Å leve ökonomisk i Thailand kan vi läre noe av en Thai ???

Hej

Nötkött är ju inte riktigt samma sak som kött ifrån gris och höns, du har väl hört talas om Råbiff ?

Själv äter jag gärna både Råbiff och stekar som är mer röda än rosa inuti o.s.v, men i Thailand vill jag precis som många Thailändare ha min råa Laab Neua (Larb på nörkött) doppad i kokande vatten, jag inbillar mig att det kan ha en positiv effekt på eventuella bakterier som har tillförts under beredningen. Men fisk, höns och gris äter jag aldrig utan att det är riktigt tillagat och genomstekt.

Mvh isan lover
Fisk och skaldjur äter jag gärna rå men det ska vara från havet.
Rå Lax, tonfisk, makrill passar utmärkt till bla Sushi och Sashimi.
Ostron är en annan delikatess som ska avnjutas rå.

Köttfärs av nöt är säkrare men i riktig larb ingår även inälvor.

Hej

Nötkött är ju inte riktigt samma sak som kött ifrån gris och höns, du har väl hört talas om Råbiff ?

Själv äter jag gärna både Råbiff och stekar som är mer röda än rosa inuti o.s.v, men i Thailand vill jag precis som många Thailändare ha min råa Laab Neua (Larb på nörkött) doppad i kokande vatten, jag inbillar mig att det kan ha en positiv effekt på eventuella bakterier som har tillförts under beredningen. Men fisk, höns och gris äter jag aldrig utan att det är riktigt tillagat och genomstekt.

Mvh isan lover
Ja men inte ätit.

Fisk och skaldjur äter jag gärna rå men det ska vara från havet.
Rå Lax, tonfisk, makrill passar utmärkt till bla Sushi och Sashimi.
Ostron är en annan delikatess som ska avnjutas rå.

Köttfärs av nöt är säkrare men i riktig larb ingår även inälvor.
Hej

Jag äter också rå seafood under förutsättning att den är färsk och från havet, det enda jag äter rått ifrån insjöar, floder, dammar och åar i Isaan är räkor t.ex i rätten ”Gung Dancing”, men om det är riskfritt vet jag inte.

I traditionell Laab ingår det förutom inälvor även magsaft och galla, detta är männens favorit ute i byarna, när jag köper nötkött eller buffelkött på någon av våra närmaste marknader så brukar dom skicka med mig både galla och magsaft tillsammans med köttet.

Jag äter traditionell Laab men petar då bort bitar som jag inte gillar, själva smaken av den magsaft som tillsätts ger en speciell smak och doft som man vänjer sig vid, gallan ger en besk smak som jag helst avstår, men männen gillar den beska som galla tillför och det brukar dom tillsätta extra mycket av i en egen kastrull, gallan ska även påverka matsmältningen positivt.

Mvh isan lover

Det finns bara fläskkött på en gris.

Skulle vilja se denna grisen som man får kyckling utav.....
Hej

Nu var det ju fläsk han skrev och inte fläskkött, men tro det eller ej så har dom flesta däggdjur jag har stött på en viss mängd kött på sitt skelett och detta oavsett vad själva djuret heter.

Mvh isan lover

Hej

Jag äter också rå seafood under förutsättning att den är färsk och från havet, det enda jag äter rått ifrån insjöar, floder, dammar och åar i Isaan är räkor t.ex i rätten ”Gung Dancing”, men om det är riskfritt vet jag inte.

I traditionell Laab ingår det förutom inälvor även magsaft och galla, detta är männens favorit ute i byarna, när jag köper nötkött eller buffelkött på någon av våra närmaste marknader så brukar dom skicka med mig både galla och magsaft tillsammans med köttet.

Jag äter traditionell Laab men petar då bort bitar som jag inte gillar, själva smaken av den magsaft som tillsätts ger en speciell smak och doft som man vänjer sig vid, gallan ger en besk smak som jag helst avstår, men männen gillar den beska som galla tillför och det brukar dom tillsätta extra mycket av i en egen kastrull, gallan ska även påverka matsmältningen positivt.

Mvh isan lover
Gallan slipper jag gärna. Den är alltid på sidan om för den som vill ha när vi larb moo med släkten i Chaiyaphum. Larb nua har jag aldrig ätit rå, svärmor värmde alltid en portion till mig.

Jag har alltid trott det heter fläsk om det kommer från en gris, fritt gissat alltså.
Du har uppenbarligen en annan uppfattning.

/ SatanG
Hej

I min värld heter kött ifrån en gris Fläskkött och med Fläsk avser vi den del av grisen som man använder till Bacon och stekfläsk, men för mig är det en relativt oväsentlig fråga, jag tror att dom flesta klarar av att lista ut vad det handlar om oavsett om man kallar det griskött, fläskkött eller bara fläsk.

Mvh isan lover

Hej

I min värld heter kött ifrån en gris Fläskkött och med Fläsk avser vi den del av grisen som man använder till Bacon och stekfläsk, men för mig är det en relativt oväsentlig fråga, jag tror att dom flesta klarar av att lista ut vad det handlar om oavsett om man kallar det griskött, fläskkött eller bara fläsk.

Mvh isan lover
Det som används till bacon och stekfläsk heter sidfläsk.

Du har nog rätt, men det kanske handlar om att visa upp deras senaste 'inköp' ? Har aldrig förstått mig på folk som skaffar sig ett fordon bara för att imponera på grannarna.
Hej

För många tror jag även att det är av praktiska skäl och inte bara status, dom människor ute i byarna som man på 80-talet såg vandra längs vägarna med sina varor på en stång över axeln på väg till närmaste marknad, folk som red på bufflar eller hade en oxe som drog en träkärra har nu gick först över till cyklar och Rod Thai, sen kom mopparna och nu vill många ha en bil.

Mvh isan lover,

Liknande trådar

Tillbaka
Topp