Årets pensionshöjning

I dag kom årets första utbetalning min pension.
Glädjande nog har den minskat med nästan 1000 Sekr. Det är underbart med en intellektuell regering, som ser till att skapa inkomster till dom som bor i landet. Vi som bor utom EU skall beskattas in i döden.
Vi utnyttjar inga förmåner i Swe, om det förmodan finns några kvar, vet inte hur det är, då jag inte besökt landet sedan 2009.
Anledningen till detta ,är att något pucko, fick för sig att skatta pensionärer, på samma sätt som tex musiker som har inkomster från Swe, med inte bor i landet . Det heter "sink" skatt, den var för mer än 6 år sedan 25% sedan sänkte man den för att ge oss som bor utom Swe en bättre inkomst.
Men i höstas så sk...t det sig igen, man behöver mer pengar, och då skall alla pensionärer betala.

Troligen är det så att alla vi som bor utom EU, är en helt bortglömd grupp,eller så bryr man sig inte, dom är så lång borta så dom kan man ignorera.

Det blir skönt att svensk tv börjar synas här i Thailand :cool:
Annars sällar jag mig på tusenkronorsklubben med Långeman. Rätt roligt när speciellt tjänstepension går upp så tar Magdalena allt tillbaka med ränta.
Det finns många framgångsrika musiker här i Thailand får man väl skruva det till.:eek:

Lyco

Forumveteran
I dag kom årets första utbetalning min pension.
Glädjande nog har den minskat med nästan 1000 Sekr. Det är underbart med en intellektuell regering, som ser till att skapa inkomster till dom som bor i landet. Vi som bor utom EU skall beskattas in i döden.
Vi utnyttjar inga förmåner i Swe, om det förmodan finns några kvar, vet inte hur det är, då jag inte besökt landet sedan 2009.
Anledningen till detta ,är att något pucko, fick för sig att skatta pensionärer, på samma sätt som tex musiker som har inkomster från Swe, med inte bor i landet . Det heter "sink" skatt, den var för mer än 6 år sedan 25% sedan sänkte man den för att ge oss som bor utom Swe en bättre inkomst.
Men i höstas så sk...t det sig igen, man behöver mer pengar, och då skall alla pensionärer betala.

Troligen är det så att alla vi som bor utom EU, är en helt bortglömd grupp,eller så bryr man sig inte, dom är så lång borta så dom kan man ignorera.
Att kostnadsläget är långt under svenskt kostnadsläge är inget som du tar med i beräkningen, antar jag. Sen kan jag ju hålla med dig i princip!

Lyco

Forumveteran
Lycko du bör läsa tråden; "Tycker du att kvalitet är billigt i Thailand" :p
Ja naturligtvis beror allt på hur man vill leva, så är det ju men samtidigt kan man ju inte skapa pensioner utifrån hur folk vill leva och har ju inte med saken att göra, faktum är att kostnadsläget är långt under svenskt. Sen är jag också generellt emot att man tullar på folks pensioner oavsett.

Finns ju fler skatter som drabbar svenskar i Sverige som höjd skatt på drivmedel, flygskatt och ev tv-licens via skatt som även gör att de med en höjd nettopension blir fattigare beroende på hur och var man lever.
Kommunalskatten är inte heller rättvis, den är ofta högst där man får minst valuta för den.

Vi har ju en Tv-licens och då är det bra att den kommer på skattsedeln så dom som skiter i att betala får vara
med, Jag vill inte bet för dom som fuskar. Flygskatt, boleskit 200 kr har man råd att åka till Thai så är flygskatten
ingenting. Du skriver om kommunalskatten hur menar du där, högst där man får minst valuta:(

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Vi har ju en Tv-licens och då är det bra att den kommer på skattsedeln så dom som skiter i att betala får vara
med, Jag vill inte bet för dom som fuskar. Flygskatt, boleskit 200 kr har man råd att åka till Thai så är flygskatten
ingenting. Du skriver om kommunalskatten hur menar du där, högst där man får minst valuta:(
Jag betalade TV-avgiften för en månad sedan, var väl runt 2300 kronor. Kan bara hålla med om att lägga skiten över skattsedeln så att även fluktarna får betala. Det blir rättvisare så, mer eller mindre samtliga hushåll lär ha TV i någon form. :nod:

På dem bara.

Och när du väl pratar om flygskatten, så varför inte lägga den på skattsedeln oxå? Bara för att folk inte åker till Thailand ska de väl inte tro att de kommer undan skatt. Precis som vi som inte nyttjar public service.

Nä, mera skatt på folket. Så länge de har en krona i plånboken har de en krona att betala skatt med.....

Jag betalade TV-avgiften för en månad sedan, var väl runt 2300 kronor. Kan bara hålla med om att lägga skiten över skattsedeln så att även fluktarna får betala. Det blir rättvisare så, mer eller mindre samtliga hushåll lär ha TV i någon form. :nod:
Att ha TV betyder inte att man vill titta på (och betala) för Kulturnyheterna (eller nåt annat på de analerna).
Vad är det för rättvisa i att tvinga folk betala för saker de inte använder?
Vill du kan du få betala mitt SL-kort. Det vore iaf en bra investering (för mig).

Låt de som vill se Kulturnyheterna betala för det.

Precis. Nu slipper jag den där jävla räkningen.
Att jag inte betalar skatt i Sverige gör det dessutom ännu billigare. Äntligen blir det gratis.

A

Anonym

Gäst
Plocka av pensionärerna så mycket det går de närmsta tio åren och spara dessa pengar och betala ut till de som då går i pension. Lägg fritidsavgifter, dagisavgifter, kommunaltrafik et på SINK också ...

A

Anonym

Gäst
Betalar du per helår, trodde den bara kom var tredje månad ...

Trådstartare Liknande trådar Forum Svar Datum
Isan Lover Thailändska Nyheter 39
Lara Croft Ordet är fritt 22
S Ordet är fritt 15

Liknande trådar

Topp