Ansöka om Turist visa till Sverige

Jag som inte är någon raketforskare men ändå inte helt korkad blir trött i huvudet när jag försöker begripa hur det går till att söka visum till Sverige/Schengen.
Önskar att det fanns en punktlista att följa eller en tjänsteman som guide:unsure:
En avgift på 80 Euro och max 90 dagar tror jag mig förstått.
Söker man (hon) på ett konsulat i Thailand eller måste hon besöka ambassaden i Bangkok? För det verkar ju inte gå att göra online...
Försäkring? Sjuk och olycksfall tänker jag? Var tecknar jag en sådan? Vad kan det tänkas kosta?
Jag ser ingenstans att vi ska beskriva vår relation eller hur väl vi känner varandra? Är det för att jag är helt inkompetent?

Och sen då? När hon har åkt hem igen. Om hon vill komma tillbaka för en längre tid, måste vi då gifta oss? Eller räcker ett samboförhållande? Räcker inte för hennes mamma, det vet jag redan... Upphållstillstånd, Arbetstillstånd. Hur krångligt är det?

Jo, jag googlar för fullt men ibland känns det bättre att fråga...

Turistvisum bedöms utifrån sökandes ekonomi. Ska bl.a ha minst 450 sek per dag.

För Besöksvisum så måste man ha en relation som ska styrkas med foton, mejl m.m.

På ansökningsblanketten för turistvisa (Schengenvisa) kan man välja att antingen själv ha ekonomiska medel för sin resa eller ha en sponsor som står för pengar under vistelsen.

1704707374117.png
Är bara intresserad av att veta
Om hon söker turist visa
Vad gäller för henne då
Hon har ingen fastanställdning
Måste hon bevisa sin inkomst ändå
Om man själv då ska stå som sponsor ?
Hon kan bevisa att hon har fastigheter
Undvik komma mitt i påsken i april för då är det kaotiskt för att kunna resa i landet.

Praktiskt sett är det en registrering online 72 timmar före avresa.
Heter eTravel och är gratis.
Ska du stanna över en månad behövs en utresebiljett inom en månad eller visum.
Växla i Sverige 500kr till peso så du har lite pengar då du landar till taxi mm.
Sen tar du ut pengar i ATM.
BDO och BPI är pålitliga banker.
Ta inte med svenska sedlar för dom är nästan omöjliga att växla.

Ska du resa vidare inrikes från Manila eller Cebu?

Bara i dom största städerna finns vanliga taxi, övriga har tricycle och jeepny som är primitiva transporter.
Reser från manila till General Santos City och sen till kiamba

Om hon söker turist visa
Vad gäller för henne då

Om hon söker turist visa
Vad gäller för henne då

Det finns checklistor att ladda ner på vad som krävs för visum. Finns där man ska ansöka om visa ambassad eller vfs global.

Intyg och kontoutdrag från bank som visar att man har ekonomi på 450 kr/dag brukar vara ok.

Här finns korrekt information.

Om hon söker turist visa
Vad gäller för henne då

Du måste nog stå som inbjudare och bevisa att du har tillräcklig inkomst och bostad enligt kraven om hon inte har fast jobb med beviljad ledighet.
Då är det att bevisa er relation är riktig och seriös.

Om hon söker helt på egen hand ska hon kunna bevisa att hon har råd, bokat boende , resplan och stark anknytning till att återvända inom visumets giltighetstid.
Annars avslag.

Kolla med ditt försäkringsbolag att din reseförsäkring gäller i General Santos som ligger i ett område som UD har avrådan för resor till.
Muslimska områden med väpnade konflikter.

Vilka flygbolag har du bokat med.

Flygplatsen i Manila med sina 4 terminaler kan vara svårt för ovana.
Dom ligger inte på gångavstånd utan det är buss eller taxi som gäller om man måste byta om det tar i snitt en timme bara för transport.
Finns gratis bussar som går en till två gånger per timme.
Inte helt lätt att hitta dessa bussar men det är bara att fråga för alla är hjälpsamma

Ja

Har samma bekymmer med att reda ut allt om besöks visa. Finns det nån som kan rekomendera en seriös visa agent i BKK som man kan köpa hjälp av? Vore tacksam om man fick en rekomendation av nån på seriös visa agent i BKK
Leta upp Tobbe på Visa4Sweden på Facebook.

Hur är det att köra in till VFSglobal? Någon som har erfarenhet, funderar på om skall köra in själv.

Hur är det att köra in till VFSglobal? Någon som har erfarenhet, funderar på om skall köra in själv.

Ligger det fortfarande bakom Central Rama 9? Isf går det ju alltid parkera där om du inte hittar bättre p-plats.
Frugan körde dit sist, var inga problem, kan bli trögt i trafiken där på eftermiddagen.
Jag har dock inte själv varit på VFS.

/ SatanG

Ligger det fortfarande bakom Central Rama 9? Isf går det ju alltid parkera där om du inte hittar bättre p-plats.
Frugan körde dit sist, var inga problem, kan bli trögt i trafiken där på eftermiddagen.
Jag har dock inte själv varit på VFS.

/ SatanG
Ok, funderar på om skall ta taxi in på morgonen istället så slipper man bröta runt där själv i morgontrafiken, har tid 9 på morgonen.
3500 baht för taxi t&r också väntar dom på oss.
Alternativt köra in dagen innan och bo på hotell men inget större sug att sova borta.

Ok, funderar på om skall ta taxi in på morgonen istället så slipper man bröta runt där själv i morgontrafiken, har tid 9 på morgonen.
3500 baht för taxi t&r också väntar dom på oss.
Alternativt köra in dagen innan och bo på hotell men inget större sug att sova borta.
Hotell natten innan alla gånger, dumt att chansa att trafiken flyter på morgonen

Liknande trådar

Tillbaka
Topp