Antalet turister till Phuket ned med upptill 30%.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Phuket har haft minskning av antalet turister med ca 30% enligt Hotell organisationen i södra Thailand, juni månad uppges ha varit den sämsta på länge, man hoppas att en ökning Australiensare och Asiater ska kunna förbättra läget under juli och augusti, med betoning på hoppas.

Phuket tourism down up to 30% – Thai Hotels Association

Published July 12, 2019
By The Thaiger & The Nation
Phuket tourism down up to 30% – Thai Hotels Association | The Thaiger

Translated from Manager Online | PHOTO: Surin Beach, Phuket

Quoting a leading hotelier, Manager Online says it was obvious that tourism in Phuket was “going down the pan”.
Manager Online has penned a doomsday article about Phuket’s tourism, saying… “it was obvious to anyone that tourism had been in decline for years with less tourists and less revenue. But why is this?”
Manager Online spoke to Kongsak Phupongsakorn, head of the Thai Hotels Association, Southern Thailand. Kongsak said that June was always the worst month for tourism with it being low season but that “this year was terrible”.

Mvh isan lover

Joker

Forumveteran
Så hur många stackatare som lever på turismen har nu blivit arbetslösa och utan sin "normala" inkomst , vad tänker regeringen i Thai göra åt detta , intet tror jag, looking forward to see if something is going to happens :nerd_transparent:

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Detta är inte konstigt alls, som man bäddar får man ligga. Och som extra negativ inverkan har vi dengueplågan. Visst är det synd om alla näringsidkare som drabbas och förlorar sitt levebröd.

andrejsdenruskige

Forumveteran
Dom har väl levt på ”hypen” och trott att framtiden är säkrad.
Det är många faktorer som spelar in i detta.
Thb är en orsak, men folk har lämnat Phuket tidigare även när Thb var svag.
Nu är det väl så att tidigare så byttes skandinaviska turister ut mot ryssar, ryssar mot kineser och indier.
Varesig indier eller kineser i klungor är något som man står ut med och behandlar dessa därefter, vilket gör att dom inte kommer tillbaka.

Det blir nog en dip på några år och då upptäcker Svensson att det är ”turistvänligt” igen och bollen är i rullning.

Tacka vet jag BKK

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Dom har väl levt på ”hypen” och trott att framtiden är säkrad.
Det är många faktorer som spelar in i detta.
Thb är en orsak, men folk har lämnat Phuket tidigare även när Thb var svag.
Nu är det väl så att tidigare så byttes skandinaviska turister ut mot ryssar, ryssar mot kineser och indier.
Varesig indier eller kineser i klungor är något som man står ut med och behandlar dessa därefter, vilket gör att dom inte kommer tillbaka.

Det blir nog en dip på några år och då upptäcker Svensson att det är ”turistvänligt” igen och bollen är i rullning.

Tacka vet jag BKK
Kan ju vara så. Men jag kan inte hålla med dig om BKK, jag föredrar det relativa lugnet i Isaan. Även om man ibland kan irritera sig på skällande hundar och galande tuppar. BKK är OK några dagar, sen har jag fått nog.

andrejsdenruskige

Forumveteran
Kan ju vara så. Men jag kan inte hålla med dig om BKK, jag föredrar det relativa lugnet i Isaan. Även om man ibland kan irritera sig på skällande hundar och galande tuppar. BKK är OK några dagar, sen har jag fått nog.
Själv trivs jag inte för långa stunder varesig i BKK eller Isaan.
I BKK skulle jag trivas om ekonomin inte hade några gränser.

Khuntan

Forumräv
Jag tror Thailand har gjort sitt. Läser här på forumet att det diskuteras finna stränder. Problemet är bara att det är ett förgiftat vatten. När jag är ute och seglar är det så mycket plast i vattnet att båten stannar upp. Har tidigare seglat mindre båt här men törs inte längre. Har man dragit upp ankaret då är det första man gör tvättar sig man vet aldrig vad man exponeras för. Jag skulle vilja påstå att Thailand är en hälsorisk vad det beträffar allt. Min uppfattning är att Thailand kommer aldrig kunna komma igen vad beträffar européer. Tycker det också vore rimligt om Sverige som har en sjukvård för alla skapar någon form av reglering hur mycket tid en svensk exponeras av dessa gifter och föroreningar. Rimligen borde skatten var högre för dem som reser ditt. Thailand borde få betala svenska staten och dess skattebetalare skadestånd.

andrejsdenruskige

Forumveteran
Jag tror Thailand har gjort sitt. Läser här på forumet att det diskuteras finna stränder. Problemet är bara att det är ett förgiftat vatten. När jag är ute och seglar är det så mycket plast i vattnet att båten stannar upp. Har tidigare seglat mindre båt här men törs inte längre. Har man dragit upp ankaret då är det första man gör tvättar sig man vet aldrig vad man exponeras för. Jag skulle vilja påstå att Thailand är en hälsorisk vad det beträffar allt. Min uppfattning är att Thailand kommer aldrig kunna komma igen vad beträffar européer. Tycker det också vore rimligt om Sverige som har en sjukvård för alla skapar någon form av reglering hur mycket tid en svensk exponeras av dessa gifter och föroreningar. Rimligen borde skatten var högre för dem som reser ditt. Thailand borde få betala svenska staten och dess skattebetalare skadestånd.
Thb kommer att vända neråt.
Turisterna vänder hemåt.

Då är det ”gamla Thailand” återskapat och det blir återigen trevligt att besöka landet.

Kör man på med samma hysteriska massturism i Vietnam så kommer det att gå likadant där efter en tid.

PanPan

Forumveteran
Bara att dra, snart blir det som sydamerika, 8 av 10 världens farliga städer när det gäller brott och mord ligger där, sen en USA stad och 1 sydafrikansk om det inte ändrat sig det sista.
Vet en kadett som blev rånad 2 gånger i colombia innan han kom ut ur hamnområdet.
Annan blev kidnappad direkt vid gaten i onämt sydamerikanskt land.
Så bara att fly hem till den sista trygga utopin.
Eller fan där bränns det ;)

Senast ändrad:

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Mer om det minskade antalet turister till Phuket, man kan nu hyra rum på hotell till 50% rabatt.

Mvh isan lover

A

Anonym

Gäst
Du snackar lika dumt som Donald Trump..

A

Anonym

Gäst
För mycket folk inte bra för lite folk inte bra...

Turismen går i vågor och byter område, helt normalt. Thailand har blivit bortskämda med en stadig ström av turister under många år, speciellt Phuket. Helt naturligt att de lokala då tar turismen för given. Men då kanske det också är på tiden att den minskar, så de kan lära sig att uppskatta turister igen..

Isan Lover

Forumveteran
För mycket folk inte bra för lite folk inte bra...

Turismen går i vågor och byter område, helt normalt. Thailand har blivit bortskämda med en stadig ström av turister under många år, speciellt Phuket. Helt naturligt att de lokala då tar turismen för given. Men då kanske det också är på tiden att den minskar, så de kan lära sig att uppskatta turister igen..
Hej

Lite huvudet på spiken där tror jag.

Det har ju tagits en rad för turister negativa beslut dom senaste 5 åren, tänker då på förbud mot solstolar, parasoller och försäljning av öl, mat och glass på stränderna, 24-timmarsrapportering, krav på att bära passet på sig, visum åtstramningar, höjning av belopp på Thailändsk bank, jakt på utlänningar med overstay ifrån både polis och militär, detta t.o.m på flygplatsen, m.m.

Sen tror jag att militärkuppen och diktauren också har påverkat turismen negativt. godtyckliga gripanden, attitydjustering, hård censur, indragen press och åsiktsfrihet m.m, mängder av strandnära populära hotell, restauranger och barer inriktade på västerländsk turism har rivits av militären, detta uppfattas nog inte som positivt av omvärlden.

Sen har vi ju valutan som grädde på moset, jag tror precis som du att Thailand kan få ett uppvaknande nu när turismen minskar rejält, kanske kommer det att leda till en positivare inställning till turismen och att beslut tas som välkomnar och underlättar deras vistelser i landet istället för tvärtom.

Mvh isan lover

Pepsi

Forumveteran
Hej

Lite huvudet på spiken där tror jag.

Det har ju tagits en rad för turister negativa beslut dom senaste 5 åren, tänker då på förbud mot solstolar, parasoller och försäljning av öl, mat och glass på stränderna, 24-timmarsrapportering, krav på att bära passet på sig, visum åtstramningar, höjning av belopp på Thailändsk bank, jakt på utlänningar med overstay ifrån både polis och militär, detta t.o.m på flygplatsen, m.m.

Sen tror jag att militärkuppen och diktauren också har påverkat turismen negativt. godtyckliga gripanden, attitydjustering, hård censur, indragen press och åsiktsfrihet m.m, mängder av strandnära populära hotell, restauranger och barer inriktade på västerländsk turism har rivits av militären, detta uppfattas nog inte som positivt av omvärlden.

Sen har vi ju valutan som grädde på moset, jag tror precis som du att Thailand kan få ett uppvaknande nu när turismen minskar rejält, kanske kommer det att leda till en positivare inställning till turismen och att beslut tas som välkomnar och underlättar deras vistelser i landet istället för tvärtom.

Mvh isan lover
Vad jag läste i artikeln i en annan tråd så skall Junta upplösas i dag. Ny regering. Allt du förklarat ovan beror till stor del på Junta Pruttens makt begär. Och att visa att det "skall rensas" i Thailand. Förödande från 2014.. över 90 % av allt revs nära stränder. Det fick inte vara någon försäljning mm.
Det lär inte bli någon förändring nu. Prutten sitter och styr regeringen som marionetter.. Lyd eller avgå..
Ryssarna bor på svindyra hotell och bryr sig inte. Kineserna åker i flock i gruppresor med allt ingår paketet.. De besöker inga restauranger, barer eller tar sig till stranden. De åker inrutat på Changsafari mm. :) Medan västerlänningar åker till andra länder där man i varje fall får ha sin solstol och parasoll på stranden.. Innan var det mysigt att traska i den lilla beachbyn med butiker och restauranger och lite fina massage hyddor på stranden.
Allt är borta.. Konstigt att folk inte reser dit?? :) Och kostar det dessutom mycket mer nu så vad gör folk? Jo!! Byter land att åka till..

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Jag har vart i naiyang och dom rev svartbyggen, hotellet jag bodde på vid stranden är kvar.

I khaolak och här på samui finns det både solstolar, parasoller och massage kvar.

När var du här senast eftersom du vet mer än mig som är här just nu?

Isan Lover

Forumveteran
Jag har vart i naiyang och dom rev svartbyggen, hotellet jag bodde på vid stranden är kvar.

I khaolak och här på samui finns det både solstolar, parasoller och massage kvar.

När var du här senast eftersom du vet mer än mig som är här just nu?
Hej

Visst har många parasoll och solstolar o.s.v kommit tillbaka, på en del platser togs dom förmodligen inte ens bort trots förbudet o.s.v, men då var förmodligen redan skadan skedd, budskapet att militären förbjöd solstolar, parasoll och försäljning hade redan nått omvärlden och väckt folks ilska.

Det är helt andra typer av beslut som ska tas och andra typer av budskap man ska ge till omvärlden om man vill öka antalet turister tror jag, det är väl inte mycket som har gjorts dom senaste 5 åren som kan ses som positivt för turism och underlättande för falanger boendes i Thailand.

Mvh isan lover

Topp