Åka buss i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
G

Galten75

Gäst
Ahh... dessa bussar.

Kommer i håg första gången jag var i Thailand. Man var ju dum/okunnig och tog "Extra Super Special" VIP-bussar. Det vara ju bara en massa stopp i tid och otid. Motorhaverifrekvensen (sug på det ordet ett tag) var ju löjligt hög för bussar som, till det yttre, ser sprillans nya ut med 2 våningar med soffa och bord på nedervåningen och lackade med snygga motiv. Förare som tog rökpauser och stimmade å stojade hela tiden, AC som konstant står på -17.

Senare lärde man sig att ta statliga bussarna. Inte lika flashiga men med mindre och kortare stopp, lungt och tyst, billigare.
Det händer iof konstiga saker på dom också ibland.

Förra året när jag och tjejen åkte från Trat tillbaka till BKK så tog vi statliga bussen men precis innan avfärd myllrade de på en massa turister. Antagligen en resebyrå som bokat plats åt dom till överpris.
Dom rammlade in och börja sätta sig där dom tyckte att dom ville sitta trots att det var numrerade säten. Sedan blev dom arga på den stackars värdinnan, som inte var så bra på engelska, när hon försökte förklara vart dom egentligen skulle sitta.

En stund in i resan blev det tydligt att en kvinna inte mådde så bra då sprang på toaletten hela tiden, hon lyckades göra slut på vattnet och när hon inte kommit ut på 20 minuter och när det började lukta konstigt i bussen knackade den lätt nervösa värdinnan på toaletten och konstaterade att vattnet tagit slut. Lite pinsam situation.
En timme senare så fick alla erfara vad som händer om man dricker för mycket Beer Chang för tidigt på dagen. En kille fick upp allt han druckit och dränkte halva bussen och lukten var inte angenäm. 2 timmar fördröjning när man var tvungen att städa ut bussen.

Summering: Åk inte långfärdsbuss om man har taskig mage eller druckit 4 liter Chang på fastande mage, försök undvika att åka statlig buss med lurade turister, undvik VIP-bussar.

// G

:D :D Åka buss! Usch..... Kommer så väl ihåg, när jag åkte buss från
Sisaket till Pattaya.

På ett bord i Nong Pai Sisaket satt min frus bröder och åt väl utvalda nöt-
köttbitar som dom doppade i olika starka såser.
Dom sa skrattande till mig att "det var inget för en fallang att äta".

Hmmm! Jag som enligt mig själv alltid har haft en plåtmage dvs. kunnat
äta i princip vad som helst.

Slår mig ner vid bordet och smaskar i mig några bitar, som jag doppat i
dom framställda såserna.

OK! Vaknar klockan 03.30, av att det känns som något panikartat vill ut ur
min mage. Rusar i mörkret till toaletten... men redan innan jag kommer
fram är det försent.

Tillbringar resten av natten samt större delen av morgonen på toaletten.
Hör utanför på gården hur min fru skäller ut sina bröder för att dom bjudit
mej på dom råa köttbitarna.

Resten av veckan tillbringas ömsom ute i solen ömsom på toaletten.

Fredag kväll är det dags att åka till Pattaya. Vi har väl åkt ungefär en timme, då min mage gör sig mycket påmind! Rusar till bussens toalett,
bara för att upptäcka att en mycket överförfriskad Thailändare har somnat
på golvet utanför tolettdörren.

Tar i för konung och fosterland samt Svelands regemente, för att få upp
tolettdörren. Dörren bryts på mitten samt att den sovande Thailändaren
skjuts in under sätena mittemot i en konstig s ställning.

Att öppna dörren hade tagit alldeles för mycket tid i anspråk för mitt behov
Väl inne på toaletten, hann jag få ner byxorna.. inget mer.

Bussen krängde hit och dit vilket fick den välfyllda baljan med vatten, som var avsedd för spolning att skvalpa ut vatten på mig.

Dyngblöt och i avsaknad av kalsonger stapplade jag ut från busstoaletten
med en lätt fekaliedoft från kläderna.

Lyckades få sova ostört till Pattaya... Men det blev en bussresa som jag
aldrig kommer att glömma.

Hälsningar Nisse

ohh my ...

Inga dåliga historier ni kommer dragande med! Tyvärr har jag inga busserfarenheter som ni men jag får väl försöka ändra på de till nästa resa :D I'll be back ..... :D

Haha vilka galna berättelser :D

Jag blir lite skeptisk mot bussturer efter att man hört era erfarenheter. :p

Håller med helt galna berättelser. Tyvärr har jag ingen själv att dela med mig av i de kalibrerna. höhö men tycker ändå det skönaste och billigaste sättet att transportera sig längre streckor är med just buss.

Det har inte blivit så mycket bussåka för mig. Men visst en av de få gånger jag blivit dålig i magen va när jag skulle åka buss Phetchabun-bkk för att flyga hem. Det va egentligen en bra resa. Men inte bra känsla med mage i uppror. Annars är det mest just det där med buss på snirkliga vägar på två hjul och stup ner på ena sidan och stup upp på andra som är de mer anmärkningsvärda. Och diverse stopp med trasig buss.

En gång från Phangnga till Phuket i 'localbuss'. Alla fönster öppna + dörrarna. Stora glipor mellan brädorna i golvet och inte plats nog för alla så drog min packning från avsedd plats rakt ut genom den bakre dörren. Som tur var är thailändarna vana och en kille fångar väskan när den är mer eller mindre ute ur bussen.

En annan klassiker är som sagt pelle i botten och ett aktivt tutande. Jag är störst och snabbast. Ni andra får flytta på er. Speciellt mötande trafik, för här kör jag om.

Senaste resan blev det privat minibuss de 35 milen till stugan från bkk. Fast mest på grund av småbarn och att familjen vill möta på flygplatsen. Rätt bekvämt. Och kan ske i eget tempo.

nemas problemas, eller?

Hm, jag har aldrig haft något trubbel med buss, jag tycker faktiskt att det är mycket bekvämt (men det finns ju undantag ;) ). De blåa och vita bussarna från Hua Hin - Bangkok och vice versa åker jag gärna. Men minibuss är ju lite lyxigare... :)

/ :D

Dags kanske för några nya ansikten på forumet att spe på här med lite fler roliga berättelser. Ingen som har något rolig historia från de olika bussdepåerna i Bangkok. Eller är det så att de nu för tiden är så välorganiserade och bra att man känner sig som i Sverige när man skall åka. Va ett tag sen jag åkte buss från den södra mot Phucket. Den har för mig alltid känts stökigare än den där man åker norr ut.

Inget roligt men sorgligt hur illa det kan gå. Läste i Bangkok Post (insändare) nyligen om en Australiensare som hade åkt med buss (Pan Tour) från Hua Hin till Bangkok. När han anlände Bangkok så var hans bagage borta, totalt värde 30 000 Baht. Fick zero hjälp av bussbolaget. Antagligen någon som tagit fel eller stulit hans väska vid tidigare hållplats. Så var på er vakt lite grann vid dessa stopp.

Jag har väl inte en sån hårresande upplevelse som en del av er andra(härliga storys) men när vi var på väg hem med sk VIP-buss ifrån Phuket så undrade jag varför chaufförerna (ja det var 2 st,vip-buss) vid varje stopp gick ut först och slog på bakdäcken med ett stort spett så jag gick med vid en rast för att kolla varför.Anledningen var att alla 4 däcken var helt slitna inte ett mönster kvar och dom slog på däcken för att se om dom skulle klara resan tillbaka till BKK.Kan tillägga att jag vid middagen innan hemfärden såg till att jag fick en liten flaska med Sang Som att lugna mig med,men resan gick trorts allt bra.

Ytterligare en anledning varför jag numera undviker bussar :) Dessutom skiljer det ej så mycket i pris längre mellan buss och flyg.

Hejsan
Jag har planer att ta bussen från bangkok till trat (till färjan då för att ta sig till koh chang) är det nån som har lite koll på vart jag ska kolla tidtabeller m.m. skulle va skönt att ha det omhändertaget innan man åker

Tacksam för svar

Mvh Lotus

Hej!

Jag har inte själv åkt till koh chang men jag har ett tips till dig på en sida där jag tror du kan finna det du är ute efter.
När du sen kommer hem vore det kul om du skriver ett par rader och talar om hur bussresan var osv....

http://www.kohchang.se/transporter/

lycka till
marianne :wai:

Jag och min thailändiska flickvän åkt några gånger med buss till Sukhothai, det tar 7 timmar med buss. Trist men i priset ingår dryck o snacks samt lunch på en restaurang där bussen stannar 30-45 min. Jag klarar inte ensam med buss för jag inte vet vilken nummer bussen går dit och jag kan inte så bra med engelska. Bra ha min fickvän som har hand om mig o resandet. Vi föredrar hellre flyg från Sukhothai till Bangkok på en timme.
Roffe

Jag och tjejen gjorde just resan mellan Bkk och Trat med buss for nagra dagar sedan. Eftersom flera olika bolag kor strackan sa behover man aldrig vanta lange pa busstationen till nasta avgang. Viktigt att veta ar dock att sista bussen gar 22.30. Till Trat akte vi VIP vilket innebar att man slapp manga av de stopp som de billigare alternativen gor. Daremot fick man ingen paus utan man fick en flaska vatten och ett kak paket - ar det VIP sa ar det! :O) Pa hemvagen akte vi med det statligt agda bussbolaget vilket jag inte rekommenderar. Denna resa tog ca 8 timmar, jamfort med ca 6 timmar till Trat. Nar vi var pa farjeplatsen i Trat sa sag vi att man numera kan aka direkt mellen Bkk och farjeplatsen, vilket kan vara vart att kolla upp eftersom detta innebar att man slipper krangla med song taew mellan busstationen i Trat och farjeplatsen. Lycka till och ha en tevlig semester! :nod:

härligt att ni engagerar er :D tack :)

Jag har kommit fram till att jag måste övernatta i antingen bangkok eller i trat för jag landar 12:50 i bangkok vilket då blir lite tajt att komma med sista färjan vad jag kan tänka mig...men men vi får se jag tänkte jag skulle gå upp till inrikes flyget och se om det finns nån standbybiljett på bangkok airways till trat för det är ju ganska fullt just nu men man kan ju ha tur... :D

det löser sig allti på ett eller annat sätt :D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
8 K
Hans Svensson
H
M