2023 kommer bli tuffare, 6 av 10 Svenskar tror dom får mindre att leva på.

PanPan

Forumveteran
Hej

1. Enligt Vårdförbundet skiljer det drygt 30% på lönen i Norge jämfört med Sverige, lägger man sen till faktorer som kortare arbetstid, högre bemanning, mindre stress, betald utbildning och fortbildning på arbetstid, mer tid för patienterna, mer vårdplatser per innevånare så att folk slipper ligga i korridorerna och arbetsgivare som ordnar bostäder åt både ensamstående och barnfamiljer o.s.v, vi ligger väl sämre till på samtliga dessa punkter.

2. Både vård, skola, omsorg, polis, brandkår och annan samhällsviktig verksamhet styrs av politiker och finsieras via skatter, så det är samma problematik rakt över.

Under dom 8 år som S satt i Regering så höjdes både polisens löner mer än för övriga grupper samhället, enligt media var det för Sverige rekordstora satsningar samtidigt startades två nya polisskolor upp som ersättning för dom polisskolor som lades ned under Alliansens år vid makten då intagningen till polisskolan skar ned med 92%, det är nu 6300 fler anställda inom polisen än det var när Alliansen styrde.

Mvh isan lover
Men gäller det vårdlönerna nu, läste när jag kollade för par dagar sen att sjuksköterske lönerna i Sverige har kommit ikapp nu efter tidigare kritiserats, så du kan inte kolla info äldre än 2021.
40.000 för sjuksköterska 3 års utbildning är väl inte så illa?

Screenshot_20230123_134507_Chrome.jpg

ulflan

Forumveteran
Hej

1. Enligt Vårdförbundet skiljer det drygt 30% på lönen i Norge jämfört med Sverige, lägger man sen till faktorer som kortare arbetstid, högre bemanning, mindre stress, betald utbildning och fortbildning på arbetstid, mer tid för patienterna, mer vårdplatser per innevånare så att folk slipper ligga i korridorerna och arbetsgivare som ordnar bostäder åt både ensamstående och barnfamiljer o.s.v, vi ligger väl sämre till på samtliga dessa punkter.

2. Både vård, skola, omsorg, polis, brandkår och annan samhällsviktig verksamhet styrs av politiker och finsieras via skatter, så det är samma problematik rakt över.

Under dom 8 år som S satt i Regering så höjdes både polisens löner mer än för övriga grupper samhället, enligt media var det för Sverige rekordstora satsningar samtidigt startades två nya polisskolor upp som ersättning för dom polisskolor som lades ned under Alliansens år vid makten då intagningen till polisskolan skar ned med 92%, det är nu 6300 fler anställda inom polisen än det var när Alliansen styrde.

Mvh isan lover
Att sjukvården i Sverige har stora problem är tyvärr inget nytt. Jag anser dock att du överdriver viljan att flytta till Norge enbart p g a lönen. Många sjuksköterskor är gifta och har barn. Att flytta en familj kanske inte är helt enkelt. Kanske är det lättare på västkusten.

Övriga grupper som du beskriver styrs av politiska beslut. Sedan 1960-talet har inkomstskatterna minskat och andra skatter ökat främst moms. Detta har varit avsiktligt och gör att relativt sett blir staten rikare än kommunerna.

Poliserna är inte nöjda med 27.000 och du skrev ju själv att en parkarbetare hade samma. Anser du att poliserna har en bra lön eller inte? inte enkelt att utläsa vad du egentligen anser. Sett till förhållanden i stockholmstrakten har poliserna för dåliga löner. Det är svårt att läsa på en polislön där. Detta är en av orsakerna till att antalet poliser inte har ökat.

titus

Aktiv medlem
Jag har inte hittat någon grund till att flytta till Norge sedan jag började jobba där.
Det finns inte mycket som kan motivera en flytt dit.
Nej det skall gudarna veta
Inte dålig lönsamhet, bara något sämre lönsamhet.
Det vette fan om jag kan få mig ett jobb här i Sverige med samma lön och i tillägg betala lägre skatt.

Men det stämmer. En del hantverkare har nog dragit hem. Lönen kan till och med vara bättre i Sverige.
Kan nog stämma om man måste betala bostad och käk. Kan inte klaga på lönen jag haft i Norge även om jag har haft bättre i andra delar av världen. Men då har man skippat pension och andra sidan så har lönen räckt mer väl till för att lägga undan till den.
Men jag klagar inte här Sverige där man kör eget där slår jag offshore lönerna med råge. Annars vore det ju ingen jävla ide att hålla på.
Ser det lite svårt att gå tillbaka till nått 1/1 system fan inte ens 2/4 skulle locka mig.
Gjorde en sväng i höstas nån "nostalgisk psykos och en hel del övertalning". Men det var sista gången.

andrejsdenruskige

Forumveteran
Nej det skall gudarna veta

Kan nog stämma om man måste betala bostad och käk. Kan inte klaga på lönen jag haft i Norge även om jag har haft bättre i andra delar av världen. Men då har man skippat pension och andra sidan så har lönen räckt mer väl till för att lägga undan till den.
Men jag klagar inte här Sverige där man kör eget där slår jag offshore lönerna med råge. Annars vore det ju ingen jävla ide att hålla på.
Ser det lite svårt att gå tillbaka till nått 1/1 system fan inte ens 2/4 skulle locka mig.
Gjorde en sväng i höstas nån "nostalgisk psykos och en hel del övertalning". Men det var sista gången.

Fördelen med att köra eget är ju att man kan välja hur pengarna ska fördelas på lön, pension och firma och dessutom så är det ingen annan som ska ha en del av kakan (förutom staten).

Det bästa vore om man fick sig ett jobb i Thailand via Equinor eller annan operatör. Då skulle man lätt kunna stå ut med att bara vara ledig på helgerna och jobba på vardagarna.
Ett livstidskontrakt skulle man nog inte tacka nej till.

apknug

Forumveteran
Fördelen med att köra eget är ju att man kan välja hur pengarna ska fördelas på lön, pension och firma och dessutom så är det ingen annan som ska ha en del av kakan (förutom staten).

Det bästa vore om man fick sig ett jobb i Thailand via Equinor eller annan operatör. Då skulle man lätt kunna stå ut med att bara vara ledig på helgerna och jobba på vardagarna.
Ett livstidskontrakt skulle man nog inte tacka nej till.
Lägger du firman i rätt Jurisdiktion så tar inte den staten någonting alls.

Han Muller som "köpte" SAAB testade det. Fakturerade sitt arvode från Cayman Islands eller liknande. Jag sa men en gång att det där kommer aldrig att gå. Det gjorde det inte heller men han var public person också hade ögonen på sig, och SAAB.

Mr kinkhao

Aktiv medlem
Inte dålig lönsamhet, bara något sämre lönsamhet.
Det vette fan om jag kan få mig ett jobb här i Sverige med samma lön och i tillägg betala lägre skatt.

Men det stämmer. En del hantverkare har nog dragit hem. Lönen kan till och med vara bättre i Sverige.
Kanske kan vara så för en del men jag jobbar i rörbranschen som projektledare min pension blir betydligt bättre om jag jobbar totalt 10 år i Norge så 5år till men börjar minska arbetstiden nu och min lön är ungefär 50% högre +andra förmåner och bet bostad . Så för mig finns ingen anledning att jobba i Sverige mer!

apknug

Forumveteran
Kanske kan vara så för en del men jag jobbar i rörbranschen som projektledare min pension blir betydligt bättre om jag jobbar totalt 10 år i Norge så 5år till men börjar minska arbetstiden nu och min lön är ungefär 50% högre +andra förmåner och bet bostad . Så för mig finns ingen anledning att jobba i Sverige mer!
Hur funkar pensionen i Norge?

Hur mycket får jag om jag åker över och jobbar 10 år där?

Isan Lover

Forumveteran
Men gäller det vårdlönerna nu, läste när jag kollade för par dagar sen att sjuksköterske lönerna i Sverige har kommit ikapp nu efter tidigare kritiserats, så du kan inte kolla info äldre än 2021.
40.000 för sjuksköterska 3 års utbildning är väl inte så illa?

Screenshot_20230123_134507_Chrome.jpg
Hej

Ja det har ju satsats rejält på vården under dom senaste åren, så visst har läget förbättrats något, men jag är ändå tveksam till om det kommer att räcka för att få dom som nu jobbar i Norge att ta jobb i Sverige igen.

Det jag tyckte var intressant var det stora antalet sköterskor och läkare som jobbade i Norge vid tiden före pandemin, dessa hade ju i princip räckt för att råda bot på hela Sveriges brist på sköterskor och läkare.

Mvh isan lover

andrejsdenruskige

Forumveteran

Ja, för en del är det nog inte så lönsamt längre som sagt. För egen del är det lönsamt och själv är jag inne på mitt 24:e år i Norge.
Jag har jobbat hela min karriär i Norge och endast gjort några sporadiska arbeten i Sverige för en massa år sedan.
Även jag har betald bostad och resor och har alltid haft det. Jag har däremot inga avdrag för resor då dessa är betalda av arbetsgivaren.

Jag har ingen aning om hur många % mer i lön jag har i Norge jämfört med Sverige, då jag aldrig har jobbat i Sverige på samma position, men jag skulle nog gissa på att jag åtminstone tjänar 50% mer i Norge.

Hur det blir med pensionen avvaktar jag med. Som det är idag så är det bättre pension i Norge, men jag räknar med att jag åtminstone har 20 år kvar till pension och hur det ser ut där och då vågar jag inte sia om.

PanPan

Forumveteran
Intressant att facket administrerar detta upplägg för att inte betala skatt.
låter konstigt (inte betala skatt) jag var anställd via facket i början några månader men inte för undkomma skatt utan för det är problematisk som svensk bo i Sverige och jobba tex på Bahamasflagg, så då anställd via facket och skattade i Sverige.
Men fick betala så mycket i skatt till Sverige pga flaggen och förlora alla rättigheter som svenskar jobbandes i Sverige, anledning sverige har inte skatteavtal med Bahamas. För norrmännen annorlunda dom har avtal och skattar som om dom var på norsk båt och behåller alla rättigheterna.

Men som sagt vara bara anställd av facket några månader sen skrev ut mig och flyttade från Sverige istället, gick genom allt med skatteverket och allt ok enligt regelverket.

Mr kinkhao

Aktiv medlem
Hur funkar pensionen i Norge?

Hur mycket får jag om jag åker över och jobbar 10 år där?
Det beror på om dom har afp och är tariff beddrift men jag får 6%i tjänste pension på brutto lönen .du kan ta ut från 67 om afp beddrift vid 62 jag kommer att få ungefär 100 till 135 tusen om året från Norge + tjänste pension.så mycket mer skulle jag inte få från Sverige!!!

ulflan

Forumveteran
Region Stockholm har nu bestämt att satsa 2 mrd på akutsjukhusen under förutsättning att man minskar på byråkrati och inhyrd personal mm. Allt enligt SvD. Ska bli intressant att följa detta. Består av S, MP och C. V stöttar i bakgrunden om jag förstått saken rätt.

Nu är det upp till övriga Sverige att satsa på sjukvården.

apknug

Forumveteran
låter konstigt (inte betala skatt) jag var anställd via facket i början några månader men inte för undkomma skatt utan för det är problematisk som svensk bo i Sverige och jobba tex på Bahamasflagg, så då anställd via facket och skattade i Sverige.
Men fick betala så mycket i skatt till Sverige pga flaggen och förlora alla rättigheter som svenskar jobbandes i Sverige, anledning sverige har inte skatteavtal med Bahamas. För norrmännen annorlunda dom har avtal och skattar som om dom var på norsk båt och behåller alla rättigheterna.

Men som sagt vara bara anställd av facket några månader sen skrev ut mig och flyttade från Sverige istället, gick genom allt med skatteverket och allt ok enligt regelverket.
Låter mycket konstigt att vara anställd av facket, facket är Arbetstagare organisation inte Arbetsgivare.

Jag får riktiga Hoffa vibbar 2023...

apknug

Forumveteran
Det beror på om dom har afp och är tariff beddrift men jag får 6%i tjänste pension på brutto lönen .du kan ta ut från 67 om afp beddrift vid 62 jag kommer att få ungefär 100 till 135 tusen om året från Norge + tjänste pension.så mycket mer skulle jag inte få från Sverige!!!
Du "får" 6% tjänstepension på bruttolönen? Betyder det då att det avsätts 6% ?

PanPan

Forumveteran
Låter mycket konstigt att vara anställd av facket, facket är Arbetstagare organisation inte Arbetsgivare.

Jag får riktiga Hoffa vibbar 2023...
På vilket sätt?
Dem verkar som bemanningsföretag pga skattereglerna för svenska sjömän när det gäller flagg som tex Bahamas där Sverige inte ordnar skatteavtal och svårt för svenskar att få jobb då, så antagligen sett till så 100tals som annars skulle stått arbetslösa fått jobb.
Har själv sett många arbetsannonser när man gick ur skolan att tex styrman sökes, ej svenskar pga att det var så problematiskt med svenskar pga skattereglerna och då löste man det såhär och det har ju varit med skatteverkets goda minne, inte för att komma undan skatt, utan man betalade skatt till Sverige, jag låg på ca 42%.
Börjar dom nu såhär så är det möjligt 100tals svenskar få gå, för det är inga svenska rederi och dom vill inte ha krånglet med svenskar då.

Liknande trådar

W
Svar
2
Visningar
1 K
A
S
Svar
11
Visningar
4 K