Vattenpumpar i Thailand

 
Om dom har missat med limningen av en rörskarv någonstans så skaffa en kraftig pump så hittar du skarven...

Ja, så blir det, då man inte tar bort släppvaxet från tillverkningen. Sandpapper, om det skall bli tätt, men vem orkar, då ingen av dom, som monterar tänker/ skall bo i huset
 
Vi har en Hitachi vattenpumpa och en 750 liter vatten tank på terassen i andra våningen

IMG_3018.JPG
Då lär ni ha bra tryck och flöde på nedre plan gissar jag
 
Hej!
Det blev en Hitachi WMP 250 GX2.
44L /min. pumptryck start 2.0 stopp 2.6.
Skillnaden mellan denna och dom större, är att dom stora har försumbart lite mer flöde.
Funkar perfekt och trycket i ledningarna, är hela tiden nära maxtryck, eftersom pumpen stannar exakt samtidigt då jag stänger en kranen.
Den förra gick ca 5-7 sek. efter att man stängt kranen.Troligen var pumpen slutkörd.
Byggde om alla anslutningar,då man hade av enkelhetsskäl använt avloppet i tanken för flöde till pumpen.
"Thaistyle" ???!!!
 
Hej!
Det blev en Hitachi WMP 250 GX2.
44L /min. pumptryck start 2.0 stopp 2.6.
Skillnaden mellan denna och dom större, är att dom stora har försumbart lite mer flöde.
Funkar perfekt och trycket i ledningarna, är hela tiden nära maxtryck, eftersom pumpen stannar exakt samtidigt då jag stänger en kranen.
Den förra gick ca 5-7 sek. efter att man stängt kranen.Troligen var pumpen slutkörd.
Byggde om alla anslutningar,då man hade av enkelhetsskäl använt avloppet i tanken för flöde till pumpen.
"Thaistyle" ???!!!
Det kan man ju undra :rolleyes:
 
Tittar efter en ny vattenpump, har i dag en Mitsubishi EP 305Q2
Vet inte hur många liter den ger, ej heller hur många watt den är på.
Kollade runt lite och tror att den ligger på 250 watt, men hur många liter den ger framgår inte, ej heller pumptrycket.
Vad jag förstår, så kostar en liknande i dag 7.100Tbh.
Vad använder ni???
Fabrikat, modell?
 
Tittar efter en ny vattenpump, har i dag en Mitsubishi EP 305Q2
Vet inte hur många liter den ger, ej heller hur många watt den är på.
Kollade runt lite och tror att den ligger på 250 watt, men hur många liter den ger framgår inte, ej heller pumptrycket.
Vad jag förstår, så kostar en liknande i dag 7.100Tbh.
Vad använder ni???
Fabrikat, modell?
Hej.
Det är mycket billigare att renovera den gamla. Gå in på Mitsubishi service i Thailand. Du hittar säkert en servicefirma i närheten av där du bor.
Tips. Köp ut dom delar som behövs till pumpen och låt verkstan montera dom, om du inte kan själv. Verkstäderna här vill inte hålla på och leta efter delar, då säger dom hellre att pumpen är för gammal.
Roger Phimai
 
Hej!
Det blev en Hitachi WMP 250 GX2.
44L /min. pumptryck start 2.0 stopp 2.6.
Skillnaden mellan denna och dom större, är att dom stora har försumbart lite mer flöde.
Funkar perfekt och trycket i ledningarna, är hela tiden nära maxtryck, eftersom pumpen stannar exakt samtidigt då jag stänger en kranen.
Den förra gick ca 5-7 sek. efter att man stängt kranen.Troligen var pumpen slutkörd.
Byggde om alla anslutningar,då man hade av enkelhetsskäl använt avloppet i tanken för flöde till pumpen.
"Thaistyle" ???!!!
Hej. Hur mycket fick du ge för pumpen?
 
Har en Lucky Star Deep whele pump, från Syd Korea tror jag. Kopte den for 7 år sedan for 6900 baht. Brunnsborraren i byn instalerade den och borrade 20 m med borr på hans Pickup.. Kostade 3000 baht + plastror
Har använt den nu for bevattning av trädgården 1,5 rai, ca 4 tim per dag i 7 år utan problem. Bra tryck direkt från hålet utan tank.
 
Jag tycker att det pissar ur kranarna :(
Dels beror det på klena ledningar och mitt idiotförsök att få varm/kall vattenkranar i hela huset typ som i Sverige. Jag skulle valt samma system som övriga Thailand d.v.s Endast kallvatten förutom i duschen där man sätter en värmare på väggen.
showerheater.jpg

Nu har jag sådana här (fast av märke AEG) under handfaten/diskbänken och dubbla vattenrör i väggen till utkasten.
smallheater.jpg


Vattenpumpen är en Mitsubishi WP-105QS.
100W
Startar vid: 1,4 (bar gissar jag)
Stannar vid: 1,9 (bar gissar jag)
Flöde: 21 l/minut
Suction distance (normal): 8 m

På baksidan, utomhus, har jag en diskho alldeles i närheten av pumpen. Där är det bäst fart i kranen men det är inte som hemma i Sverige. Mellan vattentanken och pumpen är det något längre än 8m tror jag. Det är lite svårt att mäta då rören ligger under betongen. Innan vi flyttade tanken då vi skulle gjuta så ville jag byta till en större dimension men thaiarna övertalade mig om att det inte var några problem :) Tror inte det är det heller egentligen med de låga flöden som vi tar ut idag.

Var och kollade pumpar idag och lite kraftigare pumpar har förutom högre flödeskapacitet även högre tryck. Kollade t.ex. på en Hitachi pump (HITACHI WT-P250XS). Den har följande spec
Motor power: 250 W
Voltage: 220 V
Frequency: 50 Hz
Capacitor: 11.5 μF
Open pressure switch: 220 kPa (2.2 kgf / cm²)
Switching pressure: 280 kPa (2.8 kgf / cm²)
Suction distance (normal) 8 m
Delivery distance 20 m
Water Delivery (at 12 m): 46 l / min
Approximate water delivery (at 14 m): 45.95 l / min
Inlet hose: 25 mm (1 in)
Water pipe size: 25 mm (1 in)
Maximum water delivery: 52 l / min
Sound Level dB: 51.40-52.60
Fiber saving efficiency 5: 25.03%
Number of simultaneous water faucets (average per point): 6
Den flödar dubbelt så mycket men trycket är också högre 2,2/2.8. Den ger nästan 1kg mer än den vi har idag. Vad tror ni? Skulle det ökade trycket göra någon större skillnad i kranen? Kör jag endast med trycket från den kommunala ledningen, vilken jag inte vet trycket på, så blir det skillnad redan idag då jag använder pumpen.

Sedan finns det "Constant Pressure Pumps" och "Non Constant Pressure Pumps". Den vi har idag är en "Non Constant Pressure Pump". Pumpen har en tryckbehållare med vatten så pumpen startar inte direkt då man öppnar kranen. Spolar man vatten konstant så startar/stoppar pumpen samt så kan den gå en kort stund efter att man stängt kranen.
Kan se ut så här
Mitsubishi_pump.jpg


Den andra typen "Constant Pressure Pump". Startar/stoppar mer direkt när man öppnar/stänger kranen gissar jag. Den har ingen ackumulatortank. Kan se ut så här
Hitachi_waterpump.jpg


Vad skiljer dessa pumpar i praktiken? Jo jag förstår skillnaden med ackumulatortanken men vilka är för/nackdelar mellan dessa olika typer av pumpar?
 
Jag tycker att det pissar ur kranarna :(
Dels beror det på klena ledningar och mitt idiotförsök att få varm/kall vattenkranar i hela huset typ som i Sverige. Jag skulle valt samma system som övriga Thailand d.v.s Endast kallvatten förutom i duschen där man sätter en värmare på väggen.
showerheater.jpg

Nu har jag sådana här (fast av märke AEG) under handfaten/diskbänken och dubbla vattenrör i väggen till utkasten.
smallheater.jpg


Vattenpumpen är en Mitsubishi WP-105QS.
100W
Startar vid: 1,4 (bar gissar jag)
Stannar vid: 1,9 (bar gissar jag)
Flöde: 21 l/minut
Suction distance (normal): 8 m

På baksidan, utomhus, har jag en diskho alldeles i närheten av pumpen. Där är det bäst fart i kranen men det är inte som hemma i Sverige. Mellan vattentanken och pumpen är det något längre än 8m tror jag. Det är lite svårt att mäta då rören ligger under betongen. Innan vi flyttade tanken då vi skulle gjuta så ville jag byta till en större dimension men thaiarna övertalade mig om att det inte var några problem :) Tror inte det är det heller egentligen med de låga flöden som vi tar ut idag.

Var och kollade pumpar idag och lite kraftigare pumpar har förutom högre flödeskapacitet även högre tryck. Kollade t.ex. på en Hitachi pump (HITACHI WT-P250XS). Den har följande spec
Motor power: 250 W
Voltage: 220 V
Frequency: 50 Hz
Capacitor: 11.5 μF
Open pressure switch: 220 kPa (2.2 kgf / cm²)
Switching pressure: 280 kPa (2.8 kgf / cm²)
Suction distance (normal) 8 m
Delivery distance 20 m
Water Delivery (at 12 m): 46 l / min
Approximate water delivery (at 14 m): 45.95 l / min
Inlet hose: 25 mm (1 in)
Water pipe size: 25 mm (1 in)
Maximum water delivery: 52 l / min
Sound Level dB: 51.40-52.60
Fiber saving efficiency 5: 25.03%
Number of simultaneous water faucets (average per point): 6
Den flödar dubbelt så mycket men trycket är också högre 2,2/2.8. Den ger nästan 1kg mer än den vi har idag. Vad tror ni? Skulle det ökade trycket göra någon större skillnad i kranen? Kör jag endast med trycket från den kommunala ledningen, vilken jag inte vet trycket på, så blir det skillnad redan idag då jag använder pumpen.

Sedan finns det "Constant Pressure Pumps" och "Non Constant Pressure Pumps". Den vi har idag är en "Non Constant Pressure Pump". Pumpen har en tryckbehållare med vatten så pumpen startar inte direkt då man öppnar kranen. Spolar man vatten konstant så startar/stoppar pumpen samt så kan den gå en kort stund efter att man stängt kranen.
Kan se ut så här
Mitsubishi_pump.jpg


Den andra typen "Constant Pressure Pump". Startar/stoppar mer direkt när man öppnar/stänger kranen gissar jag. Den har ingen ackumulatortank. Kan se ut så här
Hitachi_waterpump.jpg


Vad skiljer dessa pumpar i praktiken? Jo jag förstår skillnaden med ackumulatortanken men vilka är för/nackdelar mellan dessa olika typer av pumpar?
 
Den gula Mitzu har funkat bra för oss i Isaan måga år nu , hade dock en sådan i Pattaya , den rostade tanken igenom på , men en ny med tryckvakt kostar runt 5000 thbt , så ganska bra priser ;) Skillnaden mellan dessa pumpar är såvitt jag vet INGENTING .. Tryckvakter i båda , Automatic i Thailand kan betyda mycket , men i detta fallet att den startar och stänger vid ett förinställt tryck .. Glöm ej att stänga av den när det saknas vatten , annars är den totalkörd om den går torrt , alternativt översvämmning om en kran eller rör/slang pajar
 
Jag tycker att det pissar ur kranarna :(
Dels beror det på klena ledningar och mitt idiotförsök att få varm/kall vattenkranar i hela huset typ som i Sverige. Jag skulle valt samma system som övriga Thailand d.v.s Endast kallvatten förutom i duschen där man sätter en värmare på väggen.
showerheater.jpg

Nu har jag sådana här (fast av märke AEG) under handfaten/diskbänken och dubbla vattenrör i väggen till utkasten.
smallheater.jpg


Vattenpumpen är en Mitsubishi WP-105QS.
100W
Startar vid: 1,4 (bar gissar jag)
Stannar vid: 1,9 (bar gissar jag)
Flöde: 21 l/minut
Suction distance (normal): 8 m

På baksidan, utomhus, har jag en diskho alldeles i närheten av pumpen. Där är det bäst fart i kranen men det är inte som hemma i Sverige. Mellan vattentanken och pumpen är det något längre än 8m tror jag. Det är lite svårt att mäta då rören ligger under betongen. Innan vi flyttade tanken då vi skulle gjuta så ville jag byta till en större dimension men thaiarna övertalade mig om att det inte var några problem :) Tror inte det är det heller egentligen med de låga flöden som vi tar ut idag.

Var och kollade pumpar idag och lite kraftigare pumpar har förutom högre flödeskapacitet även högre tryck. Kollade t.ex. på en Hitachi pump (HITACHI WT-P250XS). Den har följande spec
Motor power: 250 W
Voltage: 220 V
Frequency: 50 Hz
Capacitor: 11.5 μF
Open pressure switch: 220 kPa (2.2 kgf / cm²)
Switching pressure: 280 kPa (2.8 kgf / cm²)
Suction distance (normal) 8 m
Delivery distance 20 m
Water Delivery (at 12 m): 46 l / min
Approximate water delivery (at 14 m): 45.95 l / min
Inlet hose: 25 mm (1 in)
Water pipe size: 25 mm (1 in)
Maximum water delivery: 52 l / min
Sound Level dB: 51.40-52.60
Fiber saving efficiency 5: 25.03%
Number of simultaneous water faucets (average per point): 6
Den flödar dubbelt så mycket men trycket är också högre 2,2/2.8. Den ger nästan 1kg mer än den vi har idag. Vad tror ni? Skulle det ökade trycket göra någon större skillnad i kranen? Kör jag endast med trycket från den kommunala ledningen, vilken jag inte vet trycket på, så blir det skillnad redan idag då jag använder pumpen.

Sedan finns det "Constant Pressure Pumps" och "Non Constant Pressure Pumps". Den vi har idag är en "Non Constant Pressure Pump". Pumpen har en tryckbehållare med vatten så pumpen startar inte direkt då man öppnar kranen. Spolar man vatten konstant så startar/stoppar pumpen samt så kan den gå en kort stund efter att man stängt kranen.
Kan se ut så här
Mitsubishi_pump.jpg


Den andra typen "Constant Pressure Pump". Startar/stoppar mer direkt när man öppnar/stänger kranen gissar jag. Den har ingen ackumulatortank. Kan se ut så här
Hitachi_waterpump.jpg


Vad skiljer dessa pumpar i praktiken? Jo jag förstår skillnaden med ackumulatortanken men vilka är för/nackdelar mellan dessa olika typer av pumpar?
Hade du samma dåliga tryck
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp