Kommunicera per mejl med Migrationsverket.

 

PDT

Aktiv medlem
Migrationsverket (MIG) har bett mig att ge mer information om min bostadskostnad i samband med min frus ansökan om UT i Sverige.
Just nu väntar jag på svar på några frågor, jag har til MIG i den anledning.

Men jag kunde tänka mig att fråga er, som tidigare har kommunicerad per mejl med MIG, var det bra och snabb kommunikation, dela gärne eran erfarenheter här i denna tråd.
 
MIG skickar frågor, man svarar och är dom nöjda så hör man intet förrän ärendet är avgjort.
 
Vi skickade in bevis på att hon var ute ur landet för tre veckor sedan då ärendet skulle avgöras men har inte hört ett pip efteråt. Försökte ringa men då var handläggaren först på tjänsteärende och till sist semester :)

Har faktiskt aldrig fått svar på något mail men deras service över telefon har alltid varit oerhört snabb, trevlig och bra.
 
MIG skickar frågor, man svarar och är dom nöjda så hör man intet förrän ärendet är avgjort.

MIG vill ha mer information om mina bostadskostnader, speciellt "avgift till bostadsrättsförening, räntor samt amorteringar för ditt bostadslån"

Men jag köpte mitt hus kontant, har med andra ord inga lån i banken, så vet inte, hur man ska dokumentera detta.

Och i meddelanden från MIG skrev handläggaren:
"Har du frågor, kan du kontakta mig på telefon eller e-post"

Jag skickade frågor per mejl, och avvaktar nu svar, och svaren måste ju komma innan tidsfristen löper ut, annars får MIG ju förlänga fristen för svar !

P.S. Lite konstigt: jag prövade att svara via innloggningen på Migrationsverket, men det var inte möjligt att svara utan att bifoga ett dokument !
(Fick ett felmeddelande)
 
MIG vill ha mer information om mina bostadskostnader, speciellt "avgift till bostadsrättsförening, räntor samt amorteringar för ditt bostadslån"

Men jag köpte mitt hus kontant, har med andra ord inga lån i banken, så vet inte, hur man ska dokumentera detta.

Och i meddelanden från MIG skrev handläggaren:
"Har du frågor, kan du kontakta mig på telefon eller e-post"

Jag skickade frågor per mejl, och avvaktar nu svar, och svaren måste ju komma innan tidsfristen löper ut, annars får MIG ju förlänga fristen för svar !

P.S. Lite konstigt: jag prövade att svara via innloggningen på Migrationsverket, men det var inte möjligt att svara utan att bifoga ett dokument !
(Fick ett felmeddelande)


Det jag gjorde när de ville ha mina resekostnader var att jag skapade ett dokument som jag exporterade till .pdf

Jag skrev helt enkelt in antal dagar i månaden jag arbetar, längd på resa tur och retur enligt Google maps, att bilen var köpt kontant, kopia på trängselskatt de senaste tre månaderna etc. Jag avrundade bensinpriset upp, delade bilskatten på 12 osv.

Jag frågade senare handläggaren om det var ok med ett dokument där man beskriver kostnaderna och har med kopior och det var helt ok.
 
Ja, idioterna jobbar efter ett flödesschema och har inget förhållande till ekonomi eller pengar.
Idioterna undrade hur jag bodde. Dom hade fan kunnat googla det om dom önskat ett snabbt svar eller samarbetat med skatteverket om dom nu kände för det.

Dom ville se mitt lån, vilket dom fick. Låg på ca 800.000.
Dom fick se min nettolön som med råge räcker att betala huslånet med, då man ej får planera med att amortera mer än 10% på ursprungslånet.

Men dom ville dock se hur mycket min ränta var på och även amorteringen.

Dom har alltså ingen som helst verklighetsförankring.

Migrationsanställdas uppgifter skulle ett enkelt Excelark kunna utföra, då det inte behöver tänka, utan endast följa flödesschemat.

Då det verkar vara standard att inkräva boendeform, kostnad för boende och lön, så bör det vara obligatoriskt att lämna in det vid ansökan för att spara tid.
Men som sagt så jobbar dom som ett gäng imbecilla förskoleelever och då blir det som det blir.
 
MIG vill ha mer information om mina bostadskostnader, speciellt "avgift till bostadsrättsförening, räntor samt amorteringar för ditt bostadslån"

Men jag köpte mitt hus kontant, har med andra ord inga lån i banken, så vet inte, hur man ska dokumentera detta.

Och i meddelanden från MIG skrev handläggaren:
"Har du frågor, kan du kontakta mig på telefon eller e-post"

Jag skickade frågor per mejl, och avvaktar nu svar, och svaren måste ju komma innan tidsfristen löper ut, annars får MIG ju förlänga fristen för svar !

P.S. Lite konstigt: jag prövade att svara via innloggningen på Migrationsverket, men det var inte möjligt att svara utan att bifoga ett dokument !
(Fick ett felmeddelande)

Skriv till dom att du bara använder dyr tandkräm och att du därför kanske inte uppfyller kraven.
Du bör dessutom skriva att du planerar inköp av en ny snöskyffel pga det dåliga vädret.
 
Nya regler detta?
Aldrig hört talas om att de vill ha in resekostnader tex. verkar ju heltokigt.
 
Nya regler detta?
Aldrig hört talas om att de vill ha in resekostnader tex. verkar ju heltokigt.

Nja. Inte nya regler. Men det skall göras en bedömning att man "faktiskt" har råd att ta hand om gumman. Ligger man då i gränslandet med inkomst så blir det ofta följdfrågor.

Har vänner som har fått skicka in kontoutdrag för LÅNG tid tillbaka för att visa att det blir tillräkligt med pengar över varje månad.
 
Nja. Inte nya regler. Men det skall göras en bedömning att man "faktiskt" har råd att ta hand om gumman. Ligger man då i gränslandet med inkomst så blir det ofta följdfrågor.

Har vänner som har fått skicka in kontoutdrag för LÅNG tid tillbaka för att visa att det blir tillräkligt med pengar över varje månad.

Dom verkar göra det på rent måfå för att det står i något flödesschema.
Ett lån på 800.000 och ränta på ca 1,5% blir 1000kr/ månad eller 12.000kr per år.
Om jag så skulle amortera 40.000kr/ månad så skulle jag inte ha några bekymmer med att ta hand om gumman.
Fast dom kanske trodde att jag bodde i ett slott med en jävla uppvärmningskostnad.

Så svaret är egentligen att migrationsverket har outsourcat deras tjänster. Möjligtvis är det Samhall som har fått den äran.

Som sagt så skulle dom kunna kolla mitt boende i folkbokföringsuppgifterna, för där är pellejönsarna och gräver ändå.
Inkomsten min har dom svårare med då jag inte jobbar i Sverige, men lönespecifikationen har dom fått, min adress och mitt banklån.
Sedan krävde idioten att jag skulle redovisa min amortering.
Hade jag nu amorterat 40k per månad, så hade dom ju behövt uppdatera ansökan konstant och göra en ny undersökning då inte summorna stämmer längre.

Nu klarar jag mig fint, då jag fixat en 6-månaders förlängning till damen vilket innebär att hon kan resa in och ut ur Sverige som hon vill utan att åka på 90 dagars ”karens”.

Med facit i hand så är det samma krav på dessa 6 extra månader, så dom hade egentligen kunnat godkänna hennes 2-års UT på samma gång.
 
I går fick jag en påminnelse om att skicka in mer information i samband med min frus ansökan om UT.
Och då jag inte hadde fått svar på mina frågor til handläggaren, skrev jag till honom och bad om svar på mina frågor.
Men, ingen svar, istället någon tim senare fick min fru en mejl om att boka en tid vid ambassaden för interview !

Lite konstigt sätt att handlägga ett ärende på, tyckar jag !

Nu funderar jag på, om det, att jag skrev till handläggaren, att jag köpte mitt hus kontant har gjort, att han är nöjd med svaret, eller, - om han bara skickar ärendet till ambassaden och sen tar beslut med den information, som redan finns i ansökan ?

Vad tror Ni ?
 
I går fick jag en påminnelse om att skicka in mer information i samband med min frus ansökan om UT.
Och då jag inte hadde fått svar på mina frågor til handläggaren, skrev jag till honom och bad om svar på mina frågor.
Men, ingen svar, istället någon tim senare fick min fru en mejl om att boka en tid vid ambassaden för interview !

Lite konstigt sätt att handlägga ett ärende på, tyckar jag !

Nu funderar jag på, om det, att jag skrev till handläggaren, att jag köpte mitt hus kontant har gjort, att han är nöjd med svaret, eller, - om han bara skickar ärendet till ambassaden och sen tar beslut med den information, som redan finns i ansökan ?

Vad tror Ni ?

Ring handläggaren, brukar vara enklare.
Men dom har svarsfrist på mail. Kommer inte ihåg om det är 2 dagar eller något liknande.

Lättast är dock att ringa
 
Ring handläggaren, brukar vara enklare.
Men dom har svarsfrist på mail. Kommer inte ihåg om det är 2 dagar eller något liknande.

Lättast är dock att ringa

Ja, det är säkert lättast att ringa, men då jag är i Thailand just nu på besök hoss min fru föredrar jag att mejla.

Vad menar du med, att dom har svarsfrist på mail, ska dom svara mig inom 2 dagar ?

( i dag är det en vecka sedan, att jag skickade mejl med frågor, men ingen svar.)
 
Ja, det är säkert lättast att ringa, men då jag är i Thailand just nu på besök hoss min fru föredrar jag att mejla.

Vad menar du med, att dom har svarsfrist på mail, ska dom svara mig inom 2 dagar ?

( i dag är det en vecka sedan, att jag skickade mejl med frågor, men ingen svar.)

Kommer inte ihåg exakt inom vilken tid dom måste svara. Men det var rätt kort frist.

Ladda hem Skype och fyll på med några kr på kontot. Kostar inte många kronor att ringa till handläggaren då.
 
Jag skulle också ringa. Finns många billiga tjänster att använda för att ringa billigt.
 
Skickade iväg ett mail till MIG för 4 dagar sedan , då var det minst en veckas väntetid på ett svar

Ett generellt mail eller till en specifik handläggare? När jag mailet dem på den generella mailen har jag fått svar inom 2-3 dagar.

När jag kommunicerat med handläggaren har han oftast svarat samma dag.

Du kanske ställer frågor som inte besvaras så enkelt. Tänk dig in i deras roll som myndighetsperson, de är beslutande inte rådgivande. Migratipnsvetket är en beslutande myndighet inte en rådgivningsbyrå.

Därtill kan de inte svara på en del frågor i aktuella ärenden, då de inte kan föregå utredningsprocessen.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp