Antal personer som dör i den thailändska trafiken årligen

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nja , jag kan tyvärr inte alls hålla med dig , ett misstag av dig på moppe kan döda många människor , det tror jag att du förstår , har du inte den kunskapen så skall du nog inte alls ut på vägen .. Ta detta nu på rätt sätt , det handlar inte om vara taskig utan att få dig att förstå vad som kan hända om du tillex missar att det kommer en annan MC i en korsning , kanske en mamma med sitt lilla barn i knät ..........................................................................................................

Kanske läge att tänka om

Du har fullständigt rätt i vad du skriver, jag vill bara inte hyckla med att jag aldrig kört på fyllan är. Jag är fullständigt medveten om vilka risker det finns och det är naturligtvis ingen ursäkt...
 
Med all respekt Osson

Då blir det inte många svar , en del frågor är ju relevanta i sammanhanget du diskuterar , eller är det
kanske inte en diskussion utan en monolog i stället för en dialog , då kan moderator ta bort allt utom Olssons första påstående :)

@Phonta :D Vi har i regel bra diskussioner här. Vi har olika åsikter om saker. det tycker jag att vi ska ha och visst kan man prata vid sidan om ämnet annars vore det ju inte roligt. Nu har jag varit med ett tag och jag har även varit med på andra forum. Trådar spårar alltid ur när de som diskuterar inte klarar av att hålla sig till att diskutera saken som tråden handlar om utan börjar fokusera på att diskutera en enskild person. Då ligger personangreppen inte många inlägg bort. Ta denna tråd som ett bra exempel där någon begär uppgifter om mig för att bedöma om jag ska anses "trovärdig att skriva" om det som denna tråd handlar om. Allvarligt talat?! Det är ofta så som diskussioner spårar ur.

Vi som hängt på ett och ett annat diskussionsforum genom åren har sett hur det går till. Det är därför som jag hoppas vi ska kunna resa oss lite från "stenbordsnivån" på diskussionerna. Alla ska inte tycka samma som jag. Men när man ifrågasätter det som jag skriver vill jag man ska göra det på ett sakligt sätt. Säg till mig att du inte håller med om det jag sagt, citera mig, bemöt mig med konstruktiv argumentation. Då får vi givande diskussioner.
 
  • Like
Reactions: sss
Ni är otroliga! Vilket tjafsande. Trafiken i Thailand är farligare än Sverige punkt slut. För den sakens skull slutar inte livet med det. Allt är farligt. Bara att lära sig att leva med det eller låsa in sig och hoppas att inte man dör i förtid av något annat.

Eller är det så att ni njuter av gnabbandet? Då ber jag om ursäkt.
 
Senast redigerad av en moderator:
Ni är otroliga! Vilket tjafsande. Trafiken i Thailand är farligare än Sverige punkt slut. För den sakens skull slutar inte livet med det. Allt är farligt. Bara att lära sig att leva med det eller låsa in sig och hoppas att inte man dör i förtid av något annat.

Eller är det så att ni njuter av gnabbandet? Då ber jag om ursäkt.

Ja ibland blir det lite "tjafs i trådarna". Denna tråden var lite konstig för mig för jag upplevde att ingen ville hålla med mig samtidigt som ingen faktiskt kunde säga vad det var jag sagt som de inte höll med mig om.

Det är lugnt, ibland behöver man vända på lite stenar ibland. Det viktiga är att vi inte går till personangrepp tycker jag. :D Ha det fint!

:angel_transparent:
 
September mars 2014-2015 har jag kört 300 mil med min bil. Tidigare varje år 150 MC, cc Hondan. Ca 200 mil årligen.
Jag förnyade mitt Thai-körkort för 14 dagar sedan och fick drygt 5 år.
Jag har taxikort hemma i Luleå. Så nog kan jag köra bil. men tog mig 7 år innan jag började här.
Jag har varit i Wichian Buri och Chiang Mai. Har kört bil endast i Chiang Mai. I Bangkok kör frun då jag inte hittar.

Men jag har ändå en åsikt även om min merit lista är tunn. Det blir spekulationer då det är svårt att jämföra exakt mellan länderna. Det blir svårt att jämföra säkerheten i de två länderna. Men statistiken talar sitt tydliga språk. Det är farligare i Thailand. Däremot känns trafiken lugnare och jag tror att skulle vi ta bort "fyllolyckorna" så skulle nog dödsfallen minska drastiskt.

Sedan förstår jag Pjodd. Nog vet vi att det är farligare att köra moppen i fyllan. men handen på hjärtat Ponta. Har du aldrig kört moppen hem i fyllan? Och millimeterjämförelse går aldrig att göra i detta ämne. Men grannen Ohlsson det hade väl varit enkelt att svara på Pontas fråga.

Ett råd som håller. Kör försiktig!
 
Handen på hjärtat , javisst kan jag tala om vad som hänt .. nämligen att jag aldrig kört varken MC eller bil på fyllan , varken i Thailand eller i Sverige , jag dricker nämligen aldrig mer än en öl MAX . Om du anser att en Leo ihop med en måltid är att köra på fyllan så ja...... I Sverige är det nolltolerans vid bilkörning då det gäller o tolerans i landet . Här är det 0,2 promille och det håller jag mig till ......
 
OBS! Jag svarar inte för Phonta!!! Men gillar diskussionen så jag vill vara med:nod:

Internationellt kk är ett krav, thai kk är en fördel.

Inte under 1000km

Tid i Thailand gör sitt då man kan snabbt avverka 1000km utan att fatta ngt.

1000km i Bkk ger superbonus! hahaha Fan, jag hatar att köra i den byn...

1000 km eller hundra mil, e vad jag körde första veckan på min Phanthom. Du får knappast någon rutin och ryggradsreflex på den tiden.

Jag tycker att vad jag sett på Facebook och TV om hur olyckor går till, så är det när folk tar för givet att trafiken skall uppträda på ett visst sätt. Som någon skrev innan, stanna inte och släpp fram fotgängare för då kommer dom bli påkörda av andra bilar eller MC som inte stannar. Det är upp till fotgängaren att inte ta förgivet att alla stannar bara för att en gör det.
Ett annat exempel, en lastbil står och skall svänga höger och det kommer inget möte, när väl det kommer en bil i motsatt riktning DÅ svänger han ut. I Thailand är jag alltid med på noterna när sådant händer, står det en bil och verkar vara på väg att svänga ut framför mig, så tar jag det som att det kommer han att göra mitt framför mig, så jag låter honom köra först, jag vill inte dö idag... Sådana tankar har jag jämt och det kommer som en ryggradsreflex efter tusentals timmars körning.

/K
 
OK. Bra för dig Phonta. För jag har töjt på det begreppet själv med öl o MC. Men jag är lite slarvig i mitt leverne. Människan lurar sig själv varje dag genom att tro att inget kommer att hända. men så händer det.

Jag måste bara berätta att jag i mitt tidigare arbete fick förmånen att genomgå Eco-driving. En bra utbildning. Jag har nu utbildat min Thailändska familj i konsten att köra bensinsnålt vilket vill jag påstå också förbättrar säkerheten. Nåja något. En viktig detalj, i eco driving, är att så lite som möjligt använda bromsen, gasa försiktigt och försök rulla rulla.

Går det verkligen i Thailand. Det kräver att man håller ett större avstånd till framförvarande. Går lättare med Navarran (bromsa med växel) men med automatToyotan är det svårt. Mycket svårt. Faktiskt det går! Men från början blev jag förbannad på alla som kastade sig ned i min "lucka". Men nu är jag lugn. Syftet var (min fru) att få bort den lite ryckiga, bromsiga Thailändska körsättet. Hon kör betydligt lugnare och mycket bättre nu.

Jag tror jag att bil- och MC körning har med personlighet att göra. Är man "jai jai yen" (lugn) itället för jai rån" (het) så behåller man focus inom sig bättre. MC fanatikerna tror jag av sitt hojintresse också kör bra.
Men man kan ju fråga sig hur min kompis i Lappeländet lyckats krocka 10-15 ggr på 40 år. Men direkt man sätter sig i bilen med honom. Då känner man en oro.

Finns det dåliga Chaufförer? Vad utmärker de? Går det att mäta? Hur?

P1010857 - Kopia.JPG


P1090028.JPG


P1090031.JPG


P1090035.JPG
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

S
Svar
3
Visningar
2 K
Shaowpanyaa
S
 
Tillbaka
Topp