Vad gäller skolor så wow vilka skillnader det finns.
En bekant tjejs dotter gick i typ lågstadiet. Läraren startade en film och gick ut från klassrummet. Det var ingen skola, det var tidsfördriv. När han (min bekant) fick veta detta så hittade dom en bättre skola ngn mil bort där hon fick gå (för en liten slant). Detta var i den djupa landsbygden i Isaan.
Jag bevittnade en uppställning hos en mellanstadieklass där en pojke inte hade knytet skorna ordentligt. Läraren gav honom ett rapp över smalbenen med sin bambukäpp. Gissa om jag var på väg att ge läraren en rak höger! Också på lansbygden.
I mitt förra förhållande så placerade vi dottern på en privatskola i Bkk (inte så billigt) som var riktigt bra. Förutom bra lärare (dom gav det intrycket iaf) så sysslade dom mycket med idrott och simskola i den egna poolen. Referenserna från elever som gått där var mycket bra. Sjukt hög procent hade fortsatt på universitet och med det fått bra jobb.
Här jag bor kan man välja mellan olika skolor och tanten hade innan vi träffades valt ut den skola som hon tyckte vara bäst. Dom har i högstadiet ngt som dom kallar för elitklass där endast de bästa eleverna får gå. Intagningen sker via separata intagningsprov och tösen missade på det första provet med liten marginal. Jag sa att -Äh, vi pyntar lite vid sidan om så kommer hon in. Men det gick inte, däremot fick hon göra nytt prov tillsammans med andra som hamnade på "reservplatserna". Där blev hon etta och kom in, yeah!
Vad jag vill säga är att kolla skolorna själva med egna ögon samt kolla vilka alternativ det finns. Det kan löna sig att placera barnen i en skola längre bort även om det kan kosta lite. För ingen vill väl att barnen tar över odlingen på risfälten eller börjar jobba som en byggare för 300B om dagen...