Förnya sitt Svenska körkort som utlandsSvensk

 
Jag önskar också att världen var så enkel men den är ju inte det. Hur gör t ex den som bor här men inte skriven här.

Än så länge är det kaos men det sätter sig snart och kokar ner till något enkelt.

Kaos är granne med Gud!

Jo världen är så enkel som man gör den till. Men gillar man att krångla till det,
så finns det inget enklare än det. Men jag menar inte dig nu mackes, men överhuvudtaget.

Så som svar på din fråga då.
a - Bor du här men ej är skriven här, så har du en viss tid på dig
att använda ditt intl. körkort, vilket ger dig tid då till att skaffa ditt thai-körkort.
b - Är du skriven här så skaffar du ett thaikörkort.
c - Är du här 3 månader eller 6 månader (turist), så kör så kör intl. körkort.....

Är det så enkelt, eller????????????????????????

Du ser...... Så enkelt kanske är det.. Skit ni i alla VISA hit och dit..
Så ser jag det i alla fall...
 
Jo världen är så enkel som man gör den till. Men gillar man att krångla till det,
så finns det inget enklare än det. Men jag menar inte dig nu mackes, men överhuvudtaget.

Så som svar på din fråga då.
a - Bor du här men ej är skriven här, så har du en viss tid på dig
att använda ditt intl. körkort, vilket ger dig tid då till att skaffa ditt thai-körkort.
b - Är du skriven här så skaffar du ett thaikörkort.
c - Är du här 3 månader eller 6 månader (turist), så kör så kör intl. körkort.....

Är det så enkelt, eller????????????????????????

Du ser...... Så enkelt kanske är det.. Skit ni i alla VISA hit och dit..
Så ser jag det i alla fall...


Inte riktigt så enkelt och det är det jag menar,

Om du i Sverige skaffar ett O baserat på äktenskap eller ett OA baserat på pensionering
så har du inte rätt att köra här med Internationellt körkort eftersom det inte anses
som ett "temporary stay".

Så om du kommer för att stanna så får du inte köra på IKK då skall du ha Thai-kk

Men inte riktigt så enkelt, om du kommer hit för att göra affärer i ett år så är det ok att köra på IKK
 
mackes, ....... vad du pratar om är alltså 12 månaders VISA, och man får inte köra intl. körkort under ett helt år, kan ju vafra av dn anledningen då eller.. Jag tror att Thailand anser dig vara boende här om du har 1 års-VISA helt enkelt..

Så non immigrant single entry eller tourist-VISA SETV/METV borde väl vara OK för att köra på intl. kk då eller??
 
Fick svar ifrån Transportstyrelsen på mitt egna körkort som ju går ut den 8 augusti 2018.... svaret kommer här då;
citat
Hej Mr Newdawn,

Du kan ansöka om förnyelse av ditt körkort redan nu. Det kommer då att gälla 10 år från tillverkningsdatum.

Om du väljer att inte förnya det nu och inte behöver det svenska körkortet i Thailand så blir inte din behörighet ogiltig. Om du blir folkbokförd igen i Sverige så kontaktar du bara oss på Transportstyrelsen så skickar vi dig en så kallad grundhandling för tillverkning av ett nytt körkort.

Du är välkommen att skriva igen eller kontakta vår kundtjänst på 0771-81 81 81 om du har fler frågor.
slut citat
 
mackes, ....... vad du pratar om är alltså 12 månaders VISA, och man får inte köra intl. körkort under ett helt år, kan ju vafra av dn anledningen då eller.. Jag tror att Thailand anser dig vara boende här om du har 1 års-VISA helt enkelt..

Så non immigrant single entry eller tourist-VISA SETV/METV borde väl vara OK för att köra på intl. kk då eller??

Det var just det mitt förra inlägg handlade om, alla de listade skälen där ger dig temporary stay i Thailand. Har du temporary stay så kan du köra på IKK så länge det är giltligt. Du kan få ett år temporary av fler orsaker.

Så Motormännens 90 dagar handlar i stort sett bara om turism. De vill inte befatta sig med andra typer sv besök eftersom det blir för omfattande, de har ju inte bara Thailand.
 
Jo världen är så enkel som man gör den till. Men gillar man att krångla till det,
så finns det inget enklare än det. Men jag menar inte dig nu mackes, men överhuvudtaget.

Så som svar på din fråga då.
a - Bor du här men ej är skriven här, så har du en viss tid på dig
att använda ditt intl. körkort, vilket ger dig tid då till att skaffa ditt thai-körkort.
b - Är du skriven här så skaffar du ett thaikörkort.
c - Är du här 3 månader eller 6 månader (turist), så kör så kör intl. körkort.....

Är det så enkelt, eller????????????????????????

Du ser...... Så enkelt kanske är det.. Skit ni i alla VISA hit och dit..
Så ser jag det i alla fall...


Nu har detta med giltighetstiden av ett Int. KK kommit upp igen.
Ett int KK gäller under 90 dagar, i Th under detta år som det är utfärdat för.
Att resa ut, för att få ytterligare 90 dagar går därför inte.
 
Nu har detta med giltighetstiden av ett Int. KK kommit upp igen.
Ett int KK gäller under 90 dagar, i Th under detta år som det är utfärdat för.
Att resa ut, för att få ytterligare 90 dagar går därför inte.

Som sagt var, jag (eller Motormännen) har inte funnit något stöd för detta i Thailändsk lag,
däremot gäller enbart ettåriga IKK i Thailand, inte treåriga.
När det gäller avtalet om Internationellt körkort är det upp till varje land att själva avgöra längden.
 
Tack för info @suriya, när jag kollade mitt körkort så upptäckte jag att det gått ut för ett år sedan, men då skall det ju vara ok att få ett nytt nu när jag är hemma då!

När det gäller vår tidigare diskussion om översättningar så har det väl kokat ner till vad som kan anses vara "temporary stay". Jag har tittat på immigrations definition, samtliga skäl är listade nedan med maxlängden inom parantes.

Så uppfyller man något av kraven nedan skall det vara ok att köra på IKK.
Om inte, om du t ex pensionerar dig eller flyttar till din familj i Thailand kan du inte köra på IKK.
Det finns inget nämnt om generella 90 dagar!

Section 34 :
aliens entering into the kingdom for a temporary stay may enter for the below listed activities ;
1. Diplomatic or Consular Missions. (Nödvändig tid)
2. Performance of official duties. (Nödvändig tid)
3. Touring (6 månader)
4. Sporting (3 månader)
5. Business (Ett år)
6. Investing under the concurrence of the Ministries and Departments concerned. (Ett år)
7. Investing or other activities relating to investing subject to the provisions of the law on investment promotion. (Två år)
8. Transit journey. (3 månader)
9. Being the person in charge of the crew of a conveyance coming to port, station , or area in the Kingdom. (3 månader)
10. Study or observation. (Ett år)
11. Mass media.(Ett år)
12. Missionary work under the concurrence of the Ministries and departments concerned. (Ett år)
13. Scientific research or training or teach in a Research Institute in the Kingdom. (Ett år)
14. The practice of skilled handicraft or as a specialist (Ett år)
15. Other activities as prescribed in the Ministerial Regulations. (Ett år)

Ja, det ska vara ok att förnya ditt svenska körkort om du gör det före 1:a Maj, eller senare också om förslaget inte leder till ett gällande beslut.

Var hittade du periodlängderna för temporary stay? Samma dokument som listan? Jag skummade bara igenom texten utan att hitta var de kommer ifrån. :)
 
@suriya Det var guld värt denna info!
Tack för att du tog dig tid att "rota" fram det:)

Mycket intressant att vi har "lägre behörigheter" på i princip livstid. Och att omvänt, kan köra på Thai kk tillfälligt i Sverige.

Tack igen!

Då kunde frugan kört min bil lagligt när vi var i Sverige i Januari. Jag som inte drack på fester för jag trodde hon inte fick köra, nedrans... Nästa år blir det andra bullar;)

Tack själv! :wai: Det känns bra om man någon gång lyckas skriva något som någon har användning av. :)

Om din fru har svenskt körkort så bör hon ju kunna köra på sitt thailländska körkort även om det svenska har gått ut, annars ska hon ha ett IKK med sig från Thailand enligt vad jag har hört. Ni gör nog bäst i att kolla upp det på förhand. :)
 
Frågan är då vad den juridiska hjälpen är värd?
Jag menar, om skadorna uppgår till en halv mille (eller mer när det blir personskada), så har jag svårt att motormännen står för kostnaderna (förutom de juridiska) om det visat sig att dom gjort en felaktig tolkning.
Nu kanske jag drar det till sin spets, men det är intressant. Att skriva på sin hemsida är en sak, att ta ansvar för dess konsekvenser är en annan.

Dom skickar en advokat som för min talan. Vi förlorar målet. Ja, jag slipper betala advokaten, men vem står för den kostnad som uppstått? Det blir nog vackert ur min egen ficka

Hehe. :) Ja, jag tvivlar på att du får annat än rådgivning. De skriver ju att den är guld värd, men det behöver ju inte vara så stor klimp iofs. :)
 
Å herre jävlar jag tackar min lyckliga stjärna att jag inte är lika intelligent som Er gubbar som kör ett race utan dess nåde med VISA hit och dit.....

Det ser nog värre ut än det är, och det sker med lättsamt sinnelag framför datorn även om det antagligen ser hårt och byråkratiskt ut när inläggen väl är klara. :D

Jag gillar egentligen inte byråkrati och pappersarbete, men samtidigt är det ju bra att försöka få koll på hur saker och ting fungerar när så mycket av livet kretsar kring Thailand. :)
 
Som sagt var, jag (eller Motormännen) har inte funnit något stöd för detta i Thailändsk lag,
däremot gäller enbart ettåriga IKK i Thailand, inte treåriga.
När det gäller avtalet om Internationellt körkort är det upp till varje land att själva avgöra längden.

Orkar inte "dra" detta igen, (finns massor av trådar om detta) men MM har fel och samtidigt rätt.Ett SWE. int är giltigt i dom allra flesta länder, det har dom rätt i .Men i TH gäller konvention från 1949 inte den från 1968, som dom aldrig undertecknat. Där gäller det 3 mån.
 
Orkar inte "dra" detta igen, (finns massor av trådar om detta) men MM har fel och samtidigt rätt.Ett SWE. int är giltigt i dom allra flesta länder, det har dom rätt i .Men i TH gäller konvention från 1949 inte den från 1968, som dom aldrig undertecknat. Där gäller det 3 mån.

Om du inte "orkar" dra detta igen så får väl jag anstränga mig.

Jag har nu grävt fram min gamla konversation med Motormännens advokat från 2014 där jag efterfrågade just detta. Han konsulterade i sin tur advokater i Schweiz angående just det avtal du nämner. Så här svarade de:

Angående texten i 1949 år konvention är svaret
The 1949 Convention doesn't really mention that IDPs are for visitors only and valid for 3 months. However some countries do limit IDP acceptance to three months, or to the period covered by a visitor visa.

Fann följande text om reglerna för Thailand.
"After a stay of more than 3 months in Thailand, it is strongly recommended to apply for a Thai driving licence, even though international driving permits are legally accepted for up to one year. Several insurance companies have, for example, a fine print stating that the driver should hold a valid Thai driving licence to be fully covered.

Det senare gäller dock inte mitt försäkringsbolag, jag kollade med dem och IKK har fullt stöd.
 
Several insurance companies have, for example, a fine print stating that the driver should hold a valid Thai driving licence to be fully covered.

Tack! Detta var för mig den enskilt viktigaste meningen i hela tråden:)
Så har man "fel" försäkringsbolag så kan det kvitta med visum, längd på uppehället osv, man blir torsk ändå.
Hög tid att kolla upp detta.
Tack igen!
 
Då har vi fått lite struktur i kaoset, här kommer min sammanfattning, kommentarer mottages tacksamt!

Om Bil och MC i Thailand

Trafikkulturen
Trafiken i Thailand är betydligt mer aggressiv än vad vi är vana vid från Sverige. Speciellt i storstadsregionerna och Phuket är det en mycket intensiv trafik. Det är ovanligt att man tar hänsyn till sina medtrafikanter och t ex vävning som vi tillämpar i Sverige förekommer nästan inte alls. Omkörning på båda sidor är vanligt och även att köra emot trafiken.

Det är också mycket vanligt med alkoholförtäring i samband med körning vilket gör trafiken extra farlig, speciellt men inte enbart kvällstid. Dock har polisen blivit hårdare på just detta den senaste tiden så förstör inte din semester! Du kan få upp till tre månader i Thailändskt fängelse!

Standarden på fordonen är ofta dålig och det är vanligt att man ignorerar trasig belysning och kör fordon helt mörklagda. Kort sagt, trafiken är aggressiv och osäker så det gäller att vara försiktig om man nu måste köra. Det är hjälmtvång på förare men inte för passagerare, det rekommenderas ändå att alla har hjälm av ovan nämnda skäl.

Hyra MC eller bil i Thailand
Du kan enkelt hyra MC eller bil i Thailand, ofta kräver uthyraren bara att du kan visa upp ett pass som de ibland tar som deposition. Ibland vill de se ett körkort och det brukar då räcka med ett svenskt, detta gäller dock inte för att köra i Thailand (se nedan). Ofta är fordonen oförsäkrade vilket är olagligt i Thailand, du måste precis som i Sverige ha en trafikförsäkring. Kontrollera försäkring noga om du vill vara skyddad och inte riskera stora skadestånd. En bra idé är också att fotografera fordonet runt om när du hämtar det för att visa eventuella skador. Uthyraren tar oftast inget som helst ansvar!

Körkort för att köra Bil och motorcykel i Thailand
För att köra samtliga fordon i Thailand krävs att du har Internationellt eller Thailändskt körkort,. Observera att begreppet moped inte existerar, alla MC är över 100 cc och kräver körkort med MC-behörighet, detta skall framgå om du har ett Internationellt körkort. Thailand har separata körkort för bil och motorcykel.

Internationellt körkort
Om du är i Thailand som turist eller på annat temporärt Visum (se lista i slutet) kan du köra på ett Internationellt körkort under hela dess giltighetstid. Flytt till Thailand kräver thailändskt körkort redan från första dagen. Observera att Svenskt körkort inte gäller i Thailand även om uthyrare och polis kan godkänna det, händer en olycka gäller ingen försäkring utan du blir själv skadeståndsskyldig för alla skador, även motpartens. Dessutom riskerar du åtal och straffpåföljd. Observera också att vissa försäkringsbolag inte godkänner Internationellt körkort eller har begränsningar om du kör på IKK. Motormännens har en utmärkt sida med information om att köra i Thailand (Länk till Motormännens)

Thailändskt körkort
Har du ett giltligt svenskt körkort kan detta ge dig ett Thailändskt körkort utan att du behöver göra teoretiska och praktiska prov. Den svenska Motorcykelbehörigheten får inte vara äldre än fem år för att du skall få Thailändskt motorcykelkörkort enligt ovan.

Om du inte har svenskt körkort måste du göra godkänt teoriprov och uppkörning. Testerna börjar på morgonen och pågår ibland i två dagar. Alla tester finns på engelska. Teoriprovet är ett datortest med 50 frågor, 90% av dessa (45) skall vara godkända (skärptes 2 maj 2014) Ett slumpvis urval görs av 1000 frågor. Alla 1000 frågorna finns på Thailändska trafikkontorets hemsida

För alla ansökningar skall du visa upp ansökan, läkarintyg samt intyg om fast adress i Thailand (från ambassad eller immigration) samt pass med signerade kopior. Om du söker körkort för både bil och MC gäller två omgångar av allt. Ett körkort kostar ca 200 baht. Du kommer att få göra syntest (färgseende och avståndsseende) samt en reaktionstest, dessa måste bli godkända.

Körkortet är temporärt och gäller ett år.

Vid första förnyelsen får du ett femårigt körkort om du är olycksfri och kan visa upp ett NON-Immigrant Visum, annars får du endast ett ettårigt temporärt körkort igen.

Följande Visum ger dig rätt att köra på Internationellt körkort (IKK) i Thailand:
Även besök som turist utan Visum (Visa extemption) ger dig denna rätt


1. Diplomatic or Consular Missions. (Nödvändig tid)
2. Performance of official duties. (Nödvändig tid)
3. Touring (6 månader)
4. Sporting (3 månader)
5. Business (Ett år)
6. Investing under the concurrence of the Ministries and Departments concerned. (Ett år)
7. Investing or other activities relating to investing subject to the provisions of the law on investment promotion. (Två år)
8. Transit journey. (3 månader)
9. Being the person in charge of the crew of a conveyance coming to port, station , or area in the Kingdom. (3 månader)
10. Study or observation. (Ett år)
11. Mass media.(Ett år)
12. Missionary work under the concurrence of the Ministries and departments concerned. (Ett år)
13. Scientific research or training or teach in a Research Institute in the Kingdom. (Ett år)
14. The practice of skilled handicraft or as a specialist (Ett år)
15. Other activities as prescribed in the Ministerial Regulations. (Ett år)
 
Om du inte "orkar" dra detta igen så får väl jag anstränga mig.

Jag har nu grävt fram min gamla konversation med Motormännens advokat från 2014 där jag efterfrågade just detta. Han konsulterade i sin tur advokater i Schweiz angående just det avtal du nämner. Så här svarade de:

Angående texten i 1949 år konvention är svaret
The 1949 Convention doesn't really mention that IDPs are for visitors only and valid for 3 months. However some countries do limit IDP acceptance to three months, or to the period covered by a visitor visa.

Fann följande text om reglerna för Thailand.
"After a stay of more than 3 months in Thailand, it is strongly recommended to apply for a Thai driving licence, even though international driving permits are legally accepted for up to one year. Several insurance companies have, for example, a fine print stating that the driver should hold a valid Thai driving licence to be fully covered.

Det senare gäller dock inte mitt försäkringsbolag, jag kollade med dem och IKK har fullt stöd.

Vad är då skillnaden på det jag skrev samt denna text?
Strängeligen betyder på fackspråk. OBLIGATORISKT.
Vad MM tycker har inte någon betydelse, det är Thai lag samt hur Th försäkringsbolagen agerar.
Har du ett Th försäkringsbolag som du angav ???
 
Vad är då skillnaden på det jag skrev samt denna text?
Strängeligen betyder på fackspråk. OBLIGATORISKT.
Vad MM tycker har inte någon betydelse, det är Thai lag samt hur Th försäkringsbolagen agerar.
Har du ett Th försäkringsbolag som du angav ???

Du skrev:
"Men i TH gäller konvention från 1949 inte den från 1968, som dom aldrig undertecknat. Där gäller det 3 mån."
Juristen skrev:
"The 1949 Convention doesn't really mention that IDPs are for visitors only and valid for 3 months."
Tycker du det låter lika?

Om man menar att något är obligatoriskt så skriver man det, om man vill något men inte är beredd att skapa lagar som stöder det så skriver man strängeligen rekommenderat.

Detta var MM:s jurist i det land som avtalet kommer från, han borde väl veta?
Det är svårt att visa på något som inte står, hävdar du att det står får du nog visa det.

Ja, jag har Assets insurance från Thailand. http://www.asset.co.th
 
I dag får man ett Th kk på 2 år första gången, inte 1 år som det var före 31/ 12- 2015.
Samtidigt skärptes kraven för proven samt att man höjde straffet för att köra utan.
Det första Th kk kan förlängas, 3 mån innan det går ut intill 12 månader efter det gått ut.
Har man tex Retirement visa O-A eller liknade får man vid första förlängningen ytterligare 5 år.
Uppfyller man inte dessa krav, så får man fortsättningsvis ett nytt på 2 år.

Th vägrade att skriva på 1968 P.g.a. att det fanns ett tillägg om begränsning av importskatt på nya fordon.
Detta är anledningen att i Th gäller denna konv. 1949. Läs denna så ser du vilka länder som omfattas, dom flesta från Afrika samt TH.
Det upptäcktes för ett antal år sedan av försäkringsbolagen i TH. Sedan har det spridits till Polisen dessutom.
 
 

Liknande trådar

V
Svar
3
Visningar
2 K
ludvigs
L
P
Svar
0
Visningar
1 K
palnordell
P
 
Tillbaka
Topp