Ang olyckorna med Boeing 737 MAX

nmax

Forumveteran
#1
Hur ställer ni er till att flyga med ex Norwegian som tänker fortsätta flyga med den olycksdrabbade modellen?
Dom kör väl iofs inte med den till Thailand men iaf.
Personligen skulle jag aldrig köpa en biljett nu till en sådan flight, här e listan på bolagen som använder modellen.

Flygbolagen som kör Boeing 737 MAX
Chart
Flygbolag Antal 737 MAX
9 Air 1
AerCap 5
Aerolíneas Argentinas 9
Aeroméxico 5
Air Canada 20
Air China 14
Air Lease Corporation 14
American Airlines 22
Aviation Capital Group 5
Avolon 2
BOC Aviation 5
Business Jet / VIP Customer(s) 2
CDB Financial Leasing (Ireland) 1
China Development Bank 1
China Eastern Airlines 13
China Southern Airlines 16
Copa Airlines 5
Enter Air 2
Ethiopian Airlines 5
Fiji Airways 2
Flydubai 14
Garuda Indonesia 1
GECAS 22
Gol Transportes Aéreos 6
Hainan Airlines 7
ICBC Leasing 5
Icelandair 3
Jet Airways 6
Lion Air 14
Mauritania Airlines International 1
Norwegian Air Shuttle 18
Qatar Airways 5
Royal Air Maroc 2
SCAT Airlines 1
Shandong Airlines 6
Shenzhen Airlines 5
SilkAir 5
Smartwings 1
SMBC Aviation Capital 2
Southwest Airlines 31
SpiceJet 7
Timaero Ireland 2
TUI Group 11
Turkish Airlines 7
United Airlines 12
WestJet 12
XiamenAir 9
TOTAL 364
 

PeterSfa

Aktiv medlem
#3
Lite märkligt är det. Konstruktionen är beprövad sedan 1967 då modellen kom. Den här genomgått två uppdateringar 1993 och 2014. Den sista uppdateringen som ger upphov till namnet MAX är en ny motortyp.
Får se vad rapporterna säger sedan.
 

Ubon

Forumveteran
#4
Hur ställer ni er till att flyga med ex Norwegian som tänker fortsätta flyga med den olycksdrabbade modellen?
Dom kör väl iofs inte med den till Thailand men iaf.
Personligen skulle jag aldrig köpa en biljett nu till en sådan flight, här e listan på bolagen som använder modellen.

Flygbolagen som kör Boeing 737 MAX
Chart
Flygbolag Antal 737 MAX
9 Air 1
AerCap 5
Aerolíneas Argentinas 9
Aeroméxico 5
Air Canada 20
Air China 14
Air Lease Corporation 14
American Airlines 22
Aviation Capital Group 5
Avolon 2
BOC Aviation 5
Business Jet / VIP Customer(s) 2
CDB Financial Leasing (Ireland) 1
China Development Bank 1
China Eastern Airlines 13
China Southern Airlines 16
Copa Airlines 5
Enter Air 2
Ethiopian Airlines 5
Fiji Airways 2
Flydubai 14
Garuda Indonesia 1
GECAS 22
Gol Transportes Aéreos 6
Hainan Airlines 7
ICBC Leasing 5
Icelandair 3
Jet Airways 6
Lion Air 14
Mauritania Airlines International 1
Norwegian Air Shuttle 18
Qatar Airways 5
Royal Air Maroc 2
SCAT Airlines 1
Shandong Airlines 6
Shenzhen Airlines 5
SilkAir 5
Smartwings 1
SMBC Aviation Capital 2
Southwest Airlines 31
SpiceJet 7
Timaero Ireland 2
TUI Group 11
Turkish Airlines 7
United Airlines 12
WestJet 12
XiamenAir 9
TOTAL 364

Flygbolagen som kör Boeing 737 MAX, och nu väntar vi på en lista med namn på vilka/alla flygbolag som inte kör Boeing 737 MAX...;)
 

Samet

Aktiv medlem
#5
Lite märkligt är det. Konstruktionen är beprövad sedan 1967 då modellen kom. Den här genomgått två uppdateringar 1993 och 2014. Den sista uppdateringen som ger upphov till namnet MAX är en ny motortyp.
Får se vad rapporterna säger sedan.
Läste en lång förklaring/teori. Googla lite så får du massor av svar. Nya motorer som är större, behövde sitta på annan plats på vingen för storlekens skull. Gjorde planet lite instabilt. Löst med elektroniskt system med två givare i fronten. Teorin är att det är dessa givare och system som ställer till det.

LionAir som var första olyckan hade defekt givare som orsak. Därefter ändrades informationen/utbildningen till dem som flyger MAX.

Men finns ju inget som säger att det är samma fel nu. Så får avvakta haveriutredningen.

Personligen skulle jag inte ändra mitt resmönster. Siffernörd som jag är så är ändå statistiken på mim sida. Hjärtattack eller bilkrasch påväg till flyget mer trolig dödsorsak för mig.
 

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
#6
Jag kommer ju att mönstra av i Norge, förmodligen Bodö, nästa vecka. Norwegian skall vara bra mycket billigare än SAS om det skall bli en biljett med dom. Normalt sett bryr jag mig inte om sådant men visst känns det olustigt. Hoppas utredningen ger ett snabbt svar om orsaken.
 

kurant

Forumveteran
#9
I Thailand är det Thai Lion som har 3 plan av den nya förlängda modellen.

Kanske det blir ett längre flygförbud för modellen liknande med Boeings 787 hade när den modellen var ny.

Två "svarta" lådor med data är i alla fall redan bärgade.

I alla fall så är det känsligt när nu Boeing har ytterligare 2 nya versioner av planet ute för beställning, Max 9 och Max 10.
 
Senast ändrad:

Joker

Forumveteran
#10
Lite märkligt är det. Konstruktionen är beprövad sedan 1967 då modellen kom. Den här genomgått två uppdateringar 1993 och 2014. Den sista uppdateringen som ger upphov till namnet MAX är en ny motortyp.
Får se vad rapporterna säger sedan.
Boeing har genom åren haft en del fel på sina motorer , de drabbades även under sena 80 talet av en del allvarliga tillbud .
Dremlinern har ju nu påbörjat ett större projekt med att byta flertalet motorer , det har bla. fugits samt landats i Oslo på en motot , vilket iofs går utmärkt
 
#11
Boeing har genom åren haft en del fel på sina motorer , de drabbades även under sena 80 talet av en del allvarliga tillbud .
Dremlinern har ju nu påbörjat ett större projekt med att byta flertalet motorer , det har bla. fugits samt landats i Oslo på en motot , vilket iofs går utmärkt
Är väl Rolls Royce motorer? Eller gör Boeing motorer också?
 
#12
Hej

Själv skulle jag naturligtvis inte flyga med 737 Max innan utredningen är klar, visar den på samma problem igen kommer det att bli flygförbud, att försöka tjäna några kronor genom att ta risker är inte min grej.

Sen kanske jsg är överdrivet försiktig när det gäller sånt här, jsg har t.ex inte flugit med Dreamlinern ännu, den hade ju en rad problem och incidenter när den kom ut och flygstoppades också o.s.v.

Gillar att flyga med berövade och plan där alla ”barnsjukdomar” är avklarade och åtgärdade.

Mvh isan lover
 
#13
Hej

Själv skulle jag naturligtvis inte flyga med 737 Max innan utredningen är klar, visar den på samma problem igen kommer det att bli flygförbud, att försöka tjäna några kronor genom att ta risker är inte min grej.

Sen kanske jsg är överdrivet försiktig när det gäller sånt här, jsg har t.ex inte flugit med Dreamlinern ännu, den hade ju en rad problem och incidenter när den kom ut och flygstoppades också o.s.v.

Gillar att flyga med berövade och plan där alla ”barnsjukdomar” är avklarade och åtgärdade.

Mvh isan lover
Du är en av få som tjänar på att flyga.
För det mesta är det kabinbesättningar och piloter som tjänar på detta.
En och annan influenser gör väl också stålar på sådant.
 
#15
Kanske finns lite billiga biljetter tillgängliga nu då?
Hej

Så brukar det ju bli, jag hade en arbetskamrat (ungkarl) som alltid passade på att flyga när det var oro efter terrorattentat t.ex i Egypten, misstänkta problem på flygplan o.s.v som gav billiga biljetter, det finns ju mycker som kan påverka folks vilja att flyga med ett visst plan eller flygbolag, även vissa platser kan ju bli billiga att besöka och bo på vid farhågor om eller efter ex.vis naturkatastrofer, vulkanutbrott, jordbävningar, terrorattentat och liknande, är man en gambler finns ju möjligheten.

Mvh isan lover
 

Joker

Forumveteran
#16
Är väl Rolls Royce motorer? Eller gör Boeing motorer också?
Japp Rolls Royce motorer , för den som inte visste detta så sitter det sändarenheter i varje modern Rolls Royce motor , de har personal som sitter och kontrollerar och läser av all data regelbundet , avviker något det minsta angående det normala så larmas det på , deta förutom att piloterna givetsvis har koll vad som händer , men på Rolls Royce har man ändå bättre koll ;allt för att kunna åtgärda innan det händer något
 

kurant

Forumveteran
#17
Nu låter flera bolag och flera länder modellen stanna på marken.
Singapore stoppar alla flygningar i deras luftrum.
Boeing går ut med att mjukvaran skall bytas ut.
 

kurant

Forumveteran
#18
Japp Rolls Royce motorer , för den som inte visste detta så sitter det sändarenheter i varje modern Rolls Royce motor , de har personal som sitter och kontrollerar och läser av all data regelbundet , avviker något det minsta angående det normala så larmas det på , deta förutom att piloterna givetsvis har koll vad som händer , men på Rolls Royce har man ändå bättre koll ;allt för att kunna åtgärda innan det händer något
Det verkar inte vara Rolls Royce motorer
utan General Electric och dess dotterbolag
CFM International är ett joint venture mellan GE Aviation , en division av General Electric i USA och Safran Aircraft Engines (tidigare känd som Snecma ), en division av Safran of France .

Motor LEAP-1B
 

PeterSfa

Aktiv medlem
#19
Det verkar inte vara Rolls Royce motorer
utan General Electric och dess dotterbolag
CFM International är ett joint venture mellan GE Aviation , en division av General Electric i USA och Safran Aircraft Engines (tidigare känd som Snecma ), en division av Safran of France .

Motor LEAP-1B
Det är helt korrekt.
De ansågs vara mer bränsleeffektiva.
MAX modellen är den första serien från Boeing som använder dessa. I övrigt baserar sig MAX modellen på de tidigare modellerna.
 

PeterSfa

Aktiv medlem
#20
Flygbolagen som kör Boeing 737 MAX, och nu väntar vi på en lista med namn på vilka/alla flygbolag som inte kör Boeing 737 MAX...;)
737 MAX är ett kort och medeldistansplan. D.v.s. inte så stor chans den står för Thairesan från Sverige iaf. Den tar inte bränsle nog för den resan.
Köper man billigare biljett som innebär byta flyg någonstans, är risken något större.
 
 
Topp