Ärlig Bahtbuss chaufför i Pattaya lämnade tillbaka 4 000 euro till Finsk turist.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

En ärlig bahtbuss chaufför förtjänar att uppmärksammas efter att ha letat upp och lämnat tillbaka 4 000 Euro som tillhörde en finsk kvinnlig turist som glömde sin väska på en Bahtbuss i Pattaya.

Pattaya Baht Bus Driver Returns Bag with 4,000 Euros to Finnish Tourist​

By Tanakorn Panyadee
Wednesday, 8 February 2023, 14:02

1675845437212.jpeg

An honest baht bus driver returned a bag with 4,000 euros that he spotted in the back of his car to a Finnish woman.

Mvh isan lover

Hej

En ärlig bahtbuss chaufför förtjänar att uppmärksammas efter att ha letat upp och lämnat tillbaka 4 000 Euro som tillhörde en finsk kvinnlig turist som glömde sin väska på en Bahtbuss i Pattaya.

Pattaya Baht Bus Driver Returns Bag with 4,000 Euros to Finnish Tourist​

By Tanakorn Panyadee
Wednesday, 8 February 2023, 14:02

1675845437212.jpeg

An honest baht bus driver returned a bag with 4,000 euros that he spotted in the back of his car to a Finnish woman.

Mvh isan lover
Tur att det finns ärlig människor :thumbsup:
Men vad är det för folk som går omkring med 4000 euro i ryggsäcken?
Jag skulle då hålla ganska hårt i väskan.
Men dom kanske kom direkt från flygplatsen ?:unsure:

Tur att det finns ärlig människor :thumbsup:
Men vad är det för folk som går omkring med 4000 euro i ryggsäcken?
Jag skulle då hålla ganska hårt i väskan.
Men dom kanske kom direkt från flygplatsen ?:unsure:
Hej

Ja och sånt här är ju faktiskt inte helt ovanligt i Thailand, det händer ju återkommande att Bahtbussförare och Taxichaufförer m.m lämnar tillbaka sånt som kunder glömmer och ibland är det ju ganska stora summor alternativt värdeföremål det rör sig om, just i Pattaya har jag känslan av att det kanske t.o.m är lite vanligare än på en del andra platser.

Jag har ju personligen flera bekanta som har råkat ut för liknande saker just i Pattaya, varit lite runda under fötterna och ex.vis glömt både plånbok eller mobil i en bar, nästa dag har dom fått tillbaka allt, glömt en väska någonstans och fått tillbaka den o.s.v, sen hör man ju även talas om liknande händelser ifrån andra håll och det är ju ett gott betyg åt Pattaya.

Mvh isan lover

Vad jag undrar över hur har dom råd att åka till Thailand! Finland är ju ett fattigt land med soppköer å skit!

Hej

Det skrev jag inte heller, jag undrade bara om kursen där verkligen var dålig?

Mvh isan lover
Ja vissa valutor med låg efterfrågan ger dåliga kurser och några går inte att växla alls.
Sen är det ganska glest mellan dessa guldaffärer som växlar sedlar.
Att resa långt för att få någon % bättre kurs är också knappast lönsamt.

Ja vissa valutor med låg efterfrågan ger dåliga kurser och några går inte att växla alls.
Sen är det ganska glest mellan dessa guldaffärer som växlar sedlar.
Att resa långt för att få någon % bättre kurs är också knappast lönsamt.
Hej

En av dom få valutor som jag kan komma på som inte går att växla i guldbutikerna är väl Laotiska Kip, men dollar, euro, skr, nkr, dkr m.fl tar dom gärna emot till kurser som banken inte kan matcha.

Åka långt säger du, det finns väl i princip guldbutiker som växlar sedlar i varenda större samhälle eller stad i Thailand?

Mvh isan lover

Hej

En av dom få valutor som jag kan komma på som inte går att växla i guldbutikerna är väl Laotiska Kip, men dollar, euro, skr, nkr, dkr m.fl tar dom gärna emot till kurser som banken inte kan matcha.

Åka långt säger du, det finns väl i princip guldbutiker som växlar sedlar i varenda större samhälle eller stad i Thailand?

Mvh isan lover
Jag känner till att i Korat och i Udon går det.
Hörde aldrig talas om det i Chaiyaphum. Där växlade man på banken inne i BigC.

Hur det är i guldaffärer i Pattaya, Phuket och Hua Hin vet jag inte.
Hörde aldrig någon som gjorde det i HH.
Läste i en resegrupp att Dkr var nästan omöjliga att växla i Thailand.

Jag känner till att i Korat och i Udon går det.
Hörde aldrig talas om det i Chaiyaphum. Där växlade man på banken inne i BigC.

Hur det är i guldaffärer i Pattaya, Phuket och Hua Hin vet jag inte.
Hörde aldrig någon som gjorde det i HH.
Läste i en resegrupp att Dkr var nästan omöjliga att växla i Thailand.
Hej

Pattaya är nog det ställe i Thailand som har flest ställen där man kan växla sedlar, det har ju kommit in sedlar ifrån hela världen där i 60-70 år nu, tjejerna vet precis vart dom ska gå, samma sak i Hua Hin, Phuket, Nong Khai o.s.v, men även på mindre orter växlar guldbutiker sedlar, dom har oftast ett kontaktnät med butikerna i större städer och får kursen därifrån.

Ett enskilt lands sedlar kan tillfälligt vara svåra att växla t.ex när man byter sedlar eller värdet faller kraftigt, men sen går det bra igen.

Mvh isan lover

Är det inte mest svarta pengar som växlas in här i Thailand ?
Varför tror du det växlas i guldbutiken? Det är inte bara för att gynna organiserad kriminalitet, Drog / vapenhandel och human trafficking. Det är för att slippa visa Passet också.

Så här såg kontantkursen hos en licensierad certifierad valutamånglare o förrgår;

IMG_20230207_122738.jpg

Varför tror du det växlas i guldbutiken? Det är inte bara för att gynna organiserad kriminalitet, Drog / vapenhandel och human trafficking. Det är för att slippa visa Passet också.

Så här såg kontantkursen hos en licensierad certifierad valutamånglare o förrgår;

IMG_20230207_122738.jpg
Hej

Jämför då den kursen med den guldbutikerna ger, en del av dom brukar också ha en lista med kursen i fönstret men då en i form av betydligt mindre papperslapp.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp