Hus för oss dödliga

 
"Lunkan " sa:
3 rum på 130 m2! Det är stora rum.

(((Mitt gamla svenska hus har på 135 m2 sex rum :)

Vad har du för takmatrial (=mycket ljud)?
Hej det största e vårat sov rum som e på över våningenca 50kvm plus balkong..
Typ planja tak sen ska vi sätta upp en isolering som följer takets konturer så de blir inget vanligt rakt inner tak de e bara för att vi ska kunna få en tak höjd på styvt 7.5 meter från neder våningen


glimten66 :wai:
 
Hej :wai:

Som jag har förstått det så kan man själv äga högst 49% av huset och resten måste ägas av en thailandare men hur är det med marken?
Har ni köpt marken och ungefär hur mycket kostar mark i Thailand?
 
Huset kan du æga till 100% och marken till 49% som utlænning, sen kan man hyra marken i 30 år + etc, men de står i andra inlægg :wai:

Markpriset ær individuellt och varierar mycket beroende på om de ær en turistort,kust,inlandet,norra el sødra delen, goda kontakter.jordbruks mark,næra væg , etc
De ær så många faktorer som spelar in,
Våran mark på ca 400 kvm betalade jag endast 80000 sv kr før el ca 67000 nkr som ligger i Nakhon ratshasima (Korat) :wai:
 
"Glimten " sa:
Brorsan: ser helt ok ut :)

Lär bli några chang och leo på balkongen nästa gång vi åker ner :)
ja du brorsan de ska vi göra de lär bli några stycken o så några lao kau me tycker ja....:)

glimten66
 
gott de o sen får vi ju inte glömma som tam o gau pai gai eller
 
"helgonet " sa:
Våran mark på ca 400 kvm betalade jag endast 80000 sv kr før el ca 67000 nkr som ligger i Nakhon ratshasima (Korat)
"Endast"? Det är ju mycket mer än vad det ofta kostar i Sverige.
(((2000 m2 med färdiga vägar och egen brunn fick jag för 230 000 SEK 2 timmars bilresa från Stockholm, och då är det 100 m2 (då omodernt) hus på tomten också :)

Eller är din tomt inom tätorten? (Då förstår jag priset.)
 
Tætort...ja 2.3 miljoner invånare ær væl ganska stort:)
færdig væg,børdig mark,vatten och eldragningen ingår, næra till allt såsom skola,affærer,transporter men ændå sk avskilt ...ca 100m från storvægen
Och priset fick vi før halva summan pga goda kontakter. De øvriga grannarna betalade de dubbla !
Så jo, de var vældigt billigt tycker jag :wai:
 
Ops, såg nu att jag skrev fel i ytan tidigare
Vi har køpt 2 ngarn och det ær ju 800kvm :)
1 Rai = 1600kvm
1 Ngarn = 400 kvm
 
(Jag menade huvudorten d v s Muang NR.)

Ja, då var det inte dyrt.

---
Vad brukar mark på landsbygden kosta (ej sjötomt)?
 
Tyværr så finns de inget igentligen att gå på då Thailand tillhør ett av de lænder som har mest varierande priser pga variationen på landet såsom djungler/storstæder/kust/norr/søder/vægar/odlingsmark (risfælt) stadsmark/falangpris/kontakter som værdesætts høgt ala famillia. etc.....så ex Siam paragorn (bangkok) kostar 4kvm 800 000 baht medans i Udon thani kan du få den før 20 000 baht.....så du ser.. varitionen ær stor och omøjlig att veta i førvæg :)

Att definiera landsbygden blir också vanskligt pga att de beror ju också på var i landet de ligger. Dæremot om man kan precisera staden/byn så kan de bli lættare att finna ett pris. :wai:

Så mitt tips ær.... var vill du bo...och sen kollar du vad bostæder kostar i den stan/byn så kan du få en fingervisning om priset.

hær ær en lænk till en bra sida før lite kvællslektyr i æmnet
http://www.thailandresor.se/hus/
 
såg snabbt att de fanns lite fakta dær:
Det genomsnittliga markpriset är 50 miljoner baht per rai i Phuket, 30 miljoner i Hua Hin, 25 miljoner i Samui och 12 miljoner baht i Krabi.

Däremot var det genomsnittliga markpriset i Khao Yai endast två miljoner baht per rai i år, upp från 200.000 baht 2002, 500.000 år 2004 och 1,2 miljoner under 2006, enligt Lands Department.

1 rai = 1600kvm
 
som ni säger priserna e otroligt olika över landet våran mark vid väg me el kostade 50000tbh per rai chanote..

glimten66 :wai:
 
Glimten: Jag børjar fundera lite på en mellan variant på bygget nu nær de verkar vara svårt att få tætt med en bottenvåning (undermarkytan) och ev gøra en sk 1 1/2 plansvilla istællet och bygga upp marken ca 1 meter och sen kunna bygga nedåt lite mer. Byggs mellanplanet av stålbalkar och betong det med eller hur valde du att gøra øvre golvet? med trædstammar tværs øver och betongpelare under??
de vore djækligt kul om jag slapp ha en jættepool på bottenplan:)
 
>Helgonet
Menar du typ suteräng? Vet inte, men jag har hört att sådana i snitt oftare har problem med fukt än andra typer även i Sverige.

---
Vet inte hur långt det räcker mot värmen, men själv planerar jag bygga:
/stommen, som Thailändarna brukar göra (inklusive upphöjd bottenvåning)
/issolera taket
/bygga luckor ÖVER fönstren, så att de kan fungera som "markiser" också när man vill
/tänka på väderstreck o d vid planeringen var olika rum blir
/och - nog viktigast - INTE bygga stora fönster åt det håll man får in mycket solstrålningsvärme, som många faranghus byggs... :)

Och då jag berättade för min tilltänkta det, som någon av er berättade, om thaifruar, som öppnar och släpper in värmen, så fattade hon det - lät det i alla fall som :)

En smart thai sa att det oftast är bäst att bygga balkongen med stort tak och på östra sidan om huset (i områden där vinden oftast kommer från norr under varmaste perioden). Då har de tanken att kunna sitta där så svalt som möjligt, medan faranger ju oftast vill ha sol på oss, så jag vet inte än om jag håller med om österläge :)
 
"helgonet " sa:
Glimten: Jag børjar fundera lite på en mellan variant på bygget nu nær de verkar vara svårt att få tætt med en bottenvåning (undermarkytan) och ev gøra en sk 1 1/2 plansvilla istællet och bygga upp marken ca 1 meter och sen kunna bygga nedåt lite mer. Byggs mellanplanet av stålbalkar och betong det med eller hur valde du att gøra øvre golvet? med trædstammar tværs øver och betongpelare under??
de vore djækligt kul om jag slapp ha en jættepool på bottenplan:)
Ja helgonet ja valde trä tvärs över o betong pelare under men tror att det ska gå bra o bygga som du tänkt dig..
ja valde trä för att de e snyggt kanske inte de mest praktiska men men
ja ska lägga in en ritning sen som mina snickare hade att utgå från :)
just nu håller det på att byggas en trappa inne o snickarna svär över den o tycker ja e en ting tong farang :)

glimten66 :wai:
 
här kommer dom senaste bilderna från frun..



glimten66 :wai:

telefonen 040.jpg


telefonen 047.jpg


telefonen 051.jpg


telefonen 048.jpg
 
 

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
13 K
R
A
Svar
3
Visningar
3 K
anonymous
A
A
Svar
6
Visningar
2 K
Anonymius
A
L
Svar
6
Visningar
2 K
Lunkan
L
A
Svar
11
Visningar
4 K
pa_sak
P
A
Svar
2
Visningar
3 K
A
A
Svar
0
Visningar
1 K
A
 
Tillbaka
Topp