Anubaans första resa till Thailand år 1973

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

anubaan

Medlem
Jag har ju lovat att berätta lite om min första resa till Thailand.
Att det blev Thailand var egentligen en slump, om jag minns rätt så hade jag tittat på att åka till Ceylon som det hette då, numera Sri Lanka.
Men SAS hade genom sitt charterbolag Globetrotter, bara några månader innan jag skulle resa, öppnat upp en ny destination nämligen Thailand. Bara 24 år gammal och med den sluga baktanken att imponera på min flickvän så bar det av till Bangkok och Pattaya.
Resan gick från Köpenhamn via Teheran till Bangkok. Man flög med en DC 8 flight 973 som efter vila i Bangkok fortsatte till Djakarta. Dc 8an var ju ett mycket mindre plan än de som vi nu åker i. Jag tror att det fanns ca 250 stolar. Men i cookpit var de tre Kapten, Styrman och en färdmekaniker som höll igång motorerna!

Bangkok 1973 5.jpg

Bangkok 1973 6.jpg

cockpit-wide.jpg

Bangkok 1973 7.jpg

Kan bara hålla med. Bra där anubaan. karma för en bra start

Det såg inte riktigt likadant ut i Bangkok då som det gör nu. Trafikbilden bör vara från Rama 1 road i närheten av Stadion och MBK. Där låg också hotellet Sakol Hotel. Det finns inte längre men ni som är hemma i Bangkok kan på bilden av Bangkok skyline se Indra Regent Hotell ca 1,5 km NÖ från hotelltaket. Glömde en bild på vikingar som var med på flighten. Detta är ett av bagagebanden på Don Muang. Tycker ni att detta verkar läs och titt värt så säg till så kommer det mer.

Thailand 1973 31.jpg

Thailand 1973.jpg

Thailand 1973 5.jpg

Bangkok 1973 8.jpg

Anubaan!! :D

Shyssta bilder, en stackars skitunge var bara 11år, när du drog iväg på första resan till Thailand... ;D :D ;D

Karma kommer... Karma levererat... Jo-Be

Goa polisonger..så Jävla -70 tal.. Tack för att du vill dela med dig av din bildskatt :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Fina bilder! :thumbsup:

Håller med dig Gazton polisongerna är lite av det grövsta, fattas bara en riktig buskig mustasch så vore han fulländad! :afro:

Tack för alla vänliga svar, det värmer en frusen gammal Smålänning.
Jag laddar straxt på med lite mer bilder från ett Bangkok som inte finns längre.

Jätteroligt att se, bara fortsätt. Jag var 17 år då, hade aldrig flugit. Så Bangkok var väldigt långt borta på den tiden. Karman flyger strax genom cyberspace. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Här kommer lite mer från omgivningarna runt hotellet. Kolla polisbilen, häftig gammal amerikanare. Det var ingen motor på flakmopparna på den tiden, kan ses om ni tittar lite närmare på kilen med annanserna.

Bangkok 1973 10.jpg

Thailand 1973 7.jpg

Thailand 1973 30.jpg

Thailand 1973 32.jpg

Detta lär bli en oerhörd spännande och annorlunda bildtråd.
Instämmer med vad alla andra har sagt, väntar också med förväntan på fler.

karma självklart levererad.

Hej alla goa gubbar och gummor.

Har kommer det lite från livet på och omkring kanalerna. Jag vet inte om de finns kvar eller man fyllt ut allt för att få byggbar mark.

Bangkok 1973 2.jpg

Thailand 1973 4.jpg

Thailand 1973 29.jpg

Thailand 1973 8.jpg

Trean är väl den flytande marknaden, eller och den finns kvar. Fanns allafall -98 och -00
Bra bra

"Rolf " sa:
Trean är väl den flytande marknaden, eller och den finns kvar. Fanns allafall -98 och -00
Bra bra

Jovisst finns den flytande marknaden, Damnoen Saduak, kvar. Nu är den ju bara en turistfälla tycker jag, men 1973 var det säkert äkta vara.

Detta är en mycket rolig tråd att titta på, roligt att se hur mycket saker och ting förändras. :wai:

Anubaan, det är en riktig guldgruva du har där i de bilder du lagt in. Tycker det ser ut som uppe i Banglampoo, första bilden i tredje bildserien :)

Ja man ser ju redan här genom att titta på de här bilderna att Bangkok är ju något helt annat idag, både positivt och negativt, så är det ju alltid med utveckling och expansion.

Ser fram emot mer historiebeskrivning både skriftligt och bildligt :thumbsup:

Mvh Peter :wai:

-1 år när bilderna e tagna fast fan så kul att se.....hoppas det kommer fler.

karma för dom bilderna ja de ser ju inte ut som idag...

glimten66

Karma utdelad, fantastiskt intressant tråd. 10år var en annan då det begav sig....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
322
Visningar
16 K
A
A
Svar
142