47-årig norrman rånmördad i Phuket.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
47-årig norrman rånmördad i Phuket

Rånmordet ska ha skett vid tiotiden, svensk tid, nära Kata beach på sydvästra Phuket.

Enligt en svensk vän ska 47-åringen ha varit bosatt i Thailand i flera år och varit gift med en thailändsk kvinna. Tillsammans ska de ha en tonårig son.

Klicka här för att läsa hela historien

// Edit fixat URL //

Den norske mannen boende i Phuket hade varit ute i Karon under kvällen och var på väg hem med sin vespa när han blev förföljd av två män.
Han blev attackerad på vägen mellan Kata Viewpoint och Rawai strax efter midnatt tidig söndag morgon och dog senare på sjukhuset.
Han hade levt i Phuket mer än 20 år och var gift med en 39 årig thailändska.
Männen som attackerat honom lämnade honom för att dö på gatan. Han blev knivhuggen en gång och det träffade precis vid hjärtat.

Offrets änka, verkar ovetande om varför attacken ägt rum, men polisen verkar tro att han hade fiender eftersom både hans vespa och tillhörigheter var orörda.
Enligt polisen hade två personer följt Knudsen på en vespa före attacken.
I nuläget vill man inte säga mer om utredningen för att inte röja för mycket. Man kommer att prata med Knudsens vänner för att höra om de känner till någon anledning till attacken.

Marianne
:wai:

Norrmannen Knudsens mördare arresterade

Två tonåringar har arresterats och erkänt att de har knivhuggit norske Simen Sparre till döds. De har dessutom erkänt ett flertal väpnade rån mot utländska turister som kommit körandes på motorcykel sent på nätterna.
De två arresterade är halvbröder, den ena arton år respektive sexton år.
En tredje misstänkt artonåring tros gömma sig någonstans på ön.
Bröderna berättar att de brukar komma körande på varsin motorcykel, parkera på en undanskymd mörk plats och när de ser någon de vill råna så
"skriker" de åt honom eller henne. Om personen då saktar ner eller stannar så ger de sig på och slår ner sitt offer. Alla tre är duktiga thaiboxare.
Sedan rånar de turisten på alla hans värdesaker och sticker iväg på sina stulna motorcyklar.
Klockan halv tolv på natten den tjugosjunde september, bara dagar efter mordet på Knudsen, stal de tre ungdomarna en motorcykel av en man ifrån Schweiz som kom åkande på en hyrd motorcykel på en mörk sträcka mellan Patong och Karon nära infarten till Le Meridien Phuket Beach Resort.
Utefter denna vägsträcka har ett antal rån begåtts genom åren, troligtvis på grund av att där är mörkt och stora backar och måste passeras av turister på väg åter till Karon efter att ha varit i Patong nattetid.
Dessutom ligger områdets polisstation femton kilometer därifrån.
Schweizaren hyrde motorcykeln av en polis som har en liten motorcykeluthyrning i Karon.
Fastän polisen inte visste att motorcykeln ett par dagar tidigare blivit stulen, kände han igen registreringsskylten på "sin" motorcykel när han stod som trafikpolis utefter vägen vid sjutiden på kvällen den tjugonionde september. Nyfiken som han var följde han efter bröderna. När han fick möjlighet körde han upp vid sidan av dem. Han var civilklädd och beordrade dem att stanna. De ökade farten och han körde närmare och lyckades få dem att välta.
Han arresterade den ena brodern som hade en låtsas pistol och den andre brodern lyckades att smita in på en gummiträdsplantage. Fem timmar senare lyckades man få fast honom. Han var beväpnad med en oregistrerad pistol och kniv körandes en annan motorcykel.Han erkände senare att kniven använts till att knivhugga Knudsen med.
Vid ynglingarnas hem har polisen hittat ett flertal stulna motorcyklar som stulits på liknande sätt.
Båda bröderna har suttit av tid på Phuket Juvenile Observation and Protection Center. Den ena bröderna har blivit släppt för bara några månader sedan efter ettårigt straff för stöld.
Bröderna slog Knudsen ett flertal gånger i ansiktet, sparkade honom hårt i ljumskarna och knivhögg honom två gånger.
De lämnade honom i mitten av vägen. Knudsen hittades och kördes till Phuket International hospital där han senare dog.
Knudsens fru och deras trettonårige son anlände till polisstationen för att personligen tacka den ansvarig polisen för ett fantastiskt arbete med att arrestera två av de tre ansvariga ungdomarna.

ha re gött
Marianne.

Javisst är det otäckt....

Jag har själv kört där många gånger men aldrig nattetid. Jag och min man har som regel att aldrig köra i Thailand när det är mörkt. Visst har det hänt när vi varit ute och rest men inte när vi "bor" på någon ort på grund av att det är så många som kör fulla, både thailändare och faranger. Då använder vi oss av taxi.
Jag tycker det är otäckt och risken för att man ska råka ut för en olycka tror jag nog är mycket större än att bli rånad.

Dock anser jag att man som person ska vara medveten och inte blåögd vad gäller både det ena och det andra. Jag tycker det är givet att lära sig både om kultur och geografi och språk innan jag åker någonstans och vara lyhörd.
Jag kommer ihåg när vi första gången skulle åka till Thailand efter bomben på Bali hur man då bombhotade turistorter i Thailand. Flera ambassader varnade sina landsmän för att åka till Thailand. Vi hade ju reguljär biljett så
vi skulle inte få tillbaka ett öre. Vi satt hela natten innan och diskuterade vad göra och inte göra. Man skulle inte vistas på områden med mycket turism, tempelområden etc...
Till slut bestämde vi oss att vi "kör i alla fall" och det har vi aldrig ångrat men det skadar inte att vara vaken.
Ta tsunamin som exempel - skulle man nu få se havet "försvinna" ja då vet man ju vad man bör göra...l
hur som helst

ha en bra helg

Marianne

nytt rån i Rawai samma ställe som norsken rånmördades

nu har det hänt igen. Ungefär på samma ställe som norsken nyligen blev rånmördad i Rawai, har en australiensiska och en engelman blivit rånade.
De hade suttit på en bar i Kata och skulle hem på natten och kom körande i sakta mak när en mc kom ikapp dem och började slita väskan ifrån australiensiskan. Hon blev knuffad av mc´n och flög rakt i asfalten och slog i ansiktet. Hennes vän engelsmannen fick en pistol pekandes rakt i ansiktet och de fick lämna ifrån sig allt av värde.
Paret tror att de blev förföljda ifrån baren där det stod ett gäng utanför när de skulle åka därifrån.
Visst är det otäckt?
Det är nog bättre att ta en taxi hem nattetid.
Marianne

Rånen i Rawai fortsätter 3 personer till har blivit rånade under sena nätter nu på sistone. Tillvägagångssättet verkar liknande varje gång.
En västerländsk man i 64 års åldern boende i Phuket blev avknuffad av sin vespa och slagen i huvudet och bestulen på sina pengar etc.
En 24 årig norrman råkade ut för samma sak.
Ytterligare en 49 årig nya zeeländare har rånats. Han blev slagen med en machete i huvudet. Som tur var hade han hjälm. Han fick dock ett tjugotal sticksår på kroppen. Han lyckades slå bort macheten ur händerna på förövaren och blev då hotad med pistol. Han fick lämna ifrån sig sina värdesaker. Macheten lyckades han få med sig till polisstationen efter att ha fått hjälp.

Det är riktigt otäckt....

Mitt råd är att inte köra ensam utefter ej upplysta vägar nattetid.

ha re gött
Marianne :wai:

En 51 årig holländsk man och hans fru hade varit på nattmarknaden i centrala Phuket och handlat. När de skulle kliva upp i en tuktuk blev han upphunnen av en asiatisk man som skar av mannens midjebälte. Holländaren blev förbannad och sprang i kapp mannen och det blev bråk. Asiaten svarade med att knivhugga hollandaren i vänster hand och i magen. Nu vistas mannen på sjukhus i Phuket. Trots misshandeln tycker mannen fortfarande om Phuket och menar att en sådan här historia kan man råka ut för var man än råkar befinna sig.

marianne :wai:

Hejsan :) jag kan inte låta bli att lägga till en sak ang rånmördarna...en vän till mig vars bror är polis i phuket berättade att när det gäller rån så ska man passa sig för stränderna från patong till kata..många gangsters och "kattöjer" (ursäckta stavning) har sina favorit tillhåll på gatorna längs med stränderna ( i synerhet karon) och lockar ner turister dit gatlycktorna inte når...många skäms så mycket att har dom bara blivit av med typ: klocka, kontanter, mobiler ect. så anmäler de inte det.

men låt inte det förstöra resan...jag har gått på alla dessa stränder mång gånger och aldrig varit utför något sådant..

ha det

vill bara tillägga att i mitt förra inlägg angående strändern . så menar jag naturligtvis natte tid./Ulle

nya rånöverfall i Rawai.

I måndags morgon runt 4 tiden blev en västerlänning skjuten i underbenet och knivhuggen och rånad när han kom på en vespa på väg hem efter att ha varit på en bar i Naiharn.allt detta för300 bth. han lyckades fortsätta och träffade på en ambulans efter ett par hundra meter som höll på med en annan kille som blivit utsatt för samma
sak cirka 10 minuter innan. bägge två fick åka ambulans till sjukhuset.

polisen i Phuket säger att det är vanligt att man gör flera rån per natt och området är ofta utsatt för sådana här rån.
Förövarna kommer på vespa och har möjlighet att snabbt smita ifrån platsen.

marianne

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp