Använd bara bilder som du har lov till att publicera

 

gunnarg

Forumveteran
Solventilen uppfann Gustav Dalen , som släckte fyren ved solensljus och tände den ved mörke .
Han hade svårt å få patent på solventilen , ingen trodde den kunde fungera , automatick i 1907
var det ingen som trodde på , så han bygga en solventil och demostrerte den , så fick han patent .


Inlägget har redigerats av forumvärd/moderator
Forumvärden/moderatorn har gjort bedömningen att inlägget bryter mot användaravtalet/forumreglerna och har därför tagit bort de berörda bilderna.

Intrång i upphovsrätt
Det är enligt svensk lag i regel inte tillåtet att publicera bilder som du inte själv har upphovsrätten till. Se Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. För att använda en bild i ett inlägg måste du äga rättigheterna till bilden, antingen genom att det är du som är fotografen eller att du har ett skriftligt medgivande från fotografen. Om du publicerar en bild som du inte själv äger är det nödvändigt att i ditt inlägg ange att du har givits tillstånd till publiceringen av upphovsrättshavaren. Du anger tydligt vem som givit dig tillstånd för publiceringen och när det gjordes (i varje inlägg som bilden förekommer) enligt följande mall: Bilden är publicerad med tillstånd som skriftligen givits mig av upphovsrättshavaren Nils Nilsson den 2013-01-01. Om du utelämnar uppgift om tillstånd från upphovsrättshavaren och det bedöms att det inte är din egna bild tas den bort i förebyggande syfte.



FORUMVÄRDENS KOMMENTAR
Om du laddar upp bilder, se till att det är dina egna så blir det inga problem. Vi är skyldiga att ta bort uppladdade bilder om vi misstänker att den som laddat upp bilden inte äger rättigheterna att publicera den. I annat fall riskerar både vi och den som publicerat bilden att få betala skadestånd.

Att EV aldrig lär sig. Alla kan vi göra misstag men att hela tiden göra om samma misstag hela tiden.:thumbsdown:
 
Men admin och några moderatorer har ju profilbilden som dom inte har upphovsrätt till.
 
Men admin och några moderatorer har ju profilbilden som dom inte har upphovsrätt till.

Jag har själv inte upphovsrätten till min profilbild, den har en man som heter Martin Berube. Enligt Icon Gallery där den är hämtad är det "Freeware" licensierad enligt och Creative Commons license under villkoret att jag uppger vem som är upphovsmannen. Det har jag ju gjort nu.

Jag kontaktar forumvärdarna, det är viktigt de föregår med gott exempel. ;) Om någon skulle hitta att en bild används utan tillstånd, var snäll klicka på "Anmäl" under inlägget.
 
Jag kommer inte ihåg var min bild kommer ifrån, men för att vara 100% säker på att inte föregå som dåligt exempel så har jag tagit en ny bild som jag alltså kan vara helt säker på. :)
 
Så för att vara säker på att inte ha en stulen avatar så har jag numera en alldeles självtagen bild av en mugg från laget i mitt hjärta.
 
Hur är det med foton eller bilder från Pixabay? Enligt deras utsago får man använda deras bilder i kommerciellt syfte. Nedladdning är gratis. Medlemskap är önskvärt.
En undrande eirkar
 
Jag överlåter svaret åt @admin som har stenkoll på det juridiska.

Ja det ska inte vara några problem alls.

Det som jag ser kommer att hända är att någon kommer att påpeka att bilden är stulen. Så är det ju oftast. Därför kan det vara bra i förebyggande syfte att lägga in en liten extra text efter bilden. Typ som nedan.

Visa bilaga 55051
(Bilden är nedladdad från Pixabay och får fritt användas enligt Creative Commons CC0 licens)

Nedan är koden ifall man kör med BB-Code redigeraren när man skriver inlägget:
Källkod:
[FONT=Tahoma][SIZE=2][COLOR=#bfbfbf](Bilden är nedladdad från [URL='https://pixabay.com/sv/']Pixabay[/URL] och får fritt användas enligt [URL='https://creativecommons.org/choose/zero/?lang=sv']Creative Commons CC0[/URL] licens)[/COLOR][/SIZE][/FONT]
 
Ja det ska inte vara några problem alls.

Det som jag ser kommer att hända är att någon kommer att påpeka att bilden är stulen. Så är det ju oftast. Därför kan det vara bra i förebyggande syfte att lägga in en liten extra text efter bilden. Typ som nedan.

Visa bilaga 55051
(Bilden är nedladdad från Pixabay och får fritt användas enligt Creative Commons CC0 licens)

Nedan är koden ifall man kör med BB-Code redigeraren när man skriver inlägget:
Källkod:
[FONT=Tahoma][SIZE=2][COLOR=#bfbfbf](Bilden är nedladdad från [URL='https://pixabay.com/sv/']Pixabay[/URL] och får fritt användas enligt [URL='https://creativecommons.org/choose/zero/?lang=sv']Creative Commons CC0[/URL] licens)[/COLOR][/SIZE][/FONT]

Jag tycker det är juste att länka till Pixabay som ett "tack" även om det inte är nödvändigt. Sen kanske det kan hjälpa våra andra medlemmar att hitta bilder där. Det är ju bara trevligt.
 
Tack. Det var detta vad jag ville veta att man gör rätt.
eirkar
Jag och min dator är inte överens om BB-Code redigeraren, jag hittar den inte. Jag har skrivit i foton i mitt fotoalbum texten " Bilden är nedladdad från Pixabay......, men den kommer inte med foton till min avatar.
Länka till Pixabay kan jag bara glömma trots tafatta försök får jag inte till det.
eirkar
 
:(
Jag och min dator är inte överens om BB-Code redigeraren, jag hittar den inte. Jag har skrivit i foton i mitt fotoalbum texten " Bilden är nedladdad från Pixabay......, men den kommer inte med foton till min avatar.
Länka till Pixabay kan jag bara glömma trots tafatta försök får jag inte till det.
eirkar
Jag behöver hjälp av @admin för att få det rättat i avatar och länkning till Pixabay.com.
eirkar:(
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp