Rätt och fel Aga i den Thailändska skolan.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Agan i den Thailändska skolan har ännu en gång uppmärksammats, den här gången efter det att en lärarinna ställde upp elever på rad som hon antog inte hade gjort sin engelska läxa och örfilade dessa upprepade gånger inför klassen, en av eleverna filmade händelsen, lärarinnan säger att hon slår barnen p.g.a av kärlek till dom, hon vill att dom ska lära sig och bli framgångsrika, hon säger sig även slå barn som använder sin mobil i klassrummet.

Ledningen beslutade att inte straffa henne för detta, men vi får väl se vad som händer nu när filmen har blivit publicerad på Facebook och uppmärksammats av media.

Visade pojken den här videon och han sa att det är precis så här det fungerar på skolan i byn också, säkerligen i flera hundra om inte tusentals skolor runt om i landet.

Teacher SLAPS STUDENTS FOR NOT DOING ENGLISH HOMEWORK, GETS OFF SCOT-FREE
By Asaree Thaitrakulpanich, Staff Reporter
-
November 28, 2019 12:52 pm

Left, Siriwan Butpetch slaps Matthayom 1 students. Right, Siriwan Butpetch talks to press Tuesday. Photo: one31 / YouTube

Levt, Siriwan Butpetch slaps Matthayom 1 students. Right, Siriwan Butpetch talks to press Tuesday. Photo: one31 / YouTube
lg.php

SAMUT SAKHON — No disciplinary action has been taken against a teacher who slapped students repeatedly for not doing their English homework, a school official said Thursday.
An administrator at Omnoisophonchanooprathum School said English teacher Siriwan Butpetch is currently on leave, and said more investigation is needed before coming up with any punishment. Siriwan, who is seen in a viral video slapping six Matthayom 1 students across the face, also told the media she did it out of love.

Mvh isan lover

Kan det tänkas att bilden är från en skola i söder. Kanske lärarna är beväpnade i självförsvar, då det tydligen mördas lärare, munkar och div. statsanställda där?

Hej

Ja jag vill minnas att statsanställda och då bl.a lärare fick en vapenutbildning för ett antal årsedan p.g.a att dom alla utgjorde måltavlor för dom separatisterna.

Mvh isan lover

Senast redigerad av en moderator:
Aga av alla de slag är en styggelse! Jag är tacksam och glad att mina barn inte går i en sådan skola. Lusingar och övrig aga skulle inte behöva vara förbjudet, det är en självklarhet att inte slå någon.

Hej
Om inte barnen blir uppfostrade hemma kan det va bra så sker i skolan.
Mvh

Hej

Ja tyvärr ligger det nog något i detta, vi som är lite äldre fick ju förr samma behandling även i den Svenska skolan, o en del fall vill nog även jag påstå att det var befogat och gjorde gott.

Men det öppnade ju också för ren sadism ifrån lärare som verkade gilla att slå och t.o.m misshandla elever ganska grovt, ibland slog dom t.o.m fel person eftersom dom trodde att denne var skyldig, mig veterligen fick ingen av dom något straff för detta maximalt en tillsägning av rektor och i något fall en varning.

Mvh isan lover

Hej
Jag är av årsmodellen där skolan fick mkt juggar från forna Jugoslavien och araber började komma mer och mer. De var alltid förundrade över att de aldrig fick stryk och att bara "prata med rektorn" som straff. Sådant bet inte på de som hade behövt strängare tillrättavisning, detta sa de själva.
Så nog kan det krävas "don efter person", sen får det inte gå till överdrift.
Videon i tråden ser inte jag ngt fel med
Mvh

Hej
Jag är av årsmodellen där skolan fick mkt juggar från forna Jugoslavien och araber började komma mer och mer. De var alltid förundrade över att de aldrig fick stryk och att bara "prata med rektorn" som straff. Sådant bet inte på de som hade behövt strängare tillrättavisning, detta sa de själva.
Så nog kan det krävas "don efter person", sen får det inte gå till överdrift.
Videon i tråden ser inte jag ngt fel med
Mvh

Hej

Att det inte hjälper med att bara prata med alla håller jag absolut med om, men jag tycker inte att ha glömt göra en läxa är skäl nog för att behandlas på det sätt som visades i videon, läraren kunde ju lika gärna gett dom kvarsittning där dom fick göra sin läxa.

Men elever som misshandlar andra elever eller lärare räcker det nog inte alltid att prata med, vandaliserar skolan, stjäl och rånar andra elever o.s.v, där kan det nog vara riktigt att markera direkt att detta inte tolereras.

Mvh isan lover

Och därför måste man slå dom eller vad menar du?
Absolut inte, men någon form av styrmedel måste finnas.
Barn behöver en vuxen att se upp till, en förälder som rådgivare och föredöme är mycket viktigt för ett barns uppväxt och utveckling.
Det ska inte andra göra åt ens egna barn.
Att bara belönas med nya prylar är dålig väg,
någon form av bestraffning måste finnas med i uppfostran.

Absolut inte, men någon form av styrmedel måste finnas.
Barn behöver en vuxen att se upp till, en förälder som rådgivare och föredöme är mycket viktigt för ett barns uppväxt och utveckling.
Det ska inte andra göra åt ens egna barn.
Att bara belönas med nya prylar är dålig väg,
någon form av bestraffning måste finnas med i uppfostran.

Ja det håller jag helt med om.

Hej

Ja tyvärr ligger det nog något i detta, vi som är lite äldre fick ju förr samma behandling även i den Svenska skolan, o en del fall vill nog även jag påstå att det var befogat och gjorde gott.

Men det öppnade ju också för ren sadism ifrån lärare som verkade gilla att slå och t.o.m misshandla elever ganska grovt, ibland slog dom t.o.m fel person eftersom dom trodde att denne var skyldig, mig veterligen fick ingen av dom något straff för detta maximalt en tillsägning av rektor och i något fall en varning.

Mvh isan lover

Hade ett par sådana lärare när jag växte upp som gillade att slå elever i låg och mellanstadiet. Jag blev själv blåslagen ett antal gånger och skulle en lärare göra något sådant idag mot min unge så hade den läraren fått en omgång så fanskapet var sjukskriven terminen ut och rädd för att visa sig i skolan igen. Kan man med att slå och ta till grovt våld mot en 10-åring så kan man också ta en rejäl omgång av någon i samma storlek.

Hade ett par sådana lärare när jag växte upp som gillade att slå elever i låg och mellanstadiet. Jag blev själv blåslagen ett antal gånger och skulle en lärare göra något sådant idag mot min unge så hade den läraren fått en omgång så fanskapet var sjukskriven terminen ut och rädd för att visa sig i skolan igen. Kan man med att slå och ta till grovt våld mot en 10-åring så kan man också ta en rejäl omgång av någon i samma storlek.
Tyvärr var vi tvärtom och det skäms jag för idag men det var hela mentaliteten på skolan och
på det.
Men problemet från skolans sida med att dom meddela aldrig föräldrarna och berätta vilka skitungar vi var.
Jag mins när jag tog in crossen i kapprummet och böna gummispår, på den skolan hade vi rökrutor på högstadiet.
Lärarna hade nog gett upp, kommer ihåg Engelskalektion där 3 kompisar satt med tändargastub i käften, tuben gömd innanför tröjärmen, Engelskaläraren stank sprit och han var även skolans studierektor.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp