2 byar i Ubon Ratchathani fick el efter att ha väntat i 60 år.

På 50talet hade han ingen elledning
Det är många som har svårt att förstå att det fanns en tid när det inte var el framdragen överallt. Jag nämnde det som ett exempel på varför jag tror att det här föreligger ett översättningsfel.

Jag ställer inte frågan var han åkte, min fråga nu är, vad åkte han med för att frakta batterier...

Är du säker på att personerna blivit rätt citerade?
Jag tvivlar på att de om de haft elens bekvämligheter tidigare hade suttit stillatigande så lång tid. Däremot om det varit ett löfte om att få så förstår jag att de inte fört ett herrans liv.
Vilket tror du är rimligast?

Tror nog dom inte haft el tidigare, har nog blivit lovade el, men det som satt stopp är TIT...

Jag antar att Konsum finns kvar...
Med en lönsamhet som är väldigt vikande. Orkar inte räkna på alla butiker de har lagt ner. och resten är det ett fåtal som ger vinst. Styrt av tjänstemän som förser sig med feta fringisar. Priser som enbart de mest hjärntvättade sossar accepterar. Plocka bort den här kundgruppen så blir det inte många kvar som handlar där.
Nu är vi lite OT men de flesta ex. på kollektiv so jag har hört om är katastrofer. Israel har de enda som jag vet som ger vettig vinst, men skall vi verkligen räkna med de som finns i ständig krigshot

Tror nog dom inte haft el tidigare, har nog blivit lovade el, men det som satt stopp är TIT...
Det är därför som det hade varit intressant med orginalintervjun. Med tanke på vad som skrivits i andra trådar tidigare så är frågan om vilket språk som det var på. tidigare trådar som jag har läst så antyds det att inte alla i byarna kan Thai.

Är du säker på att personerna blivit rätt citerade?
Jag tvivlar på att de om de haft elens bekvämligheter tidigare hade suttit stillatigande så lång tid. Däremot om det varit ett löfte om att få så förstår jag att de inte fört ett herrans liv.
Vilket tror du är rimligast?
Härligt att du fördjupar dig i detta eventuella felcitat.
Det visar riktigt Hjärta!

På 50talet hade han ingen elledning
Det är många som har svårt att förstå att det fanns en tid när det inte var el framdragen överallt. Jag nämnde det som ett exempel på varför jag tror att det här föreligger ett översättningsfel.

Hej

Enda in på sent 80-tal saknades el i ganska många stora områden, man var hänvisad till bilbatterier och fotogenlampor, själv var jag ju gift i Petchabun provins då och fick själv vara med om detta, frugans föräldrar laddade bilbatterier i sin affär åt folk i byar längre ifrån elledningen som följde den stora vägen.

Mvh isan lover

Härligt att du fördjupar dig i detta eventuella felcitat.
Det visar riktigt Hjärta!
Det var mest för att en del tog texten så bokstavligt och andra hade något nedvärderande kommentarer om byborna som fick mig att bry mig. En del verkade otroligt okunniga om äldre tider. Utan det här så hade jag inte kommenterat alls.

Det är därför som det hade varit intressant med orginalintervjun. Med tanke på vad som skrivits i andra trådar tidigare så är frågan om vilket språk som det var på. tidigare trådar som jag har läst så antyds det att inte alla i byarna kan Thai.
Inte så länge sen byn Ban Ding Deang (vår grannby ) där min ena svåger bor fick el , kanske det var 2008, så inte så konstigt som jag ser det

Har för mig att det var ett ställe i Sverige som fick el för inte så länge sedan. Var något inslag på TV om detta.
Har funnits flera bosättningar i Västerbotten som inte haft el via nätet trots att vissa bott bara 10-15km från kraftverket.
Dock har dom fått el via ett dieselelverk som elbolaget stått för.
Dra ledningar i glesbygd, skärgård och områden med stora naturvärden är både dyrt och känsligt.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp