Mat från isaan

Diskussion i 'Isaan forum' startad av Anonymous, 19 februari 2012.

Taggar:
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Berralund

Berralund Forumvärd TS-teamet

Ett par knaperstekta sådana + en stor Chang och kvällen är räddad!! 8)

2. glimten66

glimten66 Aktiv medlem

Knåde ris lap moo o somtam de e riktig mat de

ImageUploadedByTapatalk1330968679.774382.jpg

ImageUploadedByTapatalk1330968877.162802.jpg

3. Caveman™

Caveman™ Medlem

Byt ut gris mot råtta och det blir Laab Noo, smakar helt okay :)
    Råvara och färdig mald :)

IMG_1430.JPG

IMG_1432.JPG

4. glimten66

glimten66 Aktiv medlem

ser gott ut de me ;)

5. Per Olav

Per Olav Medlem

Om thailändarna inte blir sjuka av det som bjuds, varför skulle ni bli sjuka??

Nej, jag tror inte det finns "farlig" mat om den inte är skämd, även om man kan reagera på för starkt kryddat mat.

//Peo

6. andrejsdenruskige

andrejsdenruskige Forumräv

Man kan bli magsjuk p.g.a olika bakteriekulturer. Det behöver inte betyda att maten är otjänlig som föda. Men man kan fortfarande bli sjuk av maten.

7. Hej främling! Visste du att om du blir medlem/loggar in så kan du se inlägg från forum och du kan se bilderna som finns i inläggen i fullstorlek! Ett medlemskonto fixar du på ett litet ögonblick och du kan använda din Facebook, Google eller Twitterkonto för snabb inloggning.
    :wai: :wai:
  8. Caveman™

Caveman™ Medlem

Visst är det så!
    Gumman längtar alltid efter egen tillverkade nudlar, dessa man ser hängades på tork lite var stans i byarna, men hon vet att hon blir magsjuk om hon äter dem direkt efter att ha rest tillbaks till Thailand, men vad hjälper det........
    Det är samma för mig, äter jag Lao-nuddlar så kommer rännskiten som ett brev på posten!

9. Per Olav

Per Olav Medlem

Om man blir sjuk på grund av olika bakteriekulturer, vilket jag absolut tror man kan, så beror det väl mycket på hur resistent man är som person, tror ni inte?

Jag har aldrig blivit magsjuk och jag har smakat på allt som "min" familj har tillagat.
    (Jag är så jäkla nyfiken så jag kan inte låta bli ;D )

//Peo

10. Per Olav

Per Olav Medlem

Visst finns det risk för få cancer av maten man äter men jag tror att en stor anledning till att många thai får cancer beror på dålig miljö med mycket gifter, rökning och överkonsumption av alkohol.

//Peo

11. gunnarg

gunnarg Forumräv

Det gäller väl oss som bor i Thailand oxå. ::)

12. kjell.t

kjell.t Medlem

Sen blir ju bakterierna dödade om det kokas eller steks väl skulle jag tro, även i thailand

13. kjell.t

kjell.t Medlem

Citat från: Per Olav skrivet Idag kl. 05:57
    Käkar dom mycket hund just i Sakhon Nakon tror du Berra??
    Kan dock informera bästa herrn att det inte käkas hund (eller häst) i min familj, oavsätt vilka fördomar du måtte ha..

//Peo

Häst äts även i norden, men i thailand äts nästan allting och det är ofta beroende på ekonomin.
    Kannin var under krigsåren vanlig mat i sverige och en del var inte ens det man sa.
    Det lagstadgades att man inte fick sälja huvudlös kannin pga att folk sålde katter som kannin.
    Hund äts oftast av fattiga när det är kallt, köttet höjer temperaturen i kroppen så de inte fryser så mycket.
    Fördomar är det inte, snarare fakta, den som ingen mat har äter vad de finner för stunden. Urbefolkning, var de än lever äter vad de finner.
    Det kan vara så enkelt att du Peo hjälper familjen så de slipper, för ingen vill äta dessa hundar.

14. gunnarg

gunnarg Forumräv

Det finns väl ingen kontroll eller kunskap vad för skit som sprids på risfälten och längs vägarna. :(

15. Per Olav

Per Olav Medlem

Enligt alla rön jag kan hitta så är maten ett mycket större problem i cancar sammanhang här i västvärlden på grund av alla tillsatser som används här samt att vi äter mera "rött" kött.

Så då återstår kanske bara fruktansvärda nivåer av miljögifter??

//Peo

16. Per Olav

Per Olav Medlem

Absolut!! Så får andra tycka precis som vi... ;D ;D
    Nej just det, det precis vad dom vill det heter ju.. 8)

//Peo

17. Per Olav

Per Olav Medlem

Ser ju att vi har lite olika erfarenheter av maten i Isaan.
    All mat jag har sätt och ätit har varit kokt eller stekt och inte en enda maträtt har jag sätt serveras rå. Fast ur cancer synpunkt vore det bättre att äta rå mat en stekt då det påstås av experterna att stekt mat är bland det sämsta.
    Sedan tror jag inte att kött från t.ex. råtta är sämre eller farligare än från gris t.ex.
    Men visst kommer maten från den nerskräpade miljön och påverkar säkert i negativ riktning.

Alla rön jag har läst är ju såklart lästa i Sverige och kommer från västerländsk vetenskapliga undersökningar. Och att det skulle vara skillnad på vad som är cancerframkallande i väst och i Thailand tror jag inte på.

Statistik säger dock att det är ungefär 2-4 gånger mer cancer per 100000 invånare i USA än i Thailand. Fast antalet som avlider av cancer är ungefär det samma.

//Peo

18. glimten66

glimten66 Aktiv medlem

Mycke kött o sånt låter dom sol torka ettpar timmar o hackar sen ner smakar inte gott har prövat o sen P-O i sakon så serveras det mycke hund har själv köpt på marknaden där o på andra ställen i den provinsen känner en del lite norr om självaste sakon o där e de fan en delikatess men rätt grillad så så e de inge fel på smaken e ju kött ;)

19. Per Olav

Per Olav Medlem

Jag har aldrig sett eller blivit serverad något som inte är tillagad hemma hos min familj, men det betyder ju inte att det inte finns.

Skulle nog kunde äta hund om inte annat än för att prova men min familj i Thailand äter absolut inte hund (i alla fall vad dom säger till mig). Även hästkött är tydligen inte tillåtet i deras kök..

Som du säger så tror jag att det inte är fel på smaken oavsett vilket kött det är.. ;D

//Peo

20. Anonymous

Anonymous Gäst

Dessa ödlor hackas och läggs i löv som sedan läggs i glöden är nog det starkaste jag har smaka i Thailand.

IMG_0216b.jpg

IMG_0228.jpg

21. glimten66

glimten66 Aktiv medlem

Rosen dom där grillade e jäkligt goa har fått i mig ett antal av dom där :)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...
Liknande ämnen -
  1. EV
    Svar:
    138
    Visningar:
    5.203
  2. Phonta
    Svar:
    5
    Visningar:
    264
  3. Långeman
    Svar:
    11
    Visningar:
    485
  4. Snackarn
    Svar:
    17
    Visningar:
    622
  5. Långeman
    Svar:
    0
    Visningar:
    308
  6. thaikonsult
    Svar:
    1
    Visningar:
    622
  7. EV
    Svar:
    58
    Visningar:
    880
  8. annikaaa
    Svar:
    29
    Visningar:
    1.233
  9. Glimten
    Svar:
    3
    Visningar:
    621
  10. Matts1965
    Svar:
    50
    Visningar:
    1.005
Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Några frågor på det?