Å leve ökonomisk i Thailand kan vi läre noe av en Thai ???

Hej

För många tror jag även att det är av praktiska skäl och inte bara status, dom människor ute i byarna som man på 80-talet såg vandra längs vägarna med sina varor på en stång över axeln på väg till närmaste marknad, folk som red på bufflar eller hade en oxe som drog en träkärra har nu gick först över till cyklar och Rod Thai, sen kom mopparna och nu vill många ha en bil.

Mvh isan lover,
Vad jag har kunnat se så är statusvärdet av fortskaffningsmedel av stor betydelse.
- Längst ner på skalan kommer fotgängare.
- Cyklister, dock inte om man är klädd som en tävlingscyklist och har motsvarade cykel.
- Motorbike
- Motorcykel ju större destå bättre.
- Pickup
- SUV
- Sedan, typ Benz

Dottern har aldrig åkt motorbike, sonen inte heller efter modern köpte Isuzu åt honom. Detta gäller även om bilen inte går att använda.

Hustrun kan till nöds ta motorbike, dock ogärna långre sträckor över 100 meter.

Vad jag har kunnat se så är statusvärdet av fortskaffningsmedel av stor betydelse.
- Längst ner på skalan kommer fotgängare.
- Cyklister, dock inte om man är klädd som en tävlingscyklist och har motsvarade cykel.
- Motorbike
- Motorcykel ju större destå bättre.
- Pickup
- SUV
- Sedan, typ Benz

Dottern har aldrig åkt motorbike, sonen inte heller efter modern köpte Isuzu åt honom. Detta gäller även om bilen inte går att använda.

Hustrun kan till nöds ta motorbike, dock ogärna långre sträckor över 100 meter.
Hej

Sant, men finns det något land på jorden där det inte rangordnas så här?

Så att dom flesta vuxna vill kunna ta sig själva utanför byn, transportera gods o.s.v hsr jag förståelse för.
Men att barnen numera också vill ha en moppe att köra med till skolan när dom är 10-11 år gamla känns absolut som en onödig utgift, den borde många familjer avstå.

Mvh isan lover

Hej

Sant, men finns det något land på jorden där det inte rangordnas så här?

Så att dom flesta vuxna vill kunna ta sig själva utanför byn, transportera gods o.s.v hsr jag förståelse för.
Men att barnen numera också vill ha en moppe att köra med till skolan när dom är 10-11 år gamla känns absolut som en onödig utgift, den borde många familjer avstå.

Mvh isan lover

Jag tror inte heller att det huvudsakligen handlar om status; för många små näringsidkare handlar det om att kunna utöka sin business och för många arbetare handlar det om att kunna ta ett bättre jobb längre hemifrån utan att behöva flytta.

Det är nog framförallt undre medelklassen (typ lärare, enkla kontorsarbetare och liknande) som kanske köper en dyrare bil än de egentligen har råd med för att framställa sig som lite mer lyckade än de faktiskt är. Trist men väldigt vanligt i Asien och allt vanligare även i Sverige, vad jag förstår.

Hej

Och i Bangkok är det ändå gott om jobb och högre löner o.s.v, undrar hur många fordon som återtas per månad i Isaan ?

Mvh isan lover
Sverige ligger ikke langt etter Isaan , av folk som ikke kan betale sine skulder , Her var det mange som har skrevet om feilene til Thailenderne , Men ingen har nemdt Svenske faranger .

P1160737.JPG

Sverige ligger ikke langt etter Isaan , av folk som ikke kan betale sine skulder , Her var det mange som har skrevet om feilene til Thailenderne , Men ingen har nemdt Svenske faranger .

P1160737.JPG
Ja i Sverige har skulder under 3000kr ökat kraftigt hos Kronofogden.
Nu är det inga svenska faranger i Thailand som ingår i den gruppen.

Ja i Sverige har skulder under 3000kr ökat kraftigt hos Kronofogden.
Nu är det inga svenska faranger i Thailand som ingår i den gruppen.
Det ska man nog inte ta gift på, det kan finnas flera anledningar till att man "bara" har råd att vara i Thailand tre månader....

En obetald trängselskatt på 15 kr innebär en skuld hos kronofogden om 1 500 kr även för en farang som är i Thailand.

Det ska man nog inte ta gift på, det kan finnas flera anledningar till att man "bara" har råd att vara i Thailand tre månader....

En obetald trängselskatt på 15 kr innebär en skuld hos kronofogden om 1 500 kr även för en farang som är i Thailand.
Kan man inte hantera en skuld på 15kr är tre månader i Thailand bara en illusion.

De åker enligt uppgift mest på Visa run i en (1) månad till respektive Vietnam, Filippinerna och Indonesien, där bor de totalt tre (3) månader i ett rum med fläkt för 500kr per månad. De delar rum så kostnaden halveras minus femtio (50) procentenheter.
Ja då har dom ju råd med hela 6 månader, en exklusiv skara som kan vara borta hela vinterhalvåret.

Det är nog bara en handfull som fixar detta.

Nu är du väldigt avundsjuk på dom.

Ja då har dom ju råd med hela 6 månader, en exklusiv skara som kan vara borta hela vinterhalvåret.

Det är nog bara en handfull som fixar detta.

Nu är du väldigt avundsjuk på dom.
Avundsjuk? För att de har då att åka ner 6 månader pga att de inte betalar sina skulder hemma i Sverige och bor 500 kr fläktrum i Vietnam, Filippinerna och Indonesien.

Proffstipsen haglar in.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp