Antal döda Covid relaterade dödsfall och Kinas nuvarande befolkning vs Kinas officiella uppgifter

Gårilla

Forumräv
Jag bodde 2015 - 2020 i Sverige från ca april -oktober och i Thailand under vinterhalvåret med mig som sjöman pendlande till och från mitt arbete i offshore branchen till sjöss från antingen Sverige eller Thailand. Då jag i slutet av december 2019 började höra vad som kom från Kina så blev jag orolig vilket förstärktes allt mera under att jag var ute och jobbade i januari 2020. Jag har så att säga sedan sedan länge ingen tilltro till i princip något som kommer från Kina officiellt och jag kan inte förstå att vår press och nyhetsprogram faktiskt verkar att tro på uppgifter och rapporterar detta vidare som närmast fakta till allmänheten. När jag mönstrade av i början i februari 2020 så gick resan till Thailand och var bara och plockade upp min sambo och reste vidare samma dag från Thailand till Sverige. Jag förstod att det skulle bli omöjligt för mig att pendla till och från Thailand som bas med spridningen av Covid som var i full gång. Jag valde även att placera om allt med högre risk som aktier mm till korta räntefonder där det gick och det kändes bra när kraschen kom lite senare i mars 2020.

Nåja det var lite historia men jag tycker det skulle vara intressant att få lite inputs från er på forumet vad ni tror efter att tittat på länken som följer?
Jag har i övrigt några andra som jag följer på Youtube som jag upplever som seriösa och inte har som sin primära agenda att försöka sälja mig något som jag gärna delar med mig. Det kommer dock ofta in på ekonomi och därav politik men det jag kan tänka mig att dela mig som förslag för den som är intresserad är inga som jag upplever som extrema utan som förmedlar info baserat på mestadels fakta eller från trovärdiga källor. Det kan dock aldrig undvikas att någon som rapporterar lägger med sin personliga syn men så är det ju för oss alla eller hur?

Jag bodde 2015 - 2020 i Sverige från ca april -oktober och i Thailand under vinterhalvåret med mig som sjöman pendlande till och från mitt arbete i offshore branchen till sjöss från antingen Sverige eller Thailand. Då jag i slutet av december 2019 började höra vad som kom från Kina så blev jag orolig vilket förstärktes allt mera under att jag var ute och jobbade i januari 2020. Jag har så att säga sedan sedan länge ingen tilltro till i princip något som kommer från Kina officiellt och jag kan inte förstå att vår press och nyhetsprogram faktiskt verkar att tro på uppgifter och rapporterar detta vidare som närmast fakta till allmänheten. När jag mönstrade av i början i februari 2020 så gick resan till Thailand och var bara och plockade upp min sambo och reste vidare samma dag från Thailand till Sverige. Jag förstod att det skulle bli omöjligt för mig att pendla till och från Thailand som bas med spridningen av Covid som var i full gång. Jag valde även att placera om allt med högre risk som aktier mm till korta räntefonder där det gick och det kändes bra när kraschen kom lite senare i mars 2020.

Nåja det var lite historia men jag tycker det skulle vara intressant att få lite inputs från er på forumet vad ni tror efter att tittat på länken som följer?
Jag har i övrigt några andra som jag följer på Youtube som jag upplever som seriösa och inte har som sin primära agenda att försöka sälja mig något som jag gärna delar med mig. Det kommer dock ofta in på ekonomi och därav politik men det jag kan tänka mig att dela mig som förslag för den som är intresserad är inga som jag upplever som extrema utan som förmedlar info baserat på mestadels fakta eller från trovärdiga källor. Det kan dock aldrig undvikas att någon som rapporterar lägger med sin personliga syn men så är det ju för oss alla eller hur?

Jag orkar inte titta på länken eftersom:
1. Kina friserar siffrorna
2. Resten av världen försöker att estimera siffror som är gissade utifrån känslor.
3. Det är ingen mening att försöka förstå sig på någonting som är politiskt från kina och har gått igenom 1000-tals propaganda förstärkningar, men tolkas av någon utestående som inte har någon egentligt inblick om vad som föregår bakom kulisserna.

Det jag kan lägga till är att du gjorde ett smart drag med att dra till Sverige.

Jag orkar inte titta på länken eftersom:
1. Kina friserar siffrorna
2. Resten av världen försöker att estimera siffror som är gissade utifrån känslor.
3. Det är ingen mening att försöka förstå sig på någonting som är politiskt från kina och har gått igenom 1000-tals propaganda förstärkningar, men tolkas av någon utestående som inte har någon egentligt inblick om vad som föregår bakom kulisserna.

Det jag kan lägga till är att du gjorde ett smart drag med att dra till Sverige.
Lite synd men naturligtvis ok och jag liksom du sållar ju vilka länkar jag finner intressanta att titta på om jag känner subjektet är av intresse för mig. Ofta börjar ju en tråd konkret kopplat till ämnet rubriken för att sedan flippa ut till ett konversation om allt mellan himmel och jord undantaget ämnet i rubriken och då tappar jag lätt intresset personlige…Personen som gör inspelet i videon är kinesiska och har kinesiska som sitt modersmål med mycket kontakter i Kina och har följt henne länge. Men som du säger så är det ytterst svårt att få fram fakta. Kina fick nyligen påtryckningar från WHO (som i princip är kontrollerat av Kina självt och genom de många länder inte minst i Asien och Afrika de kontrollerar) att de siffror de gått ut som dödsfall i Covid är så låga att omvärlden reagerar och de bör justera siffrorna…Ok då höjde Kina dvs CCP för någon vecka officiella siffran till 60000 döda som nu närmast går ut som fakta i svensk press och nyhetsprogram. Det som händer i Kina påverkar i hög grad Thailand på olika vis och t.ex. en större ekonomisk kris i Kina drar nog tyvärr lätt ner Thailand också. Ett mindre antal kineser i Thailand upplever jag dock på ett rent personligt plan som önskvärt och jag och min sambo undviker t.ex. hotell och restauranger fulla med kineser.

Ja jag gjorde rätt med facit på hand att lämna Thailand i början av februari 2020 och det visade sig sedan att det hade varit omöjligt för mig att kunna till resa till den flytande/mobila plattformen (som i ordningsföljd varit i Malaysia, Singapore, tillbaks till Malaysia, Philippinerna, Taiwan, tillbaks till Malaysia, Australien, tillbaks till Malaysia och nästa Australien) med bas från något annat land än Sverige. Jag har fått åka till Göteborg, Malmö och Karlskrona, för att ta PCR tester mm och till Stockholm flera gånger med mitt Pass med anledning av specialvisum för inresa och ytterligare läkarintyg mm som begärts för att få resa till länder som egentligen varit stängda för annat än medborgare i landet i fråga. Otroliga mängder med papper och ansökningar som har behövts fyllas i på nätet mellan HR som finns i Sverige och Agenterna och myndigheterna i de berörda länderna. När man till slut har allt på plats och hamnat på incheckningarna på flygplatserna så har det många gånger ändå tagit timmars med förklaringar och vänta på ett ok från den destination man skall till eller bara mellanlanda på. Vid varje inresa så har det varit en lång process att bli insläppt i landet man kommer till och det har alltid burit väg direkt till ett karantänshotell där man blivit inlåst i ett rum som man inte får lämna på minst 14 dagar med 3 mål mat serverat till dörren dagligen. Det blev under Covidepedemin sammanlagt ca 3 månader inlåsning för mig trots att jag tidigt hade fått två doser med Moderna spikevax covid vaccin. I Philippinerna åkte jag på att göra hela 5 PCR Test inte PCR snabb testet jag gjorde i Sverige på Arlanda inräknat. Först PCR på flygplaten i Manila, sedan hade hotellet sitt PCR test, Lokala hälsomyndigheternas PCR test, Klientens (den som kontrakterat oss) PCR test och slutligen ett PCR test dagen innan vi skulle lämna karantänshotellet vilket blev efter 16 dagars inlåsning för att få resa vidare till att mönstra på.

Jag hoppas att från hösten att jag skall kunna börja resa och till Thailand igen då vi har men vet inte nuläget om jag alls kan komma tillbaks och jobba igen då jag har fått en sjukdom som bla. påverkar mitt balanssinne negativt. Provat olika slag droppbehandlingar på sjukhuset och har precis börjat få droppbehandlingar med kortison under 3 dagar och som skall upprepas en gång i månaden. Om detta förhoppningsvis ger bra resultat så skall jag undersöka lite längre framåt om jag kan hitta en möjligt att få samma behandling i Thailand så att kan stanna längre perioder än ca 3 veckor åt gången. Min sambo har under de sista åren varit väldigt mycket i Thailand och jag har ibland bara varit hemma under en kort tid i Sverige då det blivit långa arbetspass ombord plus all tid i karantän. Eftersom skattemyndigheterna i Sverige räknar allt tid i resor, kurser samt tid karantän som ej berättigad och som om att jag varit på ledighet i Sverige vs IT-avtalet så har det varit svårt att få ihop minst 183 dagar ombord dagar vid varje avmönstringstillfälle för många. Men jag har persoligen lyckats med detta och allra viktigast var att jag hade detta med i bagaget vid sista avmönstringen för jag har ny varit sjukskriven i hela 6 månader och är nu fortsatt sjukskriven till slutet av mars för tiden.
Börjat att fundera på vilken Visumlösning som kan bli aktuell i framtiden också. Jag körde sist med O-A ettårs visum och det var bra på så sätt att jag kunde resa fritt ut och in nästan som jag ville i Thailand och flygbolagen inte krävde att se en flygretur biljett ut från Thailand då jag hade O-A visum. Men Retirement ”O-A” Visa tror jag inte blir aktuellt längre alls som något alternativ för min del om jag kommer att kunna satsa på långa vistelser i Thailand med eller utan pendlingar för att jobba. Det kan istället bli att åka in med Tourist Visa och på plats i Thailand sedan söka ”O” Retirement Visa eller kanske t.o.m. ”Elite Visa”. Jag och min sambo har som mål att bo idealiskt ca 50-50 i Thailand och Sverige och vara fortsatt mantalsskrivna/bokförda att bo huvudsakligen Sverige juridiskt. Vi trivs både väldigt bra i Thailand och i Sverige så kan vi få till derta igen så är det toppen:)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp