Är du en "Cheap Charlie" på din resa?

A

Anonym

Gäst
Ja läste i nått inlägg om någon som tog med sig konserverad gröt till Thailand. Det måste väl ändå vara en skröna. Varför ska man då resa över huvudtaget? Men ja har sett dom på åtskilliga ställen. Dom kallas för Cheap Charlie på engelska. På svenska vet ja inte vad man kallar en sån, kanske Billige Bill?

Thaisen säger: Fà-ràng khêe-nĭao !

bangkok_cheap_charlies_bar_outside.jpg

Ja tänker denna dag i nför den stundande julhelgen att om man inte har råd att spendera sina pengar när man reser så kan man stanna hemma och slippa skämma ut sina landsmän. Usch och fy, nu blev ja upprörd.

Utrykket "cheap Charlie" kan også bli brukt til å "presse" penger ut av utlendingen. For ingen ønsker vel å bli kalt det.

Ja läste i nått inlägg om någon som tog med sig konserverad gröt till Thailand. Det måste väl ändå vara en skröna. Varför ska man då resa över huvudtaget? Men ja har sett dom på åtskilliga ställen. Dom kallas för Cheap Charlie på engelska. På svenska vet ja inte vad man kallar en sån, kanske Billige Bill?

Ja tänker denna dag i nför den stundande julhelgen att om man inte har råd att spendera sina pengar när man reser så kan man stanna hemma och slippa skämma ut sina landsmän. Usch och fy, nu blev ja upprörd.

Somliga på forumet kallar det att vara ekonomisk.:laugh:

Redigerat orsak: Citat felaktigt. Flyttat ut egen kommentar från citatet.

Senast redigerad av en moderator:

Den baren i Bangkok vid Nana station har man suttit några gånger och tagit en öl ;) lite OT men var ju tvungen när man såg ett känt ställe, även omnämd i lonely planet. Lite speciell ;)

Grötkokaren Jonas Sjöstett

Vore det inte bättre att först definiera, vad menas med en Cheap charlie.... ? Billige Bill?
borde det inte skrivas som Billiga Bill? Prova med att använda dig av sekreterartjänsten,
som Du vet så finns denna att tillgå i Riksdagshuset,j ag har själv provat, funkar bra....

Jonas S, jag skrev tidigare, jag möter dig gärna på en öppen offentlig debatt,
Du svarade: låt mig fundera, Jonas, har Du funderat klart?

Ge mig svaret, var? när?

Jonas, det är väl inte så att din rädsla för att möta mig i en debatt,
ska styra ditt tänk ifrån Rysslands Gulag?

Kom igen nu din fegpropp....utan eget tänkande...

Jo, men är inte cheap charlie ett uttryck från flickor från barer när farangen är snål och inte vill ge pengar till damen men vill gärna nyttja godsakerna...hehehe

Uttryck på barer i Thailand for cheap Charlie är på Thai Kinjao ferang : " Kinjao är snål på Thai "

Uttryck på barer i Thailand for cheap Charlie är på Thai Kinjao ferang : " Kinjao är snål på Thai "

Ja det vet jag väl, men det är ju samma sak. Jag vet inte men jag har för mig att Cheap Charlie uppstod då amerikanarna var i vietnamkriget och semestrade ju i Pattaya, där uppstod Cheap Charlie soldater som inte hade pengar att betala för sig, sen att det på Thai heter Farang Kiniao vet jag.

Nu har dom stängt baren som hette "Cheap Charlie" för att ge plats åt ny byggnation.

Ja har förstått att uttrycket nästan uteslutande används av flickor som "jobbar farang" och att det är ett okänt uttryck i andra kretsar.

Nu har dom stängt baren som hette "Cheap Charlie" för att ge plats åt ny byggnation.

Ja har förstått att uttrycket nästan uteslutande används av flickor som "jobbar farang" och att det är ett okänt uttryck i andra kretsar.

Är du helt säker på det? Senast hörde jag att de skulle stänga i mars 2017. Men de kan ju ha ändrat på det.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp