Husbygge

 
Hej Dan! Jag har inga tips men kommer snart själv behöva en seriös byggare i P-lok. Är du kvar i trakten och här på Thaisnack? Undrar i så fall hur det har gått för dig? /Sven
 
Ha ha det där ser ju riktigt smidigt och bra ut. Får kolla om det finns här i Thailand. Finns en något enklare typ av sten som sammanfogas på ett liknande sätt vet jag. Här kunde tydligen även kidsen vara med och bygga. :)
 
Ja det var dessa stenar jag tänkte på. Kanske ett bta alternativ till de vanliga 7 cm tjocka blocken.
 
Ja det var dessa stenar jag tänkte på. Kanske ett bta alternativ till de vanliga 7 cm tjocka blocken.

Fungerar nog liknande bra, men inget av dem skulle jag lita på att bygga bärande med. :)

Jag skulle kunna tänka mig att kombinera dem. De där cementblocken på insidan och de här andra blocken på utsidan med ca 3 cm luft emellan.
 
Aluminiumreglar och gips på insidan kan det va nåt tips borde fungera mot värme /kyla?

Japp, det kan det! Vi byggde en "lillastuga" i förra veckan och jag hade länge undrat vad allt jävla murande skulle vara bra för, det är ju inte särskilt starkt och väggarna bär ju ändå bara sin egen tyngd. Så huset byggde vi precis som i Sverige, men med järn som resvirke och 6mm hårdgips som panel. Skulle funka utmärkt att sala ut lite och sätta en panel invändigt också, gärna med isolering emellan. Snabbt och inte särskilt dyrt.
 
Japp, det kan det! Vi byggde en "lillastuga" i förra veckan och jag hade länge undrat vad allt jävla murande skulle vara bra för, det är ju inte särskilt starkt och väggarna bär ju ändå bara sin egen tyngd. Så huset byggde vi precis som i Sverige, men med järn som resvirke och 6mm hårdgips som panel. Skulle funka utmärkt att sala ut lite och sätta en panel invändigt också, gärna med isolering emellan. Snabbt och inte särskilt dyrt.

Den stora risken med gips, är att den troligen inte klarar fukten. Fuktigheten är mycket större i en vägg ån i ett tak.
 
Aluminiumreglar och gips på insidan kan det va nåt tips borde fungera mot värme /kyla?

Vet inte exakt hur du har tänkt dig, men en gipsskiva är inte speciellt bra isolering så om det är ac på insidan så blir det ju kondens när den varma luften kommer i kontakt med den kalla gipsskivan.

Sedan är det ju luftfuktigheten i allmänhet som ofta kan vara hög också, och dessutom kan man ju få problem med fukt pga läckage också. Och gipsskivor är ju som sagt mindre motståndskraftiga mot fukt.

Är det desutom risk för översvämning i området så tycker jag inte inte gipsväggar är någon bra idé öht.

Skulle jag bygga vägg av gipsskivor så skulle jag nog åtminstone måla skivorna innan jag sätter upp dem och även se till att ha ganska tätt mellan reglarna och ett litet avstånd mellan golv och skiva som jag tätar med något kraftigt bygglim så att själva skivorna kommer ifrån golvet lite, men annars tror jag egentligen att två rader betongbaserade block med luftspalt emellan ger mest värde för pengarna i Thailand. :)
 
Man bygger så det inte blir översvämning hoppas jag ,vi har ingen ac uppe i Udon-Thani borde testa lite olika lösningar tex lägga 5 tums rör nergrävda ca 2 meter kanske 70 meter?Och ha en fläkt som blåser in i röret då kan man ta tempen på luften där röret kommer upp å hoppas på det bästa kanske fungerar eller inte man borde testa det då har man svaret
 
 
 
Tillbaka
Topp