20 år sedan man släppte bahten fri.

A

anonymous

Gäst
När man läser sådana här artiklar så verkar inte Thailand vara påväg in i någon kris idag.

Kanske en kris i turistindustrin men inte i resten?

Och en bostadsbubbla verkar dom vara rädda för i regionen.

Men man läser så olika dom där ekonomerna verkar inte vara ense om något.
I samma tidningar kan det ligga 2 artiklar efter varandra där den ene skriker ekonomisk kris! Och den andre har aldrig gått så bra ekonomiskt.

"De thailandske valutareservene var på over 160 milliarder dollar i april – høyere enn Storbritannia, Canada og Danmark. Valutaen har stabilisert seg på rundt 34 dollar og landet har et solid overskudd på driftsbalansen tilsvarende 10 prosent av bruttonasjonalproduktet."

https://www.dn.no/nyheter/2017/07/0...den-kollapsen-strammer-inn-for-a-unnga-bobler

Jo, jag tror hjulen rullar på bra i Thailand nu. Vad man kan undra över är hushållens höga belåning men där är ju vi i Sverige inte bättre! Den nya tidens ekonomi, låna av dina barn som får ta hand om skulderna sedan ;(

Brukar läsa mycket om detta på nätet och då inte via nordiska kvällstidningar utan hellre internationella nyhetssidor.
Thailand exportar rekordmycket i ton för produkter som cement, fiskprodukter och ris men gör dåligt med intäkter då thb är för stark.
Tur är att oljeimporten är rekordbillig och sänker priset på inhemska marknaden för transportkrävande varor som cement, stål. Det har aldrig varit så billigt att bygga som de senaste åren och det märks också.
Det som gått sämre är exporten av teknikprodukter då mycket är av för gammal design och svårsålt utanför landet.

Fördelen vi har i Europa är att återbetalningsförmåga och panter är mycket bättre/högre på våra lån.
Hushållens höga belåning är dock ett välfärdsproblem överallt i de kapitalistiska fria marknaderna.
En genväg till levnadsstandard för den som inte kan/vill spara.

Tror någon att det skulle gå att sälja lika många mobiltelefoner som idag i världen om man måste betala kontant?

Brukar läsa mycket om detta på nätet och då inte via nordiska kvällstidningar utan hellre internationella nyhetssidor.
Thailand exportar rekordmycket i ton för produkter som cement, fiskprodukter och ris men gör dåligt med intäkter då thb är för stark.
Tur är att oljeimporten är rekordbillig och sänker priset på inhemska marknaden för transportkrävande varor som cement, stål. Det har aldrig varit så billigt att bygga som de senaste åren och det märks också.
Det som gått sämre är exporten av teknikprodukter då mycket är av för gammal design och svårsålt utanför landet.

Fördelen vi har i Europa är att återbetalningsförmåga och panter är mycket bättre/högre på våra lån.
Hushållens höga belåning är dock ett välfärdsproblem överallt i de kapitalistiska fria marknaderna.
En genväg till levnadsstandard för den som inte kan/vill spara.

Tror någon att det skulle gå att sälja lika många mobiltelefoner som idag i världen om man måste betala kontant?

Är inte thailand exportör av olja?
Att råoljepriset är högre nu än tidigare är ju en av orsakerna till att det går bra i Thailand.
"The outlook for the rest of this year was positive because the economies of Thailand's trading partners were recovering and prices of crude oil, key farm products and oil-related products were higher than last year,"
http://www.bangkokpost.com/news/general/1273666/may-export-growth-at-52-month-peak

/ SatanG

Är inte thailand exportör av olja?
Att råoljepriset är högre nu än tidigare är ju en av orsakerna till att det går bra i Thailand.
"The outlook for the rest of this year was positive because the economies of Thailand's trading partners were recovering and prices of crude oil, key farm products and oil-related products were higher than last year,"
http://www.bangkokpost.com/news/general/1273666/may-export-growth-at-52-month-peak

/ SatanG
Jag känner inte till att landet har några egna oljekällor.
Däremot stora raffinaderier där man exporterar ifrån efter förädling.

Palmolja är en stor exportartikel som används i diesel och matlagning.

De senaste årens låga priser på fordonsbränsle har sänkt priserna på inhemska transporter och i förlängningen sänkt priserna för transportkrävande byggmaterial som stål och cement.

Jag känner inte till att landet har några egna oljekällor.
Däremot stora raffinaderier där man exporterar ifrån efter förädling.

Palmolja är en stor exportartikel som används i diesel och matlagning.

De senaste årens låga priser på fordonsbränsle har sänkt priserna på inhemska transporter och i förlängningen sänkt priserna för transportkrävande byggmaterial som stål och cement.

Jodå de har egen produktion av råolja, t.ex. vid Erawan Oil field samt condensate där jag jobbar Bongkot, är på väg dit nu f.ö.

Palmolja är ganska stor i Filippinerna och Indonesien vad jag förstår. Jag lastade det i Indonesien 2013 och tog det till Italien.

/ SatanG

Senast ändrad:
Jodå de har egen produktion av råolja, t.ex. vid Erawan Oil field samt condensate där jag jobbar Bongkot, är på väg dit nu f.ö.

Palmolja är ganska stor i Filippinerna och Indonesien vad jag förstår. Jag lastade det i Indonesien 2013 och tog det till Italien.

/ SatanG
Två av våra nybyggen har lastat palmolja till Rotterdam i Padang på Sumatra samt i port Klang, Malaysia. Ett riktigt otyg med rengöringen efteråt. Vi och nr 1 i serien lastade dock miljödieselprodukter i Singapore, det var mycket trevligare.

/ SatanG
Ja, det var ju intressant och nytt för mig. Trodde att det bara var gasproduktion i Thailand.

Palmoljan är stor i hela SOA, ett skit-livsmedel som verkar snart förbjudas inom EU som tillsats i mat mm.
Några ämnen i oljan omvandlas till cancerogena ämnen vid upphettning, men den är så billig att få väljer nyttigare oljor som från solros, kokos och oliv.

Två av våra nybyggen har lastat palmolja till Rotterdam i Padang på Sumatra samt i port Klang, Malaysia. Ett riktigt otyg med rengöringen efteråt. Vi och nr 1 i serien lastade dock miljödieselprodukter i Singapore, det var mycket trevligare.

Padang klingar bekant, var bara där en gång. Sjukavmönstrade i Italien (Hernia) och fick åka hem och operera mig så jag missade den tankrengöringen. Ja det kan vara ett otyg med vissa av dessa oljorna med stearin i.
Port klang har det blivit några gånger annars, bensin/diesel.
Vart jobbar du? Själv är jag på Rita Maersk sedan drygt ett år tillbaka, går inrikes Thailand. Lastar condensate i Bongkot och lossar främst i Maptaphut och ibland i Sri racha eller Rayong.

/ SatanG

Padang klingar bekant, var bara där en gång. Sjukavmönstrade i Italien (Hernia) och fick åka hem och operera mig så jag missade den tankrengöringen. Ja det kan vara ett otyg med vissa av dessa oljorna med stearin i.
Port klang har det blivit några gånger annars, bensin/diesel.
Vart jobbar du? Själv är jag på Rita Maersk sedan drygt ett år tillbaka, går inrikes Thailand. Lastar condensate i Bongkot och lossar främst i Maptaphut och ibland i Sri racha eller Rayong.

/ SatanG
Ja det är ju en betydligt trevligare trad än den jag går på. Jag är i Terntank sedan 24 år tillbaka och är nu Bfh på Tern Sea. Vi kör i en timecharter och går huvudsakligen mellan Göteborg och norska hamnar, från Oslo och upp till Kirkenes. Vackert på sommaren men eländigt på vintern. Men jag trivs utmärkt och lär säkert stanna kvar här tills pensionen om några år.

Artikel från TT idag.
Kanske inte så bra för de med norsk lön

Oljepriset faller kraftigt
EKONOMITELEGRAM.
Oljepriset föll rejält på fredagen sedan statistik visat att USA:s oljeproduktion steg förra veckan samtidigt som Opec-ländernas export nådde sin högsta nivå hittills i år.
TT
Publicerad idag kl. 14:11
linkedin_white__cc44ed06ec3c1e8b73e757e4161ab0fe4.svg

Ett fat Nordsjöolja kostade på fredagseftermiddagen 46:83 dollar fatet, en nedgång med 2,4 procent jämfört med torsdagen. Priset var som lägst nere i 46:63 dollar, den lägsta nivån på mer än en vecka.

Marknaden bortsåg till stor del från statistik från energimyndigheten EIA som visade att USA:s råoljelager minskade med 6,3 miljoner till under förra veckan till den lägsta nivån sedan januari.

Artikel från TT idag.
Kanske inte så bra för de med norsk lön

Oljepriset faller kraftigt
EKONOMITELEGRAM.
Oljepriset föll rejält på fredagen sedan statistik visat att USA:s oljeproduktion steg förra veckan samtidigt som Opec-ländernas export nådde sin högsta nivå hittills i år.
TT
Publicerad idag kl. 14:11
linkedin_white__cc44ed06ec3c1e8b73e757e4161ab0fe4.svg

Ett fat Nordsjöolja kostade på fredagseftermiddagen 46:83 dollar fatet, en nedgång med 2,4 procent jämfört med torsdagen. Priset var som lägst nere i 46:63 dollar, den lägsta nivån på mer än en vecka.

Marknaden bortsåg till stor del från statistik från energimyndigheten EIA som visade att USA:s råoljelager minskade med 6,3 miljoner till under förra veckan till den lägsta nivån sedan januari.
Stackars @Jonas . :( :( :(

Högre än oljan stod i för 2 veckor sen då fick man 3.98 baht för Norsk krona, idag har den gått upp och idag står den i 4.072 på Xe kurs.
Så går rätt likt Svensk krona det har den gjort senaste par åren.
Dom säger ju precis som i Sverige att Norge går bra nu och kronan undervärderad.
Men lönesänkning i baht har man ju åkt på med kronfallet som vart dom senaste åren. Men det är jag ju inte ensam om här ;)
Screenshot_20170707-165128.webp

Liknande trådar

Tillbaka
Topp