åka med två pass till thailand och militärtjänst

Diskussion i 'Allmänt thailandforum' startad av thaiboy, 2 december 2017.

1. thaiboy

thaiboy Medlem

hej tankar och funderingar som ni hoppas kan svara på.

lite om mig:
    jag är halv thai och svensk, kan thailändska men inte skriva eller läsa, och har två medborgarskap thai och svensk
    och har blåa husboken grunda av jag har min familj har hus.

nu är det så att jag ska flytta hem igen ska vara där ca 5 år i sen och till Sverige igen, åker till Thailand slutet nästa år hade jag tänkt.

min mamma säger det är lite klöddig att åka med två pass grund av man kan bli stoppat av tullen.
    och det va nån som sa till mig att jag måste söka visum även jag är medborgare för stanna i 5 år i thailand?

man kan väl inte stämpla en på ena och ut på det andra ?

men hur gör ni med två pass att ni ska stanna längre i thailand ?

militärtjänst

jag är 21 år gammal

kommer jag bli tvungen göra militärtjänsten för jag är medborgare ?
    finns det ett sätt att slippa detta ?
    och vill inte säga up mitt medborgarskap heller.

tacksam för svar

2. JKON

JKON Medlem

Du kan åka ur Sverige på svenskt pass och in i Thailand på thaipass, inte flasha med båda mer än ev. vid incheckning ut från Thailand om de vill se att du har rätt att resa in i Sverige.

Det är dock inte vid tullen du får problem, utan vid migration, dvs vid passkontrollen.

Angående att slippa militärtjänst vet jag inte hur du ska kunna klara dig undan, dvs lottningen, de flesta slipper ju sen göra militärtjänst. Enda säkra sättet är ju att avsäja sig medborgarskapet, men det vill man väl inte. Ett annat alternativ är väl att spela att du inte kan thai och att du inget förstår, då kanske du får frisedel.

Krille och Phonta gillar detta.
  3. thaiboy

thaiboy Medlem

tack för svaren

4. Långeman

Långeman Forumveteran

Även om du bor i Swe så kallas du till militärtjänst. Har du inte fått en sån kallelse så är det nog lugnt.
    Men dom kan kalla dig då du anländer till Th. Då inställer du dig, och pratar dålig Thai, samt försöker berätta att du inte kan skriva eller läsa Thi.
    Har du fått en kallelse och INTE inställt dig , så kommer du att få problem vid ankomsten.

Pjodd gillar detta.
  5. thaiboy

thaiboy Medlem

jag har bott i Sverige hela mitt liv. och har aldrig fått tillkallese

6. Långeman

Långeman Forumveteran

Har du aldrig varit i Thailand.

7. Hej främling! Visste du att om du blir medlem/loggar in så kan du se inlägg från forum och du kan se bilderna som finns i inläggen i fullstorlek! Ett medlemskonto fixar du på ett litet ögonblick och du kan använda din Facebook, Google eller Twitterkonto för snabb inloggning.
    :wai: :wai:
  8. thaiboy

thaiboy Medlem

född i Sverige när bodde där som mest från 1 till 6 år gammal sen dess var jag där för snart ett år sen.

9. Phonta

Phonta Forumveteran

Hur många år i Sverige och hur många i Thailand , du skrev lite luddigt
    Men oavsett ,Har du ett Thaipass så kan du ju omöjligt behöva ett visum ,dvs Thailändsk medborgare , finns ju inte en chans , hur skulle detta kunna vara möjligt , fråga din mamma vad hon grundar detta på , du är vuxen (21 år ) Thaimedborgare ,, nej nej inget Visumkrav på dig , hur skulle dett kunna vara möjligt

10. thaiboy

thaiboy Medlem

ok tack för alla svar har verkligen hjälp mig.

11. Ron

Ron Nykomling

Till Alla.

Har du Svenskt medborgarskap kontaktar du Svenska ambassaden i Bangkok.
    De ger dig ofta rätt och snabbt svar på dina frågor, de kräver heller inga mutor.
    Problem med myndigheter i Thailand?
    Samma sak. Kontakta Sveriges ambassad. De är där för att hjälpa dig.
    Tel +66 2 263 72 00
    ambassaden.bangkok@gov.se

Tre frågor med som hör ihop men ofta har fel och kostsam lösning.

1. Militärtjänstgöring i Thailand.
    Svensk / Thai medborgare som fyllt 18 år kontaktar
    Rekryteringsmyndigheten i Sverige.
    Tel 0771 244 000
    kundsupport@rekryteringsmyndigheten.se

Förklara kort ditt problem och be om ett intyg på engelska.
    Intyget heter ”Certificate of liability for Service”.
    Intyget intygar kortfattat att du svurit din trohet till Sveriges försvar.
    Det betyder INTE att du måste göra lumpen i Sverige, den slipper du lätt undan.
    När du fått intyget per post sänder du en kopia med en förklaring till
    Thaiambassaden i Stockholm. De må protestera men det hjälper inte.
    Detta intyg accepteras av Thailändska myndigheter och du är av kroken.
    Ref: Sveriges ambassad i BKK
    Obs. Då vissa Thailändare gärna läser lagen med egen tolkning är det
    säkrast att alltid ha med en kopia på intyget tillsammans med passet.

2. Dubbelt medborgarskap.

Lagen: http://www.refworld.org/pdfid/506c08862.pdf
    Nationality Act B.E.2508 Section 15
    Man kan ansöka om att avsäga sig sitt
    Thailändska medborgarskap. Om man vill...
    Mao. Då är ju dubbelt medborgarskap tillåtet.

3. Barn med Thailändsk mor eller far ÄR Thailändska medborgare.

De vet bara inte om det ännu, när de registrerat sig i förälders kommun är det officiellt.
    Nationality Act B.E.2508 Section 7

Glöm inte:
    Vid problem kontaktar du Sveriges ambassad i Bangkok.
    De kan den Thailändska lagen, säkert bättre än de flesta Thailändare.

Slutligen. Verifiera själva den information jag delgivit er.
    Jag kan ha fel eller missat något.

Hoppas jag besparat er tid och många tusenlappar.
    Får ni någon över har jag alltid plats ;-)

/Ron

JKON, Phonta, kurant och 1 annan gillar detta.
  12. JKON

JKON Medlem

Bra info!

Angåene punkt tre, var det inte problem om man inte är registrerade innan 18 års ålder, vill minnas men har inga belägg för det- Dvs man är född i Sverige men har thaimamma eller pappa, men sin inte registrerat detta hos thaimyndigheter!

Angående ett och två så finns det ju inskrivit i thailag att man inte får ha dubbla medborgarskap, men tidigare har ju diskusionen varit om den sektion gäller. Då blir ju punkt ett lite riskabel, tvåan säger ju bara att man kan avsäja sig, när man har ett annt. Är det inte tillåtet att ha två så självklart kan man avsäja sig det och bli laglig, det ger ju ingen rättighet att ha två. Så tolkar jag det.

13. Ron

Ron Nykomling

Ang. Thailand och lagen.
    Lagen: http://www.refworld.org/pdfid/506c08862.pdf

Det finns möjlighet för minister att återkalla medborgarskap under Kapitel 2.
    Läs Sektion 19.
    Ex. Om du som Thai bott utomlands mer än 5 år utan adress i Thailand.
    Är medborgare i annat land.
    Sverige förklarar krig mot Thailand. .. 555. Det händer ju ofta.

Mig veterligen använder man sig inte av den möjligheten.
    Har faktisk inte hört talas om någon Thai som blivit av med sitt medborgarskap.
    Det verkar lättare att återfå sitt avsagda medborgarskapet under Kapitel 3.

Thailändska myndighetspersoner må vara korrupta och fara med osanningar, men...
    Vad är logiken i att kasta bort medborgare som kan ge Thailand stort mervärde.

Logik:
    En Thailändare som genomgått SFI och läst in åk. 789 är bättre utbildad än de flesta.
    Dessutom, efter 30 – 40 arbetade år i Sverige får de pension som överstiger Thai lön.
    Varför skulle Thailand återkalla medborgarskap från dessa värdefulla medborgare?

Det är trots allt inte Nordkorea fastän min fru börjar tro det ;)
    Som vanligt. Försök själva att verifiera det jag skrivit.

Ps. Texten ovan skrevs i all hast.
    Om den uppfattas stötande är det inte min mening.

/Ron

Phonta gillar detta.
  14. Poom

Poom Medlem

Jag haft thai/svensk medborgaskap sen 1975,thai o sverige har speciellt lag för det.Grundad på moders medborgaskap.resa från thai :svensk pass vid flygbolag incheck,thai pass vid tull/ut.I arlanda fram med svensk pass in i svedala.Från sverige:thai pass vid disken,thai pass vid tull/ut.Detta har Thai immigration instruerad mig och funkar alla 6 gånger in/ut.Det finns skriven på thai imm. Website t.o.m.!!!Toppen allså.
    Militär:jag gjorde lumpen i F10Ängelholm som elektro.mek..När jag flyttade hem till bkk. så gick jag till försvar department vid grand palace,sanam luang.Fick besök högsta general som hade hand om mönstring.jag frågade om min status,han kollade på data o medd. mig att mitt namn inte fanns för mönstring så jag slapp militär i thailand.Sen färklarade han att jag flyttade tidigt till sverige o saknade vid mönstring inkallese så mitt namn avregistrerades samt redan gjort tjänstgöring i svenska flygvapnet då slipper man det.men få gärna ansöka tjänst i thai airforce för de behövde.Generalen gav mig sin visit kort o sade att bara ringa upp honom OM det skall uppstå problem med mönstringskontor som vill kräva mutor.Han uppskattade rakryggade mänskor sa han.
    Flera gånger händer faktisk rättvisa saker här i landet.Gud ske lov.Behöver du hjälp så kan du kontakta mig.FB: poom poom.

Phonta gillar detta.
  15. Poom

Poom Medlem

Dela sidan

Laddar...
Liknande ämnen -
  1. Jonas
    Svar:
    3
    Visningar:
    391
  2. Lara Croft
    Svar:
    0
    Visningar:
    290
  3. Per Nilsson
    Svar:
    275
    Visningar:
    8.433
  4. Lara Croft
    Svar:
    2
    Visningar:
    540
  5. Grannen Olsson
    Svar:
    2
    Visningar:
    537
  6. Lara Croft
    Svar:
    0
    Visningar:
    264
  7. thaikonsult
    Svar:
    16
    Visningar:
    1.503
  8. Lara Croft
    Svar:
    2
    Visningar:
    578
  9. rei403
    Svar:
    0
    Visningar:
    468
  10. Phonta
    Svar:
    72
    Visningar:
    2.116
Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Några frågor på det?