Svensk pension och pensionsregler för boende i Thailand

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"kjell.t " sa:
Nej Rolf du har fel. Detta har man garanterat sig för på annat sätt.
För invandrare är pensionen full om de arbetat 40 år i sverige, har de arbetat 20 år får de bara halva pensionen när de flyttar hem och de får inte garantipension.

Men om en svensk som har haft liten inkomst får garantipension, om du läste mitt tidigare inlägg, får bara garantipension enligt detta.

Garantipensionen utbetalas endast till dig som bor i ett EU-land eller ett EES-land eller i Schweiz. Du kan också under vissa förutsättningar få garantipension utbetald om du bor i Kanada.

Måste vara fel att jag kan få garanipension i bara vissa länder om jag bott i sverige hela mitt liv. De beslutar var du får bo trots att detta blir betydligt dyrare för landet.
Om vi inte varit med i EU hade du inte kunnat ta med dig garantipensionen dit.
 
"gunnarg " sa:
Om vi inte varit med i EU hade du inte kunnat ta med dig garantipensionen dit.

Rätt, men Kanada???
Man avgör fortfarande var du ska bo som pensionär om du haft låg inkomst
 
Du kan bo vad du vill men vill du leva på bidrag som ju garantipensionen är måste du bo där Farbror staten kan tänkas försörja dig.
 
Får väl vara glad att farbror staten vill försörja en över huvud taget.
 
"gunnarg " sa:
Du kan bo vad du vill men vill du leva på bidrag som ju garantipensionen är måste du bo där Farbror staten kan tänkas försörja dig.

Men många av dom som idag får garantipension är äldre kvinnor som stannade hemma och tog hand om barn och familj ! eftersom det var möjligt på den tiden, så kalla det bidrag om du vill men jag anser att den generationen kvinnor gjorde ett jävla bra jobb med att få ut välanpassade ungar i samhället..
 
"matteisurin " sa:
Men många av dom som idag får garantipension är äldre kvinnor som stannade hemma och tog hand om barn och familj ! eftersom det var möjligt på den tiden, så kalla det bidrag om du vill men jag anser att den generationen kvinnor gjorde ett [¤#@@¤%] bra jobb med att få ut välanpassade ungar i samhället..

Håller helt med dig, billigare än all förstörelse som kommer nu!!!!!
Sen var det så att de kvinnor som arbetade var ofta enormt undebetalda, ej heller fick de bidrag för att vara hemma när barnen föddes, vilket drog ner hela inkomsten så jag kan inte förstå varför dessa ska straffas idag
 
Jag skulle tro att de flesta som får garantipension i Sverige är invandrare och som aldrig jobbat i Sverige. 8)
 
"gunnarg " sa:
Jag skulle tro att de flesta som får garantipension i Sverige är invandrare och som aldrig jobbat i Sverige. 8)

Inte helt rätt, men det finns en del. Större delen är invandrare som inte arbetat fullt (40 år) i sverige och kvinnor, som var hemma och tog hand om familjen alltid eller då barn var små.
Många invandrare återvänder till ursprungslandet, de klarar sig bra på den del de arbetat in
 
"gunnarg " sa:
Dom kanske får bidrag i sitt ursprungsland när de återvänder. 8)

Beror på var de kommer från, en del länder har inget en del lite och den del av sina 40 arbetsår bör de ju haft i sitt hemland. Med nya systemet ska alla problem vi har idag, försöka lösas. För min del tror jag att även i framtiden man får vissa svårigheter, men vi som hamnat mitt i 2 olika system får vara lite mer observanta :eek: :eek: :eek:
 
"gunnarg " sa:
Vilket nytt system?Ny pensionsuppgörelse? 8)

Vet inte om du vill iritera eller bara dåligt minne, med din ålder har du ju största delen av äldre systemet men bör ha lite av nya beroende på när du sluta jobba, men sen kan du ju även vara sjukpensionär och då omfattas du bara av äldre systemet. Själv får jag ju från båda systemen ca 60/40.

Jag tänker inte sitta här och tugga skit med dig så be någon annan förklara för dig om när och hur samt varför vi la om pensionen.
Kan bara beklaga ditt dåliga minne.
 
Nä nu ska vi jobba till att vi 75 år innan man får inkassera den surt förvärvade uppskjutna lönen om man lever då vill säga. Tack och lov att det fortfarande är på förslags stadiet men ändå ??? :mad:
 
Att det blir höjd pensionsälder kan man nog vara ganska säker på.
Svenskarna blir ju bara äldre och äldre och färre skall försörja fler. ;D
 
Inom en snar framtid så är alla pensionärspengar slut.
Då får man gå över ättestupan. Så staten tjänar en krona.
 
Vadå slut?Det finns inga pensionspengar på hög.Det är ju så att pengarna som betalas in går sedan ut.När det betalas in mindre än det går ut slår bromsen till,men slut tar dom ju inte 8)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

S
Svar
74
Visningar
7 K
Anonymius
A
A
Svar
29
Visningar
3 K
จิมมี่ พายุหิมะ
 
Tillbaka
Topp