Arbete för faranger

 

Grådassig

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag har följt TS nu ett tag, och jag får säga att det är väldigt intressant, även om Thailand är i en lång dvala just nu. Beklagligt!

Min fundering är: de svenskar som bosätter sig i Thailand och livnär sig där - vad är det de arbetar med? Jag är fullt medveten om att det är ett låglöneland och jag vet att det är tufft för många i dessa tider. Finns det någon arbetsförmedling inriktat mot faranger i Thailand?
 
Hej @Grådassig och välkommen hit. Någon arbetsförmedling för faranger finns inte. Och de som bor där på heltid lär du lära känna efter ett tag. Tråkigt svar, men en fråga? Vad hade du tänkt?
Okej.
För att göra en lång historia kort har jag alltid drömt om att våga bosätta mig utomlands i ett varmt, kulturrikt land. När restriktioner och Corona har lagt sig ska jag som turist besöka en tjej i norra delarna av Thailand. Hon är snart nybakad grundskollärare, om nu vanliga lektioner och praktik kommer igång. Och hon är inte en golddigger, snarare tvärtom. Jag litar på henne till hundra procent. Om allt faller väl ut, så är vår tanke att jag bosätter mig i Thailand. Mina arbetsmöjligheter har förändrats till det sämre under de gångna åren här i Sverige. Också mina krav på levnadsstandard har sänkts. Jag är ingen rik person, snarare tvärtom. Det först nu i livet jag har möjlighet att söka mig utomlands.
Jag vet att om man ska arbeta i Thailand vill de att man har specialkompetens på universitetetsnivå för att beviljas arbetstillstånd. Jag är vuxenpedagog, konstnär och konstvetare.
 
Okej.
För att göra en lång historia kort har jag alltid drömt om att våga bosätta mig utomlands i ett varmt, kulturrikt land. När restriktioner och Corona har lagt sig ska jag som turist besöka en tjej i norra delarna av Thailand. Hon är snart nybakad grundskollärare, om nu vanliga lektioner och praktik kommer igång. Och hon är inte en golddigger, snarare tvärtom. Jag litar på henne till hundra procent. Om allt faller väl ut, så är vår tanke att jag bosätter mig i Thailand. Mina arbetsmöjligheter har förändrats till det sämre under de gångna åren här i Sverige. Också mina krav på levnadsstandard har sänkts. Jag är ingen rik person, snarare tvärtom. Det först nu i livet jag har möjlighet att söka mig utomlands.
Jag vet att om man ska arbeta i Thailand vill de att man har specialkompetens på universitetetsnivå för att beviljas arbetstillstånd. Jag är vuxenpedagog, konstnär och konstvetare.
Hej

Låter intressant, kanske konstlärare vore något, känner en Australiensk konstnär som bedriver undervisning som konstnär, han har elever ifrån hela världen som bor hos hans familj och som får lektioner och hjälp med att utvecklas som konstnärer.

Mvh isan lover
 
Hej

Låter intressant, kanske konstlärare vore något, känner en Australiensk konstnär som bedriver undervisning som konstnär, han har elever ifrån hela världen som bor hos hans familj och som får lektioner och hjälp med att utvecklas som konstnärer.

Mvh isan lover
Jag har faktiskt varit inne på samma bana i mina tankar. Givetvis krävs det en del investeringar för att man ska lyckas, och har jag tur så kan jag få till de där slantarna. Det är förstås en dröm jag närt, att få jobba med det jag är utbildad till (jag är även lastbilschaufför (C), men det är svårt just nu i Sverige).
Det borde väl krävas arbetstillstånd för att bedriva kursverksamhet?
 
Okej.
För att göra en lång historia kort har jag alltid drömt om att våga bosätta mig utomlands i ett varmt, kulturrikt land. När restriktioner och Corona har lagt sig ska jag som turist besöka en tjej i norra delarna av Thailand. Hon är snart nybakad grundskollärare, om nu vanliga lektioner och praktik kommer igång. Och hon är inte en golddigger, snarare tvärtom. Jag litar på henne till hundra procent. Om allt faller väl ut, så är vår tanke att jag bosätter mig i Thailand. Mina arbetsmöjligheter har förändrats till det sämre under de gångna åren här i Sverige. Också mina krav på levnadsstandard har sänkts. Jag är ingen rik person, snarare tvärtom. Det först nu i livet jag har möjlighet att söka mig utomlands.
Jag vet att om man ska arbeta i Thailand vill de att man har specialkompetens på universitetetsnivå för att beviljas arbetstillstånd. Jag är vuxenpedagog, konstnär och konstvetare.

Någon internationell skola kanske vore lämpligt., googla upp dom och kolla på deras sidor.

Som du skriver är det nog främst de med efterfrågad kompetens som söks av rekryterare för oss utlänningar. Jag har aldrig sökt några jobb i Thailand men skulle jag tvingas till det skulle jag nog kolla in Robert Walters, Jobsdb, Nes Fircroft, ajarn etc.
Finns nog något jobb inom telemarketing här och där, tidigare iaf.

Förstår att du vill flytta hit, kan ju bli en behaglig tillvaro med rätt partner, kör på.

/ SatanG
 
Någon internationell skola kanske vore lämpligt., googla upp dom och kolla på deras sidor.

Som du skriver är det nog främst de med efterfrågad kompetens som söks av rekryterare för oss utlänningar. Jag har aldrig sökt några jobb i Thailand men skulle jag tvingas till det skulle jag nog kolla in Robert Walters, Jobsdb, Nes Fircroft, ajarn etc.
Finns nog något jobb inom telemarketing här och där, tidigare iaf.

Förstår att du vill flytta hit, kan ju bli en behaglig tillvaro med rätt partner, kör på.

/ SatanG
Jättebra tips! Tack så mycket!
 
Det finns agenter och bemanningsföretag i Thailand som rekryterar lärare i främst engelska.
Det krävs en del kunskap för att erbjudas jobb.
Klart det behövs kunskap. Men att komma rätt är inte lätt. Jag ”jobbade” som engelsklärare en månad på tidigt 90-talet. Det var en rektor som lärde känna mig på en ort utanför Korat, och hon tyckte jag kunde hjälpa barnen. Det var en upplevelse, och skitroligt.
 
Finns det möjlighet för dig att jobba mot Sverige? På distans, online t.ex. ?

Kan du hålla kurser på webben? Kan du jobba som pedagog på deltid på distans?

Har man inte specialkunskaper som Thailand efterfrågar är löneläget inte så attraktivt. Då kan ett distansjobb mot Sverige vara ett bättre alternativ. Behövs inte särskilt många timmar innan du får ihop en okay inkomst jämfört vad du skulle fått som okvalificerad i Thailand.
 
Inte något problem för mig, men det gäller att hitta ett sådant jobb. Jag är öppen för alla jobb. Är inte så knusslig. Viktigaste för mig att finna mig en plats med en tjej som älskar mig och ett varmt klimat i mina ådror. Att jobba på distans är bara en fördel.

Kanske det är någon annan i gruppen som har förslag på företag som huserar i Sverige/Europa, där man kan utföra tjänster på distans?
 
Hejsan!
Jag har följt TS nu ett tag, och jag får säga att det är väldigt intressant, även om Thailand är i en lång dvala just nu. Beklagligt!

Min fundering är: de svenskar som bosätter sig i Thailand och livnär sig där - vad är det de arbetar med? Jag är fullt medveten om att det är ett låglöneland och jag vet att det är tufft för många i dessa tider. Finns det någon arbetsförmedling inriktat mot faranger i Thailand?
Många jobbar inom oljeindustrin runt Rayong, även här runt Srirasha, gå in på Bangkokpost och kolla så har dom sida söker folk, står vilka som vi utlänningar kan söka.
Men oftast positioner som kräver en universitetsutbildning.
Sen har du LinkedIn en appplattform som alla storföretag använder nu, där söks det aktivt men en högre utbildning krävs nästan på allt för utlänning.
 
Själv funderat på, dom söker superintendent i Bangkok med utbildningen jag har, men så corona rädd så har inte sökt..
 
Själv funderat på, dom söker superintendent i Bangkok med utbildningen jag har, men så corona rädd så har inte sökt..
Jättebra tips! Tack!

Jag har LinkedIn sedan några år tillbaka, men har alltid tyckt att det har varit överskattat. Kanske matchar inte min utbildning de företag som finns där, men jag ska givetvis ge det en chans.
 
Jättebra tips! Tack!

Jag har LinkedIn sedan några år tillbaka, men har alltid tyckt att det har varit överskattat. Kanske matchar inte min utbildning de företag som finns där, men jag ska givetvis ge det en chans.
Nej Linkedin är inte den bästa, jag har lagt in som överstyrman och får mailat job som ceo ekonomi i Bangkok..
Jag har istället gjort google sökning och på yrket och hittat fler.
På bangkokpost behöver du nog sitta på dator, längst ner finns flik lediga jobb och filtrera för jobb för utlänningar.
Finns liknande på pattaya news eller om det är pattayadaily, inte kollat jobb där på ett tag men fanns länk innan iaf till öppna arbetssökande..
För egen del använt google maritime work in thailand och fått upp flertalet...
 
Haha. Ja. Ibland så kan det bli lite knasigt. Gissar att företaget antingen var desperat eller så var kunskapsnivån på engelska inte så god. Eller var det någon algoritm i LinkedIn som parade ihop företag och arbetssökande?
 
Dessvärre inte av de thailändska lärarna...
Nog för att det kan finnas språkliga kommunikationsproblem mellan mig och tjejen som ska bli grundskollärare. Som tur är så frågar hon om det är något hon inte förstår, något jag uppmanar henne att göra. Ibland får jag ta till Google translate, som i vissa fall kan bli än mer förvirrande. Jag måste bli bättre på att lära mig glosor på thai helt enkelt.
Men jag vet iofs inte om barnen lär sig engelska i grundskolan.... Och om de har engelska som en del av utbildningen till grundskollärare.
 
Nog för att det kan finnas språkliga kommunikationsproblem mellan mig och tjejen som ska bli grundskollärare. Som tur är så frågar hon om det är något hon inte förstår, något jag uppmanar henne att göra. Ibland får jag ta till Google translate, som i vissa fall kan bli än mer förvirrande. Jag måste bli bättre på att lära mig glosor på thai helt enkelt.
Men jag vet iofs inte om barnen lär sig engelska i grundskolan.... Och om de har engelska som en del av utbildningen till grundskollärare.

Vart hade ni tänkt bo någonstans?

/ SatanG
 
 

Liknande trådar

A
Svar
8
Visningar
1 K
anonymous
A
 
Tillbaka
Topp