Ansöka om arbetstillstånd via Migrationsverkets e-tjänst.

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

thaikonsult

Medlem
Ansöka om arbetstillstånd via Migrationsverkets e-tjänst.
Du börjar med att annonsera ut den lediga tjänsten på Arbetsförmedlingens platsbank. Annonsen ska ligga ute under minst 10 dagar. Du erhåller ett kvitto från Arbetsförmedlingen på annonseringen.

Efter annonseringen är det dags att skapa ett anställningserbjudande på Migrationsverkets e-tjänst. Du kan göra detta som arbetsgivare eller som ombud. Du loggar in med din e-legiti-mation. I anställningserbjudandet fyller du i uppgifter om företaget, anställningen och om den person du ska anställa.

När du är klar med anställningserbjudandet ska du spara det i din dator. Därefter ska du skicka anställningserbjudandet jämte blanketten "Fackligt yttrande" som du hittar på Migrationsverkets hemsida till den fackliga organisation som ditt företag tillhör. Din fackliga organisation ska yttra sig över anställningsvillkoren i anställningserbjudandet. De ska sedan skicka tillbaks yttrandet till dig.

När du fått tillbaks yttrandet från din fackliga organisation scannar du yttrandet och loggar därefter in igen i anställningserbjudandet och bifogar yttrandet.

Tillhör du branscher med speciella krav måste du även bifoga dokument som styrker att du kan betala ut lön under minst tre månader till de personer du ska anställa. Detta kan du styrka med dokument som visar bankmedel, checkkrediter, balans- eller resultaträkning.

När du som arbetsgivare bifogat alla nödvändiga dokument till anställningserbjudandet, slutför du erbjudandet. Personen som ska arbeta hos dig får sedan ett mejl från Migrationsverket med instruktioner om att fylla i sin del av ansökan.

När ansökan kommit in till Migrationsverket får arbetsgivaren och personen som söker arbetet ett mejl från Migrationsverket att ansökan kommit in och Migrationsverket påbörjar handläggningen.

Arbetsgivaren får ett meddelande med posten att ett beslut är fattat i ärendet. Arbetstagaren får ett mejl från Migrationsverket att ett beslut är fattat. Själva beslutet får arbetstagaren via Svenska Ambassaden eller Svenska Konsulatet i det land han eller hon bor.

Glöm inte att fylla i en blankett hos Skatteverket om du anställer personer utanför EU. Skatteverket vill ha namn, adress och anställningstid för den person som är anställd.

Med vänlig hälsning Thaikonsult
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

L
Svar
0
Visningar
1 K
lingling
L
R
Svar
27
Visningar
9 K
Anonym
A
A
Svar
10
Visningar
4 K
Pennee Petersson
P
 
Tillbaka
Topp