Alkohol och trafik i Sverige och Thailand, en dödlig kombination

 
Tyvärr så visar denna syn på rattonykterhet en hel del om en persons omdöme generellt , därför drar man tillex in vapentillstånd mm pga av rattfylleri ,,Vilket är helt korrekt sett från myndigheten
Jag känner till att polisen i stockholm är rätt tuffa även med personer som vinglar lite för mycket på trottoaren i staden.
Kör dem till sankt göran för tillnyktring och får inte lämna föränn de talat med en läkare om sina alkoholvanor.
Man kommer inte i den situation om man inte på något sätt tappat kontroll på alkoholen.
Vad gäller trafik visar det ännu mer på tappad kontroll och dåligt omdömme. Rattfylleri är ett av de värre brotten, som också underskattats i straffskalan, kanske på grund av den fria synen på alkohol.
Men problemet ligger just i att trafiken är inte hemma i soffan där du kan göra vad du vill.
Klarar man inte se allvaret med att framföra ett potentiellt mordvapen med ansvar, då skall man inte få framföra ett sådant. Knappast heller vapen.
Påminner mig om hur jag brukade göra vid repövningar i försvaret.
De personer som kom onyktra skrev jag helt enkelt inte in. Förvarade dem inlåsta tills polisen kom och hämtade dem. Tillnyktring i fyllecell och polisanmälan för att de inte inställt sig på repövningen.
Hade jag skrivit in dem hade de varit mitt ansvar.
Tänk tanken. Man skall alltså ta hand om vapen, ammunition och köra fordon/stridsfordon. Det kommer man packad till?
Jag brukade ifrågasätta dem om de var alkoholister och lika fulla på sina ordinarie jobb.
Ja, jag gav också kvartermästaren order att genomsöka alla paket som anlände i soldatposten och vittjade på droger.
Det blev rätt mycket vi eldade upp.
 
Senast ändrad:
Jag känner till att polisen i stockholm är rätt tuffa även med personer som vinglar lite för mycket på trottoaren i staden.
Kör dem till sankt göran för tillnyktring och får inte lämna föränn de talat med en läkare om sina alkoholvanor.
Man kommer inte i den situation om man inte på något sätt tappat kontroll på alkoholen.
Vad gäller trafik visar det ännu mer på tappad kontroll och dåligt omdömme. Rattfylleri är ett av de värre brotten, som också underskattats i straffskalan, kanske på grund av den fria synen på alkohol.
Men problemet ligger just i att trafiken är inte hemma i soffan där du kan göra vad du vill.
Klarar man inte se allvaret med att framföra ett potentiellt mordvapen med ansvar, då skall man inte få framföra ett sådant. Knappast heller vapen.
Påminner mig om hur jag brukade göra vid repövningar i försvaret.
De personer som kom onyktra skrev jag helt enkelt inte in. Förvarade dem inlåsta tills polisen kom och hämtade dem. Tillnyktring i fyllecell och polisanmälan för att de inte inställt sig på repövningen.
Hade jag skrivit in dem hade de varit mitt ansvar.
Tänk tanken. Man skall alltså ta hand om vapen, ammunition och köra fordon/stridsfordon. Det kommer man packad till?
Jag brukade ifrågasätta dem om de var alkoholister och lika fulla på sina ordinarie jobb.
Ja, jag gav också kvartermästaren order att genomsöka alla paket som anlände i soldatposten och vittjade på droger.
Det blev rätt mycket vi eldade upp.

Repmånad! ;)
 
:clap_tranparent:
1565804136216.png


1565804136216.png
 
Ja, ett otyg. Förutom att en del människor har så dåligt omdömme gissar jag att den filmen spätt på fantasier hos folk. De har trott det var okej att var full på repetitionsövningarna
På mina fick de erfara hur verkligheten ser ut. Fylla är inte acceptabelt.
Måste varit längesedan detta. Svenska seriösa soldater gör inte så sedan rätt så många år tillbaka.
 
Jag känner till att polisen i stockholm är rätt tuffa även med personer som vinglar lite för mycket på trottoaren i staden.
Kör dem till sankt göran för tillnyktring och får inte lämna föränn de talat med en läkare om sina alkoholvanor.
Man kommer inte i den situation om man inte på något sätt tappat kontroll på alkoholen.
Vad gäller trafik visar det ännu mer på tappad kontroll och dåligt omdömme. Rattfylleri är ett av de värre brotten, som också underskattats i straffskalan, kanske på grund av den fria synen på alkohol.
Men problemet ligger just i att trafiken är inte hemma i soffan där du kan göra vad du vill.
Klarar man inte se allvaret med att framföra ett potentiellt mordvapen med ansvar, då skall man inte få framföra ett sådant. Knappast heller vapen.
Påminner mig om hur jag brukade göra vid repövningar i försvaret.
De personer som kom onyktra skrev jag helt enkelt inte in. Förvarade dem inlåsta tills polisen kom och hämtade dem. Tillnyktring i fyllecell och polisanmälan för att de inte inställt sig på repövningen.
Hade jag skrivit in dem hade de varit mitt ansvar.
Tänk tanken. Man skall alltså ta hand om vapen, ammunition och köra fordon/stridsfordon. Det kommer man packad till?
Jag brukade ifrågasätta dem om de var alkoholister och lika fulla på sina ordinarie jobb.
Ja, jag gav också kvartermästaren order att genomsöka alla paket som anlände i soldatposten och vittjade på droger.
Det blev rätt mycket vi eldade upp.

Hej

Skulle man ha följt din metod allmänt vid repmöten så hade dom flesta repövningar nog aldrig gått att genomföra, det hade helt enkelt blivit för få soldater och befäl kvar.

Men roliga minnen gav både värnplikten och repmöten.

Mvh isan lover
 
Hej

Skulle man ha följt din metod allmänt vid repmöten så hade dom flesta repövningar nog aldrig gått att genomföra, det hade helt enkelt blivit för få soldater och befäl kvar.

Men roliga minnen gav både värnplikten och repmöten.

Mvh isan lover
Nej, i snitt i en bataljon handlar det om ca 5 personer per kompani och inte mer.
Det värsta var alla försök från vänner och ev. föräldrar att sända droger/sprit i paket. De nådde aldrig fram.
 
Hej

Skulle man ha följt din metod allmänt vid repmöten så hade dom flesta repövningar nog aldrig gått att genomföra, det hade helt enkelt blivit för få soldater och befäl kvar.

Men roliga minnen gav både värnplikten och repmöten.

Mvh isan lover
Vad gäller befäl kan jag inte minnas någon som varit onykter.
Tänk på att befälen oftast ryckte in två veckor före på sin SÖB och var inte onycktra då heller.
Med du tänker kanske på gruppbefälen, de kommer samtidigt med de andra.
Jag vet också att det förekommit onykterhet på utbildningsförbanden. Men krigsförbanden, nej. Bara att glömma.
 
Nej, i snitt i en bataljon handlar det om ca 5 personer per kompani och inte mer.
Det värsta var alla försök från vänner och ev. föräldrar att sända droger/sprit i paket. De nådde aldrig fram.

Hej

Själv upplevde jag inte bara fulla soldater under min värnplikt utan även fanjunkare och kaptener o.s.v, några befäl var fulla och somnade på skjutvallen när vi sköt skarpt, en kapten körde rattfull på området varje vecka, mässen serverade alkohol till befälen t.o.m på dagtid.

Men du har nog rätt i att det nästan bara var befäl som också gjorde repmöten som var fulla då.

Mvh isan lover
 
Hej

Själv upplevde jag inte bara fulla soldater under min värnplikt utan även fanjunkare och kaptener o.s.v, några befäl var fulla och somnade på skjutvallen när vi sköt skarpt, en kapten körde rattfull på området varje vecka, mässen serverade alkohol till befälen t.o.m på dagtid.

Men du har nog rätt i att det nästan bara var befäl som också gjorde repmöten som var fulla då.

Mvh isan lover
Ahh du talar inte om krigsförbanden utan om livet på regementen i övningsförbanden.
Ja, är det inte märkligt att alla arbetsplatser har problem med sin beskärda del av alkoholister.
I äldre tider sågs det med blidare ögon.
Men något som du kanske inte känner till. Under 80 talet sanerade vi personalen.
Du kanske märkte det på en kraftig föryngring av officerskåren.
De som inte klarade detta, samt stofiler fick helt enkelt gå..
 
Senast ändrad:
Ahh du talar inte om krigsförbanden utan om livet på regementen i övningsförbanden.
Ja, är det inte märkligt att alla arbetsplatser har problem med sin beskärda del av alkoholister.
I äldre tider sågs det med blidare ögon.
Men något som du kanske inte känner till. Under 80 talet sanerade vi personalen.
Du kanske märkte det på en kraftig föryngring av officerskåren.
1982 gav vi ut LTU och implementerade den rätt hårt under mitten 80-talet och frammåt.
De som inte klarade detta, samt stofiler fick helt enkelt gå.
Vi omdanade officerskåren och lade om hela synen på ledarskap. Det medförde stora förändringar.

Hej

Det låg nog i tiden att detta ändrades, själv gjorde jag lumpen 1978 och då söps det friskt bland befälen, egentligen otroligt att man serverade snapsar dagtid till befäl som hade ansvar för både vapen, ammunition, handgranater och personal som skulle använda dessa, dessutom körde ju dom ju dagligen bilar eller fordon av olika slag klart berusade.

Mvh isan lover
 
Hej

Det låg nog i tiden att detta ändrades, själv gjorde jag lumpen 1978 och då söps det friskt bland befälen, egentligen otroligt att man serverade snapsar dagtid till befäl som hade ansvar för både vapen, ammunition, handgranater och personal som skulle använda dessa, dessutom körde ju dom ju dagligen bilar eller fordon av olika slag klart berusade.

Mvh isan lover
Ja det här hänger ihop lite med den osedvanligt låga straffskalan för rattfylleri. Accaptancen för onykterhet och synen på alkhol var en annan förr. Vi har lärt oss med tiden hur allvarligt det är.
Till försvar att det var så kanske kan vara att vi kommer från ett samhälle som i många fall använde alkohol för att styra arbetarna.
 
555, ja men den varianten har jag aldrig kört med.
Vi har/hade råd med riktiga. Även Jet.
Och ja, mina soldater hade oftare på skarpskjutning än lös.
Vakterna alltid med skarpt.
Den leken de hade i filmen har jag personligen inte sett till.
Får man fråga var detta var , eller är det med tanke på rikets säkerhet hemligstämplat , :)
 
Hej

Det låg nog i tiden att detta ändrades, själv gjorde jag lumpen 1978 och då söps det friskt bland befälen, egentligen otroligt att man serverade snapsar dagtid till befäl som hade ansvar för både vapen, ammunition, handgranater och personal som skulle använda dessa, dessutom körde ju dom ju dagligen bilar eller fordon av olika slag klart berusade.

Mvh isan lover
Var det där du lärde dig att man kunde köra Sam laa och dricka öl samtidigt :beer:
 
Ahh du talar inte om krigsförbanden utan om livet på regementen i övningsförbanden.
Ja, är det inte märkligt att alla arbetsplatser har problem med sin beskärda del av alkoholister.
I äldre tider sågs det med blidare ögon.
Men något som du kanske inte känner till. Under 80 talet sanerade vi personalen.
Du kanske märkte det på en kraftig föryngring av officerskåren.
De som inte klarade detta, samt stofiler fick helt enkelt gå..
Jag tycker att de flesta fick gå:rolleyes: Blev ju bara en spillra kvar av det en gång så starka Svenska försvaret:sad_tranparent:
 
Får man fråga var detta var , eller är det med tanke på rikets säkerhet hemligstämplat , :)
Dalregentet I13/FO53, den delen finns ingen säkerhetsklassning på.
NB85 är årsmodell om du så vill på en Norrlandsbrigad. Även om Dalregementet inte tillhör Norrland var brigader utbildade på dalregementet normalt sett krigsplacerade nära finska gränsen.
Jag har också tjänstgjort på I2, I15 och I17 utöver annan verksamhet.
 
Jag tycker att de flesta fick gå:rolleyes: Blev ju bara en spillra kvar av det en gång så starka Svenska försvaret:sad_tranparent:
Nja, det var inte då. Den delen kom senare. På den tiden hade inte ekonomin kapats utan enbart undgått justering för valutan och prishöjningar. Ströps långsamt. Giljotinen med de stora nedläggningarna kom efter jag slutade.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp