Antalet turister ifrån Laos till Nong Khai har tagit fart sedan gränsen öppnade igen.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Turismen ifrån Laos till Nong Khai har tagit fart efter det att gränsen öppnade igen, flest resenärer kommer ju till Thailand via Suvarnabhumi och Phuket flygplatser, på tredje plats kommer Sadao som gränsar till Malaysia, medans Nong Khais gränsövergång till Laos nu placerar sig på fjärde plats.

Att gränsen nu återigen är öppen och trafikeras livligt är viktigt för hela regionen, besökarna ifrån Laos handlar mycket på den Thailändska sidan av gränsen, bor på hotell och äter ute, man brukar ju se gott om bilar och bussar ifrån Laos i Udon Thani.

Tourists are boarding a Thai-Lao bus in Nakhon Phanom province. (Photo: Pattanaphong Sripiachai)

Mvh isan lover

Hej

Turismen ifrån Laos till Nong Khai har tagit fart efter det att gränsen öppnade igen, flest resenärer kommer ju till Thailand via Suvarnabhumi och Phuket flygplatser, på tredje plats kommer Sadao som gränsar till Malaysia, medans Nong Khais gränsövergång till Laos nu placerar sig på fjärde plats.

Att gränsen nu återigen är öppen och trafikeras livligt är viktigt för hela regionen, besökarna ifrån Laos handlar mycket på den Thailändska sidan av gränsen, bor på hotell och äter ute, man brukar ju se gott om bilar och bussar ifrån Laos i Udon Thani.

Tourists are boarding a Thai-Lao bus in Nakhon Phanom province. (Photo: Pattanaphong Sripiachai)

Mvh isan lover
Bussen på bilden har jag åkt med många gånger då jag gjorde 90 dagars visumresor till Thakhek. På de resorna var det även mycket vietnameser med på bussen som skulle till Thailand, det är bara drygt 15 mil mellan gränserna Vietnam och Thailand.

Bussen på bilden har jag åkt med många gånger då jag gjorde 90 dagars visumresor till Thakhek. På de resorna var det även mycket vietnameser med på bussen som skulle till Thailand, det är bara drygt 15 mil mellan gränserna Vietnam och Thailand.
Hej

Ja det är verkligen en knutpunkt för Indokina området där och med största sannolikhet kommer resandet över gränsen även att öka ännu mer i.o.m att den nya järnvägen ifrån Kina nu går till Vientiane, snart släpper nog Kina på sina coronarestriktioner och låter folk resa fritt igen.

Mvh isan lover

När och varifrån går direkt bussen som du hänvisar till då? Den som tar 40 minuter?
Hej

Det finns bussar som går direkt till Friendship Bridge i Nong Khai, lämpligen köper man biljett och går på bussen på en av stadens två busstationer.

Dom tillhandahåller även turistor.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Det finns bussar som går direkt till Friendship Bridge i Nong Khai, lämpligen köper man biljett och går på bussen på en av stadens två busstationer.

Mvh isan lover
Tar den 40 minuter då? Vilken buss är det som tar 40 minuter? Den som du skriver om?

Hej

Han har nog ingen koll på det här.

För det första skrev jag ca 40 minuter och det är ju en viss skillnad mot exakt 40 minuter.

Sen finns det ju både minibussar, lokalbussar och lite lyxigare lånfärdsbussar, så man kan ju välja.

Med minibuss ifrån busstationen direkt till Nong Khai så tar det drygt 40 minuter, vanliga större bussar så kan det ta alltifrån 1 timma till 3.5 timma beroende på hur många stopp det är på vägen.

Sen finns det ju tåg som tar en dryg halvtimma ifrån Udon till Nong Khai.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover

Det fungerar kanske i Udon som det gör i Nakhon Phanom, det går direktbussar från Udon till tullstationen i Nong Khai med turister och gästarbetare från Laos och Vietnam.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp