Är detta ätbart ?

Lyco

Forumveteran
Det finns nog regionala skillnader , men inte den khao man gai som jag har träffat på.
Enligt sökningar är den både släkt med melon och gurkor, men det är oviktigt, ser ni den så köp.
En vinnare och nyttig mot potatis och andra rotfrukter.
Rå smakar den lite av äpple/päron och fungerar som råkost men som kokt är det min favorit.
Jo men den är ju vanlig, frugan brukar knapra på sådana där, ja med och de läskande och goda råa. Jag tror att ฟักเขียว fak khiao är vanligare i soppa, har vi ofta och ฟักแม้ว, มะระแม้ว, มะระหวาน, มะเขือเครือ, ชาโยเต้ har många namn fak mäoo, mara määo, mara waan, makhua khrua, och som du nämnde chayote vanligare stekt men funkar säkert i soppa också!

Ginger/ingefära är något av min bas i matlagningen, men när man ser vad som verkligen finns så är det ett riktigt getingbo.

Tidigare köpte jag alltid dessa stora klumpar som finns överallt, men nu hittar jag varianter hela tiden med mycket stor skillnad i smak.

Hur väl känner ni till alla hundratals sorter?

Min standard är den större och den lilla fluglarven blir morgondagens överraskning.

Visa bilaga 66130
Hej

Finns många sorter och frugan odlar en del av dom både i trädgården och på farmen, enligt henne är det väldigt nyttigt och hon använder detta mycket i olika maträtter och hon gör även avkok som hon dricker.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Topp