2 byar i Ubon Ratchathani fick el efter att ha väntat i 60 år.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Vi får väl gratulera två byar i Ubon Ratchathani som nu fick tillgång till efter 60 år.

After 60 years, electricity arrives in Ubon Ratchatani villages

Published August 19, 2019
By May Taylor
After 60 years, electricity arrives in Ubon Ratchatani villages | The Thaiger

PHOTO: Thai Residents

Let there be light! After waiting 6 decades.
More than 200 families in two villages in Ubon Ratchatani in north-eastern Thailand are celebrating the arrival of electricity in their homes. Residents in Si Muangmai district can now enjoy the delights of television and laptop computers for the first time in 60 years.

Mvh isan lover

Hej

Själv var man ju med på den tiden när massor av byar i Isaan saknade både el och telefon, sov i hus där man använde sig av fotogenlampor och bilbatterier, det var väldigt mörkt när solen gick ned och dom flesta gick därför till sängs väldigt tidigt, när elen kom förändrades livet, samma sak med telefon som man i många byar fick åka flera mil för att finna en telefonkiosk.

Mvh isan lover

Hej

Själv var man ju med på den tiden när massor av byar i Isaan saknade både el och telefon, sov i hus där man använde sig av fotogenlampor och bilbatterier, det var väldigt mörkt när solen gick ned och dom flesta gick därför till sängs väldigt tidigt, när elen kom förändrades livet, samma sak med telefon som man i många byar fick åka flera mil för att finna en telefonkiosk.

Mvh isan lover
Ja men dom skriver for the first time in 60 years.
Så låter som man hade el för 60 år sen och nu fick det igen ;)

Lättare att sitta på arslet i väntan på att andra ska ta tag i problemet...

Motordriven generator
Batterier
Solceller
Vindsnurra

Lättare att sitta på arslet i väntan på att andra ska ta tag i problemet...

Motordriven generator
Batterier
Solceller
Vindsnurra

Hej

Så gjorde man ju förr, det var vanligt att man laddade bilbatterier som sedan togs med hem till byar utan el, där kunde man sedan se på TV och ha en lampa i huset, men det var ett ständigt kånkande på dessa batterier, man tog dessutom bra betalt för att ladda dessa.

Mvh isan lover

Hej

Så gjorde man ju förr, det var vanligt att man laddade bilbatterier som sedan togs med hem till byar utan el, där kunde man sedan se på TV och ha en lampa i huset, men det var ett ständigt kånkande på dessa batterier, man tog dessutom bra betalt för att ladda dessa.

Mvh isan lover

Och jag menar att man kunde gått ihop i byn, och ekonomiskt delat på kostnaden för ett
motordrivet generator, betalas av dom som laddar batterier, dessutom här så slipper man frakta
batterierna fram och tillbaka, solcell 1-200 w, en liten kostnad utslaget över tid, men tydligen bättre att sitta på rumpan och gnälla, än att ta tag i saker...

Och jag menar att man kunde gått ihop i byn, och ekonomiskt delat på kostnaden för ett
motordrivet generator, betalas av dom som laddar batterier, dessutom här så slipper man frakta
batterierna fram och tillbaka, solcell 1-200 w, en liten kostnad utslaget över ordetid, men tydligen bättre att sitta på rumpan och gnälla, än att ta tag i saker...
Det är väl rätt tänkt, men att få thai att gå i hop är nog inte det lättaste. Ta traktorer samt skördetröskor, inte går man ihop för att gemensamt äga, nä då hyr man in istället, nu skall ju alla ha en traktor, så finns en massa som inget har att göra, endast till egna marker, så de står o röstar.

batterierna fram och tillbaka, solcell 1-200 w, en liten kostnad utslaget över tid, men tydligen bättre att sitta på rumpan och gnälla, än att ta tag i saker...

Hej

Just solpaneler var ju dyra i början, men numera är det ganska vanligt att man använder en mindre och ganska billig panel för att åtminstone få belysning, såna finns ju numera att köpa lite överallt, t.o.m så billiga att en familj kan ha råd att köpa en själva.

Mvh isan lover

Så hade dom el för 60 år sen också stängdes den av?
Tycker det verkar vara lite lurt när det antyds att det var el på 50-talet.
Kan det vara ett språkproblem?
Varför skulle de haft elström då och inte senare? Var fick de elen från då när det är så besvärligt med dagens Teknik? det är några frågor som rullar i min skalle.

Hej

Mvh isan lover
Farsan nämnde något om att han höll på så på 50-talet. Varje gång det var stiltje mer än en dag så måste han åka en mil för att ladda batterier.
De skriver att barnen fick sitta och läsa under lampor som drevs av batterier så undrar jag om de inte hållit på så under alla år.

Historien har visat att kollektiv bara funkar när det är kris som innebär allmän dödsfara. Undrar om Kibutserna är kvar på listan över lönsamma, annars kan jag inte ange något lyckat ex.

Tycker det verkar vara lite lurt när det antyds att det var el på 50-talet.
Kan det vara ett språkproblem?
Varför skulle de haft elström då och inte senare? Var fick de elen från då när det är så besvärligt med dagens Teknik? det är några frågor som rullar i min skalle.

Och jag läser i texten, #for the first time in 60 years.# har dom då haft el tidigare?

Farsan nämnde något om att han höll på så på 50-talet. Varje gång det var stiltje mer än en dag så måste han åka en mil för att ladda batterier.
De skriver att barnen fick sitta och läsa under lampor som drevs av batterier så undrar jag om de inte hållit på så under alla år.

Varför måste din farsa åka en mil för att ladda batterier?

Varför måste din farsa åka en mil för att ladda batterier?
På 50talet hade han ingen elledning
Det är många som har svårt att förstå att det fanns en tid när det inte var el framdragen överallt. Jag nämnde det som ett exempel på varför jag tror att det här föreligger ett översättningsfel.

Och jag läser i texten, #for the first time in 60 years.# har dom då haft el tidigare?
Är du säker på att personerna blivit rätt citerade?
Jag tvivlar på att de om de haft elens bekvämligheter tidigare hade suttit stillatigande så lång tid. Däremot om det varit ett löfte om att få så förstår jag att de inte fört ett herrans liv.
Vilket tror du är rimligast?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp