12-årig svensk flicka bränt till döds av manet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
en svensk familj åkte till koh lanta och föräldrarna passade på att gifta sig i lördags. Efter detta var oturen framme. deras 12 åriga dotter badade i havet och brände sig på en manet och hennes hjärta stannade. personer på plats påbörjade hjärtlungräddning och hjärtat gick igång tillfälligt men hjärtat stannade igen.
Kan man ha större otur? Vilken tragedi. Tydligen fick hon en anafylaktisk chock och det kan man få av tex getingar om man är överkänslig.
nu har badförbud uppförts på lanta och poolerna används nog som aldrig förr.

Man vet i dagsläget inte om det var en inhemsk thailändsk manet, som egentligen inte är dödligt giftig eller om det var en australiensisk giftig manet kommit på villovägar.
Inte vet jag.

marianne

Pratade med pappan idag till dottern som dog om hur det gick och han sa att han redan har fått in en hel del saker från brandkåren och så har det tryckts upp en hel del varnings skyltar på 4 olika språk som varnar om att det kan finnas maneter i vattnet.

Det enda dom har kvar att göra nu är att ordna och få godkänt ett 90000 nummer, så dom kan börja med insamling innan det är dags att åka tillbaka och utbilda personal

På tal om maneter så råkade jag även ut för detta i Pattayas badstrand när jag var ute och dök, med att hela foten blev bortdomnad och illrödsamtidigt så blev sjuk i ca 8dagar efteråt innan jag kände mig bättre.

Brännmärket har jag forfarande kvar trots att det är 3månader sedan.
Då tänkte jag på flickan som råkade ut för detta och tänkte att de var tur att maneten inte träffade mig i halsen.

Så tydligen finns de på fler ställen där det är varmt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp