Antal personer som dör i den thailändska trafiken årligen

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Det är ett hemskt och ett allvarligt ämne. Men det kan ändå vara bra att känna till hur illa det är ställt med den thailändska trafiksäkerheten. Med det vill jag säga, var rädd om dig och se till att dina nära och kära använder hjälm när de kör/åker motorcykel. (Inte viktigt enbart för föraren) Hakbandet är också viktigt att använda.

Klicka på spoilerknappen för att visa antalet. Tänk efter och försök gärna gissa innan du tittar...

285 personer

26312 personer

36166 personer

På denna bilden är trafikanterna föredömliga. Jag tog den i Chaing Mai tror jag.
använd-hjälm.jpg


Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate
 
Det jag tycker är värst är när en pickis kommer som sköten ur ett rövhål och kör om en i 120-130kmh och har flaket fullt med folk. Om de kör av vägen får ibland upp till 10 personer knacka på sankte Pers dörr. Sen att många har så satans svårt för att tända ljusen innan det blir för mörkt är även det irriterande. Dricka och köra är även det för vanligt. Thailändare/Thailändskor är härliga men i trafiken har de en del kvar att lära.
 
Hur många människor bor det i Sverige ca 10 milj. Hur många människor bor det i Thailand ca 65 milj
Hur många motorcyklister finns det i Sverige i förhållande till befolkningsmängden ..

I Thailand är det enligt lag påtvingande att ha lyse på motorcykel dygnet om , på bil är det förbjudet under dygnets ljusa timmar,, vilket iofs är vansinnigt ...............................................Hur många minderåriga utan rätt att köra tror ni kör , hur många av de som dör i trafiken är drogpåverkade ....
Kan nog inte hålla med om att Thai kör som idioter , däremot de faranger som gästar landet samt är berusade dygnet runt samtidigt som de tror att alla lagar bara gäller i Sverige , DE är idioter !!!!
Thailändare generellt är mycket duktiga motorcyklister .
Vad gäller folk på flaket så finns hårda restriktioner i lagen om detta .........
Jag kör mycket hoj här ,precis som Långeman , jag ser inte alls speciellt många MC olyckor eller olyckor överhuvudtaget om man ser till befolkningsmängd och antal fordon .. Ja de kör fort ,men är oftast skickliga ...
Enligt Pattaya News så sker de flesta olyckor under mörkrets timmar ,orsak , fylla samt droger ....Det är den största anledningen till olyckor i detta land .......

Kanske vore bra att rannsaka sig själv , var går Er gräns gällande alkohol och droger vid framförande av fordon i Thailand ???
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag kör inte efter att druckit någon alkohol.

Jag tycker trafiken blivit bättre i år, men finns ju många som bara svänger ut utan att titta när man kör i drygt 100, då vill det till att vara kvicktänkt.

Sen har vi bussarna som kör om även med mötande trafik, ligger man bakom ett annat fordon och inte uppmärksammat detta hinner man nog inte parera.

Har sett några olyckor denna gång, främst lastbilar med sockerrör som vält, men i söndags precis när vi skulle svänga ut på 210 mellan Loei och Nong Bua Lamphu hade en motorcykel fått sladd och kört in i ett träd, troligen med hjälp av en bil.

Polis och ambulans kom samtigt som oss. En privatperson gjorde hjärt och lungräddning på personen medan ambulanskillarna plockade fram båren men kunde inte hjälpa till. Polisen började med att foto och intervjua vittnen och dirrigerade trafiken. Tyvärr så överlevde nog inte den föraren.

Man blir lite matt av att se detta, men inte överaskad tyvärr. Svänga utan att titta är lite rysk roulette.
 
Jag kör inte efter att druckit någon alkohol.:thumbsup::thumbsup::)
Sen kan man nog aldrig jämföra med Sverige , dels med tanke på antal MC samt framförallt med tanke MC säsongen i Norra Europa ,, max 5 mån ....

Gäller liksom att jämföra äpplen med äpplen ........................Sa frukthandlaren
 
Håller med Ponta. Tycker Thailändarna generellt för lugnt och artigt. Jag känner mig ganska bekväm med den Thailändska trafiken. Det tog 8 år innan jag tog körkortet (ifjol). Men jag tordes inte köra bil. Jag har kört min Honda 150 cc. En snabb o god hoj. Men nu mitt andra år som långstayare så köpte jag en Toyota. och nu kör jag bil varje dag.

Trafiken skiljer sig från Sverige. Den är intensiv men lugn tycker jag. Ingen blir arg. Däremot får man inte lita på varann som man gör i Sverige. Där gäller trafikskolans regler. Här får man liksom räkna med att någon kör lite konstigt. Idiotregeln som man införde i Sverige att gångtrafikander har företräde har skapat mer olyckor. Bättre att vara på sin vakt i trafiken än att invagga i trygghet.

Jag kör aldrig onykter...tja kanske någon öl, på närmaste bar, med moppen...inte med bilen då kör min fru som är nykterist. Sedan försöker vi vara extra försiktiga lördagskvällar då minst 90 % kör i fyllan....hm...tror jag...
 
Jo nog gäller det att vara försiktig men ibland räcker det inte. Jag hann tyvärr aldrig lära känna min svåger ordentligt, han finns med i statistiken över omkomna 2010. Trots hjälm och nykterhet blev han mosad av en lastbil på sin motorcykel strax söder om Nong Bua Lamphu. :(

MC vågar jag inte köra men däremot bil om jag måste.
 
Hur många människor bor det i Sverige ca 10 milj. Hur många människor bor det i Thailand ca 65 milj

Thailand har en bofolkning som är 6,5 gånger större än exempelvis Sverige. Antalet döda i trafiken är inte 6,5 gånger fler än i Sverige utan hela 92 gånger fler. Med hänsyn tagen till befolkningsmängden är det alltså 14 gånger större risk att dö i den thailändska trafiken än i den svenska.

Håller med Ponta. Tycker Thailändarna generellt för lugnt och artigt.
Det kan hända men varför är det i så fall 14 gånger större risk att dö i den thailändska trafiken än i den svenska?

Hur många motorcyklister finns det i Sverige i förhållande till befolkningsmängden ..

Ja det stämmer att det är en stor andel motorcyklar i Thailand. Motorcykel och moped är cirka 30 gånger farligare än åka bil, allt räknat per personkilometer (I sverige) enligt statistiska centralbyrån.
 
"Grannen Olsson skrev " Thailand har en bofolkning som är 6,5 gånger större än exempelvis Sverige. Antalet döda i trafiken är inte 6,5 gånger fler än i Sverige utan hela 92 gånger fler. Med hänsyn tagen till befolkningsmängden är det alltså 14 gånger större risk att dö i den thailändska trafiken än i den svenska.
Du väljer att bara ta med de påstående som passar Dig grannen Olsson:) vad säger du om att tredubbla tiden på året då folk använder motorcykeln... du vet att statistik kan man vrida som man vill ;)
 
Du väljer att bara ta med de påstående som passar Dig grannen Olsson:) vad säger du om att tredubbla tiden på året då folk använder motorcykeln... du vet att statistik kan man vrida som man vill

Jag har ju ännu inte framfört några särskilda åsikter i ämnet men vad du menar är att du vill marginalisera det faktum att det är 14 gånger högre risk att dö i thailändskt trafik än i svensk? Själv är det förhållandet inget jag rycker på axlarna åt oavsett hur stor del av året man använder sin motorcykel.

8500 människor dog enbart i Thailand när tsunamivågorna översvämmade den thailändska kusten 2004. Trafiken i Thailand skördar årligen 3 gånger så många dödsfall. Det är väldigt många människor som dör @Phonta och vi har nu inte berört hur många som skadas vilket är mångdubbelt fler.

Min åsikt? Jag tycker att Thailand har en del arbete framför sig när det gäller att förbättra trafiksäkerheten. Oavsett hur stor andel som kör motorcykel. ;)
 
Jag kan inte slå mig på bröstet o säga att jag inte dricker när jag kör vad gäller moppen iaf. Bilen är en annan femma, där är det nyktert som gäller.

Som nämnts tidigare så med statistik kan man bevisa allt. Min syn på det hela är att allt som nämnts tidigare med högre befolkning, säsong året runt här i Thailand så måste man lägga in fler parametrar. Trafikintensitet, skydd (bälte, hjälm, ryggskena och puckelryggen).

Bkk har fler invånare än hela Sverige, snacka om trafikintensitet.
I Sverige har vi milvis med vägar där man inte får ngt möte på evigheter. Finns ngn sådan sträcka i Thailand?
I Sverige hinner du svälta ihjäl (lite överdrivet) innan du hittar ngn som säljer mat på vägrenen. Hur många minuter i Thailand?
Systemet med U-turns. Listan kan göras oändlig med saker som avviker vårt vägnät.

Nä, det går inte att jämföra äpplen med persilja.
Jag gillar trafiken här på sitt speciella sätt.

Besiktigade bilen för ett par månader sedan. Bromsarna kontrollerades (bra), blinkersen (ok) samt tutan (hehe, jaha), sen en kort sväng runt byggnaden och godkänd.
I Sverige vet bilisterna fan inte en vad en blinker är (verkar även som att det är extrautrustning på somliga bilar). Här är dom duktiga med det. Bromsa ska man kunna samt att tuta för att höra av dig att du kommer;)
Behövs mer?
 
Min syn på det hela är att allt som nämnts tidigare med högre befolkning, säsong året runt här i Thailand så måste man lägga in fler parametrar. Trafikintensitet, skydd (bälte, hjälm, ryggskena och puckelryggen).

Hej @Pjodd. Fler parametrar för att påvisa vad?

Jag gillar trafiken här på sitt speciella sätt.

Det gör inte jag av den enkla anledningen att enligt min uppfattning får allt för många sätta livet till, helt i onödan.

Besiktigade bilen för ett par månader sedan. Bromsarna kontrollerades (bra), blinkersen (ok) samt tutan (hehe, jaha), sen en kort sväng runt byggnaden och godkänd.
I Sverige vet bilisterna fan inte en vad en blinker är (verkar även som att det är extrautrustning på somliga bilar). Här är dom duktiga med det. Bromsa ska man kunna samt att tuta för att höra av dig att du kommer;)
Behövs mer?

Ja, jag menar att mer behöver göras.

Det verkar som om konsensus på detta forum verkar vara att det är trots allt känns rimligt att det omkommer 26,000 personer per år i den thailändska trafiken. Det har lagts fram argument för att rättfärdiga den höga siffran men hittills har det enligt mig inte rört sig om några väl underbyggda resonemang för att detta skulle vara en acceptabel nivå. De svar som framkommer verkar utgå ifrån personliga tyckanden utan närmare förankring i verkligheten. Ta inte illa upp, jag angriper ingen person men köper inte den argumentation som framlagts. ;)
 
  • Like
Reactions: jp
Hej @Pjodd. Fler parametrar för att påvisa vad?



Det gör inte jag av den enkla anledningen att enligt min uppfattning får allt för många sätta livet till, helt i onödan.



Ja, jag menar att mer behöver göras.

Det verkar som om konsensus på detta forum verkar vara att det är trots allt känns rimligt att det omkommer 26,000 personer per år i den thailändska trafiken. Det har lagts fram argument för att rättfärdiga den höga siffran men hittills har det enligt mig inte rört sig om några väl underbyggda resonemang för att detta skulle vara en acceptabel nivå. De svar som framkommer verkar utgå ifrån personliga tyckanden utan närmare förankring i verkligheten. Ta inte illa upp, jag angriper ingen person men köper inte den argumentation som framlagts. ;)

För att påvisa att trafikflödet inte är som i Sverige.
Jag tänker lite fritt nu på en formel som skulle kunna användas...
Antal timmar på en moppe/mc per dag gånger antal dagar man använder sig av det på ett år, gånger antal invånare som använder sig av detta fortskaffningsmedel. Det får bli X.
X delat med landets alla invånare blir Y.
Y borde då ge då moppetimmar per capita. Intressant bara det;)

Nästa steg blir mera intressant.
Hur många fordon passerar våra vägar? I Sverige har vi 216.400km vägar och gator, låt det bli Z http://www.trafikverket.se/Privat/Vagar-och-jarnvagar/Sveriges-vagnat/

"98 500 km statliga vägar och 41 600 km kommunala gator och vägar
76 300 km enskilda vägar med statsbidrag"

Y delat med Z med respektive parametrar från varje land skulle vara väldigt intressant att se.
Sedan en annan formel.
Y-fylletrattarna/Z i respektive länder.
Tror faktist att Sverige loosar där;)

Jag förstår dig till 100% @Grannen Olsson med ditt budskap.
Men vi kan inte vara genusforskare och berätta för bla Saudi (Margot Wallstöm) hur det funkar mellan könen (som tydligen inte finns...) och inte heller berätta för trafikanter i Asien hur dom ska bete sig.
NOT OUR BUSINESS:laugh:
 
  • Like
Reactions: jp
Jag kan inte följa dig i XYZ-resonemanget ovan om jag ska vara ärlig och jag ser inte var det hela ska landa i.

och inte heller berätta för trafikanter i Asien hur dom ska bete sig.
NOT OUR BUSINESS

Jo det tycker jag allt att det är. När vi är i Thailand så blir vi ju en del av den Thailändska trafiken vare sig vi vill eller inte. På så sätt så blir vi ju direkt berörda av den. Vi har också en möjlighet att påverka dels genom på vilket sätt och i vilken omfattning vi reser samt vi kan försöka skydda oss själva samt våra närstående så gott det går.

Det går att göra överväganden om ifall man vill ta familjen på en thailändsk busstur 100 mil eller om man lägger en extra slant på att ta flyget som är betydligt säkrare. (trots gårdagens tragiska flygolycka). Det går också att informera på ett forum som detta hur farligt det egentligen är att vistas i den thailändska trafiken. :D
 
Hej @Pjodd. Fler parametrar för att påvisa vad?



Det gör inte jag av den enkla anledningen att enligt min uppfattning får allt för många sätta livet till, helt i onödan.



Ja, jag menar att mer behöver göras.

Det verkar som om konsensus på detta forum verkar vara att det är trots allt känns rimligt att det omkommer 26,000 personer per år i den thailändska trafiken. Det har lagts fram argument för att rättfärdiga den höga siffran men hittills har det enligt mig inte rört sig om några väl underbyggda resonemang för att detta skulle vara en acceptabel nivå. De svar som framkommer verkar utgå ifrån personliga tyckanden utan närmare förankring i verkligheten. Ta inte illa upp, jag angriper ingen person men köper inte den argumentation som framlagts. ;)
Thailands vägnät är säkert 3 ggr så många mil som det Swe.
Jag kan inte följa dig i XYZ-resonemanget ovan om jag ska vara ärlig och jag ser inte var det hela ska landa i.



Jo det tycker jag allt att det är. När vi är i Thailand så blir vi ju en del av den Thailändska trafiken vare sig vi vill eller inte. På så sätt så blir vi ju direkt berörda av den. Vi har också en möjlighet att påverka dels genom på vilket sätt och i vilken omfattning vi reser samt vi kan försöka skydda oss själva samt våra närstående så gott det går.

Det går att göra överväganden om ifall man vill ta familjen på en thailändsk busstur 100 mil eller om man lägger en extra slant på att ta flyget som är betydligt säkrare. (trots gårdagens tragiska flygolycka). Det går också att informera på ett forum som detta hur farligt det egentligen är att vistas i den thailändska trafiken. :D


Är övertygad om att dom som bott länge i T har en helt annan uppfattning om trafiken än dom som varit enbart turister eller 3 mån. besökare, i landet.
Själv var jag livrädd dom första åren här, sedan jag bosatt mig så tycker jag, med hänsyn till alla dom som vistas i trafiken sköter sig bra.
Naturligtvis finns det avvikande, men dom är fler i Swe än i Thailand, har dock mer än 70.000 km på Big Bike som referens.
 
Grannen Olsson , en stilla undran jag gärna vill ha konkreta svar på .

! Innehar du Thailändskt körkort
2 Kör du MC i Thailand , om så är hur mycket per år i km ca.
3 Kör du bil i Thailand ,om så är hur många km per år i km ca.
4 Hur länge har du sammanlagt vistats i Thailand och i vilka regioner

Dessa svar bör ge ett ganska uttömmande svar på din trovärdighet vad gäller bedömning av Thaitrafiken ...

Emotser svar utan omskrivningar dvs. Raka svar på raka frågor

Phonta :)
 
Pjodd skrev : Jag kan inte slå mig på bröstet o säga att jag inte dricker när jag kör vad gäller moppen iaf. Bilen är en annan femma, där är det nyktert som gäller.

Och var är skillnaden mellan att köra MC kontra bil onykter. Du bör ju ha ett konstruktivt tänkande ,i detta land är det ju helt vansinnigt att tänka som du gör ... Kan du inte tala om för mig hur du tänker , jag vill också jag kunna gå på fest och utan fara för mig själv eller nån annan köra hem på fyllan .. Snälla hjälp mig med den hemligheten .............;)
 
Grannen Olsson , en stilla undran jag gärna vill ha konkreta svar på .

! Innehar du Thailändskt körkort
2 Kör du MC i Thailand , om så är hur mycket per år i km ca.
3 Kör du bil i Thailand ,om så är hur många km per år i km ca.
4 Hur länge har du sammanlagt vistats i Thailand och i vilka regioner

Dessa svar bör ge ett ganska uttömmande svar på din trovärdighet vad gäller bedömning av Thaitrafiken ...

Emotser svar utan omskrivningar dvs. Raka svar på raka frågor

Phonta :)

Kul @Phonta, vad är detta för ett pseudoresonemang du vill föra in tråden på nu. Nu vill du gå in på persondiskussioner. Vi diskuterar "Antal personer som årligen dör i den Thailändska trafiken". För att slippa sandlådenivån så kanske vi ska hålla oss till att diskutera sak. Annars handlar väl tråden snart om min fru.

Ser du något fel i den fakta jag lagt fram och de slutsatser jag dragit så bemöt dom gärna med underbyggda resonemang snälla. Vi går väl inte i förskolan heller?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

S
Svar
3
Visningar
2 K
Shaowpanyaa
S
 
Tillbaka
Topp