4 årig flicka dödad av hundar.

 
Känn dig inte för säker på den saken, en del har svårt att sätta ålder på sig själva, kanske samma svårighet att sätta ålder på andra...:)
 
Låter helt osannolikt! :eek:

Men sannolikhetsläran/statistiken säger faktiskt, att om någonting kan inträffa, så kommer det att hända förr eller senare - även om sannolikheten är så låg att det blir osannolikt. :cool:(Älskade Tage D.)
Det Krille skriver om den olyckan är tyvärr sant, det hände så som han skriver
 
Det Krille skriver om den olyckan är tyvärr sant, det hände så som han skriver
Tvivlar inte en sekund på detta , en kula går väldigt långt , träffar den inga ben i viltet kan den fortsätta en kilometer , det anser även jag är skrämmande .. Varför jag anser hageljakt är bättre för allt vilt förutom Älg ,, Slugs i ett hagelvapen passar även bra för Svin och Hjort , har inte samma flacka bana utan får ses ganska ofarlig på längre häll du den tappar fart och höjd väldigt snabbt men på kort håll dödar mycket effektivt
 
Kan väl tillägga att kvinnan blev frikänd till slut. Men den dagen får hon alltid bära med sig i ett mörker resten av sitt liv.
 
Kan väl tillägga att kvinnan blev frikänd till slut. Men den dagen får hon alltid bära med sig i ett mörker resten av sitt liv.
Annars är kvinnor många ggr bättre i skogen på att ta ansvar , en olycka per år med dödlig utgång brukar det vara , vissa år ingen alls , men det räcker iofs . Men kör inte bil till svampskogen ;)
 
Tvivlar inte en sekund på detta , en kula går väldigt långt , träffar den inga ben i viltet kan den fortsätta en kilometer , det anser även jag är skrämmande .. Varför jag anser hageljakt är bättre för allt vilt förutom Älg ,, Slugs i ett hagelvapen passar även bra för Svin och Hjort , har inte samma flacka bana utan får ses ganska ofarlig på längre häll du den tappar fart och höjd väldigt snabbt men på kort håll dödar mycket effektivt
Nu måste jag erkänna min okunskap, hjort med slug? Måste du inte vara väldigt nära hjorten då för att ha en chans att träffa? Jag associerar inte direkt slug med precisionsjakt utan snarare med grisslakt? Men som sagt jag är inte så kunnig så jag är genuint nyfiken.
 
Nu måste jag erkänna min okunskap, hjort med slug? Måste du inte vara väldigt nära hjorten då för att ha en chans att träffa? Jag associerar inte direkt slug med precisionsjakt utan snarare med grisslakt? Men som sagt jag är inte så kunnig så jag är genuint nyfiken.
Jag skjuter slug med min hagelpump , även en drilling med öppen borrning ,eller max 1/4 borrning fungerar utmärkt att skjuta slugs med ,dock endast till eftersöksjakt Rätt att slugs inte är i samma nivå som en studsarkula , men räcker bra på håll upp till 60 -70 m i mina bössor .. har skjutit fler grisar med slug än med studsare , bara att ställa jakten till korta håll och använda just slug då slipper du förlupna kulor .. En snusdosa träffar jag med min 870 pump inom på 50 m , vilket räcker bra . I många länder bedrivs jakt på hjort samt gris enbart med slugs , speciellt när det är trånga pass och snabba skott, en halvauto hagelbössa med slugpipa fungerar riktigt bra till grisjakt med stötande hund
 
Senast redigerad av en moderator:
Slugg eller slug, en typ av ammunition.

Sluggpatroner är avsedda att användas i hagelvapen. Ammunitionen består av en rundad, baktill urgröpt solid kula av bly. Det tunnare partiet kring urgröpningen tätar mot pipans väggar när krutgaserna trycker på bakifrån. I Sverige är slugg tillåtet vid jakt på dovvilt, vildsvin och i vissa fall mufflon. Ammunitionstypen har kanske sitt största värde i samband med eftersöksjakt på skadade djur. Längsta lämpliga skotthållet vid jakt är 40 meter (vid eftersök på skadat vilt finns inga begränsningar). Jakt med slugg får endast bedrivas med enkelpipiga hagelvapen. Många halvautomater och pumprepeter har så kallade sluggpipor, det är hagelpipor med öppna riktmedelsom på ett kulvapen och ibland även invändigt räfflade.
 
När vi ändå är inne på djur fick jag precis upp följande annons från "djurens rätt" på facebook
"I den här lokalen, någonstans i Sverige, lever tiotusentals kycklingar i trängsel och tristess. Efter endast 35 dagar skickas de till slakt för att göra plats för nästa omgång."
1. Kan kycklingar bli uttråkade?
2. Är det rimligt att de hinner blir uttråkade på 35 dagar?
3. Om de lever i tiotusental på en liten yta borde just "tristess" vara en av deras minsta problem.
Hur löser vi detta? En storbilds-tv?, clowner?
 
Slugg eller slug, en typ av ammunition.

Sluggpatroner är avsedda att användas i hagelvapen. Ammunitionen består av en rundad, baktill urgröpt solid kula av bly. Det tunnare partiet kring urgröpningen tätar mot pipans väggar när krutgaserna trycker på bakifrån. I Sverige är slugg tillåtet vid jakt på dovvilt, vildsvin och i vissa fall mufflon. Ammunitionstypen har kanske sitt största värde i samband med eftersöksjakt på skadade djur. Längsta lämpliga skotthållet vid jakt är 40 meter (vid eftersök på skadat vilt finns inga begränsningar). Jakt med slugg får endast bedrivas med enkelpipiga hagelvapen. Många halvautomater och pumprepeter har så kallade sluggpipor, det är hagelpipor med öppna riktmedelsom på ett kulvapen och ibland även invändigt räfflade.
"Jakt med slugg får endast bedrivas med enkelpipiga hagelvapen." Är inte en drilling dubbelpipig? Eller gäller begränsningen i vapentyp inte heller vid eftersök på samma sätt som avståndet?
 
"Jakt med slugg får endast bedrivas med enkelpipiga hagelvapen." Är inte en drilling dubbelpipig? Eller gäller begränsningen i vapentyp inte heller vid eftersök på samma sätt som avståndet?
En drilling är det tre pipor på , oftast två hagel och en kula , precis som jag skrev så får det inte användas med slug till jakt utan endast till eftersök, Vad gäller avståndet (40m) så är detta ingen lag utan en allmän fingervisning i denna text från wikdipedia , en bössa skjuter ofta bättre än en annan , anslagsenergin på en slug är väldigt stor beroende på den stora tyngden i projektilen .
 
När vi ändå är inne på djur fick jag precis upp följande annons från "djurens rätt" på facebook
"I den här lokalen, någonstans i Sverige, lever tiotusentals kycklingar i trängsel och tristess. Efter endast 35 dagar skickas de till slakt för att göra plats för nästa omgång."
1. Kan kycklingar bli uttråkade?
2. Är det rimligt att de hinner blir uttråkade på 35 dagar?
3. Om de lever i tiotusental på en liten yta borde just "tristess" vara en av deras minsta problem.
Hur löser vi detta? En storbilds-tv?, clowner?
Jag anser att organisationen "Djurens Rätt" helt klart har en viktig roll i vårt land , Tyvärr så ingår det i organisationen en stor mängd virriga veganer och jakthatare , även politiska motiv finns med i detta , kunde de hålla sig sakligt till vad som är rimligt det bästa för djuren så vore jag enbart positiv till dem . Tyvärr så finns det en mängd militanta som inte drar sig för kriminella handlingar för att nå sina syften , precis samma människor som i AFAs vänsterextremister. Anser att det i många fall är en helt sjuk djurhållning inom Svensk djurhållning , speciellt detta med pälsfarmer , där har de mitt fulla stöd , varför i helv. farma djur för pälsens skull , Dessutom under vidriga förhållanden ... jag är en stor djurvän , och jägare . Även fjäderfähanteringen har enormt mycket brister som jag ser det
 
En drilling är det tre pipor på , oftast två hagel och en kula , precis som jag skrev så får det inte användas med slug till jakt utan endast till eftersök, Vad gäller avståndet (40m) så är detta ingen lag utan en allmän fingervisning i denna text från wikdipedia , en bössa skjuter ofta bättre än en annan , anslagsenergin på en slug är väldigt stor beroende på den stora tyngden i projektilen .

Då finns det en svensk vapentillverkare som har tagit drillingen till nästa nivå:


images


För en stund sedan på nyheterna på ettan så var det en pågående utredning i norra Sverige mot några som utfärdat godkända jägarexamen mot pengar utan att den sökande gjort något prov.
 
Då finns det en svensk vapentillverkare som har tagit drillingen till nästa nivå:


images


För en stund sedan på nyheterna på ettan så var det en pågående utredning i norra Sverige mot några som utfärdat godkända jägarexamen mot pengar utan att den sökande gjort något prov.
Det där är ingen drilling , det är vad vi brukar kalla en firling , en polare har en ,finns i olika varianter och olika kalibrar , problemet är som jag ser det vikten , jag jagar och bär mina vapen hela dagarna , varför flera extra kilo , åtminstone ett kilo
 
Då finns det en svensk vapentillverkare som har tagit drillingen till nästa nivå:


images


För en stund sedan på nyheterna på ettan så var det en pågående utredning i norra Sverige mot några som utfärdat godkända jägarexamen mot pengar utan att den sökande gjort något prov.
Såg det , för djävligt är det , straffas skulle alla inblandade , som jag ser det fängelse samt vapenbeslag för alla inblandade
 
Det där är ingen drilling , det är vad vi brukar kalla en firling , en polare har en ,finns i olika varianter och olika kalibrar , problemet är som jag ser det vikten , jag jagar och bär mina vapen hela dagarna , varför flera extra kilo , åtminstone ett kilo

Viggo med son och personal gör otroliga vapen, både vackra och mycket fina.
 
Skulle gärna ha en dubbelstudsare av lämplig kaliber , men för mycket slantar tycker jag , har min drilling och några bössor som passar mina behöv .. Drillingen har jag växt ihop med , går nästan alltid med den, när jag flyttade 2015 så gav jag den till min bästa vän som sen nu återigen gav den till mig , funkar bra , bra några hundra för licensen, känner till Viggo , fina vapen :thumbsup:
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp