Ao nang

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Någon som vet ett bra hotell / bungalow i Ao nang? Nära stranden och inte så jätte dyrt.
Hur tar man sig till ao nang från Phukets flygplats, med båt eller?

Eller vet ni något annat fint område i södra Thailand (vid havet)

hej maria

du kan ta en buss, eller minibuss ifrån phuket till ao nang men det går också att åka båt. ao nang är nog ganska trevligt för dig skulle jag tro.

marianne

utefter strandgatan i ao nang finns det ett flertal som hyr ut rum som inte kostar mkt. jag tror inte att det är ngt fel på dem men har inte varit inne i något av dem. jag skulle tro att du får hyra på plats...

Hej Marianne
Jag ska ju praktisera och sedan efter jag praktiserat så ska mamma och pappa komma ner till Thailand, vi vill då bara sola och bada i 1 ½ vecka, och sedan åka upp till chiang mai till song karn.
Vi har vart i Phuket tre gånger tidigare så vi vill prova något nytt, där det kanske inte är så mycket turister, och där man ser mer av den thailändska naturen

Tycker du att det är fint i ao nang, eller skulle du kunna rekommentera något annat ställe i söder, och om du vet något bra hotell eller bungalow. (vid havet)

Mvh Maria

hej maria

http://www.krabi-hotels.com/banaonang/

där har vi bott ett antal ggr och har bott bra varje gång. vi brukar bo rakt ovanför poolen i trippelrum. en dubbelsäng och en vanlig med balkong utöver poolen. det är ca 150 m till vattnet och det är trevligt.

ao nang är jättefint det finns en masa mysiga ställen att åka ut till - öar alltså, men stranden i ao nang är inget vidare, så här gäller alltså longtailbåt...

annars kan jag verkligen rekommendera koh lanta. klong dao beach.
bo i bungalow på dr lanta bay resort är inte helt fel. personalen är jättetrevlig och du går rakt ut på stranden där alla restauranger liker likt pärlor utefter strandkanten. southern lanta ett annat alternativ. lanta villa ex.

kolla in lanta.info.com tror jag den heter så kan du bilda dig en uppfattning

marianne

"Farangnoi " sa:
Hej Marianne
Jag ska ju praktisera och sedan efter jag praktiserat så ska mamma och pappa komma ner till Thailand, vi vill då bara sola och bada i 1 ½ vecka, och sedan åka upp till chiang mai till song karn.
Vi har vart i Phuket tre gånger tidigare så vi vill prova något nytt, där det kanske inte är så mycket turister, och där man ser mer av den thailändska naturen

Tycker du att det är fint i ao nang, eller skulle du kunna rekommentera något annat ställe i söder, och om du vet något bra hotell eller bungalow. (vid havet)

Mvh Mari Hej! Var ska du bor i Chaing mai? :nod:

Marianne vad kostar det att bo i bungalow på klong dao beach? Och på dr lanta beach? Och är shopping dyrt i Koh lant och klong dao? Är det ungefär samma priser som i Phuket?

Hej Phirawan
Jag vet inte än, om min brorsa och hans thaitjej också åker till Thailand så kanske vi bor hos henne. Eller visste hon något ställe vi kunde bo på.

hej maria

när är det som du ska vara där? priserna går ner i mars om jag inte är helt ute o cyklar. det minskar i alla fall rejält på turisterna. jag vet inte riktigt men skulle tippa på ca 1500-2000 bth för en bungalow för 3 gissningsvis. de är ganska ordinära men det är mkt mysigt ändå.
det är inte så lätt att pruta på lanta men kan man thai så blir ju allt lättare eller hur?
det är så fint på lanta o dessutom finns det en enorm övärld runt omkring.

ao nang är också mkt vackert o där har du railey beach, poda island, chicken island, koh hong...

kanske några dagar i ao nang för att sen fortsätta till lanta.... på vägen till lanta finns heta källor och en kristall lagun som man kan besöka på vägen till lanta om man gör upp med sin minibussförare.
man kan också ta båten det är jättevackert men då får man åka ut med longtailbåt för att därifrån kliva på en båt ngn kilometer ut. lite kämpigt ser det ut men det beror naturligtvis vilken person man är om man ser det som en nackdel...

hör gärna av dig igen så ska jag försöka komma med förslag.

kram marianne

Tack så mycket för tipsen Marianne!
Isåfall tänker jag mamma och pappa vara där från den 31 mars, och ca 1 ½ vecka framåt. Vi vill gärna bo i Bungalows men den behöver inte vara så märkvärdig. visst var det bungalows på klong dao beach som du sa kostade ca 2000 bath? Vad heter dom bungalows som är där, alltså är det något "företag" ? Och har du inte några bilder därifrån?

Vet du vad kristall lagunen heter? Om man ska förklara på antingen engelska eller Thailändska

hej maria

filmen du såg ifrån klong dao beach är tagen just på dr lanta bay resort. du kan se bungalowerna där. det finns också en main building med hotellrum.

marianne

Hej Marianne!
Hur långt är det till närmaste shopping ställe?
Och tror du man måste boka i förväg? Eller är det bara att komma dit?

Maria

hej maria

om du bor i ao nang o ska till typ tesco lotus får du åka in till krabi stad. det tar ca 20 min. tror jag. har själv inte varit på tesco i krabi men på ngt annat litet varuhus så hur tesco är vet jag inte.

marianne

Hej Maria & Marianne,

Precis hemkommen från Thailand och var i bla. Ao Nang.
Vill man ha billiga hotell nära stranden finns det en strand lite längre bort (Nopparat Thara Beach)på väg mot piren. Där har du tillgång till stranden som ligger direkt på andra sidan gatan.Stranden är dock lite sämre än ex. railay beach men helt okey att sola och bada på(vi valde att vara där då det är mer långgrunt vilket passar vår dotter bättre). Det är också lite lugnare på denna sida av Ao nang än den vid Ao nang beach. Eftersom jag inte vet vilken standard du vill ha på ditt boende är det svårt att säga några exakta priser, men billigaste runt 800 - 1000B med ac, varmt vatten osv.
Vi bodde på andra sidan dvs. ovanför Mc Donalds och vill man ha pool kan jag rekomendera Sabai Manision pool & spa.Kostar 800B. väldigt fint och bra hotell, ca 10min promenad till stranden.

Då de flesta av våra thaivänner bor i Ao Nang/Krabi så är det något du (el någon annan) vill veta ang. ex Ao nang/krabi el andra ställen har jag dagligen kontakt med dem. De jobbar på båtarna som åker mellan Ao nang - Phuket - Kho Lanta - Phi Phi. så de har koll på del mesta såsom priser, tider osv. sådant som berör södra Thailand.

I Krabi har du ett varuhus som heter Tecas Lotus, och där finns det mesta att tillgå. Från Ao Nang till Krabi town kostar det 50B att ta lokalbussen och tar ca 30 minuter.

Var också på Kho lanta där jag inte varit på 8år. Det hade hänt en hel del, men fortfarande upplevde jag samma lugn som tidigare vilket var skönt.

Nu ska man försöka överleva ett par månader till i snöblask, kyla och sura svenskar(de flesta:))innan det åter bär av till det leende landet igen.
Inom något år hoppas jag att vår dröm går i uppfyllelse dvs att flytta ner, bara lite småsaker att fixa först....men snart så...:)

Som Marianne alltid brukar säga...;)
ha det gött..

mvh

John

hej

jag kan bara hålla med mkt förändras därnere men man känner känslan ändå. i ao nang har det också exploderat - för varje år. bort åt nopparatara har det byggts massor. var där senast i somras o har sett det i från sjövägen flera ggr.

ha re gött allihopa
marianne

Ja det är väl både positivt och negativt till den exploderingen som skett, inte bara på Kho Lanta eller Ao nang utan över hela den södra delen av Thailand.
Då jag var på Kho lanta första gången var det guppiga grusvägar överallt och i Sala Dan var det bara ett par lokala resturanger och ett fåtal shoppingställen till skillnad från nu med asfalt på de flesta vägar, en lugn fiske stad som utvecklas enormt och svenska menyer och skyltar lite varstans.
Men tur är ju att lugnet och känslan ändå går att återfinna trots allt.
Ja inte många månader kvar tills man är där igen:)..

Mvh
John

kan bara hålla med. asfalterade vägar kom igång riktigt efter tsunamin. körde runt ön ett antal ggr innan o gruset bara rök rakt i ögonen men visst var det charmigt. man fick ut o köpa solglasögon för att stå emot så mkt som gick. o vilka hålor det var i vägarna efter väder o vind o trafik. man kunde inte hålla ngn större fart. men lanta är inne i hjärtat o lär bli kvar där vad som än händer.

ha re gött
marianne

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp