Är marijuana den framtida grödan?

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Tydligen är marijuana en gröda som den nuvarande regimen tror på och vill satsa på, själv undrar jag om det är så smart av General Prayuth att göra dettta i ett land med erkänt stora drogproblem.

'Future cash crop': Thailand bullish on becoming a marijuana powerhouse
AP_18268269554895_c0-211-3000-1960_s885x516.jpg

Prayuth Chan-ocha eyes extraordinary powers to defend Thai pot products from foreign rivals.

By Richard S. Ehrlich - Special to The Washington Times - - Thursday, December 13, 2018
BANGKOK — Buddhist-majority Thailand is on the brink of becoming the first Southeast Asian nation to legalize medical marijuana, a development that has pot connoisseurs around the world lighting up in anticipation.
Thai officials are hoping the country’s traditional cannabis varieties, its famed stoner “Thai sticks” and its expertise in exporting will make the country a powerhouse in a globally exploding market.

Läs hela artikeln här: Prayuth Chan-ocha sees Thailand as marijuana powerhouse

Mvh isan lover
 
Tycker det hade varit det bästa som hänt i Thailand de har alltid varit ett land med mycket drogger. Det i hop med opium och all prostution vilket paradis. Skulle få mig att trivas bättre bara att mix allt tills man dör. När man anländer Thailand betalar man en kremerings avgift och en sista resa överdoss. Det behövs inga retur biljetter. När pengarna är slut söker man upp närmast kremering annlägning i anslutning till det finns profionella samariter. Som kommer ge dig den absolut skönast och bästa stund.
 
Komplett vansinne om det blir verklighet. Plötsligt känner jag ingen längtan att åka till Thailand igen, särskilt inte om skiten legaliseras. :'(:mad:
Är precis som i tex Kanda det handlar om marijuana för medicinska skäl, inte att folk skall få sitta på coffe shops och röka på.
Fast kanske hade varit bättre än spriten, aldrig hört talas om en marijuanapåverkad som börjat ett slagsmål, däremot många alkoholpåverkade.
 
Är precis som i tex Kanda det handlar om marijuana för medicinska skäl, inte att folk skall få sitta på coffe shops och röka på.
Fast kanske hade varit bättre än spriten, aldrig hört talas om en marijuanapåverkad som börjat ett slagsmål, däremot många alkoholpåverkade.
Tanken är kanske OK i grunden men börjar eländet odlas i stor skala blir det naturligtvis helt omöjligt att kontrollera. Risken finns definitivt att dimmorna kommer att ligga täta lite överallt. Nej, ändra för sjutton inte på detta!!
 
Tanken är kanske OK i grunden men börjar eländet odlas i stor skala blir det naturligtvis helt omöjligt att kontrollera. Risken finns definitivt att dimmorna kommer att ligga täta lite överallt. Nej, ändra för sjutton inte på detta!!
Skall nog vara rätt hård kontroll på det, iallafall som det verkar av det som stått i Bangkokpost.
Inte bara för vem som helst att börja odla och sälja, det kommer inte vara lagligt.
Känns lite som att folk börjar kommentera utan att ens läst vad det handlar om ;)
 
Skall nog vara rätt hård kontroll på det, iallafall som det verkar av det som stått i Bangkokpost.
Inte bara för vem som helst att börja odla och sälja, det kommer inte vara lagligt.
Känns lite som att folk börjar kommentera utan att ens läst vad det handlar om ;)
Det känns ändå som att det kommer att bli väldigt svårt att kontrollera, särskilt med landets historik vad gäller korruption etc. Money talks, as always!!
 
Jag skulle defenetivt överväga att pensionera mig i Thailand om det var lagligt. En bra och liberal drogg politik där människor tar ansvar själva är det jag vill ha. Kan förstå att många länder ställer sig frågande där det finns sociala skyddsnät. Men jag vill ha frihet att bestämma själv och tror även det är fostrande. Det är väl upp till varje person att välja vad de vill göra med sitt liv. Att myndigheter och stater och stor företag aktieägare vill att du har ett person nummer och ser dig som en inkomst källa med helst stora skulder är en annan sak.
 
Jag skulle defenetivt överväga att pensionera mig i Thailand om det var lagligt. En bra och liberal drogg politik där människor tar ansvar själva är det jag vill ha. Kan förstå att många länder ställer sig frågande där det finns sociala skyddsnät. Men jag vill ha frihet att bestämma själv och tror även det är fostrande. Det är väl upp till varje person att välja vad de vill göra med sitt liv. Att myndigheter och stater och stor företag aktieägare vill att du har ett person nummer och ser dig som en inkomst källa med helst stora skulder är en annan sak.
Självklart skall alla ha rätten att bestämma över sina liv, fattas bara annat. Men marijuana är ibland en inkörsport till tyngre droger för personer med en svag karaktär. Jag har sett flera exempel på bekanta som har gått ner sig i träsket, dom började med att röka på. Därför menar jag att man måste vara försiktig med detta, det finns tyvärr individer som inte klarar av att hantera sådant.
 
Självklart skall alla ha rätten att bestämma över sina liv, fattas bara annat. Men marijuana är ibland en inkörsport till tyngre droger för personer med en svag karaktär. Jag har sett flera exempel på bekanta som har gått ner sig i träsket, dom började med att röka på. Därför menar jag att man måste vara försiktig med detta, det finns tyvärr individer som inte klarar av att hantera sådant.

Ja det är där som det skiljer men jag orkar inte hjälpa alla tycker det kan vara bra att skyddsnät saknas det är fostrande för barn att se hur det kan gå illa för de som inte kan hantera det.
 
Är precis som i tex Kanda det handlar om marijuana för medicinska skäl, inte att folk skall få sitta på coffe shops och röka på.
Fast kanske hade varit bättre än spriten, aldrig hört talas om en marijuanapåverkad som börjat ett slagsmål, däremot många alkoholpåverkade.
Fast i Kanada är det helt tillåtet. Ja,åldergräns finns ju, så inte helt tillåtet då.
 
Senast ändrad:
Är precis som i tex Kanda det handlar om marijuana för medicinska skäl, inte att folk skall få sitta på coffe shops och röka på.
Fast kanske hade varit bättre än spriten, aldrig hört talas om en marijuanapåverkad som börjat ett slagsmål, däremot många alkoholpåverkade.

Hej

Ska militären vakta fälten dygnet runt för att hindra befolkningen ifrån att ta till sig lite för eget bruk?

Nja, själv är jag skeptisk till att detta skulle vara någon lösning på böndernas problem, kanske skulle drogproblemen öka, men visst skulle det gå att tjäna pengar på detta om det blev lagligt att odla.

Mvh isan lover
 
Nu är ju cannabis ingen bristvara i Thailand för de som vill röka.
Nya odlingar för medicinskt bruk ändrar inte vanorna.

Hej

Här vet jag inte riktigt om jag håller med helt, visst finns det att få tag på men det är ju inget som odlas i varje by eller finns i överflöd, själv är jsg ganska övertygad om att ökad odling och en legalisering också kommer att öka problemen.

Mvh isan lover
 
Hej

Ska militären vakta fälten dygnet runt för att hindra befolkningen ifrån att ta till sig lite för eget bruk?

Nja, själv är jag skeptisk till att detta skulle vara någon lösning på böndernas problem, kanske skulle drogproblemen öka, men visst skulle det gå att tjäna pengar på detta om det blev lagligt att odla.

Mvh isan lover
Vet inte va du dillar om?
Lösa böndernas problem.
Vaktande militärer?
Det handlar inte om att alla skall få odla marijuana fritt och man skall kunna röka på hur som helst.
Handlar om marijuana som medicin vid sjukdommar som man kommit fram till att det hjälper emot och att det hjälper att lindra sidoeffekter som cancerbehandling ger.

Marijuana could be legal by year's end
 
Vet inte va du dillar om?
Lösa böndernas problem.
Vaktande militärer?
Det handlar inte om att alla skall få odla marijuana fritt och man skall kunna röka på hur som helst.
Handlar om marijuana som medicin vid sjukdommar som man kommit fram till att det hjälper emot och att det hjälper att lindra sidoeffekter som cancerbehandling ger.

Marijuana could be legal by year's end

Och den medicinala marijuanan har en mycket lägre % av stimulatia, jämfört med renodlad sort.

Wikki:

Medicinsk cannabis avser användandet av cannabis eller extrakt från denna växt som medicin utskrivet av en läkare, vilket även inkluderar THC i syntetisk form och cannabinoider. Cannabisplantan har en lång historia som medicinalväxt och kan spåras till år 2737 f.Kr.[1]
De effekter hos cannabis som använts i medicinska sammanhang är framför allt att lindring av illamående och kräkningar, aptitökning hos patienter som genomgår cellgiftbehandling eller som är sjuka i AIDS, sänkt tryck i ögonen hos glaukom-patienter samt generell smärtlindring

Medicinskt användande av cannabis eller preparat som innehåller THC som aktiv substans är legaliserat i Kanada, Belgien, Australien, Nederländerna, Storbritannien, Spanien, Israel, Finland och vissa stater i USA (rökning av växtdelar är olagligt enligt federal lag). Användandet kräver ett recept och distribution sköts oftast inom ett ramverk som definieras av lokala lagar.

I Sverige finns inget godkänt läkemedel som innehåller växtdelar från cannabis. Läkemedelsverket har gått igenom ett stort antal rapporter och kommit fram till att de vetenskapliga bevisen för cannabis som läkemedel är skrala.[6] Det finns dock ett läkemedel som innehåller substansen THC samt CBD (som i varierande grader finns i växtdelar från cannabis) som godkänts för användning när andra preparat inte har fungerat. Läkemedlet marknadsförs som Sativex och intas som en munspray, det är främst så CBD upptas genom en Spray, inte genom rökning. Det får ordineras av läkare för behandling för att lindra symtom hos patienter med måttlig till allvarlig spasticitet orsakad av multipel skleros (MS),( En CNS-sjukdom) och som inte har svarat tillfredsställande på annan medicinering mot spasticitet. Ordinationen förutsätter således att andra mediciner redan har prövats och att de inte har gett önskad effekt. Den dos som patienten får enligt ordinationen är så låg att patienten inte ska uppleva någon ruseffekt men lindrig eller måttlig yrsel rapporteras ofta under de första veckorna.[7] 2017 tilläts också Medicinsk Marijuana för första gången. För att få marknadsföras som ett läkemedel i Sverige måste en ansökan inlämnas till Läkemedelsverket. Läkemedelsverket granskar den vetenskapliga dokumentationen (som kan omfatta stora mängder dokument) och avgör om produkten uppfyller lagstiftningens krav på ändamålsenlighet, effektivitet, säkerhet (vad gäller biverkningar) och kvalitet. Det finns av internationella organisationer antagna riktlinjer, som i praktiken fungerar som i det närmaste tvingande regelverk, för hur forskningen skall ha bedrivits (GCP) för att godkännas som ett vetenskapligt underlag och hur tillverkningen skall kvalitetssäkras (GMP).

Slut Wikki.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp