Anarki och terrorism i Bangkok

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Nyhetsbevakningen utomlands var som vanligt sensationssökande av händelserna nyligen i Bangkok.
Läs en sammanfattning om vad som hände och varför, se www.tajland.se/projectsv
Klicka på symbolen NEWS längst ner till vänster
Återkom Därefter gärna med synpunkter i detta forum så lovar jag besvara.
Artikeln skriven av en som bor och har bott i Thailand i 4 år.

? Där står ju bara om några byggprojekt. Inte ett ord om problemen, så t o m mer cencurerat än vanliga thaimedia :)

Jag känner folk boende i olika delar av Thailand, och de har tyckt och vetat mycket olika beroende på vad som HÄNT NÄRA dem, och inte mycket om vad som hänt totalt, så det verkar som att media i Thailand har cencurerat hårt.
(Själv har jag varit i Sverige hela tiden, och har inte sett ett dugg själv från Thailänsk media, så jag har bara gått efter hur lite/mycket olika personer vetat då jag haft kontakt med dem.)

T ex undrar jag fortfarande - Är det sant eller bara ett rykte att gula vill räkna gula röster x 2, och röda röster x 0,5?

Prova detta
Du måste klicka på symbolen NEWS längst ner till vänster. Då får du en PDF-fil med hela artikeln.

De gula representerar den Thailändska eliten. Rödskjortorna är den folkliga rörelsen som är i majoritet (eller var, återstår att se efter allt som hänt).
Det betyder att gulskjortorna inser att dom aldrig kan få majoritet i ett val. Därför vill dom förbjuda fattiga att rösta.
Gulskjortorna, precis som rödskjortorna, kallar sig demokrater???
Censuren i media har inte urartat men det finns några tidningar som ägs av rödskjortorna och några som ägs av rödskjortorna så uppfattningarna beror till stor del vilken tidning du läser. Samma sak med radio och TV.
Läser man t ex Bangkok Post som är hyggligt neutral får man en bra bild av det som händer.

Du måste klicka på symbolen NEWS längst ner till vänster.

Gulskjortorna vet att dom aldrig kan få egen majoritet i riksdagen. Därför vill dom att de fattiga inte skall ha rösträtt. Enda sättet för dom att få makten.
Både gulskjortorna OCH rödskjortorna kallar sig för demokrater?????????

Jag klickade på News-knappen förra gången också, men märkte då inte att det kom en pdf-fil :) (för ofta brukar jag ha andra laddningar på gång i jobbet.)

Gällande gula och röda så finns det fler dåliga saker om BÅDA:
/Gula: Du skrev thaimedias d v s de GULAS version om förhandlingarna va? Flera saker av det där tvivlar jag på är sant.
Dessutom meddelade utlänska nyhetskanaler att de röda föreslagit att FN skulle få medla i förhandlingarna, men att de GULA vägrade att gå med på det.
/Röda/Taksin: Vet inte om det är sant, men jag tror det. Taksin har gjort YTTERLIGARE stora skumraskaffärer. Bra risodlingsmark har sålts (billigt) till utlänska företag, och sedan blir bönder där bara anställda. Eftersom Taksin ordnade det, så antar jag att han fick en del av kakan :)

Gällande SLUTSATSERNA tycker jag ungefär likadant, som du skrev.
Jag tror att det skulle vara bäst om valet vanns av ett "mittenparti", men det lär inte hända. Min "dubbelgångare" (asiatversion) thai-taiwanesiske företagaren Vikram, som inte bryr sig om pengar, men om att få till utveckling i Thailand, verkar vara mycket populär. Han skulle kanske kunna vinna ett val, men han har sagt att han inte vill bli politiker. Vilket är ett ytterligare bevis på att han tänker klokt :)

Gulskjortorna har gjort flera saker som inte har med demokrati att göra
Rödskjortorna likaså men dom tar priset när dom bygger upp en egen armé och sätter eld på 35 byggnader i Bangkok. Helt oacceptabelt.
De andra partierna har hitintills uppträtt demokratiskt men tyvärr genom att inte göra något alls.
Jag tvivlar på att det finns någon politiker i Thailand som inte är med i spelet för något annat än makt och pengar. DET är det största problemet idag.
Det är därför som jag hoppas att Abhisits "Road Map" kan bli en politiskt gränsöverskridande deklaration om hur landet skall utvecklas framöver.
Idag, onsdag 2/6 klargjorde regeringsrådet att Abhisit har förtroendet att sitta kvar som PM.
Thaksin är eftersökt som terrorist, återstår att se om Interpool håller med eller inte.

Orsaken till att de röda satte eld på byggnaderna är att Thaksin (fegisen) lovade att om folket demonstrerade i Bangkok för de röda i hans namn så skulle de få 1000 Baht första dagen och sen mer allt eftersom dagarna gick.
Därför kom många ifrån Isaan området då de flesta där uppe "bara" tjänar ca 150-200 baht om dagen,de såg en inkomst källa trots att många inte stödde varken de röda el gula.
Men när Thaksin inte betalade ut några pengar till sina anhängare blev de förbannade och frustrerade och började sätta eld på allt möjligt då de hade levt utan mat/vatten/el/inkomst i flera dagar.
Detta är ENLIGT de röda skjortorna vilket framkom igår på nyheterna.

Sen har ju som bekant svarta skjortor bara klätt ut sig till de röda bara för egen vinning och förstörelsens skull.

Och vad som media i västvärlden skrivit tidigare att de röda har stor support i landet stämmer absolut inte.De har tappat de mesta nu i folkets ögon tack vare sitt illa beteende och Thaksins svek.
De är otroligt intressant att se olika nyheter på TV men med samma bilder men olika vinklingar bara för att "skapa" något. Bara de med att säga att de var farligt i Thailand ??? nope de var de inte. Bara på en pytte pytte liten plats i gigantiska storstaden Bangkok som är en pytte pytte liten del av Thailand.Jag har varit här nu över hela landet och i Bangkok 4ggr och de har varit så lugnt utanför den lilla plätten de höll till på.

Som vanligt ska man ta tidningars innehåll med ca 20% sanning och 80 % fiction. :wai:

Ja, jag har hört från flera thailändare att de själva tidigare gillade Taksin, men att många inte gör det längre. Men ganska många av de fattiga håller fortfarande på rödskjortorna, kanske för att det inte finns något bra alternativ för dem att rösta på.

Rödskjortepartiet är i kris. I tidningarna onsdag 3/6 kan man läsa ett flertal avhopp av parlamentsledamöter. Det folkliga stödet för rörelsen har definitivt minskat kraftigt, i alla fall i dagsläget. Folk glömmer fort.
Nu har de små partierna en sällan skådad chans att bli ett nytt "fattigparti", ett alternativ för de fattiga i norr. Förhoppningsvis ett demokratiskt alternativ. Den gemene thailändaren vill inte ha ett starkt rödskjorteparti idag, de vill inte se sitt egna land brinna.
Från början var demonstrationerna genuint folkliga och fredliga men som vi vet urartade snabbt. Kvar var elitbråkstakarna som de flesta tror/vet blev betalda av Thaksin. Regeringen har idag sagt att dom har bevis för att Thaksin har underhållit protesterna ekonomiskt.
Svartskjortorna är inget annat än en betald legosoldatarmé, ledd av en f d armégeneral som blev skjuten i upploppen. Utan ledare och när dom inte får betalt längre upphör armén att existera.
Kvar har vi normala människor i norr som inte har något alternativ och en liten grupp genomröda som inte kommer sluta bråka frivilligt.
Jag har svårt se att rödskjortorna kan komma tillbaka som en stark rörelse men mindre incidenter från de genomröda är troliga. Låt oss hoppas att plolisen kan hantera dem även om jag har mina tvivel därom. Abhisit omplacerar nu ett flertal distriktspolischefer för att ha visat flathet (sympati) mot röda upprorsmakare. En bra åtgärd och en tydlig signal.

citat:Regeringen har idag sagt att dom har bevis för att Thaksin har underhållit protesterna ekonomiskt.
Jodå de har de, många av demonstranterna har erkänt varför de demonstrerade oavsett om de var röda el gula tidigare.Så thaksins feghet har nu kommit fram vilket som du säger har förstört för dom själva.
Jag är då övertygad efter vad jag hört bland befolkningen här uppe i isaan området och de jag sett på TV att de röda är nu ett minoritets parti och många skäms för att säga att de har stöttat dom pga demonstrationerna.

Nu så är de guldläge i Thailand för turister. mycket reas ut och vissa hotell ligger ca 30-50% under ordinarie pris i Bangkok bara för att försöka rädda ekonomin. Jag tror också att de kommer komma ett nytt parti då de röda officiellt är skamfullt och splittrat. :wai:

citat: Nu så är de guldläge i Thailand för turister.

Helt rätt. Vad Thailand behöver idag är återställt förtroende och att turisterna kommer tillbaka. Det kommer dom att göra.
Så här efteråt vet vi att det som hänt trots allt var en ganska isolerad händelse och det var aldrig någon fara för turisterna.
Alltför mycket tråkigt har hänt landet de senaste åren, någon gång måste det ta slut. Thailand har en enorm potential, är ett av de få landen i Asien på väg bli en äkta demokrati och har en ekonomi som skulle kunnat ha blivit 2-siffrig i tillväxt i år om inte allt detta hänt.
Vi som bor här vet detta och har stort självförtroende för Thailand och dess framtid. En liten grupp huliganer kan inte stoppa den utvecklingen.

Och så behöver man fler produktionsjobb ANNAT än jordbruk (=t ex fabriker, men t ex websideproduktion är också produktion :) Med fler sådana icke-jordbruksjobb, så blir det också utrymme för att modernicera jordbruket, som ju fortfarande sker på en nivå, som Sverige hade för över hundra år sedan. För då kan ju de, som "blir över" vid jordbruksrationaliceringen, få andra jobb.

Nu har jag glömt siffran, men turismen är mycket mindre andel av BNP än vad jag trodde, men de pengarna är såklart viktiga för Thailand de också.

På tal om guldläge. Nu så fick vi ett kanon erbjudande och åker ned nästa vecka till Hua hin och bor 4 dagar 3 nätter på 5 stjärniga hotellet Laguna beach inklusive frukost för 2 pers i ett stort dubbelrum för endast 2500 baht totalt:) Ordinarie 9000 baht!!!

Dock så är förhållandet mellan den svenska och thailändska valutan dyr. I ATM ligger kursen bara mellan 3.73-3.8.Men de är ändå superbilligt nu oavsett i jämförelse med Sverige/Norge

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp