Slut på att skaffa körkort vid inresa med turistvisum?

 
Står det att man inte kan få nya böter där då på 7 dagar för var ju det frågan gällde inte hur många dagar man hade på sig att betala.

Det står inte om det, och jag har inte hittat någon speciellt bra källa till hur det ligger till. Men det finns thailändare som har frågat precis samma sak på sina forum, och de svar som ser mer seriösa och ordentliga ut är att man kan visst åka fast fler gånger. Dock påpekas det att det har betydelse vad det gäller också. T. ex. om du får en parkeringsbot så sätter de ju inte på en till en stund senare, och har man fått böter för att ha kört utan hjälm så finns det förståelse för att man man åtminstone behöver få den dagen på sig att köpa en hjälm.

Såg att de försöker trixa lite också, och de hade upptäckt att när polisen har tagit körkortet så kan det ofta fungera att visa upp boten för att komma undan en efterföljande bot. Tar polisen körkortet så gäller boten nämligen som körkort inom betalningstiden.

En annan skrev att hon brukar plocka fram den tidigare boten och visa polisen innan han ens hunnit säga något, och på det viset blivit bortviftad.

Hur trixande kommer att fungera för oss faranger är ju svårt att veta, men försöka duger heter det ju. :)

Har en egen erfarenhet av böter som jag fick för att förra ägaren inte hade vägt om bilen efter att ha monterat Carryboy. De var dock hjälpsamt inställda och berättade hur jag skulle göra och att det inte skulle bli några mer problem om jag ordnade det inom några dagar (kommer inte ihåg exakt hur många).

Det verkar iaf. tydligt att man inte går säker från fler upprepade böter, så lyckas man med imunitet tack vare tidigare bot så kan man nog betrakta det som bonus. :)
 
Det står inte om det, och jag har inte hittat någon speciellt bra källa till hur det ligger till. Men det finns thailändare som har frågat precis samma sak på sina forum, och de svar som ser mer seriösa och ordentliga ut är att man kan visst åka fast fler gånger. Dock påpekas det att det har betydelse vad det gäller också. T. ex. om du får en parkeringsbot så sätter de ju inte på en till en stund senare, och har man fått böter för att ha kört utan hjälm så finns det förståelse för att man man åtminstone behöver få den dagen på sig att köpa en hjälm.

Såg att de försöker trixa lite också, och de hade upptäckt att när polisen har tagit körkortet så kan det ofta fungera att visa upp boten för att komma undan en efterföljande bot. Tar polisen körkortet så gäller boten nämligen som körkort inom betalningstiden.

En annan skrev att hon brukar plocka fram den tidigare boten och visa polisen innan han ens hunnit säga något, och på det viset blivit bortviftad.

Hur trixande kommer att fungera för oss faranger är ju svårt att veta, men försöka duger heter det ju. :)

Har en egen erfarenhet av böter som jag fick för att förra ägaren inte hade vägt om bilen efter att ha monterat Carryboy. De var dock hjälpsamt inställda och berättade hur jag skulle göra och att det inte skulle bli några mer problem om jag ordnade det inom några dagar (kommer inte ihåg exakt hur många).

Det verkar iaf. tydligt att man inte går säker från fler upprepade böter, så lyckas man med imunitet tack vare tidigare bot så kan man nog betrakta det som bonus. :)
Var just det med att visa upp kvittot som polisen sa till mig och han skrev in datum på kvittot hur många dagar jag fick köra utan att kunna få ny bot han sa att normalt är 24 timmar men han gav mig 3 extra dagar som jag inte kunde bötfällas och dom dagarna fick jag också köra moppe så jag hade 3 dagar på mig att fixa körkort.
 
Han pratade bra Engelska den polisen och tror han var med just för att förklara för faranger vad som gällde.
Jag betalade boten med en gång inne i kassan på polistationen som låg jämter och han sa att jag skulle bära med mig kvittot dom dagarna för att undvika ny bot, dom signerade också där dom hade skrivit in antalet dagar.
 
Verkar ju rättså tryggt i ditt fall. :)

Ta gärna en scanning och redigera bort dina personuppgifter och posta här om du har dem kvar. :)
 
Verkar ju rättså tryggt i ditt fall. :)

Ta gärna en scanning och redigera bort dina personuppgifter och posta här om du har dem kvar. :)
Är 1 år sen och efter dom dagarna gått som jag fick köra så åkte kvittot i papperskorgen är ingen hamster och sparar på allt gammalt bös ;)
 
Är 1 år sen och efter dom dagarna gått som jag fick köra så åkte kvittot i papperskorgen är ingen hamster och sparar på allt gammalt bös ;)

Bra iofs, men det hade varit intressant att se hur de skriver. ;) Alla bilder på böteslappar som jag har sett på internet är endera så dåliga så att man får ont i huvudet av att försöka se vad det står eller också finns det ingen sådan där information med hur länge man kan fortsätta med att t.ex. köra utan körkort. :)
 
Jag pratade med en polis och traffic office och de sa att om man har thai kk för bil kan man köra 3 hjulig mc med detta kk och om du dess utom är handikappad så är det ingå problem
 
Jag pratade med en polis och traffic office och de sa att om man har thai kk för bil kan man köra 3 hjulig mc med detta kk och om du dess utom är handikappad så är det ingå problem

Jag hittar ingen information om att det skulle vara så, däremot en massa information som säger att det inte är så. Vet inte om du har sett thailändska körkort, men på bilkortet är det bild på vanlig personbil, pickup och minibuss (alltså ingen trehjulig mc), och på motorcykelkortet är det en bild på enbart en tvåhjulig mc.

Här har du information (på engelska) om körkortstyper som finns (dock verkar den inte fullständig):
https://en.wikipedia.org/wiki/Driving_licence_in_Thailand

Här har du motsvarande information på thailändska:
http://www.dlt.go.th/th/index.php?o...18-37&catid=131:2011-09-08-02-09-23&Itemid=88

Scanna gärna av informationen från trafikpolisen eller departementet för landtransporter och posta här. :) Vi kan ju inte gärna stå med poilsen vid vägkanten och hänvisaa till svarre på Thaisnack om det skulle visa sig att den polisen inte är enig i att man får köra trehjulig mc med bilkortet. ;)
 
Jag hittar ingen information om att det skulle vara så, däremot en massa information som säger att det inte är så. Vet inte om du har sett thailändska körkort, men på bilkortet är det bild på vanlig personbil, pickup och minibuss (alltså ingen trehjulig mc), och på motorcykelkortet är det en bild på enbart en tvåhjulig mc.

Här har du information (på engelska) om körkortstyper som finns (dock verkar den inte fullständig):
https://en.wikipedia.org/wiki/Driving_licence_in_Thailand

Här har du motsvarande information på thailändska:
http://www.dlt.go.th/th/index.php?o...18-37&catid=131:2011-09-08-02-09-23&Itemid=88

Scanna gärna av informationen från trafikpolisen eller departementet för landtransporter och posta här. :) Vi kan ju inte gärna stå med poilsen vid vägkanten och hänvisaa till svarre på Thaisnack om det skulle visa sig att den polisen inte är enig i att man får köra trehjulig mc med bilkortet. ;)
Jag fick info när jag frågade att man var tvungen att ha ett type-3 kk för 3-hjulingar, men det var ju inte från polisen
 
Frågan är vem som kan veta till 100%, annars är det la inte så jobbigt ta det när man håller på med de andra två.
 
Frågan är vem som kan veta till 100%, annars är det la inte så jobbigt ta det när man håller på med de andra två.

Reglerna är ofta inte så stort problem mer än att det ofta är dålig/gammal info i synnerhet det som är på engelska, men sedan är det ju att folk inte behandlas enligt reglerna som gör det förvirrande.

Jag tycker det skulle vara förträffligt om folk kunde be om skriftlig information och posta på internet i större utsträckning. :) Det kan man göra oavsett språkkunskaper i thailändska, och så kan man även skriva vilken information man fick. :)
 
Plus ett par timmar på immigration för att få papper som visade att man var boende där.
En före mig i kön som inte fick det, han hade 30 dagar on arrival det kunde dom inte skriva ut något certificate of residence (eller vad det heter sa dom) för han var ju inte boende här med 30 dagar on arrival.
Så blev inget körkort för han för det behövs för att få körkortet.


Hvor mange ganger har jeg ikke hørt fra andre utlendinger at dette bare er noe tull. Et utsagn som er basert på ren uvitenhet og en total mangel på logisk sans. Selvfølgelig så er en turist ingen fastboende. Uansett om vedkommende har et visum (turist) eller ikke.

Det om gjelder er et Non Immigrant Visa eller Residency. Men problemet er at mange ikke helt forstår at en offentlig tjenestemann i Thailand stort sett gjør hva han vil og når han vil. Og dette blander mange utlendinger sammen med egne erfaringer med offentlige tjenestemenn fra eget hjemland samtidig med at det på steder som Pattaya hender svært ofte at dem ikke følger lovverket så altfor nøye. Og når medlemmer på et forum som dette kommer med såkalt informasjon basert på egne erfaringer og ikke basert på FAKTA fra på lovverket så ender dette opp som regel som en stor diskusjon/krangel.
 
Hvor mange ganger har jeg ikke hørt fra andre utlendinger at dette bare er noe tull. Et utsagn som er basert på ren uvitenhet og en total mangel på logisk sans. Selvfølgelig så er en turist ingen fastboende. Uansett om vedkommende har et visum (turist) eller ikke.

Det om gjelder er et Non Immigrant Visa eller Residency. Men problemet er at mange ikke helt forstår at en offentlig tjenestemann i Thailand stort sett gjør hva han vil og når han vil. Og dette blander mange utlendinger sammen med egne erfaringer med offentlige tjenestemenn fra eget hjemland samtidig med at det på steder som Pattaya hender svært ofte at dem ikke følger lovverket så altfor nøye. Og når medlemmer på et forum som dette kommer med såkalt informasjon basert på egne erfaringer og ikke basert på FAKTA fra på lovverket så ender dette opp som regel som en stor diskusjon/krangel.
Ja men här var det i Pattaya och loverket följdes.
Av egen erfarenhet så följs lagen mer till punkt och pricka här nere jämfört med Isaan.
 
Jag gör alltid så att jag söker information om det jag ska göra hos den som ska få det gjort åt mig, och ska man få ett körkort utfärdat så går jag därför till ett av kontoren som departementet för landsvägstransporter har.

Den officiella informationen från departementet för lansdvägstransporter är att man behöver ett visum (kan vara vilken typ av visum som helst) för att kunna ansöka om ett temporärt körkort. Däremot behöver man ett non-immigrantvisum för att förlänga ett utgått eller utgående temporärt körkort. Oavsett vilket av dessa körkort man vill ha utfärdat så måste man även få sin bostadsadress certifierad av antingen immigrationsmyndigheten eller ambassaden.

Jag har inte gjort förängning, men däremot så har jag varje år de senaste 5 åren följt den officiella informationen från departementet för landsvägstransporter när jag har ansökt om att få ett nytt temporärt körkort baserat på mitt gamla temporära körkort.

I allt vesäntligt tycker jag att man kan säga att informationen i @Jonas sammanfattning är riktig.
 
Jag gör alltid så att jag söker information om det jag ska göra hos den som ska få det gjort åt mig, och ska man få ett körkort utfärdat så går jag därför till ett av kontoren som departementet för landsvägstransporter har.

Den officiella informationen från departementet för lansdvägstransporter är att man behöver ett visum (kan vara vilken typ av visum som helst) för att kunna ansöka om ett temporärt körkort. Däremot behöver man ett non-immigrantvisum för att förlänga ett utgått eller utgående temporärt körkort. Oavsett vilket av dessa körkort man vill ha utfärdat så måste man även få sin bostadsadress certifierad av antingen immigrationsmyndigheten eller ambassaden.

Jag har inte gjort förängning, men däremot så har jag varje år de senaste 5 åren följt den officiella informationen från departementet för landsvägstransporter när jag har ansökt om att få ett nytt temporärt körkort baserat på mitt gamla temporära körkort.

I allt vesäntligt tycker jag att man kan säga att informationen i @Jonas sammanfattning är riktig.


Det finnes noen viktige feil ved dette innlegget.

1. Den informasjonen man får fra det ENKELTE DLT er hva dette SPESIFIKE kontoret ønsker / krever. Noe som
nødvendigvis ikke trenger å være i henhold til lovverket. Noe jeg tror mange utlendinger ikke helt forstår.

2. Et 2-års PRØVESERTIFIKAT (tidligere 1 år) er IKKE noe man normalt skal fornye år etter år. Man får dette KUN
den første gangen.

3. Uansett lengden på førerkortet så er ett av KRAVENE at man har et Non Immigrant Visa. Noe blant annet
undertegnete i diverse tråder har bevist ved å legge fram linker til blant annet DLT. Ønsker man en dypere
informasjon så finnes det sider hvor veitrafikkloven i Thailand er oversatt til Engelsk. Sider som klar og tydelig
sier at man trenger et Non Immigrant Visa.

Jeg synes at det er på høy tid at man forstår at man er i et land hvor lover og regler ikke blir praktisert som vi som
kommer fra vestlige land er vant til. Klarer man ikke å forstå dette så vil man før eller siden ende opp med både små og store problemer. Og problemet blir enda større når uvitenheten blir "overført" til andre ved at man skriver innlegg på forum som dette hvor man påstår at dette er fakta.

Dette er et lite utdrag av veitrafikkloven i Thailand, men min erfaring med å skrive på et forum som dette er at det alltid finnes noen som man ALDRI kan overbevise med FAKTA. Men jeg kan jo alltids håpe.

If the driver is an alien who doesn’t have an immigrant visa, he may drive a motor vehicle with a driver’s license specified in the Section 42-2. In such a case, he must carry documents specified by the treaty between the Thai government and the government which issued such driver’s license, and show them to competent officers upon request

Section 42-2
In case there’s a treaty between the Thai government and a foreign government regarding mutual acceptance of driver’s license, an alien who doesn’t have an immigrant visa may drive a motor vehicle with a driver’s license issued by such a foreign government, or an automobile association authorized by such a foreign government.


http://driving-in-thailand.com/motor-vehicle-act/#03
 
Senast redigerad av en moderator:
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp