2023 kommer bli tuffare, 6 av 10 Svenskar tror dom får mindre att leva på.

PanPan

Forumveteran
Jag tror12.1 till 14.1% i sociala kostnader + tjänste pension.
Från NAV "For ordens skyld kan jeg opplyse om at trygdeavgiften (8 % fra 2022, 8,2 % til og med 2021) betales via Sentralskattekontoret for Utenlandssaker. Om du ikke allerede er koblet til dem, må du kontakte dem for å bli registrert der."

Men inte så insatt i det.
Testade nu lägga in årslön på NAV pensionkalkulator på 1 miljon om året i 20 år, skulle ge en pension på 255.000 årligen.

titus

Aktiv medlem
Tja jag har varit på några av dessa IT avtal genom åren, dock ej vi facket utan via svenska redare. För "slippa skatten" så kan man enkelt säga att redare skall vara från ett eller ha ett ha ett säte i EES land. Fartyget, riggen kan vara registrerad under nått bekvämlighetflagg. Fartyget skall gå i oceanfart. Tex räknas inte Medelhavet Nordsjön östersjön. Man skall gör 182 dagar till sjöss per år inkl resdagar.

Detta avtal kom till under varvs krisen, då svenska varv dvs till slut staten. Där stod man med svartepetter flera fartyg som redare inte kunde betala.
Som då statliga Zenit shipping som faktiskt vart värdens största tankredare fick ta över. Dessa fartyg främst stortank och drevs av flera svenska redare som sköte bemanning, teknisk etc. Tank marknaden var skit var på detta avtal togs fram. För att minska förlusterna.

När jag var på Tk liksom panpan och dom flaggade sina fartyg till Bahamas så gick vi Nordsjön fart var på vi inte uppfyllde kravet oceanfart. Där av skatt till Sverige.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Tja jag har varit på några av dessa IT avtal genom åren, dock ej vi facket utan via svenska redare. För "slippa skatten" så kan man enkelt säga att redare skall vara från ett eller ha ett ha ett säte i EES land. Fartyget, riggen kan vara registrerad under nått bekvämlighetflagg. Fartyget skall gå i oceanfart. Tex räknas inte Medelhavet Nordsjön östersjön. Man skall gör 182 dagar till sjöss per år inkl resdagar.

Detta avtal kom till under varvs krisen, då svenska varv dvs till slut staten. Där stod man med svartepetter flera fartyg som redare inte kunde betala.
Som då statliga Zenit shipping som faktiskt vart värdens största tankredare fick ta över. Dessa fartyg främst stortank och drevs av flera svenska redare som sköte bemanning, teknisk etc. Tank marknaden var skit var på detta avtal togs fram. För att minska förlusterna.

När jag var på Tk liksom panpan och dom flaggade sina fartyg till Bahamas så gick vi Nordsjön fart var på vi inte uppfyllde kravet oceanfart. Där av skatt till Sverige.
Ja det var många som fick problem då. Jag klarade mig men har kompisar som blev drabbade. Någon dubbelt upp eftersom OT rederierna i Skärhamn tog över driften av något Zenit-fartyg och sedan konkade det rederiet som grädde på moset.

titus

Aktiv medlem
Ja det var många som fick problem då. Jag klarade mig men har kompisar som blev drabbade. Någon dubbelt upp eftersom OT rederierna i Skärhamn tog över driften av något Zenit-fartyg och sedan konkade det rederiet som grädde på moset.
Japp en av största konkurserna då. Och jäkla tragisk olycka med Ot Garth som Fick explosion i maskinrummet på väg ut från Rouen. Grundstötte vid Honfleur. 10 i besättningen skadades svårt, varav tre omkom tragiskt. (En omkom vid själva explosionen, två senare av dom skador dom fick). Lite thai anknytning då Motormannen" Pargas" som var eller är väl boende i Pattaya, känner dock inte karln var med på denna olycka, Vad jag förstått från andra avgasindianer .

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Japp en av största konkurserna då. Och jäkla tragisk olycka med Ot Garth som Fick explosion i maskinrummet på väg ut från Rouen. Grundstötte vid Honfleur. 10 i besättningen skadades svårt, varav tre omkom tragiskt. (En omkom vid själva explosionen, två senare av dom skador dom fick). Lite thai anknytning då Motormannen" Pargas" som var eller är väl boende i Pattaya, känner dock inte karln var med på denna olycka, Vad jag förstått från andra avgasindianer .
Jag var själv matros på tre OT-båtar. Vallmo, Inga och Mariann. På Vallmo seglade jag med en av killarna som omkom på OT-Garth, han var jungman när vi seglade tillsammans. En mycket sympatisk kille, han var tillsammans med mässjäntan om jag minns rätt.

Sea Traveller

Aktiv medlem

Från skatteåret 2018 eller 2019 så ändrades skatteverkets tolkning till att man endast får räkna ”ombord dagar” mot innan dess kunde även räkna resorna till och från fartyget samt kortare kurser som ej varit på svensk mark och så att säga direkt nödvändiga för tjänsten man har för uppnå 182 dagar. Man bör dock minimum vara ombord minst 183 dagar men man räknar på 12-månaders perioder och inte på kalenderår. Det är dock en fördel om man får ihop +183 omborddagar på ett kalenderår eftersom man ju deklarerar kalenderårsvis som alla andra anställda senast i april-maj för det föregående inkomst/kalenderåret.
Under Covid-epidemin så tog skattemyndigheten ingen hänsyn till svårigheterna som uppstod att få ihop 183 omborddagar oavsett omständigheterna och antingen så anses det att man uppfyllt IT-avtalet eller inte…Om inte så är det ingen slags pro-rata beräkning som sker utan ingen skatt eller full svensk skatt och utan rättighet att göra de avdrag som kan ske om man arbetat på ett svensk-flaggat fartyg.
Jag satt personligen i ca 3 månader i karantän inlåst på hotellrum i samband med av och påmönstringarna i ett antal länder och det var mycket omständigt även innan kunde lämna Sverige då man reste till stängda länder som krävde special visum mm. Det blev under 2 år att vara ombord upptill fyrdubbla normala törnarna då länderna inte ville tillåta besättningsbyten alls egentligen och jag arbetar i en position som innebär att om jag inte får avlösning måste stanna kvar ombord tills jag blivit avlöst. När vi hade filippinare ombord så var det så under en period att de som var påmönstrade var tvungna att stanna ombord i 6-7 månader i sträck mot tänkta ca 10 veckor. De planlagda arbetskiften är 12 timmar om dagen 7 dagar i veckan i Offshore sektorn skall väl också nämnas med normalt lika långa törnar ombord som inte (undantaget Norge där det normala är 2 veckor ombord och 4 veckor däremellan men där har jag inte varit på senaste 12 åren). Ledigheterna blev ibland väldigt korta då tillfällen kom när det var möjligt att göra ett byte. Flera kollegor tog tjänstledigheter och lämnade IT-avtalet (familjeskäl mestadels med de som har barn) för att sedan gå in på att påbörja en ny 12-månaders period när de kom tillbaks. Själv så kämpade jag på för att försöka klara alla IT-villkoren vilket jag också gjorde då jag börjar närma mig pension, men tyvärr så har jag blivit sjuk och tror att åtminstone det beror på att det blev för mycket.

För den som är intresserad att veta mera om det som vi sjömän kallar IT-avtalet så lämnar jag en länk, men det är så tyvärr att det inte är svart på vitt tydligt hur det skall tolkas och att skattemyndigheten allt mera har gjort tolkningar utan att någon har kunnat argumentera mot dem och som gjort det allt svårare att klara att kunna jobba på IT-avtal. I Norge brukar det enligt min egen erfarenhet dock vara mycket mera tydligt och detaljerat vad som gäller och i detalj så att det inte är möjligt att göra så mycket tolkningar.

Mr kinkhao

Aktiv medlem
Från NAV "For ordens skyld kan jeg opplyse om at trygdeavgiften (8 % fra 2022, 8,2 % til og med 2021) betales via Sentralskattekontoret for Utenlandssaker. Om du ikke allerede er koblet til dem, må du kontakte dem for å bli registrert der."

Men inte så insatt i det.
Testade nu lägga in årslön på NAV pensionkalkulator på 1 miljon om året i 20 år, skulle ge en pension på 255.000 årligen.
Inte vet jag vart du får det i från sociala avg 12.1 till 14.1 från nav vet inte vart du jobbar har själv kollat med nav både på deras simulator men du måste lägga in personliga uppgifter där så får du andra siffror har hjäpt andra arbets kamrater än del har redan betydligt mer i pension än du skulle få och vi tjänar inte 1 miljon om året.någon tog ut pension efter 20 år här han har 26000 i månaden med tjänste pension han är röris.62 år gammal! Och får från Sverige också!

PanPan

Forumveteran
Inte vet jag vart du får det i från sociala avg 12.1 till 14.1 från nav vet inte vart du jobbar har själv kollat med nav både på deras simulator men du måste lägga in personliga uppgifter där så får du andra siffror har hjäpt andra arbets kamrater än del har redan betydligt mer i pension än du skulle få och vi tjänar inte 1 miljon om året.någon tog ut pension efter 20 år här han har 26000 i månaden med tjänste pension han är röris.62 år gammal! Och får från Sverige också!
Jag har fått det ifrån kontaktperson på NAV när jag skickade mail och frågade eftersom när jag var på NIS behövde jag bara betala tryggd till NAV ingen skatt så då behövde jag i % och det dom svarade 8,2% till 2021 nu 8,0%.
Jag jobbar i Norge på båt.

apknug

Forumveteran
någon tog ut pension efter 20 år här han har 26000 i månaden med tjänste pension han är röris.62 år gammal!
Vore intressant att veta hur stor del som är livslång statlig pension och hur mycket som är tjänstepension och under hur lång tid.

Det finns många lyckliga pensionärer, även här i Thailand, som är glada över sin relativt höga pension. Tills det har gått fem år och tjänstepension är slut.

Mr kinkhao

Aktiv medlem
Jag har fått det ifrån kontaktperson på NAV när jag skickade mail och frågade eftersom när jag var på NIS behövde jag bara betala tryggd till NAV ingen skatt så då behövde jag i % och det dom svarade 8,2% till 2021 nu 8,0%.
Jag jobbar i Norge på båt.
Andra regler än vad man får på land han har 22000 livslångt 4000 i 10 år inte så dåligt och tänk på att du inte betalar så mycket skatt på pension i Norge! Han får ungefär 5000 från Sverige i till lägg .

Sea Traveller

Aktiv medlem
Jag ringde NAV (Almän Pension i Norge ) samt DNB där jag har en liten tjänstepension Pensionstryggden för Sjömän då jag också har en liten norsk sjömanspension i december 2022 och berättade att jag tyvärr inte har norskt bank ID men behövde då lämna mitt norska personnummer samt svara på några frågor så var de alla ok med att prata med mig.

Jag har intjänat 11 år norsk Trygdepensjon sa de på NAV telefonnummer +47 55 55 33 33 som skall börja betalas ut normalt när jag fyllt 67 år + 1 månad. Det finns dock möjlighet att som tidigast börja ta ut denna från att man fyllt 62 år + 1 månad. De vill då gärna se giltig fartstid man har som inte har registrerats i Norge för att bedömma om det kan bli tal om en engångsutbetalning vilket brukar bli dåligt skattemässigt eller om det blir en vanlig månadsutbetalning tills kapitalet taget slut?

På DNB kan jag ta ut min norska tjänstepension tidigast från det att jag fyllt 62 år och i mitt fall är det så lite pengar att det blir som ett engångsbelopp. Vid löpande måste utbetalning ske i minimum 10 år tills man fyllt 77 år.

När det gäller norsk sjömanspension så måste denna betalas ut som senast innan man fyller 67 år. Man kan få börja ta ut från att man är 62 år + 1 månad Jag hade 76.5 månader i registret vilket gör att det kommer att om jag inte lämnar in uppgifter som styrker att jag har mycket mera fartstid än 76.5 månader efter jag fyllt 40 år då kommer att få den norska sjömanspensionen som ett engångsbelopp. Men man får ta med och räkna fartstid från fartyg och flytande offshore plattformar från hela världen och inte bara de som är NOR eller NIS eller varit på norsk sockel så för min del så kan jag styrka att jag har nog med fartstid för att vara berättigad en löpande månadsutbetalning vilket blir skattemässigt mera fördelaktigt.

Glöm inte att norska pensionsutbetalningar skall anmälas till svenska pensionsmyndigheten och gå via dem. Dock så skall bara skatt dras i Norge vilket är mera fördelaktigt då skatt på pension är låg i Norge jämfört med Sverige. Min mor får fortfarande änkepension efter min far som jobbade på norska fartyg hela livet och det dras enbart en liten skatt i Norge på denna.

För mig blir det en blandad pensionskompott efter nu +40 år till sjöss med första 25 åren på fartyg i mestadels utefart långt borta från Sverige och även Europa. Jag började 2007 jobba offshore istället så har +15 år nu. Jag har jobbat på IT-avtal i olika perioder i totalt 18 år och kan hela historian från hur det började tills nu. När Nordström och Thulin körde Nord Pacific på IT-avtal så hade de bara ett fartyg under IT-avtal och de som jobbade där fick stanna ombord i 6 månader aka 183 dagar minimum. Om ett besättningsbyte behövde ske på grund av lång nästa resa till ett land där det veterligen var svårt att byta och det fattades dagar i det land där besättningsbytet skulle ske. Så fick de som mönstrat av bo på hotell på Nordströms & Thulins bekostnad i landet de mönstrar av till magiska talet 183 dagar ”vistelse utomlands” hade uppnåtts. Andra rederier som ICB, Argonout och Frontline hade flera fartyg så de fann system som 4-4 månader ombord och som blev accepterade av skattemyndigheten på den tiden.

Sea Traveller

Aktiv medlem
Hej! Jag noterar att när man öppnar detta forum så syns inte min nya tråd och det verkar vara så att att man måste gå till ”Ordet Fritt” för att se denna. Jag letade efter en tråd som heter något med Politiskt innehåll men fann ingen sådan men kunde också valt tråden ”Asien undantaget Thailand” då det handlar om Kina. Men syns inte den tråden heller då man loggar in på första sidan på Thaisnack och man måste söka i de separata forumtrådarna så är det ju rätt meningslöst att skriva något anser jag. Hur bör jag göra för att min tråd syns till alla som öppnar första sidan på ThaiSnack. Jag valde denna gång att välja tråden ”Allmänt Forum” för att bara få ett svar men inte heller denna kom synligt då man öppnar första sidan på Thaisnack. Väntar på Moderator att kollas eller vad gör jag för fel?

PanPan

Forumveteran
Hej! Jag noterar att när man öppnar detta forum så syns inte min nya tråd och det verkar vara så att att man måste gå till ”Ordet Fritt” för att se denna. Jag letade efter en tråd som heter något med Politiskt innehåll men fann ingen sådan men kunde också valt tråden ”Asien undantaget Thailand” då det handlar om Kina. Men syns inte den tråden heller då man loggar in på första sidan på Thaisnack och man måste söka i de separata forumtrådarna så är det ju rätt meningslöst att skriva något anser jag. Hur bör jag göra för att min tråd syns till alla som öppnar första sidan på ThaiSnack. Jag valde denna gång att välja tråden ”Allmänt Forum” för att bara få ett svar men inte heller denna kom synligt då man öppnar första sidan på Thaisnack. Väntar på Moderator att kollas eller vad gör jag för fel?
Den syns, du ser den inte direkt du loggar in för det är dom olästa som är synliga först då, du skapade tråden så den ligger som läst för dig tills någon skriver i den.
För oss andra kom den upp som oläst direkt efter du skapade din tråd.

Vil du se din tråd så klickar du i rutan upp i vänster hörn när du är på huvudsidan där det står "Olästa x" så kommer alla trådar du redan läst till sista inlägg upp igen i tidsordning.

Krister

Forumveteran
Enligt World Happiness Report 2022 ligger Sverige på sjunde plats (Finland etta för femte året i rad)

Ändå är det oftast svenskar boende i Thailand (som ligger på plats 61 i samma rapport) som klagar mest på Sverige.....

Har aldrig varit med om ett folk som överdriver så som finnar. Jo det vore isf Norrmän. Åk dit och sälj dina kläder da de. Vi säljer 20 - 30 tusen kr om dan. Tog bilen och provade en vecka typ 5 olika platser och sålde 1000 - 1500 per dag. Folk visade inget intresse.

PanPan

Forumveteran
Inget jag suttit och letat upp utan vad som står i sossarnas husorgan som jag läser till frukost.
Men förstår att @Tallviking hänvisar till letar upp för det måste man verkligen göra för att hitta hans glädjeprognoser, som man känner sig......

Tallviking

Forumveteran
Inget jag suttit och letat upp utan vad som står i sossarnas husorgan som jag läser till frukost.
Men förstår att @Tallviking hänvisar till letar upp för det måste man verkligen göra för att hitta hans glädjeprognoser, som man känner sig......

Tänk på att den du länkar till kopplas till ett parti i opposition som har en agenda att svartmåla regeringen....
Som jag sagt tidigare finns det dom (ofta boende utanför landet) som länkar allt dom hittar (till och med från fiendemedia) som på något sätt kan svartmåla sitt eget land.

Man behöver inte anstränga sig mer än några sekunder att hitta sådant som visar hur bra det går fäör det här klandet också men det ligger ju knappast i ditt intresse att länka sådant. Det handlar mer om grunden, vill man kasta skit på sitt land eller vill man försöka se det positiva i vad som sker i världen.

Några enkla exempel från morgonens nyheter de senaste timmarna:

PanPan

Forumveteran
Tänk på att den du länkar till kopplas till ett parti i opposition som har en agenda att svartmåla regeringen....
Som jag sagt tidigare finns det dom (ofta boende utanför landet) som länkar allt dom hittar (till och med från fiendemedia) som på något sätt kan svartmåla sitt eget land.

Man behöver inte anstränga sig mer än några sekunder att hitta sådant som visar hur bra det går fäör det här klandet också men det ligger ju knappast i ditt intresse att länka sådant. Det handlar mer om grunden, vill man kasta skit på sitt land eller vill man försöka se det positiva i vad som sker i världen.

Några enkla exempel från morgonens nyheter de senaste timmarna:

Jag har inte så jag kan läsa låsta artiklar i SVD, jag ser verkligheten, frågan är om du någonsin varit utanför din bubbla och sett verkligheten som en stor del upplever den idag.
Vissa har bara levt i sin trygghetsbubbla och aldrig sett nåt annat.
Har inget intresse att kasta skit och det du länkade stod även i artikeln jag länkande gällande 2024.
Sverige går det inte bra för nu och eftersom Norsk valuta har tendens att följa svensk har jag vare sig intresse i det skall gå dåligt eller att det skulle roa mig.
Jag känner många som lever i den lägre klassen lönemässigt och många har det svårt nu.
Din skygglappserfarenhet är väl mest ignorans och bläddrar förbi dom för du vill bara läsa solskenshistorier.
Som värsta politikern när det gäller blunda...

Tallviking

Forumveteran
Jag har inte så jag kan läsa låsta artiklar i SVD, jag ser verkligheten, frågan är om du någonsin varit utanför din bubbla och sett verkligheten som en stor del upplever den idag.
Vissa har bara levt i sin trygghetsbubbla och aldrig sett nåt annat.
Har inget intresse att kasta skit och det du länkade stod även i artikeln jag länkande gällande 2024.
Sverige går det inte bra för nu och eftersom Norsk valuta har tendens att följa svensk har jag vare sig intresse i det skall gå dåligt eller att det skulle roa mig.
Jag känner många som lever i den lägre klassen lönemässigt och många har det svårt nu.
Din skygglappserfarenhet är väl mest ignorans och bläddrar förbi dom för du vill bara läsa solskenshistorier.
Som värsta politikern när det gäller blunda...

Tröttran du aldrig på att ständigt rapa detta om "skygglappar" och "bubbla" så fort någon har en annan åsikt än dig ?

Liknande trådar

W
Svar
2
Visningar
1 K
A
S
Svar
11
Visningar
4 K