Vi gjorde som så att vi tog med oss ett Familjebevis, registerutdrag barns födelse och registerutdrag barns namn, allt från Skatteverket, till Sv. Ambassaden i Bangkok. Dom skrev ett intyg om att vår dotter vill ha Thaimedborgarskap, som vi sen översatte till Thai. Sen var det bara att gå in på Amphur och registrera, och vår dotter kom in i mammas blå husbok, och pass kan fixas. Lite mindre pappersexercis än att fixa till det i Sverige.
 
Jag pratade med en kvinna från Migrationsverket och hon sa att eftersom mina föräldrar inte var gifta vid födsel så trodde hon att jag var thailänskt medborgare om man följer lagen som gällde då (född 1994). Jag har läst på migrationsverkets hemsida och där står de andra regler för dem som är födda efter 2001. Glömde nämna att pappa hade svenskt medborgarskap när jag föddes. Jag trodde inte heller på att jag hade thailänskt medborgarskap när jag föddes men enligt intyget från Migrationsverket så har jag fått svenskt medborgarskap när mamma fick sitt men har fortfarande kvar mitt andra medborgarskap.
 
Jag är också inne lite på samma linje som Nam Falang, att har ni inte aktivt registrerat dig så att säga, så är det nog inte säkert att du är medborgare och skulle kunna hämta ut ett pass.
 
Vår dotter är också född i Sverige. Vi gjorde som så att vi tog med oss ett Familjebevis, registerutdrag barns födelse och registerutdrag barns namn, allt från Skatteverket, till Sv. Ambassaden i Bangkok. Dom skrev ett intyg om att vår dotter vill ha Thaimedborgarskap, som vi sen översatte till Thai. Sen var det bara att gå in på Amphur och registrera, och vår dotter kom in i mammas blå husbok, och pass kan fixas. Lite mindre pappersexercis än att fixa till det i Sverige.
Intressant, har inte hört om det sätter men enklare om man inte bor nära ambassaden. [emoji106]
 
Intressant, har inte hört om det sätter men enklare om man inte bor nära ambassaden. [emoji106]
Det är nog inget sätt som existerar egentligen. Det var jag själv som tänkte att dom pappren borde väl räcka för att visa att min dotter har Thaimamma och vill bli medborgare. Och det funkade klockrent. Gör man det via Thaiambassaden i Sverige måste det ju vara rätt och riktigt efter konstens alla regler, och fler papper.
 
Senast redigerad av en moderator:
Vill inte minnas att det var så mycket papper. Men man glömmer det fort ;)
 
De ska ju flytta dit senare, blir ju krångligt om han inte är thaimedborgare om han ev ska bo där resten av livet. Så nog bara vara beredd på att skjuta lite.
 
De ska ju flytta dit senare, blir ju krångligt om han inte är thaimedborgare om han ev ska bo där resten av livet. Så nog bara vara beredd på att skjuta lite.
Det är en nackdel som vi har tänkt på. Men vill han inte göra militärtjänstgöring så kan han flytta till Sverige, han är född här och behåller sitt svenska medborgarskap.
 
Det är en nackdel som vi har tänkt på. Men vill han inte göra militärtjänstgöring så kan han flytta till Sverige, han är född här och behåller sitt svenska medborgarskap.

Tyvärr så hjälper det inte att bo i Swe. och vara TH medborgare för att slippa Militätj.
Har en bekant som råkade ut för en inkallelse,då han var 20 år.Dom kallar in dom upp till 30 år.
Om man inte inställer, sig så kan man knappast återvända.Straffen är hårda.
Möjligen kan hans födelseort vara avgörande för honom.Bör nog kollas upp noga.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
59
Visningar
13 K
U
A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp