Är det bara jag som tänker så?

Tyvärr har det väl med det thailändska skolsystemet göra, där merparten får bara lära sig ramsor och om Buddism.

Sen är ju ord som planering och samordning resp. påverkan och konsekvenser inget som reflekteras över av thailändare i gemen.

Som turist har man ju vant sig att det inte fungerar som i Sverige, men bättre än många andra länder med brist på bra skolor. Vem vet hur det ser ut i Sverige om 100 år ...

Tyvärr har det väl med det thailändska skolsystemet göra, där merparten får bara lära sig ramsor och om Buddism.

Sen är ju ord som planering och samordning resp. påverkan och konsekvenser inget som reflekteras över av thailändare i gemen.

Som turist har man ju vant sig att det inte fungerar som i Sverige, men bättre än många andra länder med brist på bra skolor. Vem vet hur det ser ut i Sverige om 100 år ...
Ja skolorna är inte alltid så bra, jag får hjälpa sonen med hemläxan via tableten nu för han har ju redan gått förbi frugan i utbildningsnivå i flera ämnen, så hon kan inte hjälpa honom
Han är 7 år och redan bland dom bäst utbildade i byn dom kommer ifrån, i vissa ämnen, säger en hel del om skolan uppe i den byn.
Och nog inte bara i den byn det ser ut så.

Senast redigerad av en moderator:
Förresten kände som du när jag första gången landade i Koh Samui för femton år sedan.
Allting såg aå exotiskt ut.
Skulle aldrig vilja åka dit igen.

Efter lite fundering så gör du rätt i att inte åka dit igen. Det är som att ha ett "one night stand" med ett ex som man tidigare hade underbar sex med. Det blir sällan bra...

Vad gäller skolor så wow vilka skillnader det finns.
En bekant tjejs dotter gick i typ lågstadiet. Läraren startade en film och gick ut från klassrummet. Det var ingen skola, det var tidsfördriv. När han (min bekant) fick veta detta så hittade dom en bättre skola ngn mil bort där hon fick gå (för en liten slant). Detta var i den djupa landsbygden i Isaan.

Jag bevittnade en uppställning hos en mellanstadieklass där en pojke inte hade knytet skorna ordentligt. Läraren gav honom ett rapp över smalbenen med sin bambukäpp. Gissa om jag var på väg att ge läraren en rak höger! Också på lansbygden.

I mitt förra förhållande så placerade vi dottern på en privatskola i Bkk (inte så billigt) som var riktigt bra. Förutom bra lärare (dom gav det intrycket iaf) så sysslade dom mycket med idrott och simskola i den egna poolen. Referenserna från elever som gått där var mycket bra. Sjukt hög procent hade fortsatt på universitet och med det fått bra jobb.

Här jag bor kan man välja mellan olika skolor och tanten hade innan vi träffades valt ut den skola som hon tyckte vara bäst. Dom har i högstadiet ngt som dom kallar för elitklass där endast de bästa eleverna får gå. Intagningen sker via separata intagningsprov och tösen missade på det första provet med liten marginal. Jag sa att -Äh, vi pyntar lite vid sidan om så kommer hon in. Men det gick inte, däremot fick hon göra nytt prov tillsammans med andra som hamnade på "reservplatserna". Där blev hon etta och kom in, yeah!

Vad jag vill säga är att kolla skolorna själva med egna ögon samt kolla vilka alternativ det finns. Det kan löna sig att placera barnen i en skola längre bort även om det kan kosta lite. För ingen vill väl att barnen tar över odlingen på risfälten eller börjar jobba som en byggare för 300B om dagen...

Vad gäller skolor så wow vilka skillnader det finns.
En bekant tjejs dotter gick i typ lågstadiet. Läraren startade en film och gick ut från klassrummet. Det var ingen skola, det var tidsfördriv. När han (min bekant) fick veta detta så hittade dom en bättre skola ngn mil bort där hon fick gå (för en liten slant). Detta var i den djupa landsbygden i Isaan.

Jag bevittnade en uppställning hos en mellanstadieklass där en pojke inte hade knytet skorna ordentligt. Läraren gav honom ett rapp över smalbenen med sin bambukäpp. Gissa om jag var på väg att ge läraren en rak höger! Också på lansbygden.

I mitt förra förhållande så placerade vi dottern på en privatskola i Bkk (inte så billigt) som var riktigt bra. Förutom bra lärare (dom gav det intrycket iaf) så sysslade dom mycket med idrott och simskola i den egna poolen. Referenserna från elever som gått där var mycket bra. Sjukt hög procent hade fortsatt på universitet och med det fått bra jobb.

Här jag bor kan man välja mellan olika skolor och tanten hade innan vi träffades valt ut den skola som hon tyckte vara bäst. Dom har i högstadiet ngt som dom kallar för elitklass där endast de bästa eleverna får gå. Intagningen sker via separata intagningsprov och tösen missade på det första provet med liten marginal. Jag sa att -Äh, vi pyntar lite vid sidan om så kommer hon in. Men det gick inte, däremot fick hon göra nytt prov tillsammans med andra som hamnade på "reservplatserna". Där blev hon etta och kom in, yeah!

Vad jag vill säga är att kolla skolorna själva med egna ögon samt kolla vilka alternativ det finns. Det kan löna sig att placera barnen i en skola längre bort även om det kan kosta lite. För ingen vill väl att barnen tar över odlingen på risfälten eller börjar jobba som en byggare för 300B om dagen...
Några måste ju arbeta som byggnadsarbetare men då kanske man ska importera billig arbetskraft som skall göra skitjobben. Märklig människosyn.

Några måste ju arbeta som byggnadsarbetare men då kanske man ska importera billig arbetskraft som skall göra skitjobben. Märklig människosyn.

Sorry, men förstår inte vad du syftar på. Utveckla gärna

[Edit] Mitt syfte var att ge den bild som jag sett här vad gäller skolor så om det finns ngn som tror att allt är dåligt inte bara sitter ner och köper det. Det är väl ingen av oss som jobbar för 300B om dagen, eller?

Problemet är ju att vanlig thai inte kan sätta barnen i en privat skola...
Privat skola behöver inte vara så dyrt, fattiga Thai kanske inte kan men en vanlig medelinkomsttagare kan.
Aksorn en bra Privatskole kedja i Pattaya kostar 30.000 baht om året.
Privatskola exets ungar gick på och det innan jag kom in i bilden ca. 15.000 om året.

Problemet är ju att vanlig thai inte kan sätta barnen i en privat skola...

Det stämmer i princip, men jag riktade mig till oss här på forumet och våra familjer. Har vi råd att dricka pilsner o käka på restaurang, så nog finns det pengar att lägga på bättre skolgång för barnen. Som @Jonas skriver så behöver det inte bli så dyrt heller. Att uppgradera från en sjaskig byskola till en bättre i en större ort kan röra sig om ngn tusenlapp.

Vill också tillägga att jag lever efter devisen som man får höra på flyget. -Ta på din syrgasmask först innan du hjälper andra. Det är inget egoistiskt med det, tvärt om. Jag kan inte hjälpa alla barnen här i Thailand även om jag skulle vilja det. Om jag inte tar hand om mig så jag kan fortsätta att tjäna pengar, så kan jag inte längre donera pengar och datorer till skolor som jag gör nu. Att investera i sina barn först är i förlängningen en investering i andras barn.

Sonen har lovat mig 10 st Mercedes när han börjar jobba så då får det vara värt skolkostnaden även fast det är hutlöst dyrt ;)

Självklart skulle jag aldrig sätta mina barn i någon dålig byskola, men min tanke är för att få gemene man i Thailand att förstå "planering och samordning resp. påverkan och konsekvenser ". men kan ju vara ett medvetet val att behålla skillnaderna och klyftorna i samhället. De gula ville ju att de sämst utbildad bara skulle få n tiondels röst i val också ...

Vi betalar 64 000 THB per år (plus kläder och böcker) och jag har inte råd med varken pilsner eller restaurangbesök :(
Bra tänkt. Barnens framtid är det allra viktigaste. Jag offrar gärna oviktiga ting för deras skull. Men samtidigt kräver jag att dom uppvisar resultat eller åtminstone gör sitt bästa.

Privat skola behöver inte vara så dyrt, fattiga Thai kanske inte kan men en vanlig medelinkomsttagare kan.
Aksorn en bra Privatskole kedja i Pattaya kostar 30.000 baht om året.
Privatskola exets ungar gick på och det innan jag kom in i bilden ca. 15.000 om året.

Vi valde fel Aksorn till ungarna.. vi kommer byta till Burapa ser det ut som.
Ett exempel på dålig utbildning e att dottern fick en hel dag för att göra en blombåt till Loy Kratong. Lärarna e dom lataste asen jag sett. Dottern lärde sig mer i hembyn innan. Alla vi känner har bytt eller tänker byta skola. Burapa ser ut att vara bäst med internationell upplägg och utbildning i alla ämnen på engelska, samtidigt som det e billigare än Aksorn.

Håller med. När jag ser gamla svartvita kort från 10-talet drömmer jag om gamla Siam. I Chiang Mai måste dom absolut göra nåt åt trafiken som ökar år från år i takt med att thailändarna får bättre och bättre ställt. Fly-overs vore effektivt men inte vackert. Däremot spårväg som juntaledaren nyligen tog upp, eller som i Peking och Paris - bara tillåten att ta bilen på udda dagar. Och bygg ut kollektivtrafiken. Tuktuken är exotisk men spyr ut avgaser och för ett väldigt oväsen. Där behövs det nya motorer. Cykel-rickshans till är väl tyvärr förbi. Finns bara ett fåtal nu sponsrade av Rotary. Av Songthaw ser man fler och fler moderna modeller, bra. Dom fina khlongerna skulle behöva rustas upp. Nu avloppsdiken, men man ser att en gång kunde man vandra längs dom, fina murar med gammal trasig belysning. Tänk backpackers som kunde paddla kanot genom stan. Vilken turist-succé!

Liknande trådar

Tillbaka
Topp