Är skojare på gång.

stef@n

Forumveteran
Ja vad tror ni?

20210620_043614.jpg

Byter alla mina lösen ca en gång i halvåret, Förra veckan ville IT killen att jag gör det i kvartalet o samtidigt kör all backupp på företaget en gång i veckan på usb sticka, Fast jag har tre olika backupp server nas o molnet ...ja ja bara längtar till man slipper detta o bara får vara,, Ev i Thailand 50/50...

Byter alla mina lösen ca en gång i halvåret, Förra veckan ville IT killen att jag gör det i kvartalet o samtidigt kör all backupp på företaget en gång i veckan på usb sticka, Fast jag har tre olika backupp server nas o molnet ...ja ja bara längtar till man slipper detta o bara får vara,, Ev i Thailand 50/50...
Att lagra sina uppgifter i ett "moln" är nog inte det säkraste.

Att lagra sina uppgifter i ett "moln" är nog inte det säkraste.
De stora IT-leverantörerna i "Molnet" har oftast väldigt mycket säkrare lösningar än små företag eller pivatpersoner har i sina datorer.....

Numera flyttar även banker och andra väldigt säkerhetsinriktade företag sina IT-system till molnet bl.a. av säkerhetsskäl

Dock är det många som inte tänker på att det som lagras i en molntjänst därmed inte har en backup. Det är ofta något man antingen får lösa själv eller köpa som ett tillägg.

Säkerhet är ofta synonymt med hur bökigt man vill ha det. Nackdelen med sticka skulle nog vara brandrisken men tror att det är det säkraste.

Säkerhet är ofta synonymt med hur bökigt man vill ha det. Nackdelen med sticka skulle nog vara brandrisken men tror att det är det säkraste.
Driftsäkerheten på en USB-sticka är inte speciellt hög. Inte ovanligt med skrivfel eller filfel på dom tyvärr, Bättre att nyttja en molntjänst för backuper

Låt oss säga att 'konsumenterna' använder sig av en SSD istället för en mekanisk disk?
Problemet kvarstår med USB-portens tillförlitlighet

Möjligtvis kan man göra som jag att ha en nätverksansluten NAS med speglade diskar som jag bara startar och kör backup på och sedan stänger av. Men en vanlig "konsument" kommer den lösningen vara allt för "komplicerad" för att välja

Problemet kvarstår med USB-portens tillförlitlighet

Möjligtvis kan man göra som jag att ha en nätverksansluten NAS med speglade diskar som jag bara startar och kör backup på och sedan stänger av. Men en vanlig "konsument" kommer den lösningen vara allt för "komplicerad" för att välja
Jag tillhör tydligen gruppen av 'ovanliga' konsumenter'. Antar att du använder dig av Windows, vilket betyder att du tillhör katterogin 'vanliga konsumenter'.

Men då är det ju enkelt. Spara i molnet som chiefen säger sedan är det hans/hennes problem om något händer. :)
Allt handlar om sannolikheter och hur användarvänligt olika lösningar är. Det går att bygga och sätta upp jättesäkra lokala rutiner/lösningar om man har kunskap, pengar, intresse och tid men de flesta användare saknar tid,kunskap och intresse. Hos majoriteter är kriteriet enkelt, billigt och användarvänligt det viktigaste.

Allt handlar om sannolikheter och hur användarvänligt olika lösningar är. Det går att bygga och sätta upp jättesäkra lokala rutiner/lösningar om man har kunskap, pengar, intresse och tid men de flesta användare saknar tid,kunskap och intresse. Hos majoriteter är kriteriet enkelt, billigt och användarvänligt det viktigaste.
??

Liknande trådar

Tillbaka
Topp