Anubaans funderingar eller kan vi någonsin förstå hur Thailändarna tänker.

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

anubaan

Medlem
Jag tänker testa om det som följer kan vara något för er andra här på forumet.
Jag vet ju alltför väl att vi utlänningar inte skall lägga oss i, men jag är nyfiken och vill gärna veta vad som händer runt om mig i mitt nya hemland. Det kan ju vara bra att följa med lite så man vet när det blir dags att dra till Filippinerna. ;)
Jag läser en hel del av de ”nyheter” som publiceras i Thailand. Varje rubrik och artikel väcker genast en massa tankar. Jag har ungefär samma inställning till Thailand som jag har till USA. Både Amerikaner och Thailändare är i allmänhet trevliga och vettiga människor var för sig så att säga. Men som nation är de det närmaste en katastrof man kan komma.
Vad sägs till exempel om följande från Bangkok Post i dag. Under rubriken Thai flyers get fast track så presenterar man stolt att nu skall det bli kortare köer vid passkontrollen på Suvarnabhumi. Det har ju senaste tiden varit timslånga köer där, en del påstår att det beror på för lite bemanning eller att de stängt flera genomgångar för ombyggnad. Nu skall det bli bättre för nu öppnar man automatiska passkontroller där man själv skannar sitt pass. Detta låter ju bra…. men sedan kommer det förunderliga det gäller bara Thailändska pass!!! Samtidigt så skäms man inte för att meddela att denna satsning på 76 miljoner bath endast berör 20% av passagerarna som passerar Suvarnabphumi.
Har någon av er sett några köer till de diskarna som betjänar Thaimedborgare. De var ju bra för vi som hade Thaifruar då vi också kunde gå genom där. Kanske kunde de här 76 miljonerna använts till att anställa mer personal så att inte de flesta diskar stått tomma. Men då hade ju inte följande stolt kunnat basuneras ut:
The introduction of Autochannel will add another touch of modernity at Suvarnabhumi, which aspires to become one of the world's top-five best airports, said Narongchai Tanadchangsaeng, deputy general manager of the airport.
Jag säger det bara Hybris!!!
Funderar
Anubaan
 
"ledarn " sa:
När tar dom bort passdisken för Thai ?

För som du säger Anubann, så jädrans skönt att bara hänga med frugan...
Slippa dom långa köerna..

Dom ta enligt vad jag förstår inte bort passdisken för Thai. Den skall vara kvar för de som har svårt att hantera nymodigheterna. Så vi kan nog slinka förbi som vanligt.

/Anubaan
 
En fråga, till er som passerat passkontrollen med fruar och thaipass.... jag är svenska gift med thai, kan jag gå med honom genom passkontrollen endast för thai? eller måste jag stå i kö för falanger? Tacksam för svar av de som vet...

manoria
 
"manoria@live.se " sa:
En fråga, till er som passerat passkontrollen med fruar och thaipass.... jag är svenska gift med thai, kan jag gå med honom genom passkontrollen endast för thai? eller måste jag stå i kö för falanger? Tacksam för svar av de som vet...

manoria
Ja det går bra
mvh Christer
 
Dagens fundering blir över denna häpnadsväckande artikel. [/color]Thailand could become internet gateway for region.
Thailand looks set to become a key international internet gateway (IIG) hub connecting countries across the region, which is needed in advance of the upcoming Asean Economic Community (AEC) in 2015, say industry leaders.
Här kan man läsa om hur Thailand planerar att bli en ledande "International internet gateway (IIG)". De har tydligen hittat på en alldeles eget begrepp IIG. När jag läser vidare så förstår jag att de menar att de skall sätta upp en D-GIX. För er som inte jobbar i branschen så är det en knutpunkt för trafikutbyte mellan internetoperatörer. Förkortningen D-GIX betyder Distributed Global Internet Exchange. Detta lät ju lovande alla vet ju hur knackigt internet är i Thailand och då speciellt om man har trafik mot servrar som inte ligger i Thailand. Men mina förhoppningar om att de skulle förbättra sina förbindelser till och från Thailand grusades snabbt. Det handlar om att CAT och True skall lägga fiber från Thailand till Burma och Laos!Burma detta till för kort tid sedan helt slutna samhälle, har inga feta internetlinor till övriga världen och det har inte heller Laos vad jag vet. Så glöm att det var för att Thai och de som bor där skulle få bättre förbindelser mot omvärlden. Det handlar om man läser vidare bara om att nämnda Thai företag skall försöka roffa åt sig så mycket som möjligt av dessa grannländer när speciellt när Burma kommer att öppna sig för utländska investerare. Glad Påsk /Anubaan
 
"legolas " sa:
Jag tycker det är skitkul att läsa det du skriver, och jag tror att du funnit något som du nu kan köra på. Alltså titta på omvärlden med ditt egna lilla förstoringsglas, och sedan ge ditt omdöme om var idioterna EGENTLIGEN håller på med.

Kör på, karma fick du nu också din gnet...

legolas

Tack för uppmuntran. Jag gnetar väl på då ett tag till så får vi se vart det leder.
Förresten så trodde jag att någon alkis varit inne i trappuppgången och lättat på blåsan, men det var ju bara blommorna från Chaiyaphum som anländt :nod: :nod:
Glad Påsk och hälsa Ingemar och Fa från Kannika och mig.
 
Jag slutar aldrig att förundras över hur många kommittéer det verkar finnas i Thailand.
När ananasodlarna i Prachuap Khiri Khan var frustrerade över att de endast fick 3 bath per kilo ananas så dumpade de flera ton frukt på motorvägen söder om Prachuap. De hoppades på att om tillgången minskade så skulle priset gå upp! Men då kommer "The National Pineapple Committee"
till undsättning och fixar fram ett stödköp från regeringen på 1.44 Miljarder Bath för att köpa 200.000 ton ananas till priset 4 bath per kilo. Undrar vilka som sitter i denna fantastiska kommitté, och hur många miljoner av stödet som aldrig nådde ananasodlarna. Många kommittéer finns det som sagt, men någon nationell kommitté för Främjandet av Falangers Framtid i Thailand (NFFT)lär vi väl aldrig få se annars så skulle jag gärna ta en ledande befattning där.
/Anubaan
 
Bra ny tråd. Det är många gånger man undrar: Voffö gör de på detta vise?
 
Tack för er uppmuntran, men kanske det här är lite för allvarligt för detta forum. Jag gör hur som helst ett nytt försök och kanske får några fler att fundera.

Dagens fundering är egentligen ganska mörk även om det kan skönjas ett ljus i mörkret.
Härom dagen fick jag ögonen på en artikel i Bangkok Post som förundrade mig lite. Många av oss vet ju att Thailand är ett censurerat land. Senast så bannlystes ju en filmatisering av Shakespeare's Macbeth. Filmen som på Thai kallas Shakespeare Tong Tai eller på svenska Shakespeare måste dö.
Det är en blodig historia om en general som med hjälp av sin lömska fru mörda en kung för att bana sig väg till tronen.
Denna film totalförbjöds av den Thailändska censuren med motiveringen att den jag citerar " undermines the unity of people in the country",snacka om svepande motiveringar.

Men tillbaka till artikeln nu. I ljuset av att censuren är hård i Thailand så gläds man lite när man läser vad Songkran Grachangnetara skriver. Ja han heter faktiskt Songkran. Men han skriver mycket öppenhjärtligt om vad Thailand gott kan klara sig utan.

För det första så tycker han att Thailand inte behöver Generalen Sonthi Boonyaratkalin, mannen bakom Thailands senaste statskupp. Så total var den sista kuppen att den lät införa permanenta genomgripande förändringar i Thailands politiska landskapet men ändå -mer än fyra år senare har Thailand fortfarande en Shinawatra som premiärminister, en Vejjajiva som ledare för oppositionen och en andra reinkarnation av Thai Rak Thai Party som fortfarande är oslagbar i allmänna val.

Han tycker att utnämna denna general till ledare för regerings försoningskommitté är ungefär som att göra Adolf Hitler till heders beskyddare av Israels National Holocaust Museum. Han tycker att Thailand måste lida av någon förbannelse för att ledas av så inkompetenta politiker. Det är en lång artikel som ni själva kan läsa på följande länk http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/287825/some-things-thailand-can-really-do-without.
Gör det om ni orkar han svingar lika friskt både åt det röda som åt det gula hållet.
Men han vågar också ta upp Majestätslagarna och anklagar både Yingluck och Abhisit för att vara fega och agera i egen sak när de inte tar upp §112 till granskning. Denna paragraf som kan skicka både politiska motståndare och vanligt folk till långvariga fängelsestraff för i mångas tycke bagatellartade förseelser." Amazing Thailand" ja så sant men inte Amazing som TAT vill att vi skall tolka det!
/Anubaan
 
Att bara posta en länk är kanske inte mycket till fundering. Men repotaget om röda byar och den efterföljande intervjuen med Kent Härstedt är väl värd att lyssna till om man vill sätta sig in i vad som pågår i Thailand. Jag vill inte skrämma någon men den ökande polariseringen i Thailänds politik och den avgrund av motsättningar som den öppnar tillsammans med det lågintensiva kriget mot muslimska separatister i södern får det att går kalla kårar utefter ryggraden. I alla fall hos mig.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5068854

/Anubaan
 
Tyvärr kan jag inte se innehållet på länken här på jobbet, men nästa vecka när jag kommer hem så...

Men jag anar vad det hela handlar om och det är precis därför jag inte vågar ge några löften till min kära hustru i nuläget om att bygga nytt hus / flytta ner för gott. Jag vill veta vad som händer inrikes i Thailand först. Vi har det trots allt ganska bra i Sverige, men visst drömmer och hoppas jag på ett framtida liv som pensionär där nere. Hoppas innerligt att den drömmen blir sann en dag.
 
Jag kan som sagt inte se innehållet i länken men jag är absolut inte negativ - bara försiktig. Jag älskar Thailand och det thailändska folket, tro inget annat.

Jag tror inte heller att det kommer att ske så stora förändringar, men ingen kan ju vara säker. Det är ju ingen liten satsning som redan har gjorts för familjen och mig, vi har ju redan ett hus. Men skicket på det är inte i topp och det blir kanske bättre och billigare att bygga nytt än renovera.

Men jag tror att allt detta kommer att klarna per automatik under de år som barnen har kvar att gå i skolan och bli "flygfärdiga" (12 år). Så det brådskar inte att fatta några avgörande beslut på något sätt, vi har tid till att vara försiktiga.
 
Jag är mest orolig för vad som händer när kungen dör.Det finns ingen som kan ta övver som har det förtroende som han har hos det thailändska folket. 8)
 
"legolas " sa:
Ja det är ganska oroväckande faktiskt. Nere vid Phuket gunnarg, så kan du luta dig tillbaka och sitta vid första parkett med ett glas GT i näven, rösta i svenska valet och sedan se blodet drypa ur det isaanska folket.... Du kan vara lugn...
:'( :'( :'(

Det blir som vanligt, det blir de fattiga i samhället som skall slåss och ta smällen för de besuttna i samhället. Bland de gentlemännen förekommer minsann ingen lottdragning om krigstjänstgöring. De herrarna sitter säkert nere i Bangkok och tittar på TV....

:mad: :mad: :mad:
Isaan är väl inte den enda fattiga provinsen i Thailand?Både du och jag och våra familjer kan fly landet vid oroligheter framöver.Så vi kan sitta på första parkett och dricka våran GT. 8)
 
"gunnarg " sa:
Jag är mest orolig för vad som händer när kungen dör.Det finns ingen som kan ta övver som har det förtroende som han har hos det thailändska folket. 8)

:eek: :eek: :eek:
Frågan är lite olustig, vad kommer de politiska partierna att göra, milittär och polis hur står de i förhållande till övriga kungafamiljen. Man hör lite olika saker från olika håll så det kan ju bli vad som.
Summan av det hela blir nog som vanligt, alla försöker sko sig själv.
 
"kjell.t " sa:
:eek: :eek: :eek:
Frågan är lite olustig, vad kommer de politiska partierna att göra, milittär och polis hur står de i förhållande till övriga kungafamiljen. Man hör lite olika saker från olika håll så det kan ju bli vad som.
Summan av det hela blir nog som vanligt, alla försöker sko sig själv.
Kungen är ju det sammanhållande kittet i Thailand så när han är borta kan vad som helst hända. 8)
 
"gunnarg " sa:
Kungen är ju det sammanhållande kittet i Thailand så när han är borta kan vad som helst hända. 8)

Prinsen blir ju ny kung och hela kungafamiljen är ju ganska aktiva idag och har hög status.
Vad händer om politiker vill slopa kungahuset? Finnes folk som önskar detta! Hur ställer sig den stora massan?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

V
Svar
31
Visningar
2 K
anonymous
A
S
Svar
16
Visningar
1 K
Anonymius
A
A
Svar
13
Visningar
2 K
R
 
Tillbaka
Topp