Årets första crash!

 
"Senaste kontakten med planet var vid klockan 14.40 lokal tid, klockan 08.40 svensk tid.

Planet ska ha varit på väg från huvudstaden Jakarta över havet till staden Pontianak i provinsen Västra Kalimantan på Borneo, rapporterar lokala medier.

Flygbolaget meddelar att händelsen utreds. Även landets räddningsmyndighet och transportsäkerhetsmyndighet har inlett utredningar, meddelar transportdepartementets talesperson Adita Irawati.

Enligt obekräftade uppgifter handlar det om en Boeing 737-500 med fler än 50 passagerare ombord. Planet har kapacitet för ungefär 130 passagerare."
 
Usch du får ju skriva i rubriken att det handlar om flygkrasch, jag är skrockfull och vågar inte läsa om flygkrascher då tror jag det sker mig isåfall, bläddrar snabbt förbi sådana rubriker.
Samma jag vågar inte ha fönsterplats för tror att om jag tittar ut kommer vi störta ;)
 
Hej

Ännu en tragisk olycka med ett Boeing plan, men vi får ju avvakta och se vad som kommer fram, det kan ju finnas många förklaringar till det här, sen är det väl så att just Indonesien är ganska drabbat av olyckor, man har genom åren använt sig av billiga äldre begagnade plan och oerfaren personal o.s.v, så jag utesluter ingenting här.

Mvh isan lover
 
I detta fall tror jag det inte spelar någon roll om det är ett Boeing eller Airbus plan som störtat , 27 år gammalt plan från ett indonesiskt bolag , underhåll ligger nu inte på prioett är jag rädd för ...

Hej

Tror rent spontant inte heller att det här är något som Boeing har någon del i, men just nu efter allt tidigare strul vill dom nog helst inte figurera i något som har med krascher att göra.

Boeings förtroende är ju redan lite vingklippt och det tar tid att bygga upp förtroendet på marknaden igen.

Mvh isan lover
 
Planets historik

3F35EC77-67FC-4777-8D75-150FE73F1BF0.jpeg
 
Hej

Lite mer om crashen och flygplanet som var 26 år gammalt.


Mvh isan lover
Mina tankar är underhållet. Det vet jag inget om.
Hur mycket har de bantat på personalsidan där?
Artikeln nämner at piloterna har klagat över för få möjligheter att träna sina färdigheter. Kan det ligga något i det?
Kan det vara samma på underhållssidan?
 
Mina tankar är underhållet. Det vet jag inget om.
Hur mycket har de bantat på personalsidan där?
Artikeln nämner at piloterna har klagat över för få möjligheter att träna sina färdigheter. Kan det ligga något i det?
Kan det vara samma på underhållssidan?
Med tanke på planets ålder så borde det inte vara något i konstruktionen. Beprövad modell.
 
Mina tankar är underhållet. Det vet jag inget om.
Hur mycket har de bantat på personalsidan där?
Artikeln nämner at piloterna har klagat över för få möjligheter att träna sina färdigheter. Kan det ligga något i det?
Kan det vara samma på underhållssidan?

Hej

Indonesiskt flyg är känt för dåligt underhåll, dåligt utbildad personal, gamla flygplan och flygbolag som startas och kursar, det är nog tyvärr ingen slump att landet drabbas av mer olyckor och problem än många andra lönder.

Indonesiska flygbolag får p.g.a detta inte flyga över eller starta och landa i USA och Europa, det säger väl en del om förtroendet för dessa.

Mvh isan lover
 
Med tanke på planets ålder så borde det inte vara något i konstruktionen. Beprövad modell.

Hej

Beprövade modeller ja, men även gamla och omoderna flyg som har mängder starter och landningar som har slitit på både planet och dess motorer, fuktigt klimat och salt i luften ger korrosion, material i vingar, kropp och motorer utmattas med tiden och allt har sin begränsade livslängd.

Mvh isan lover
 
Hej

En rättelse ifrån min sida, Indonesiska flygbolag var förbjudna att flyga i Europa under 2014 till 2018, men sedan två år får dom flyga där igen, vad det gäller USA så var Indonesiska flygbolag förbjudna att flyga där mellan 2007 och 2016, jag var dåligt uppdaterad och trodde själv att dessa flygförbud gällde ännu, men så slutade jag i.o.f.s inom flyget 2013.

Mvh isan lover
 
Usch du får ju skriva i rubriken att det handlar om flygkrasch, jag är skrockfull och vågar inte läsa om flygkrascher då tror jag det sker mig isåfall, bläddrar snabbt förbi sådana rubriker.
Samma jag vågar inte ha fönsterplats för tror att om jag tittar ut kommer vi störta ;)
Hmm, läste jag inte i en bok som ungdom om någon som alltid skulle ha fönsterplats för att kunna hålla koll på att vingarna fortfarande satt på plats? Chiun, Remo, Sinanju är brottstycken jag ännu minns.
:beer:
 
Hej

Senaste nytt om olyckan, dykare har bärgat delar av både plan och passagerare, vraket ligger tydligen ganska grunt på 23 m djup så man borde kunna hitta den svarta lådan ganska lätt, den kan ju förhoppningsvis ge utredarna information om vad som egentligen hände.

1610267592669.jpeg



Mvh isan lover
 
 
 
Tillbaka
Topp