60 hotell stängda i Prachuap Khiri Khan.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

60 hotell som saknade tillstånd har nu stängts av myndigheterna i Prachuap Khiri Khan, dom anställda som nu saknar inkomst vädjar nu till regimen att dom ska få öppna igen, problemet är att det är oklarheter med markpapper och detta gör att tillstånd för hotellverksamhet inte kan sökas på direkten.

Sam Roi Yot Hotels are Paying the Price for Breaking the Rules
By Hua Hin Today
August 4, 2018

https://www.facebook.com/sharer.php...-are-paying-the-price-for-breaking-the-rules/

The Governor of Prachuap Khiri Khan has ordered the closure of more than 60 hotel businesses at Sam Roi Yot because they did recive permission to operate and have been built on public land. Most of these have closed already with signs proclaiming “Temporary Closure”. The are is now very quiet with employess nfrom these businesses seeking government help and wanting the hotels to reopen. Mr. Kittipat Samdengdej, President of Sam Roi Yot Tourism Club, says he has filed a petition to the Dumrongdhama Centre of the Ministry of Interior in Prachuap Khiri Khan Province to ask for help to alleviate the problem for thw staff. The closures were ordered because the businesses could not apply for a license because documents to prove their rights to the land are yet to be available. Mr.Chaichana Suthiworachai, the sheriff of Sam Roi Yod, said: “ Many of entrepreneurs who operate a business on Sam Roi Yot beaches are open without permission”

Sam Roi Yot Hotels are Paying the Price for Breaking the Rules - Hua Hin Today English Newspaper Info Reports Events News Social Life

Mvh isan lover

Bra att man tar tag i diverse mygel och olagligheter!

Hej

Man kan ju undra varför hotell som i vissa fall har funnits i 10-30 år helt plötsligt blir olagliga, en del hotell har ju t.o.m haft konferenser och olika typer av sammankomster för både politiker och poliser.

Undrar vad det tillstånd hotellen sägs sakna kostar och vart pengarna dom kommer att få betala för att få tillståndet tar vägen, skulle vara intressant att följa dessa pengars väg till något konto.

Mvh isan lover

Hej

Man kan ju undra varför hotell som i vissa fall har funnits i 10-30 år helt plötsligt blir olagliga, en del hotell har ju t.o.m haft konferenser och olika typer av sammankomster för både politiker och poliser.

Undrar vad det tillstånd hotellen sägs sakna kostar och vart pengarna dom kommer att få betala för att få tillståndet tar vägen, skulle vara intressant att följa dessa pengars väg till något konto.

Mvh isan lover

De blir inte olagliga helt plötsligt, de har varit olagliga hela tiden men nu är det någon som försöker städa upp lite i mut o mygelsamhället.

De blir inte olagliga helt plötsligt, de har varit olagliga hela tiden men nu är det någon som försöker städa upp lite i mut o mygelsamhället.

Hej

Det kan ju också vara så att inga tillstånd behövdes fram till nyligen, men visst innebär krav och upprätthållande av tillstånd för hotell mer ordning och reda, samt byråkrati förstås, men detta kan ju vara nödvändiga steg för att utvecklas, synd om alla dom 10 000 tals människor som blev arbetslösa när deras arbetsplatser stängdes ned, kanske borde man ha kunnat löst detta på något smidigare sätt.

Mvh isan lover

Hej

Det kan ju också vara så att inga tillstånd behövdes fram till nyligen, men visst innebär krav och upprätthållande av tillstånd för hotell mer ordning och reda, samt byråkrati förstås, men detta kan ju vara nödvändiga steg för att utvecklas, synd om alla dom 10 000 tals människor som blev arbetslösa när deras arbetsplatser stängdes ned, kanske borde man ha kunnat löst detta på något smidigare sätt.

Mvh isan lover
Självklart finns det inga lagliga hotell, resorter eller restauranger i privat ägo i nationalparker som Sam Roi Yod är.
Finns nog få som kan visa upp äkta papper på mark, bygglov, licenser.
Den som visar upp dokument riskerar att råka värre ut då man åker dit för bestickning mm och tvingas ange från vem man fått tillstånd och licenser mm.
Därför stänger man bara ner och tar förlusten.

Nu är detta inte första stället som hamnar under granskning. I Phuket, Khao Yai National Park, Phu Kradueng i Phetchabun har många ställen stängts ner och rivits.

På Filippinerna där samma ”städning” pågår mot olagliga anläggningar i reservat och nationalparker fick samtliga chansen att visa riktiga dokument, de som kunde det skulle få fortsätta som vanligt. Ingen klarade av det och korrumperade tjänstemän föll som dominobrickor och förlorade sina lönsamma extraknäck och även jobbet samt framtida pensioner.

Hej

Mvh isan lover

Hade det gått rätt tillväga så hade möjligen ett fåtal fått tillstånd så arbetena skulle inte ha funnits på denna plats, man kunde byggt lite längre ut på mark man kunde köpt och haft samma personal och verksamhet utan några större problem.
Jag hoppas att det blir mycket höga böter och långa fängelsestraff för samtliga inblandade.

Självklart finns det inga lagliga hotell, resorter eller restauranger i privat ägo i nationalparker som Sam Roi Yod är.
Finns nog få som kan visa upp äkta papper på mark, bygglov, licenser.
Den som visar upp dokument riskerar att råka värre ut då man åker dit för bestickning mm och tvingas ange från vem man fått tillstånd och licenser mm.
Därför stänger man bara ner och tar förlusten.

Nu är detta inte första stället som hamnar under granskning. I Phuket, Khao Yai National Park, Phu Kradueng i Phetchabun har många ställen stängts ner och rivits.

På Filippinerna där samma ”städning” pågår mot olagliga anläggningar i reservat och nationalparker fick samtliga chansen att visa riktiga dokument, de som kunde det skulle få fortsätta som vanligt. Ingen klarade av det och korrumperade tjänstemän föll som dominobrickor och förlorade sina lönsamma extraknäck och även jobbet samt framtida pensioner.

Hej

Nu har jag ju själv inte varit i denna nationalpark på ca 25 år, men då var inte själva parken bebyggd, då låg restauranger och dom ställen som erbjöd övernattning utanför själva parken, inne i parken var det camping med tält som gällde, har man byggt inne själva parken får man nog skylla sig själv, det är väl förbjudet för alla utom Suthep i Surat Thanis nationalparker.

Mvh isan lover

Hade det gått rätt tillväga så hade möjligen ett fåtal fått tillstånd så arbetena skulle inte ha funnits på denna plats, man kunde byggt lite längre ut på mark man kunde köpt och haft samma personal och verksamhet utan några större problem.
Jag hoppas att det blir mycket höga böter och långa fängelsestraff för samtliga inblandade.

Hej

Hoppas kan man ju alltid, men så blir det sällan i Thailand, i fall som detta är allt möjligt, allt ifrån rivning kanske t.o.m att tillstånd kan ges och ställena kan öppna igen, vi får väl se om något år.
Hittills har det väl ibland även varit avgörande vilken politisk tillhörighet ägaren till den olagliga resorten, hotellet eller restaurangen har haft.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Jag tycker att det vore bättre att veta vart de korruptionspengar tog vägen när de fick tillstånd för bygget som är olagligt.

Att man försöker styra upp lagen i dag är rätt men du har rätt i att man vill att pengarna går in i det allmänna och inte i någons privata ficka.

Jag hoppas att du håller med om att lagar ska följas av alla, även i Isaan.

Hej

Nu har jag ju själv inte varit i denna nationalpark på ca 25 år, men då var inte själva parken bebyggd, då låg restauranger och dom ställen som erbjöd övernattning utanför själva parken, inne i parken var det camping med tält som gällde, har man byggt inne själva parken får man nog skylla sig själv, det är väl förbjudet för alla utom Suthep i Surat Thanis nationalparker.

Mvh isan lover

Mvh isan lover[/QUOTE]
Jag besökte denna strand ovilligt för 9 år sen. Jag bokade hotell i Hua Hin men när vi kom dit så hade de ändrat våran bokning till Sam Roi Yod, 5 mil från Hua Hin. :)
Alla hotell låg längs strandgatan, ett vackert ställe att vistas i om man inte gillar att bada i havet. Ingen badade i havet men jag ville. Vandrade ut ca 200 meter och vattnet gick till knäna. Stannade till och tittade mig omkring. Runt mig fanns 100-tals maneter, hmm., som närmade mig mer och mer. Jag såg en kanal på ca 50 cm och sprang ut från dom jävlarna. De var gråvita och 10-15 cm i storlek. Jag vet inte om de är farliga eller inte men det var obehagligt.

Vi stannade 4 nätter och jag såg ingen annan som badade i havet och tror mig förstå varför. Jag förstår inte att ingen varnade mig för dessa. Hotellet vi bodde på hade en fin pool och där fick badandet vara resten av vistelsen.

Jag besökte denna strand ovilligt för 9 år sen. Jag bokade hotell i Hua Hin men när vi kom dit så hade de ändrat våran bokning till Sam Roi Yod, 5 mil från Hua Hin. :)
Alla hotell låg längs strandgatan, ett vackert ställe att vistas i om man inte gillar att bada i havet. Ingen badade i havet men jag ville. Vandrade ut ca 200 meter och vattnet gick till knäna. Stannade till och tittade mig omkring. Runt mig fanns 100-tals maneter, hmm., som närmade mig mer och mer. Jag såg en kanal på ca 50 cm och sprang ut från dom jävlarna. De var gråvita och 10-15 cm i storlek. Jag vet inte om de är farliga eller inte men det var obehagligt.

Vi stannade 4 nätter och jag såg ingen annan som badade i havet och tror mig förstå varför. Jag förstår inte att ingen varnade mig för dessa. Hotellet vi bodde på hade en fin pool och där fick badandet vara resten av vistelsen.[/QUOTE]
Varna för något farligt som kan skrämma kunderna.
Ja eller hur....

Vi stannade 4 nätter och jag såg ingen annan som badade i havet och tror mig förstå varför. Jag förstår inte att ingen varnade mig för dessa. Hotellet vi bodde på hade en fin pool och där fick badandet vara resten av vistelsen.
Varna för något farligt som kan skrämma kunderna.
Ja eller hur....[/QUOTE]

Hej

Och då låg dessa hotell alltså inne i själva nationalparken och inte längre i utkanten.

Mvh isan lover

Även om dom ligger utanför nationalparken så är det mesta stränderna statlig mark som ej får bebyggas av privata.

Här finns det mycket tveksamheter runt kusterna och mer kommer att rivas runt om i kungariket.

Liknande trådar

G
Svar
196
Visningar
13 K
glimten66
G
D
Svar
13
Visningar