Årets pensionshöjning

A

Anonym

Gäst
Enligt Skatteverket blir skatten så här med 33% kommunalskatt och 120 000 i pension per år. Skillnaden är om man bott i Sverige 12 månader (rött 17 193) eller om man bott i Sverige 0 månader (grönt 39 600). Så med andra ord ganska stor skillnad! Förutsättning är att man är född 1952 eller tidigare. Men denna uträkning kan ju vara fel, så kontakta Skatteverket är fortfarande mitt råd!

Skatteuträkning inkomståret 2018

Grunduppgifter
Födelseår = 1951
Kommunal och landstingsskatt % = 33:00
Antal månader grundavdrag = 12

Sammanställning förvärvsinkomst
Förvärvsinkomst + 120.000
Allmänna avdrag - 0
FASTSTÄLLD FÖRVÄRVSINKOMST = 120.000
Grundavdrag - 67.900
BESKATTNINGSBAR FÖRVÄRVSINKOMST = 52.100

Sammanställning kapitalinkomst
Inkomstränta m.m. + 0
Avdrag för utgiftsränta m.m. - 0
Kapitalvinst/Kapitalförlust + 0
ÖVERSKOTT AV KAPITAL = 0

Skatteuträkning
Kommunal inkomstskatt + 17.193
Statlig inkomstskatt på förvärvsinkomst + 0
Statlig inkomstskatt på kapitalinkomst + 0
SLUTLIG SKATT = 17.193
Preliminär skatt - 0
Att betala = 17.193

Grunduppgifter
Födelseår = 1951
In- eller utvandrad under 2018 = Ja
Antal månader grundavdrag = 0

Allmänna avdrag - 0
Grundavdrag - 0
BESKATTNINGSBAR FÖRVÄRVSINKOMST = 120.000

Inkomstränta m.m. + 0
ÖVERSKOTT AV KAPITAL = 0

Skatteuträkning
Kommunal inkomstskatt + 39.600
SLUTLIG SKATT = 39.600
Preliminär skatt - 0
Att betala = 39.600

Mejlat en för frågan till skatteverket vilken tabell man använder sig av för utskrivna
Du kan ju läsa innantill om grundavdraget som @JKON citerade. Bor du inte i Sverige har du inte rätt till några (grund)avdrag. Därmed gäller ingen tabell utan 32% rätt av (snittet av samtliga kommunalskatter). För 12000 blir det 3.840:-. Alltså lönar sig SINK där du även får ett avdrag på nästan 3.000:- innan du betalar 25% i skatt.

Bor du i Sverige får du inte SINK-skatta.

A

Anonym

Gäst
Så nu sitter jag här o väntar på brev från skatte myndigheten o pensionmyndigheten.
Har ett problem kommer inte in på mina sidor längre efter som dom har slopat den personliga koden.
Så det är mejl eller post som gäller.
@Holmen Har du fått svar från skattemyndigheten och kan du ha grundavdrag som utskriven i flera år? Fick du lägre skatt, kunde ju var bra om du delgav hur det gick!

@Holmen Har du fått svar från skattemyndigheten och kan du ha grundavdrag som utskriven i flera år? Fick du lägre skatt, kunde ju var bra om du delgav hur det gick!
Fick ett svar den 7 januari d]ar man bekräftade ärendet som de har vidarbefodrat till ansvarig för sink.

Sedan inget nytt medelande. De har väl mycket att göra.

Senast redigerad av en moderator:
Plocka av pensionärerna så mycket det går de närmsta tio åren och spara dessa pengar och betala ut till de som då går i pension. Lägg fritidsavgifter, dagisavgifter, kommunaltrafik et på SINK också ...
Även kommunalskatten får gärna höjas en tia eller så per hundralapp, svenskarna har det så bra ändå.
Det är nämligen inte gratis med kompetensregn/pensionsräddare så låt solidariteten styra och öppna lädret ordentligt nu grabbar. Blir det sedan någon krona eller två över så kan detta läggas i valfri kopp utanför Ica/coop :)

/ SatanG

Läs vad det stod under förhöjda grundavdraget:
Det förhöjda grundavdraget är inräknat i Skatteverkets skattetabeller som arbetsgivaren/utbetalaren använder. Du behöver alltså inte själv ansöka om det. För att kunna få det förhöjda grundavdraget ska du ha varitstadigvarande bosatt i Sverige hela inkomståret och vara över 65 år vid ingången av inkomståret. Förhöjt grundavdrag kan alltså bli aktuellt från det år då du fyller 66 år.

Du har inte rätt till det om du inte bott stadigvarande i Sverige och det är inräknat i skattetabellen. Så jag skulle inte tro att det inte drabbar mig. Tabellerna är för preliminär skatt ej för slutlig skatt och tar ej
hänsyn till de som inte är skrivna i Sverige.

Jag har inget mer att tillföra, vill du inte lyssna eller tror på det som står på deras hemsida så ingen ide att argumentera.
Helt korrekt ,darfor skriver inte jag ut mig mer ,aven om jag efter valet i september flyttar ater till varmen ,68,000 kr i avdrag som 66 + ar inte fy skam

Enligt Skatteverket blir skatten så här med 33% kommunalskatt och 120 000 i pension per år. Skillnaden är om man bott i Sverige 12 månader (rött 17 193) eller om man bott i Sverige 0 månader (grönt 39 600). Så med andra ord ganska stor skillnad! Förutsättning är att man är född 1952 eller tidigare. Men denna uträkning kan ju vara fel, så kontakta Skatteverket är fortfarande mitt råd!

Grunduppgifter
Födelseår = 1951
Antal månader grundavdrag = 12

Allmänna avdrag - 0
Grundavdrag - 67.900
BESKATTNINGSBAR FÖRVÄRVSINKOMST = 52.100

Inkomstränta m.m. + 0
ÖVERSKOTT AV KAPITAL = 0

Skatteuträkning
Kommunal inkomstskatt + 17.193
SLUTLIG SKATT = 17.193
Preliminär skatt - 0
Att betala = 17.193

Grunduppgifter
Födelseår = 1951
In- eller utvandrad under 2018 = Ja
Antal månader grundavdrag = 0

Allmänna avdrag - 0
Grundavdrag - 0
BESKATTNINGSBAR FÖRVÄRVSINKOMST = 120.000

Inkomstränta m.m. + 0
ÖVERSKOTT AV KAPITAL = 0

Skatteuträkning
Kommunal inkomstskatt + 39.600
SLUTLIG SKATT = 39.600
Preliminär skatt - 0
Att betala = 39.600

Alt 3
är ju att sinkskatta för att bo utomlands utan att sinkskatta är nog ingen vinstaffär.

Men 2 190:- är kanske ett tandläkarbesök per år, för den som lever på marginalen. :( Eller t ex ett Netflixabonnemang för den som vill ha ett annat programutbud.

Det som är piss för dig kanske är guld för någon annan!
Tror tom att den är 2400 sek för 2018.

Och får jag välja mellan Kulturnyheterna och Netflix, så blir det Netflix alla dgr i veckan.

Lyco

Forumveteran
Men 2 190:- är kanske ett tandläkarbesök per år, för den som lever på marginalen. :( Eller t ex ett Netflixabonnemang för den som vill ha ett annat programutbud.

Det som är piss för dig kanske är guld för någon annan!
Var ju inte det de var frågan om utan frogfish vill inte betala något han inte nyttjar, visst kan jag förstå men samtidigt betalar vi en massa via skattsedeln vi i livet kanske aldrig nyttjar och det är säkert mer än 6 kronor om dagen.

Sen kan man ju vända och vrida på allt beroende på. Vad jag menar är att 6 kronor om dagen är inget att bråka om, alltså TV-avgiften är inte speciellt dyrare än något annat i jämförelse!

Kunskapskanalen är min absoluta favoritkanal, hittar jag nog inte på någon streamingtjänst, bara den är värd mer än 6 kronor om dagen.:)

Alla som skattar i Sverige , oavsett om man har Tv eller ej ,kommer att få betala , samt att TV censureras i en politisk korrekt riktning , detta är åt helv. att ta betalt för något som kunden inte har beställt , diktator fasoner som jag ser det ..
Men är jag förvånad ,nej inte alls ....

Trådstartare Liknande trådar Forum Svar Datum
Isan Lover Thailändska Nyheter 39
Lara Croft Ordet är fritt 22
S Ordet är fritt 15

Liknande trådar

Topp